Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Den blev ju inställd glukosbelastningen =/

Dock, provsvar hade jag inte haft nu ändå, insulinprover analyseras bara på fredagar.

Men, då vets diskbråck beslöt sig för att det var en bra dag att klappa ihop alldeles fullkomligt fick han med 1 h varsel blåsa av hela operationen. Suck.. Det har som sagt gått TROLL i den där glukosbelastningen, vi har försökt få till den sen i typ februari :crazy:

Så, nu är det endera 'vänta till hösten' som gäller, eller släpa honom till Strömsholm. Jag gör dock inte det sistnämnda om jag inte verkligen måste, helt enkelt för jag är lite för rädd för va en 4 h (enkel väg) resa på transport, under svält, gör i kombination med ny miljö, fortsatt svält, en glukosbelastning och sen 4 h på släp (men med mat då) hem gör. Jag är helt enkelt livrädd för att det ska bli en sådan 'systemchock' att det utlöser fång. Så går det vill jag helst ha det utfört hemma (och chansen är större för ett korrekt svar då med, även om det för mig skulle bli billigare släpa honom till Sholm).

Han bygger dock depåer igen, och jag har panik. Vetefan om de kan bygga depåer av FÖR LITE mat? Att det är det som triggat igång det? Men hysterisk är jag i princip, då han förra sommaren ca 3 v innan han fick fång exploderade i vikt och skaffade sig depåer. Det är nu ca 3 v till - just det - årsdagen av fånget, och jag är snart i behov av valium.

Kommer dock behöva testa om det hjälper höja maten igen, då han hade en förvisso mycket mild men ändock, släng av förstoppningskolik igår. Antagligen pga för lite mat, tarmarna går för långsamt/jobbar för lite. Svälten i söndags inför glukosbelastningen spelar kanske in också, men jag är ju tvungen att öka TS nu, och då ökar jag MJ tillbaka till där det låg innan (där han gick ner, men jag blev rdd för gräset och sänkte maten lite mer, han fortsatte gå ner lite, men nu står hullet still men han bygger depåer som sagt :crazy:)

*Skickar några valium*
Förstår att det måste vara jätte jobbigt att stå vid sidan av och försöka göra så mycket man kan och sedan går det åt fel håll ändå. Usch! Har inga bra råd heller....

Min cushing-ponny kunde bygga fettdepåer med för lite mat. Det var jätte jobbigt. Hon svällde bar hon tittade på maten. Tror nu efteråt att hon även var IR. Har inte läst hela tråden så jag vet inte allt som tagits upp. Det råd jag kan ge dig är och låta höet ligga i blöt innan du ger hästen det. Min gick ner i vikt av det. Låt hästen stå inne på nätterna. Jag håller tummarna att din häst inte får återfall. Lycka till!

Har ett islandssto som stämmer väldigt bra in på IR, dock inte konstaterat men vet gissar att det är det.

Vad för krom och Mg tabletter har du gett? Du får gärma PM:a om märke och var du köpt.

Till alla:
Jag som precis fått upp ögonen för att min häst troligtvis har IR, hur ska man bäst sköta om sin IR häst? Låg sockerhalt i grovfodret har jag förstått, mer?

Tacksam för alla upplysningar jag kan få!

//Sara

Han får silage, med lååågt socker, och så halm samt melassfri lucern och lite soja. Står inne mellan sex på kvällen till nio - tio på fm. Går med munkorg i hagen.

Så socker får han lite av oavsett (även om jag inte kan säga exakt hur mkt han får i sig i hagen såklart), och det har ju blivit ännu mindre socker nu när jag dragit ner, han får ju ca 2½ kg silage, vilket ger sisådär 13 gram socker - totalt.

Så det borde inte vara socker/fruktan, utan komma 'inifrån' så att säga. Och det som är närmast till hands är ju att jag dragit NER maten.

