Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Därför jag skrev generellt.

Har du gräsinblandning kan socker hamna lika varierat som hö.

Men generellt, på samma sätt som ren halm innehåller kring /generellt fortfarande ) 5,5 MJ/kg foder, så innehåller det generellt lågt socker. Om det är utan gräsinblandning och vältröskat osv alltså.

*kl*
Jag köpte en groteskt fet shettis för två höstar sedan som jag sakta bantar ner, nu i vintras gick hon på fri tillgång på ett mkt bra hösilage med hög kvot då jag även hade en en unghäst som behövde bra foder. Jag räknade kallt med att fetknopp skulle få gå med begränsare hela vintern, men då jag inte vill att de ska få skav så fick hon gå utan några dagar emellanåt men jag var helnojig och klämde igenom henne varje dag och var beredd på att sätta på begränsaren igen.

Till min stora förvåning upptäckte jag att hon kortade ner sitt ätande och tom gick ner i vikt! Visst, det är mycket kvar som ska bort och hon har rejäla depåer, men jämfört med när jag köpte henne och hon inte tog sig fram snabbare än i skritt så är det en enorm skillnad och det är en fröjd att se henne bralla runt i hagen med de andra hästarna. :laugh:

Jag säger inte att det här är någon sanning, men personligen utifrån min enda lilla erfarenhet av det här så tror jag att ett högvärdigt grovfoder passande unghästar även kan passa små feta shettisar. De får sina behov tillgodosedda och behöver inte äta som små idioter för att fylla dem, som de annars behöver när de fodras med ett grovfoder med usla värden. En annan fördel med ett bra grovfoder är att vi kan skippa allt vad kraftfoder heter, de kan få lite havre som godis någon enstaka gång, men annars är det bara salt och mineral som bjuds.

Den gångna vintern var det alltså tre shettisar som tillsammans med två halvblod gick på fri tillgång på ett bra hösilage utan några som helst problem. De var pigga, glada och hängde inte vid maten hela tiden utan rörde sig runt om i hagen och gnagde lite bark eller bara filosoferade. Halvbloden fick lite extra foder och i synnerhet ynglingen som växte, men de små höll sig i fint hull och den överfeta gick även ner och var glad jämt. :bow:

Fetknopp och hennes kompis har även haft fång hos en fd fodervärd innan köp, de fick det när de gick i en grushage och svalt, hos mig går de i hage med begränsare större delen av tiden och utan kortare stunder. Även hennes hovar är bättre nu, de slits jämnare då hon får en korrektare benställning iom viktminskningen. Nu ska det köpas vagn och motioneras bort det som är kvar. :idea:

Den gångna vintern var det alltså tre shettisar som tillsammans med två halvblod gick på fri tillgång på ett bra hösilage utan några som helst problem. De var pigga, glada och hängde inte vid maten hela tiden utan rörde sig runt om i hagen och gnagde lite bark eller bara filosoferade. :

Fast sådär är mina med. De står som sagt inte och äter och äter och det är det enda de gör. Utan de har ett fullt normalt ätmönster.

Haken är att den tid de äter, så får de sig så mycket mer än de behöver ändå.

Lillen är ju utmärkt exempel på var problemet ligger. Han är en D-ponny och han har ett MJ-behov på 35 MJ. Hästar som får äta fritt har i studier ätit ungefär 1.5 kg TS/100 kg, vilket för Lillen skulle innebär 6 kg TS/dygn.

Om vi räknar på ett hö med 8 MJ/kg och 84% TS, så ger 6 kg TS alltså strax över 7 kg hö. 7 kg * 8 MJ/kg = 56 MJ. Ett överskott på 21 MJ. Det är 60% mer MJ än han behöver.

Sen skulle han inte äta bara 7 kg hö iofs, utan vi skulle landa någonstans kring 10 kg hö. Vilket är ungefär vad andra i samma storlek/vikt också ätit per dygn (dvs ca 2 kg TS/100 kg). Men det ger alltså minst 80 MJ, vilket alltså är minst 45 MJ för mycket, dvs mer än dubbla MJ-behovet.

Det foder som skulle fungera att ge honom fritt av skulle behöva ha värden så låga att det helt enkelt inte går att odla fram.

Vi talar alltså om en häst vars MJ-behov täcks (och lite till) på 5 kg halm/dygn (naturligtvis täcks inte protein av det, men det brukar få folk att förstå hur illa problemet är när man visar på halm).

Mllan shettisen och Lillen skiljer det ungefär 5 MJ i behov. Trots att L väger dubbelt så mycket.. Dock har ju shettisen bevisat att han inte fungerar på fritt hö iaf iom hur han såg ut när han kom. Han är dock mycket lättare fodra med vettig mängd TS iom att han har ett mer normalt behov.

INGEN av dem är några rabiata matmaskiner. De lämnar mat när de är mätta, de rör sig mycket och gärna i hagen etc. Dvs det är inget 'stå parkerad vid maten hela dagen' utan har fullt normalt ätmönster och 'aktivitetesmönster'. Men i Lillens fall så innebär ett fullt normalt intag av TS att han går över sitt behov med råge. Och det är där problemet är. (tyvärr, det vore lättare om problemet vore att han parkerade vid maten t ex)

Läst igenom delar av tråden. Såg att Cushing diskuterades. Min ponny var väldigt ung när hon fick sin cushing. Började med stelhet och hälta som vi aldrig hittade var den satt, åldrades fort, hängig, tjock, fick fång 2 gånger. Hon var runt 10 år när hon började visa första symtomen. När hon var 14 konstaterades cushing på henne och behandlades med Pergolid. Svarade bra först fram till förra våren när hennes brunst satte igång. Då blev hon jätte sjuk så vi valde att ta bort henne. Hon blev bara 15. För er som ska testa mot cushing så vänta till hösten för hästarna får förhöjt värde på sommaren så testerna blir inte tillförlitliga.
Till er med IR-hästar, blötlägg höet så blir det mindre enegi(socker) och era hästar mår bättre. Gjorde så på min fångponny förra året vilket gjorde att hon kunde äta mer, mådde bättre och höll sig fin i hull. Det var ett jäkla jobb med att blötlägga men det var det värt. Nu har hon tack och lov inte Ir så i år ha jag kunnat ge henne vanligt hö utan en massa merjobb.
Hur ser sköldkörtelfunktionen ut på hästar? Kollas den? Vet att både hundar och människor har problem med den och fungerar bra om de får Levaxin.

Skillnaden i vårt fall är att hon började äta mindre när jag bytte till ett mer fullvärdigt foder för unghästens skull, så trots att det näringsmässigt innehöll mer så valde hon själv att korta ner sitt ätande. Från att ha varit fixerad vid mat så i takt att hon gick ner vändes intresset från mat till vad de andra hästarna håller på med.

Nu säger jag ju inte att det är någon sanning bara för att hon till min förvåning gick ner istället för upp i vikt, bara att mitt byte till ett bättre hösilage med högre kvot gjorde att hon gick ner i vikt trots fri tillgång.

troligtvis pga hon inte behöver äta lika mkt för att täcka proteinbehovet?

sissu; såg att du ger krom, det har jag haft i tankerna också eftersom det ju ges till människor för att stabilisera blodsockret. hur mkt ger du?

Nu säger jag ju inte att det är någon sanning bara för att hon till min förvåning gick ner istället för upp i vikt, bara att mitt byte till ett bättre hösilage med högre kvot gjorde att hon gick ner i vikt trots fri tillgång.

Ang högre kvot. Så att omvandla ett proteinöverskott till MJ kostar. Hos vissa hästar kostar det mer än det ger, så te x svårfödda kan man få passa sig för att gå för högt i protein, just för att hålla hullet.

Men just det gör också att vissa lättfödda hästar helt enkelt går ner av grovfoder med hög kvot/högt i protein. Andra tycks dock ha en ypperlig förmåga att med minimal kostnad omvandla proteinet till MJ och de hjälper det inte på (Lillen är tyvärr en sån, spelar ingen roll om det är överskott eller ej på protein. Shettisen vet jag inte riktigt än).

Så där kan alltså skillnaden vara att högkvotsgrovfoder = fritt funkar, med lägre funkar det ej. Hästarna äter dock lika mycket foder i de fall jag vet om. Men vad gäller din så hade den väl gått på 'svältdiet' innan, kanske det även spelade in att den insett att 'maten tar inte slut', och därför sansat sitt intag lite?

Alldeles oavsett, så gläd dig =) Jag önskar innerligt det kunde funka med L med, jag skulle vara nöjd även innan fri tillgång med honom, bara att kunna ge 'vettiga giva' mat skulle vara helt underbart för både honom och mig.

