Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Både förra året och i år så går han på individanpassat sommarbete, men även där skiljer det sig åt, symtomen var mindre när han gick på mestadels klöverbete än på gammal vall med mestadels "vanligt" gräs och en del balj och raj (stavning). Kan inte namnen på alla grässorter. I år så klarade han att gå på sådd gräshage, men inte på naturhagen där det fram tills ca 7 år sedan var trädgårdsodling, när gammelgubben inte orkade längre så fick det bara stå och växa igen till nuvarande ägare flyttade in och gjorde hage.
Om det bara är slumpen eller inte vet jag ju inte.

Klöver lagrar inte in fruktan, däremot lagrar det in stärkelse inför övervintringen, så på hösten är det olämpligt ur den aspekten. Men sommartid så sockermässigt är det ett bra val (däremot är det ju ofta på tok för näringsrikt för de lättfödda). Rajgräs lagrar höga mängder fruktan, kvickrot (gräs) med. Så jag tror inte det är slump, utan speglar olika sockerinnehåll.

Apropå sockerinnehåll och det att han såg 'sämst' ut på vinterbilderna. Har du analyserat sockerhalten i grovfodret?

När vet började prata om provtagningar och medicinieringar så ska jag erkänna att jag slog dövörat till lite och sa att nä, det där väntar vi med...

Å detta pga blodproverna sällan visade positivt även om symtomen fanns honhar dålig erfarenhet av provtagningarna, och när det gäller glukosbelastningen så var risken för ett fånganfall stort å det vill jag inte riskera att få just nu.

Enligt experten på Strömsholm, som nog får anses som den mest kompetenta på just IR i Sverige just nu så risken är väldigt, väldigt liten. Den finns, men den är liten. Av de belastningar de gjort och hört talas om, så har det inte utlösts fång i ett enda fall, inte ens när belastningen gjorts under ett anfall (men efter akut fas). Vi har ju pratat mkt noga om det iom att L ska glukosbelastas, och jag fick stora nojan att göra det nu när det visat sig att han haft fång (med symptom) feb - april, och det är GRÄS nu. Hennes svar lugnade mig milt sagt. Jag rycker fortfarande inte på axlarna, för det ÄR en risk även om den är LIITEN. Men stor risk är det alltså inte.

För mig överväger lätt fördelarna den (lilla) risken dock. Däremot är det helt rätt om blodprovet, det kan visa falskt negativt. Inte alltid, men just för de kan det rek hon att om stark misstanke om IR finns pga symptom, och blodprovet är negativt just glukosbelasta.

Så jag är inte mot provtagning i sig utan känner att om han inte blir bra med de enkla åtgärder som rekomenderas så kommer jag be om provtagning, men samtidigt så ställer jag mig mycket tveksam till medicineringen som används. Parkinssonmedicinen sa hon att de försöker ta bort för den ger så hemska biverkningar.

Parkinsonsmedicinen är mot cushings. Inte mot IR. Nu är medicinering med metformin eller sköldkörtelhormon inte superstuderad, då det är hyfsat nytt. Men det är ytterst få biverkningar. Sköldkörtelmedicinen ska trappas ner/fasas ut dock, vet inte hur det är med metformin. Jag skulle om det var vad de rek och det kunde hjälpa inte tveka behandla L.

Däremot vet jag inte hur det är med biverkningar/utsättning osv vad gäller pergolid (cushingsmedicinen, den där parkinsonsmedicinen), då cushing bara diskuterats väldigt löst och i 'ren desperation' i princip. Min är väldigt ung för att ha c, och saknar dessutom typ 99% av symptomen. Dvs det är inte sannolikt han har cushings, men när han var som sämst, och om allt annat kom tillbaka neg och han inte blev bättre var en dexametasonhämning med som ett teoretiskt förslag. Vi kunde ju dock ganska snart styra bort från det.

