Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Frågan är om han inte har cushings/PPID. Gammal häst som får fång mitt i vintern är så typisk. Min har aldrig haft lång päls, så det behöver de inte ha. Har du någon vettig veterinär så försök få ett ACTH prov. Annars diskutera provmedicinering med Prascend (pergolid).
Jag skulle också tagit bort hästen helt från gräset, varit extremt högt sockervärde i sommar pga kalla nätter. Även om den "bara" är IR så kan sockret i gräset driva sjukdomen. Något är fel så du får försöka ta bort alla tänkbara orsaker.
spaderäss; järn i hjärnan som orsak till cushings har jag aldrig hört om, kan du berätta mer om det?
Tråkigt med din häst!
Det är kanske svårt att komma med ngt uppmuntrande i detta läget men några ord ska jag försöka mig på.
För det första så verkar du verkligen ha sett dig in i problematiken om fång, IR mm och kan säkert känna att du har gjort vad du har kunnat. Jag tycker att det är viktigt att man känner så.
Sedan kan jag nog inte tillräckligt, vet inte hur pass dålig han är...... men om det nu är Cushing och ni påbörjar medicineringen snart så bör det kanske finnas en chans att han blir mkt bättre. Jag har förstått det som att mång Cushinghästar kan klara sig länge med medicineringen (flera år) och att de inte får fång.
Skulle precis gå in och fråga om han var svullen över ögonen...
Ja, jag skulle säga med 99,9% säkerhet att din häst har cushing! Be att få Prascend utskrivet direkt, och påbörja medicineringen utan att vänta på svar från ev blodprov. Var medveten om att det ibland krävs betydligt högre doser än vad BI påstår i bipacksedeln. Min är nu uppe i hela 5 mg/dag för att kontrollera sjukdomen. Vet om hästar som står på mer än det dubbla. Och många som dömts ut pga att de fick för liten dos och veterinären inte förstod att det faktisk går att ge mer och istället bedömde att medicinen inte fungerade.
Börja med 0,5 och öka långsamt tills du ser att det hjälper. Svullnaden över ögonen är tex ett bra symptom att ha koll på, även hovömhet.
Just den här årtiden krävs ofta en högre dos än resten av året, googla cushings seasonal rise.
Ang höet, så nej det är inte den total mängden som är det viktigaste, det är andelen per måltid. Dvs hur stor påverkan det ger på blodsockret. Har du ett hö med låg sockerhalt kan du i princip ge obegränsat så jag tror inte det är problemet. Däremot så kan din analys vara felaktig, och det faktiska sockervärdet kan vara mkt högre. Du kan tex ha fått hö från en annan skörd, provet togs från en enda bal som slogs tidigt på morgonen, de tog prov på fältet som ej var representativt osv. Laka ur höet för säkerhets skuld.
Dessutom har han ju ätit gräs vilket kan vara det som tippat över honom.
Jag skulle också ta bort lusernet och ersätta det med Kwikbeet eller Speedibeet i fall det är så att han reagerar på lusern. Vågar själv ej ge det. Betfiber utan melass kan de äta massa av, det är dessutom lättsmält och lättuggat.
Sen är det tyvärr så att har de cushing så hjälper det inte hur noga man är med fodret, man måste lyckas kontrollera sjukdomen för att få dem bättre/undvika att de får fång.
Det viktigaste du kan göra nu är att få tag på medicin så fort som möjligt! Det brukar hjälpa ganska snabbt, men var som sagt inte rädd att höja (gradvis och långsamt!) dosen tills ni hittar den dosen som kontrollerar hans cushing, om det inte blir någon skillnad av de 1-2 mg som är "standard". Tjata på veterinären så hon snabbar på, måste ha licens också...
Var det förresten en skimmel arab du hade eller blandar jag ihop dig med någon annan? Min är också arab och skimmel nämligen... Min gammla häst som också hade cushing var även han skimmel.