I höstas och vintras höll han ju på och åkte jojo med vikten, trots att INGET ändrades, depåerna åkte jojo med. Jag tror ju det var hormonnivåer osv var anledningen då. Det är först när våren kom som det blev 'ordentlig ordning' med viktnedgången, men han har nu i vår, ffa senare delen av våren (dvs ironiskt nog i samband med att det kom gräs) gått ner superfint och är egentligen 'i mål' nu, har ett fint normalhull. Jag vill dock ligga lite i underkant med hullet så vill ha ner honom lite mer. Depåerna försvann här i maj, och det har som sagt varit rena 'drömmen'. Tills för nån vecka sen, när jag inbillade mig han började lägag depåer, inget någon kunde se på bild dock. Men nu senaste dagarna så är det bara att konstatera att jag inte inbillade mig, han bygger depåer. Han går dock inte upp i vikt/hull generellt - än iaf. Utan det är 'bara' depåer (vilket inte alls är bara).

I vintras så vid ett par tillfällen fungerade det att ÖKA maten för att få viktnedgången att sätta fart, samtidigt som det andra gånger har fungerat att MINSKA maten för att få snurr på viktnedgången. Så tycks himla olika =/

Men, nu känns det ju iom den lilla kolikkänningen som jag måste öka punkt, så får se vad det gör. Men är ju livrädd att han ska börja gå upp 'rakt av' då. Kan ju tyvärr inte motionera honom speciellt hårt då det är skritt påbjuden än, och sen lååååååångsam igångsättning, eftersom han fick ett mycket atypiskt fånganfall i feb, i samband med en sån där 'nu bygger jag depåer fast inte nåt är andrat i maten'..

Till alla:
Jag som precis fått upp ögonen för att min häst troligtvis har IR, hur ska man bäst sköta om sin IR häst? Låg sockerhalt i grovfodret har jag förstått, mer?

//Sara

Lågt socker och låg stärkelse! Dvs sky spannmål som pesten, och du kan stryka de flesta kraftfoder som finns på marknaden. Om den behöver kraftfoder så olja, melassfri lucern, melassfri betfor samt soja är 'trygga' ur IR-hänseende. Oftast behöver de ju dock inget kraftfoder IR-hästarna ;)

Tänk på att otroligt många mineraler, vitaminer och tillskott är melasserade. Frukt är också ofta rena sockerbomber (äpplen t ex), och gräs då såklart.

Motion, motion, motion. Det ökar insulinkänsligheten, så helst motion varje dag, kan dock vara svårt om de har/nyss haft fång. Men även t ex 30 min skritt är av godo.

Och hullet ska hållas så lågt som möjligt, i underkant, dvs hellre lite för smal än motsatsen.

*kl*
Jag köpte en groteskt fet shettis för två höstar sedan som jag sakta bantar ner, nu i vintras gick hon på fri tillgång på ett mkt bra hösilage med hög kvot då jag även hade en en unghäst som behövde bra foder. Jag räknade kallt med att fetknopp skulle få gå med begränsare hela vintern, men då jag inte vill att de ska få skav så fick hon gå utan några dagar emellanåt men jag var helnojig och klämde igenom henne varje dag och var beredd på att sätta på begränsaren igen.

Till min stora förvåning upptäckte jag att hon kortade ner sitt ätande och tom gick ner i vikt! Visst, det är mycket kvar som ska bort och hon har rejäla depåer, men jämfört med när jag köpte henne och hon inte tog sig fram snabbare än i skritt så är det en enorm skillnad och det är en fröjd att se henne bralla runt i hagen med de andra hästarna. :laugh:

Jag säger inte att det här är någon sanning, men personligen utifrån min enda lilla erfarenhet av det här så tror jag att ett högvärdigt grovfoder passande unghästar även kan passa små feta shettisar. De får sina behov tillgodosedda och behöver inte äta som små idioter för att fylla dem, som de annars behöver när de fodras med ett grovfoder med usla värden. En annan fördel med ett bra grovfoder är att vi kan skippa allt vad kraftfoder heter, de kan få lite havre som godis någon enstaka gång, men annars är det bara salt och mineral som bjuds.

Den gångna vintern var det alltså tre shettisar som tillsammans med två halvblod gick på fri tillgång på ett bra hösilage utan några som helst problem. De var pigga, glada och hängde inte vid maten hela tiden utan rörde sig runt om i hagen och gnagde lite bark eller bara filosoferade. Halvbloden fick lite extra foder och i synnerhet ynglingen som växte, men de små höll sig i fint hull och den överfeta gick även ner och var glad jämt. :bow:

Fetknopp och hennes kompis har även haft fång hos en fd fodervärd innan köp, de fick det när de gick i en grushage och svalt, hos mig går de i hage med begränsare större delen av tiden och utan kortare stunder. Även hennes hovar är bättre nu, de slits jämnare då hon får en korrektare benställning iom viktminskningen. Nu ska det köpas vagn och motioneras bort det som är kvar. :idea:

Jag och du och många av mina vänner har gjort samma upptäckt..

En vän jag har. Föder upp, welsch och halvblod de är perfekta i hull på fri tillgång.
Vet en uppfödare på shettis som har runt 100 st. Hon har fri tillgång på ensilage och hennes är i perfekt hull och ingen fång.. (bry er inte om fång nu tack) bara ett konstaterande.
Många vänner har fri tillgång och de äter inte för mycket utan håller sej i perfekt hull...
Min shettis jag fick hem i sommras var fet blev perfektt på fri tillgång..

Om det är som diabetes på männsikor, vilket det låter som. Så är det inte bara socker som är farligt och höjer insulinet i blodet utan även mättade fetter mm. Det finns mycket som kan höja insulinet i blodet. (har en far som är diabetes) Så har fått föreläsningar flera gånger.

Självklart är socker också farligt.. Men varför inte läsa på om diabetes för människor också.. Då kan man lära sej mer. Just nu fudnera jag på om det var det min häst hade för några veckor sedan.
Just med musklerna mm...

En fråga. Ger IR lite för höjd puls i benen. Bara spännande att veta. Just när de börja få halsen, musklerna spänner sej mm??? Någon som har känt på det när hästarna börjar få känningar av IR utan att det leder till fång..

Det var längesedan jag läste om röd och vit klöver. Men har fått för mej att rödklöver är kraftigare än vitklöver?? Till och med gjort arbete om klöver, men minns inte = dåligt

Senast ändrad:

Skönt att ha hästar som fungerar på fri tillgång. Är nog många som önkar att deras hästar skulle klara det. Vilket inte mina, eller framför allt stoet som jag visat bilder på i tråden, gör. Då är fri tillgång=döden tyvärr...

Det skulle hon garanterat göra

MEN! Det tar några månader då de inte förstår och det tar tid för de att vänja sej och det är självklart att det kan innebära fara för din häst om den är över kännslig för då insulin.
Så du kanske inte ska prova det..

Enda om jag ens skulle våga prova är om hästen kan gå på vanligt bete och då på hästen har man hela tiden hö när gräset försvinner. DÅ vänjer de sej naturligt att de hela tiden har gräs och sen hela tiden hö..
Annars hade jag inte gjort det..

Nu hittade jag antecknigar från grovfoderkursen för häst: Som jag gick för 8 år sedan....

Klöver = Protein källa
Gräs = energi källa

Gräs är lättare att torka till hö
Klöver svårare att torka.

Klöver är svårare att ensilera pga av lågt socker, behöver då tillsätta socker.

Rödklöver
trivs ej på blöta jordar
Proteinrik, växtråd i stammen, särskillt när den är gammal.
Ganska god

Alsikeklöver
Mindre än rödklövern
Lägre produktion
Lägre östrogen Haha nu kan vi odla hö för över brunstiga hästar..
Populär i eko odlingar

Vitklöver
Typisk betesväxt
Gynnas av bete
Låg växt tråd (fibrer)
Hög proteinhalt
Trivs på torrmark
men behöver mycket vatten
överlever torka, men produceras inte i torka
mångårig.

Man borde göra sitt eget hö. DÅ kan man få hö som är bättre för ex IR hästar, fång hästar mm.. EN blandning som just de vill ha.. Borde finnas mer bönder som intreserar sej för häst hö.. Endast..
Synd man inte har stort jordbruk. Kunnde man sätta i hop hö odlingar för de olika typer av hästarna..
Så ni som har kännsliga hästar borde fråga efter blandningen i höt..

Garanterat dö ja, det skulle hon göra.
Hon har en sjuklig spärr i sin hjärna om mat, oavsett hur många månader hon skulle gå på fri tillgång. Vi har testar en vinter. Då gick dom i flock, i en hage på cirka 4-5 h med blandad träng. Om så dom andra var längst bort i hagen, stod hon kvar vid balen oavsett. Hon bodde vid sin höbal. Hon låg och åt när hon vilade till och med.

Men det är faktiskt ytterst få ponnyer jag sett som gått på fri tillgång som jag anser är i bra hull:o Förhoppningsvis har jag bara sett dåliga exempel.

Alsikeklöver
Mindre än rödklövern
Lägre produktion
Lägre östrogen Haha nu kan vi odla hö för över brunstiga hästar..
Populär i eko odlingar

Du glömde. Alsikeklöver är GIFTIGT för hästar och kan orsaka riktigt otrevliga följer där döden är den mest extrema. Alsikeklöver hör inte hemma på hästbeten!

Jag ger btw silage med högt rödklöverinnehåll (inte nu, men hela den årstid som jag kan använda 40 - 50 kgs bal) fullt med flit till mina. Högre i protein innebär att jag tcäker proteinbehovet på en låg grovfodergiva, dvs även när de står på diet så slipper jag kompletteringsfodra protein. Dessutom är klövern som du skrev låg i socker, vilket beror på att baljväxter inte lagrar in fruktan som andra växter. Dock lagrar klöver in stärkelse på hösten inför övervintringen, vilket då gör den olämplig för IR-hästar.

Resultatet blir ett foder med hyfsat normal MJ/kg TS, HÖGT i protein, lågt i socker och då jag ger blött silage får jag ner MJ/kg foder så lågt att jag utan att ge mer egentligen får mer kilon att 'dela ut' jmf med exvis hö/torrare silage.

Man borde göra sitt eget hö. DÅ kan man få hö som är bättre för ex IR hästar, fång hästar mm.. EN blandning som just de vill ha.. Borde finnas mer bönder som intreserar sej för häst hö.. Endast..
Synd man inte har stort jordbruk. Kunnde man sätta i hop hö odlingar för de olika typer av hästarna..
Så ni som har kännsliga hästar borde fråga efter blandningen i höt..

Det finns många duktiga producenter som tar fram mer specifikt grovfoder, och där man kan styra värdena. Men man får betala för det, och bonden som säljer av sitt ev överskott svart till hästägarna för en struntsumma/kg foder gör det sällan.

Så, intresse, kunskap och produkt FINNS. Det som saknas är - KÖPARE som är villiga att betala för det.. Som slutar köpa svart överskottshö utan analys (eller med skitvärden) från säljare som tycker att de har 'jättebra fånghö' och det de menar är att det är lågt i protein..

Om det är som diabetes på männsikor, vilket det låter som. Så är det inte bara socker som är farligt och höjer insulinet i blodet utan även mättade fetter mm.

---

Självklart är socker också farligt.. Men varför inte läsa på om diabetes för människor också..

---

En fråga. Ger IR lite för höjd puls i benen. Bara spännande att veta. Just när de börja få halsen, musklerna spänner sej mm??? Någon som har känt på det när hästarna börjar få känningar av IR utan att det leder till fång..

Det var längesedan jag läste om röd och vit klöver. Men har fått för mej att rödklöver är kraftigare än vitklöver?? Till och med gjort arbete om klöver, men minns inte = dåligt

Nej det är inte som insulinbehandlad diabetes på människor, däremot är det väldigt likt typ 2-diabetes hos människor. En viktig skillnad är dock att hästar har en mycket större reservkapacitet för att tillverka insulin än människor, dvs de klarar att kompensera en nedsatt insulinkänslighet genom ökad insulinproduktion i betydligt högre grad än människor. Men typ 2-diabetes hos människa är det likt.

Det finns inga som helst belägg för att mättat fett är farligt för människor btw, och det har skett en förändrad syn från exvis WHO ang detta. Dock så av ngn anledning står Livsmedelsverkets rekommendation fast i Sverige.

Vad gäller fett och IR så t ex olja är bra mat för en IR-häst om man måste lägga till mer MJ än vad de får i sig av grovfoder, melassfri lucern och andra trygga foder. Naturligtvis med samma maxbegränsning som annars vad gäller mängd/mål osv. Det finns vissa studier som dock inte går att dra några växlar på då de är små och inte helt klockrena, som tom visat på en positiv inverkan på IR av olja.

Något som däremot ska undvikas på en IR häst är snabba kolhydrater, vilket i hästsammanhang blir socker och stärkelse. Så spannmål är inte bra heller.

IR ger såvitt jag vet inte förstärkt puls och inget jag själv sett. Däremot kan IR leda till att en häst MYCKET lättare får fång, så jag skulle snarare bedöma förstärkt puls som att det är en rejäl fångvarning. Den kan dock bero på IR.

Senast ändrad:

MEN! Det tar några månader då de inte förstår och det tar tid för de att vänja sej och det är självklart att det kan innebära fara för din häst om den är över kännslig för då insulin.
Så du kanske inte ska prova det..

Enda om jag ens skulle våga prova är om hästen kan gå på vanligt bete och då på hästen har man hela tiden hö när gräset försvinner. DÅ vänjer de sej naturligt att de hela tiden har gräs och sen hela tiden hö..
Annars hade jag inte gjort det..

Fast du har tyvärr förenklat.

Jag kan inte ha mina på fritt alldeles oavsett. De har ett FULLT normalt ätmönster, och ett fullt normalt intag av TS vid fri tillgång. MEN, de har på tok för lågt MJ-behov (dvs är FÖR lättfödda), så ett fullt normalt intag = smällfeta hästar.

Om man tar hö som ex, så ett normalt hö med 8 MJ/kg foder, så min D-ponny skulle bara kunna äta FYRA KILO hö per dygn innan han blev tjock. Det säger sig själv att ingen frisk D-ponny skulle nöja sig med 4 kg hö per dygn på fri tillgång.

Alltså, jag kan inte ha mina på fri tillgång oavsett. Tyvärr.

Tack så jättemycket för svar!:bow:
Du får gärna skicka PM angående vilka märken på Lucern och Betfor som är melassfria. Har inte hittat trots att jag letat.

Hon har just nu hovledsinflammation (haft i båda fram innan, endast i höger nu). Vi har provat både vanlig behandling och Irap. Vänster hov har blivit ok men höger fortfarande rörelsestörning på böjt spår.

Just nu är hon ivägskickad på bete. Dock väldigt magert bete (sandigt ljunglandskap m varierad växtlighet) på stooora ytor så hon får motion i överflöd just nu. Och tycker faktist att hon blivit väldigt mycket bättre ang "depåerna" över rygg/bak. Dock har hon fortfarande kvar en hel del över nacken.

Funderade på om jag ska försöka med munkpeppar till hösten när jag tar hem henne eller ev även behandla med sköldkörtelhormon. Kan IR ställa till det så pass att de får ledinflammationer? Funderar på om hovledsinflamationen är ett sekundärt problem till IR:en...

//Sara

Man får skriva här, så tar det här ifall fler undrar =)

Dangrönts lucernpellets (vit säck, grön text, och står lucernpiller på den) är melassfria. Citygross som har hästgrejer har den, annars så alla som säljer ur Svenska Foders sortiment ska kunna ta hem.

Även Kvarnbys lucernpellets är melassfria, och Teknosans (säljs av spannexgruppens ÅF) lucernpellets med.

Vad gäller hack är det svårare, där är enda jag hittat Green Power Alfalfa. OBS att Green POwer har en som heter green power lucerne med, den är INTE melassfri. Utan det är den som heter green power alfalfa du ska ha. Även de kan tas hemvia ÅF för Svenska Foder.

Vad gäller betfor så Caseys Speedi-beet är melassfritt (googla på speedi-beet), och så är även Dodson & Horrells Kwick-beet (ggogla igen *s*). Båda de har en mycket kort blötläggningstis (ca 10 min), vilket kan vara en fördel. De är dock markant dyrare än vanlig betfor, och som sagt det går att använda vanlig betfor om man lakar ur sockret ur den. Men det är ju lite pyssligare.

Glömde. Inte hört om något samband mellan IR och ledinflammation. Men ökad vikt ger ju ökad risk för ledinflammationer. Men, inte hört/läst om ngt samband, men vill inte svära på att det inte finns. Men tror inte det.

Supersnällt att du delar med dig av informationen!
Verkar som att du är väääldigt insatt i det hela. Har du själv häst m IR?
Kan man hyra ner dig till Skåne för lite foderkurser kanske!?! ;)

Tror du att munkpeppar kan hjälpa? Ska ju hjälpa till att reglera hormoner i viss utsträckning.

//Sara

Nja, jag kan inte alls mycket tycker jag, det finns dock de på forumet som kan enormt mycket, och jag försöker lära mig så mycket det går. Jag är i ungefär samma sits som dig, förutom att jag varit det längre tid, dvs med en häst som inte är 'bevisat' IR men som (enl veterinär då såklart) har i princip alla tecken på att vara IR.

IR var för mig HELT 'nytt' för ett år sen, hade jag vetat då vad jag vet idag kanske jag kunnat undvika fånganfallet. Men det var i samband med det jag började få upp ögonen för det här med IR, och med mycket hjälp från vissa i fångtråden så lärde jag mig mer, hittade veterinärer som kunde mer osv. Misstanken om IR kvarstår lika kraftig, men vi har inte kunnat bekräfta den. På veterinärers inrådan har han dock sen fånganfallet behandlats som om han är IR iom att symptomen tyder på det. Han behandlas fortfarande som det. Vi har tagit två enkla blodprov och resultatet för insulin har legat under gränsvärdet, men i det övre intervallet. Dock är proven ganska trubbiga så i vintras togs beslut om glukosbelastning för att få säkrare svar. Det har gått TROLL i den dock, och den är inte gjord än =/ Skulle gjorts senast nu i söndags, men då fick vet avboka pga akut försämring av diskbråcket.

Glömde ang munkpeppar. Jag har INGEN ANING i sak. Men rent personligen, men ta det för vad det är, en helt personlig åsikt enbart grundad på personligt tyckande!, så skulle jag undvika munkpeppar. Dels så den ev hormonreglerande effekt det kan ha är på det rent sexuella beteendet/hormonerna (mitt sto blev sju resor värre av munkpeppar btw..). Jag tror det är helt andra hormonförändringar som hänger samma med metabolismen och då påverkan på IR osv.

Dessutom är jag EXTREMT försiktig med vad jag stoppar i hästarna pga fångrisken, och ÄNNU mer försiktig vad jag stoppar i den som är (mest troligt) IR. Helt enkelt för att en häst med IR har en sänkt tröskel för fångframkallande triggers, och 'vem vet' om munkpeppar kan bli droppen? Ove Wattle som forskat och forskar både på fång och IR har både för mig personligen och i tidningsartiklar etc varnat just för örtpreparat till fångisar. De har nämligen sett fall där man inte kan hitta en enda teoretiskt faktor, men där hästarna fått örtblandningar. Man kan inte säga ATT en örtblandning riskerar att utlösa fång, men inte heller att de INTE ökar risken för fång. Och då det saknas studier på att de där örttillskotten verkligen hjälper, så anser jag det inte värt risken. Gäller då både t ex munkpeppar och andra icke dokumenterade tillskott. Jag gör dock, med viss noja, undantag för ett örtpreparat för hovkvalitet jag själv sett så extremt god effekt av att det är löjligt.

På samma sätt resonerar jag kring det mest. Jag är ju medveten om att hästen knappast blir varken bättre eller sämre av ETT äpple t ex. Men då det inte finns någon anledning att ge äpplen, hästar överlever utan äpplen och det finns inga eg fördelar med att ge äpplen som inte kan uppnås på annat, säkrare vis, så ger jag inte ett enda äpple. Eller morot, eller knäckebröd, eller.. Ja du fattar.

Nu säger jag inte att min rabiata, i viss mån överdrivna försiktighet, är någonting som man ska/bör följa, jag bara gav min syn ang munkpeppar.

Sköldkörtelhormon eller metformin (diabetesmedicin för människor, insulinsänkande) däremot skulle jag ge på veterinär rekommendation. Helt enkelt för där viss vissa studier och erfarenhet som visat på att hästen kan vara hjälpt av det, viss insyn i biverkningsrisk iaf på kort sikt, och ffa där det saknas alternativ. Man ger ju inte medicin förrän när övriga åtgärder inte är tillräckliga och/eller man måste få till en snabbare förändring pga hälsoskäl.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31