Däremot är det ju inte säkert att den här glukosbelastningen nu ger ett positivt svar heller, även om han är IR.. För det svarar ju bara på hur insulinregleringen fungerar just nu. Och just nu är han ju i finfint hull etc. Samtidigt så om jag får ett kvitto på att NU är han inte 'aktivt IR' så kan jag slappna av en aning ang gräset, medan om han ÄR 'aktivt IR' ändå nu, så ja då kan jag ta med det i planeringen. Dessutom får jag något att jämföra med, om han tänker börja bygga depåer och gå upp utan anledning igen i höst/vinter, och vi gör en ny belastning.

Är det VR du har på Strömsholm som du har kontakt med och som skall sköta provtagningen/arna?

Det är kanon med fler erfarenheter och infallsvinklar som kanske kan få mig att bli mindre orolig och nojjig och förstå mer än det man kan läsa sig till.

Korten är tagna från två stall och två olika grovfoder. Sockerprov ej tagna, på första grovfodret så fanns ju inga IR funderinger de har ju kommit under våren och slog mig i ansiktet nu regält i början av maj.

Vid varje ny bal som las in (storbalshö) så styvnade nacken till för att återgå till normal ett eller två dygn senare.

Jag misstänkte ju då att det var proteinhalten som ställde till det eftersom han blir lustig så fort han får överskott av protein oavsett om det kommer från grovfoder, gräs eller tillskott och mycket bättre på en låg kvot så jag tog fler analyser på höt när det las ut och när det legat tre dagar (samma bal) och skillnaden på provet siffermässigt var ganska mycket. Så där trodde jag att jag hade hittat ett svar och mönster om än inte varför.

Har nu köpt eget hö med låg kvot dock inget sockerprov. Så här långt så är vi så nöjda att vi troligen kommer byta till denna leverantör och göra om hela vintersystemet å då kommer jag ta sockerprov alt så är det nog kanske inte helt omöjligt att bonden ordnar det i sambandmed att han gör analys. Tror det skulle gynna honom också mer då har redan har ganska många fångkunder.

Vilket företag gör sockeranalys?

det finns ett munkpeppar preparat, vitex, som har testats på hästar som alternativ till pergolid och det har gett mkt bra resultat. inte säker på om det säljs i sverige men det innehåller ju ekstrakt av vitex agnus castus som verksamt ämne så det går säkert lika bra att ge vanlig munkpeppar.

det är hormonreglerande så även om det "bara" är IR/EMS så borde det kunde hjälpa. det är ju hormonerna som ställer till det vid cushings också.

så det finns alternativ till pergolid som inte har så hemska biverkningar.

Är det VR du har på Strömsholm som du har kontakt med och som skall sköta provtagningen/arna?

VR jag - och min veterinär - har kontakt med ja. Fast min hemmavet sköter provtagningarna, så slipper jag åka 4 h enkel resa till Strömsholm (och tillbaka). Jag är dock välkommen till Sholm om jag hellre vill det, men dels slipper jag gärna resan, och framförallt så är proven känsliga för om hästen är stressad. Så allra bäst är om man kan ta dem i lugn hemmiljö. Man måste ju fasta hästen ett tag innan, och bara det är ju ett 'stressmoment', så känns bara dumt lägga på transport (under svält/utan mat), massa spännande hästar, ny miljö osv. Har en snäll hemmavet som även ordnar glukosbelastningen (som tar flera timmar och vet måste vara här under tiden)

Vilket företag gör sockeranalys?

Eurofins iaf, kanske fler men jag anlitar eurofins.

Sökte litet på Metformin häromdagen, efter tips i någon tråd och fann att en extremt allvarlig biverkning på människor är lactacidos eller något liknande, dvs någon form av mjölksyraförgiftning som i värsta fall är dödlig. Finns mer om man googlar på metformin.

Eurofins iaf, kanske fler men jag anlitar eurofins
Va bra det är just det företaget som bonden använder så då ska jag prata med honom om det. Lycka till med testet.

det finns ett munkpeppar preparat, vitex, som har testats på hästar som alternativ till pergolid och det har gett mkt bra resultat. inte säker på om det säljs i sverige men det innehåller ju ekstrakt av vitex agnus castus som verksamt ämne så det går säkert lika bra att ge vanlig munkpeppar.

det är hormonreglerande så även om det "bara" är IR/EMS så borde det kunde hjälpa. det är ju hormonerna som ställer till det vid cushings också.

så det finns alternativ till pergolid som inte har så hemska biverkningar
Tack, det ska jag kolla upp.

