Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?
Lite så känner jag med. När han hade verkats då med en gång när han fick anfallet så gick han inte med dubbelslag längre och det syns inte på hovarna längre att han har haft fång.
På vilket sätt menar ni att der skulle hjälpa hästens hull om man röntgar hovarna? Min uppfattning, som jag har från utbildning, praktik och sen egen erfarenhet, är att röntgen av fånghovar i många fall är helt onödigt. Jag har för mig att det finns stöd för detta även från forskarhåll... Om man studerar hästen när den går kan man (erfaren hovslagare) med blotta ögat oftast göra en ganska bra avgöra hovbenets läge - ser det ut som att hästen går på högklackat (dubbelslående steg, trakten först) så här den högst sannolikt hovbensrotation. Om hovis verkar hoven så att det dubbelslående setet försvinner är man troligen nära sanningen om hovbenets nya läge. Är det dessutom länge sedan (> 1 år) hästen hade fång och hoven korrekt verkad sen dess, så syns förmodligen inget alls av någon rotation.
Lite så känner jag med. När han hade verkats då med en gång när han fick anfallet så gick han inte med dubbelslag längre och det syns inte på hovarna längre att han har haft fång.