Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Till alla:
Jag som precis fått upp ögonen för att min häst troligtvis har IR, hur ska man bäst sköta om sin IR häst? Låg sockerhalt i grovfodret har jag förstått, mer?
//Sara
*kl*
Jag köpte en groteskt fet shettis för två höstar sedan som jag sakta bantar ner, nu i vintras gick hon på fri tillgång på ett mkt bra hösilage med hög kvot då jag även hade en en unghäst som behövde bra foder. Jag räknade kallt med att fetknopp skulle få gå med begränsare hela vintern, men då jag inte vill att de ska få skav så fick hon gå utan några dagar emellanåt men jag var helnojig och klämde igenom henne varje dag och var beredd på att sätta på begränsaren igen.
Till min stora förvåning upptäckte jag att hon kortade ner sitt ätande och tom gick ner i vikt! Visst, det är mycket kvar som ska bort och hon har rejäla depåer, men jämfört med när jag köpte henne och hon inte tog sig fram snabbare än i skritt så är det en enorm skillnad och det är en fröjd att se henne bralla runt i hagen med de andra hästarna.
Jag säger inte att det här är någon sanning, men personligen utifrån min enda lilla erfarenhet av det här så tror jag att ett högvärdigt grovfoder passande unghästar även kan passa små feta shettisar. De får sina behov tillgodosedda och behöver inte äta som små idioter för att fylla dem, som de annars behöver när de fodras med ett grovfoder med usla värden. En annan fördel med ett bra grovfoder är att vi kan skippa allt vad kraftfoder heter, de kan få lite havre som godis någon enstaka gång, men annars är det bara salt och mineral som bjuds.
Den gångna vintern var det alltså tre shettisar som tillsammans med två halvblod gick på fri tillgång på ett bra hösilage utan några som helst problem. De var pigga, glada och hängde inte vid maten hela tiden utan rörde sig runt om i hagen och gnagde lite bark eller bara filosoferade. Halvbloden fick lite extra foder och i synnerhet ynglingen som växte, men de små höll sig i fint hull och den överfeta gick även ner och var glad jämt.
Fetknopp och hennes kompis har även haft fång hos en fd fodervärd innan köp, de fick det när de gick i en grushage och svalt, hos mig går de i hage med begränsare större delen av tiden och utan kortare stunder. Även hennes hovar är bättre nu, de slits jämnare då hon får en korrektare benställning iom viktminskningen. Nu ska det köpas vagn och motioneras bort det som är kvar.
Alsikeklöver
Mindre än rödklövern
Lägre produktion
Lägre östrogen Haha nu kan vi odla hö för över brunstiga hästar..
Populär i eko odlingar
Man borde göra sitt eget hö. DÅ kan man få hö som är bättre för ex IR hästar, fång hästar mm.. EN blandning som just de vill ha.. Borde finnas mer bönder som intreserar sej för häst hö.. Endast..
Synd man inte har stort jordbruk. Kunnde man sätta i hop hö odlingar för de olika typer av hästarna..
Så ni som har kännsliga hästar borde fråga efter blandningen i höt..
Om det är som diabetes på männsikor, vilket det låter som. Så är det inte bara socker som är farligt och höjer insulinet i blodet utan även mättade fetter mm.
---
Självklart är socker också farligt.. Men varför inte läsa på om diabetes för människor också..
---
En fråga. Ger IR lite för höjd puls i benen. Bara spännande att veta. Just när de börja få halsen, musklerna spänner sej mm??? Någon som har känt på det när hästarna börjar få känningar av IR utan att det leder till fång..
Det var längesedan jag läste om röd och vit klöver. Men har fått för mej att rödklöver är kraftigare än vitklöver?? Till och med gjort arbete om klöver, men minns inte = dåligt
MEN! Det tar några månader då de inte förstår och det tar tid för de att vänja sej och det är självklart att det kan innebära fara för din häst om den är över kännslig för då insulin.
Så du kanske inte ska prova det..
Enda om jag ens skulle våga prova är om hästen kan gå på vanligt bete och då på hästen har man hela tiden hö när gräset försvinner. DÅ vänjer de sej naturligt att de hela tiden har gräs och sen hela tiden hö..
Annars hade jag inte gjort det..