Idag vara det en glad och busig pojke i hagen, så skönt att se honom så igen, det gör att jag får lite mer energi att orka fortsätta.

jag har kollat på deras sida tidigare men hittar ej någon analys för sockerhalt?

Sökte litet på Metformin häromdagen, efter tips i någon tråd och fann att en extremt allvarlig biverkning på människor är lactacidos eller något liknande, dvs någon form av mjölksyraförgiftning som i värsta fall är dödlig. Finns mer om man googlar på metformin.

Risken är, ffa utan andra riskfaktorer, mycket låg. Med riskfaktorer stiger den (hos människor alltså pratar jag nu). Samtidigt är typ 2 diabetes respektive hos häst då IR allvarligt och kan i värsta fall i förlängningen leda till döden.

Som med allt annat så måste man ju ställa risk mot vinst så att säga. Är det störst risk att avstå medicinering eller att medicinera? Man får ju avgöra från fall till fall.

Det är en risk att svälta en häst inför ett blodprov för att kolla insulin och blodsockernivåer. Samtidigt så vilket anses störst risk, svälten eller att inte veta om hästen är IR? Om hästen är IR så provar man ju i första hand kost och motionsbehandling, men om det inte fungerar, vilket är värst - obehandlad eller risken för biverkning? En risk med obehandlad/'aktiv' IR är ju t ex fång, vilket ju också kan leda till döden. Osv.

jag har kollat på deras sida tidigare men hittar ej någon analys för sockerhalt?

Den är väl dold.

Startsidan - Tjänster - Lantbruk - Följesedlar och produktblad - vänstersparlten 'Följesedlar' - Följesedel grovfoder/spannmål

Sen på följesedeln, kolla på högersidan, där det står 'Enskilda analyser'. Där finns 'Sockerhalt'

http://www.eurofins.se/media/1055950/följesedel grovfoder+spannmål 090805, ifyllbar.pdf

Jag letade som en besatt först med.

Sen, det går bra att skriva på ett vanligt A4, skriva namn och adress, telefonnummer och mail, och vad för analys man önskar, och skriva under med.

Om du är orolig för att din häst är drabbad av IR så är det väldigt enkelt att ta ett blodprov och kolla upp det.
Hästen skall "svälta" i 6 timmar, man tar ett blodprov, åker med det till en kinik som tumlar det och skickar det till SVA. Plättlätt.
M a o, man belastar inte hästen med något medel, det gör man bara för ett Cushingtest.
Tänk på att ta provet i början på veckan, annars så kan det fastna på posten om det är helg. Det går att stoppa i en behållare med frysklampar men kan man välja så kan man lika gärna göra provet innan helgen.
Vad det gäller VR på Strömsholm så talar inte hon med folk som äger hästar som hon inte har träffat/behandlat. Däremot så pratar hon gärna med folks veterinärer. Så då får du gå den vägen om du vill ha hennes åsikt.
MVH
Kryddan

Jag har försökt förklara det ovan, och i kombination med att min vet påtalat att svaren är väldigt opålitliga så känner jag att vi gör vad vi kan först innan den utredningen dras igång och jag hinner även plugga på mer och ställa in mig på ev.svar och lösningar utifrån det. Han är inte på nåt vis akut sjuk så jag behöver inte ha bråttom med provtagningen.

Men nån dag troligen under sommaren nu så kommer jag att ta prov, men jag kommer i första hand då efter diskussionen att ta Cushingtest på honom för det är för mig viktigast att få veta å jag kan då bara hoppas på att det visar säkert.

428 kr (för silage iaf), lite billigare om man gör det samtidigt som 'vanliga' analysen.

Priset avser förra året.