Jag köpte kromtabl. på 200 ug. Man har vad jag läst mig till sett resultat på 5 g intag. Så jag började lågt med 10 tab och gick upp till 20 tabletter som gav ungefär 4 gram å där märkte jag skillnad på honom. Han blev mjukare i muskelaturen och stallägarinnan upplevde att han åt mindre.

Men eftersom han måste ha sin Mg också så blev han för lugn med både krom och Mg, kromet är ju också lugnande som Mg så han blev som en zombie + att magen klarade inte den dosen han blev ännu lösare så jag valde att dra ner på kromet och ger nu bara några tabletter ett par dagar i veckan som ett litet underhåll å då fungerar det bra.

Men man rekomenderar en dos mellan 5-10 g krom/dagberoende på individens behov.

Två av min tidigare har haft förstorade sköldkörtlar men proverna var helt UA trots att de hade en hel del sjukdomar i sina kroppar där man kunde misstänka ämnesomsättnings problem också.

har läst på lite olika vitamin/mineralblandingar och ingen innehåller krom så det är ju inte osannolikt att många hästar kan ha brist på det.

ang sköldkörtel och ämnesomsättning så är inte ens proven för människor tillförlitliga. man kan ha värden inom normalen och ändå lida av hypotyreos. jag får levaxin och jag märker inte ett dugg skillnad. skulle behöva en mkt högre dos för att sas bli som jag var innan jag blev dålig men läkaren vägrar ge mig mer än så att jag ligger precis inom normalvärdet för t4. dom litar blint på sina labresultat och blundar för symptombilden, och veterinärer är säkert till stor del likadana.

btw har du försökt ge honom homeopatmedlet graphites? det kan hjälpa hästar med den här typen av problem, särskilt om dom är fångbenägna.

Om jag minns rätt är hästar som bonus extra svåra att kolla sköldkörtelvärden på, då de kan ligga både högre och lägre än normalintervall, utan att ha minsta problem. De har en ganska stor naturligt fluktuation i nivåerna med. Och extremt mycket 'annat' fristående från sköldkörteln påverkar nivåerna.

De kan också ha förstorad sköldkörtel utan att vara minsta sjuka. Tacksamt nog är sköldkörtelfel mycket ovanligt hos häst.

En nyttig länk btw, man måste registrera sig men det är gratis, och 'säkert' (kommer inte massa spam eller nåt)

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=352

Jo tack jag vet. Har alltid legat inom referenserna men ändå haft en del symtom som visst kan bero på annat med men så länge den bara är förstorad och siffrorna säger sitt så får jag inte prova medicin trots att sjukdomen finns medicinerad hos andra i nära släkt.

Å de sa lika med hästarna och visst är det så att vissa har knölstruma opåverkade och andra ingen förstorning men påverkade på alla vis.

Nä inte provat, bara spanat...i morgon kommer vet till stallet i annat ärende så jag har tänkt få till ett snack i lugn och ro nu när jag fått tänka lite på det jag slog dövörat till sist vi samtalade.

Absolut, jag köpte henne med vidöppna ögon och förra ägaren har noga upplyst mig om fången innan men jag fick ändå en chock när jag såg hur groteskt fet hon var. :crazy: Nu har hon kurvor och är inte längre spolformad och idag köpte jag faktiskt en rockard så jag ska kunna köra med dem, vagnen jag fick med på köpet för två år sedan hör hemma på soptippen men selen är ok. :D

Nu oroar jag mig bara för att hon ska äta för mkt gräs, men till vintern blir det samma högkvotade hösilage igen och då tror jag att jag kan slappna av. Beach 2011, here we come! :love:

Som kuriosa så gick hon ner så pass att jag vettskrämd tog ut veterinären eftersom hon var "knölig" i våras, det visade sig att iom att vikten krymp så märktes hennes depåer mer tydligt. :eek: När hon var jämnfet trodde jag att det bara var länd och hals som det satt, men det sitter lite här och var på henne på sidorna med. :p

Du kanske kan ha begränsare på henne, om du inte redan har det alltså?

Känner igen det där med chocken när man väl ser dem IRL.

Kul med körning, jag har ju äntligen fått tillbaka min vagn (som jag köpte i princip samtidigt som shettisen, dvs vid lucia, men pappa sen la rabarber på och skulle fixa, fick tillbaka den förra helgen.. hrm..) och kommit på hur kul det är att köra igen =)

(Jag fick sele med på köpet, fast den sålde jag fort som attans, en sån där med fast brösta, enkel bukgjord, och varken draglinor eller baksele. Men hittade en kanonfin loksele här i våras)

Skillnaden i vårt fall är att hon började äta mindre när jag bytte till ett mer fullvärdigt foder för unghästens skull, så trots att det näringsmässigt innehöll mer så valde hon själv att korta ner sitt ätande. Från att ha varit fixerad vid mat så i takt att hon gick ner vändes intresset från mat till vad de andra hästarna håller på med.

Många ponnyägare blir förvånade när de äntligen vågar ge sina små ett foder med hög kvot. Ponnyn slutar vara "matgalen" och minskar i omfång. :laugh:

Vet inte om Krafft slutat skriva på sina säckar att pelletsen med lägst proteinhalt är lämpat för ponnyer? Det är ju precis tvärtom!

Läs gärna Ameos många bra inlägg om detta med shettisar och foder. :bow:

Japp, hon har begränsare men eftersom jag är rädd för skav plockar jag av den emellanåt.

Askersund: Jag har aldrig haft ponnyer tills för två år sedan då jag blev shettisägare. Fläskfia köptes in för två höstar sedan och det har varit intressant att se hur hon förändrats fysiskt utan att jag försökt svälta henne. Förra hösten tog jag hem min 2-åring och köpte då ett mkt bra hösilage men var hemskt oroligt för de små, men till min stora glädje mådde de super trots den fria tillgången. :laugh:

Finns Ameos trådar under foder?

Jag blir nojjig när man kikar runt bland annonsen och bilder på hästar allt från föl till äldre så har ju merparten av hästarna fysiska IR symtom. Denna veckade hårda nacke och skeva bogområde ser jag både här och där även på 1 åringar. Hur tusan ska man kunna skydda sig i framtiden när så många ser ut så?

Å om man nu ska hålla sin häst så mager som kanske behövs i svårare fall, kommer det ens gå att nyttja den då eller blir den helt enkelt för omusklad för att ens kunna rida den med gott samvete ochhur kommer hästen må om det är en sådan individ som reagerar negativt av att gå hungrig, kommer beteénde störning och magsår öka istället då?.

Är det så att man får tulla på vad man vill ha och tycker om och istället i framtiden köpa str och ras på hästar helt utifrån det liv man kan ge den utifrån den stallplats man har för att lyckas bäst, om man nu ska envisas med att ha häst.

Ooops! Den här tråden kommer jag att följa med intresse!
Inser med stigande "fasa" att min hästs symtom stämmer väldigt väl på "ir-hästar", ett helt nytt begrepp för mig. Han har fettdepåer, stundtals muskelöm och stel utan någon vettig "orsak", han är fullblod men ohyggligt lättfödd. Kämpar ständigt mot övervikt. Han har inte haft utvecklad fång men är känslig för kraftigt bete, kan inte gå på sommarbete med övriga flocken utan får "dagbeta" (munkorg på) och komma in om natten, annars kan han ibland få puls över kotleden vilket jag uppfattar som en "fångvarning". Brukar ta ut veterinär när det händer "för säkerhets skull" men ännu har vi klarat oss undan med blotta förskräckelsen. Han rids 6-7 dagar i veckan, blandat arbete, mycket terräng och klättring, några dressyrpass samt lite hoppning ibland.

Vintertid lever han på hösilage blandat med halm och en liten giva "safe and sound" morgon och kväll. Är förstås väldigt intresserad av tips och råd om hur jag bör utfodra min häst och även om vilka tillskott man kan/bör ge.Tack alla som vill dela med sig.

Detta med muskelstel -och ömheten tror min vet kommer från pågående fånganfall, men jag köper inte det helt ut. Just nu har jag så mycket snurr i huvudet att jag inte är fullt funktionsduglig i huvudet.

Enl. den vet jag ofta anlitar då hon är en fena på att hitta orsaker så säger hon denna gång att under de många många år hon träffat dessa hästar och tagit provet så har det mycket sällan visat på några förhöjningar eller avvikelser trots att symtomen finns. Så hon anser det igentligen bortkastad, men visst får jag om jag vill.

Jag har haft muskelproblemen både med och utan fångindikation när jag nu på senare tid lagt ihop mer och mer, tror helt klart det är en bieffekt och har ett visst samband men inte att det en effekt av fången i sig var gång.

Fick höromdagen upp ögonen för en ev. röd tråd i symtombilden som jag nu tänker nysta i och hoppas kunna börja utreda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31