Om du är orolig för att din häst är drabbad av IR så är det väldigt enkelt att ta ett blodprov och kolla upp det.
Hästen skall "svälta" i 6 timmar, man tar ett blodprov, åker med det till en kinik som tumlar det och skickar det till SVA. Plättlätt.
M a o, man belastar inte hästen med något medel, det gör man bara för ett Cushingtest.
Tänk på att ta provet i början på veckan, annars så kan det fastna på posten om det är helg. Det går att stoppa i en behållare med frysklampar men kan man välja så kan man lika gärna göra provet innan helgen.
Vad det gäller VR på Strömsholm så talar inte hon med folk som äger hästar som hon inte har träffat/behandlat. Däremot så pratar hon gärna med folks veterinärer. Så då får du gå den vägen om du vill ha hennes åsikt.
MVH
Kryddan

Det enkla blodprovet du nämner är förvisso plättlätt att ta, man tar dock glukos samtidigt men det gör det ju inte svårare att ta, däremot kan det ställa till det rent praktiskt då glukosprovet måste centrifugeras inom 1 h, och det kan bli knepigare lite beroende på hur man bor och vad veterinären har för faciliteter/utrustning. Dock så är det ett trubbigt redskap det enkla blodprovet, då provsvaret inte är så tillförlitligt, man kan få falska negativa. Däremot är det ofta det första man gör, och är det positivt så.

VR pratar utmärkt väl med hästägare till hästar hon inte sett/behandlat, iaf vissa, eftersom jag lyckats etablera kontakt utan större problem? Tack och lov för mig. Jag fick tips om henne av annan hästägare, mailade till Strömsholms reception och frågade om man kunde maila VR eller få boka en telefontid eller något då jag hade en misstänkt IR-häst och ville veta vad som var bäst att göra, inför ett ev besök, och min egen veterinär inte kände sig säker nog att svara på det. De svarade att det gick bra att maila dem så skulle de vidarebefodra mailet. Jag mailade och fick svar via mail från VR, och sen har vi mailat ett antal gånger fram och tillbaka. Jag fick ringa med skrev hon, men har valt ta det via mail då det känns som det 'stör minst'.

Sen nu inför glukosbelastningen fick hon min veterinärs mail (då det är helt poänglöst diskutera det med mig), och de har mailat en hel del.

Och man belastar visst vid test för IR. Man kan göra två till test för att säkerställa IR. Glukosbelastning, som ger säkrare svar än enkla blodprovet, men inte 100% säkert, och så något jag glömt vad det heter, som ger väldigt säkert svar, men som i princip inte görs för det kräver full narkos.

Glukosbelastningen kan göras på lite olika sätt, man kan tillföra glukos via magsond, och man kan tillföra glukos via kanyl i blodet. Enkelt förklarat så tar man ett 'nollprov'. Detta är i princip det enkla blodprovet. Dvs fasta minst 6 h, sen blodprov avseende insulin och glukos. Sen tillför man en specifik dos glukos (räknad efter vikt), och så tar man nya prov efter X minuter, Y minuter, Z minuter osv. Det tar timmar alltså. Sen har man en uppsjö prover, som man analyserar. Hästen fastar hela tiden.

Då ser man hur hästen reagerar på den tillförda glukosen, hur högt når glukos och insulin i blodet, och även hur fort sjunker det igen. Detta jämförs med kurvan för en normal häst, en IR-häst får både högre värden, och det tar längre tid innan de sjunker ner till normalt igen.

Glukosbelastningen ger som sagt ett säkrare svar, men är omständligare och innebär en liten risk för fång, speciellt om hästen ÄR insulinresistent.

(Informationen ovan är från VR btw)

Hade jag vetat om att det fanns glukosbelastning innan, så hade jag valt det ganska direkt efter första enkla provet, då det visade värde inom normalintervall, men i det högre intervallet, och han hade 'klockrena' symptom.

Tack för svar:-).

Intressant frågeställning risk mot risk.

Jag vet att jag var väldigt tveksam till Pergolid innan jag började ge detta, och nu ger jag för fullt:).

Är det någon som testat metformin?

Ger du Pergolid mot konstaterad Cushing? Hur länge har din häst i så fall ätit och vilket resultat har du fått?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka