Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Måste också passa på att tacka Alexandra för all information. Det här med IR-hästar är ett helt nytt begrepp även för mig, insåg bara för någon vecka sedan hur det var fatt. Antar att det tar ett tag att sätta sig in i situationen:crazy:, tack snälla för att du delar med dig av dina erfarenheter! :)
/Helene

Säger samma, bugar och tackar för all input och tiden du lägger på att imformera oss som precis kommit på detta med våra pållar. Det tas tacksamt emot! :laugh::bow:

Vi hade en fånghäst i stallet som levde många glada år "extra" pga enormt strikt foderintag så jag förstår helt ditt resonemang. Är väääldigt lätt att förmänskliga dem dock...men "bara detta äpplet", "han vill ju ha" osv...gäller att stålsätta isg o köra på det man bestämt (lättare sagt än gjort ;))

Hur gör man om man ska vattna ut sockret i vanligt betfor? Blöta och skölja om vartannat?

Vet du om det finns studier ang Sköldkörtelhormon eller metformin vid behandling av IR? Tänker på om ngt av dem har konstaterat bättre effekt och på vilka grunder man ska ge vilket till vilken häst och vilka biverkningar som finns (osv, osv). Vill gärna läsa på inom det området om det finns studier gjorda.

Än igen, tack så jättemycket för att du lägger ner tid och energi på detta!!

//Sara

Hur gör man om man ska vattna ut sockret i vanligt betfor? Blöta och skölja om vartannat?

Vet du om det finns studier ang Sköldkörtelhormon eller metformin vid behandling av IR? Tänker på om ngt av dem har konstaterat bättre effekt och på vilka grunder man ska ge vilket till vilken häst och vilka biverkningar som finns (osv, osv). Vill gärna läsa på inom det området om det finns studier gjorda.

Blöt betforn i överdrivet mycket vatten (ju mer dessto bättre). När det svällt klart häll bort vattnet, durkslag är himla bra här. Skölj sen betforn tills sköljvattnet är klart.

Det finns en del studier utomlands, googlar man hittar man lite.

Här är ett överlag himla bra lästips ang IR, där även en studie av sköldkörtelhormon ingår/beskrivs.

Diagnosis and Management of Insulin Resistance and Equine Metabolic Syndrome (EMS) in Horses
Nicholas Frank, DVM, PhD, DACVIM
http://www.lloydinc.com/pdfs/N_FrankEquineMetabolicSyndrome.pdf

Tack för mer information om klöver mm....

Jo mina har en hk med gammal vall som fortfarande innehåller vit klöver... Vi funderar på att ta hö på en halv hk och de betar den andra.. Men kanske inte köver är bra i vanligt hö, om det då är svårt att torka... Det är inte vi som satt vallen utan de som arrendera den av oss innan jag köpte mina hästar.. De hade hö silage till sina hästar... Är det bra bete? Synd det inte är rödklöver då den bara är 2-3 årig, den vita kan hålla i många år till.
Vill helst inte plöja upp heller och börja om. Blir det emr energi igen..

Oj 4 kg hö om dagen då har de ju bara att äta ca 2 h på hela dygnet. Tycker jag låter lite farligt och risk för kolik mm. Då det inte låter som den får i sej tillräckligt med strå som är så viktigt...
Jag hade hittat ett annat hö. Så de har att äta längre stund på dygnet... Att magen ens fungera på så lite låter inte vettigt. Det är vad min shettis äter på fri tillgång...
Hon äter ca 4 kg. Hon är 104 cm..
Jag har foderläran från hästlinjen någonstanns där det står hur mycket strå de behöver för magen. Men 4 kg låter väldigt lite..

Min ponny får 4 kg om dagen. Hon har fått det sen förra året då hon hade sin fång. Hon håller sig bra i hull och verkar inte hungrig. Hon har aldrig haft kolik. På vintern brukar jag lägga ut lite halm i hagen så hon har lite och göra. Min ponny är 129 cm.

Hrm.. ang klövern. Är det någon tröst, så att den är 2 - 3 årig är säkert rätt och fint och sant i odlingssammanhang. Haken är ju att den fröar av sig och självsår. Dvs man blir tyvärr inte av med klöver på ett betet på 2 - 3 år.

Vitklöver anses av ngn anledning jag glömt vara större risk i fångsammanhang. Jag minns tyvärr inte motiveringen, och inte heller hur mkt det ligger i det. Generellt så aktar jag mig så gott det går för sånt som 'överlever det mesta', då det brukar gå hand i hand med hög fruktaninlagring. Och vitklöver är tämligen härdigt om det inte verkligen trampas sönder.

Och ja, 4 kg är pyttelite, och nej det ger inte tillräckligt med TS. Men det ger honom alla kalorier han behöver. Det går inte hitta ett hö han kan äta mer än knappt 5 kg av över huvud taget. Därför fodrar jag inte med hö, utan hösilage. Det blir fler kilon att dela ut då eftersom det är utspätt. Men det är OMÖJLIGT att hur man än vänder på det täcka hans TS-behov och ättidsbehov UTAN att han blir tjock.

Så då förstår du problemet.. Och varför fri tillgång är fullkomligt uteslutet.

Hrm.. ang klövern. Är det någon tröst, så att den är 2 - 3 årig är säkert rätt och fint och sant i odlingssammanhang. Haken är ju att den fröar av sig och självsår. Dvs man blir tyvärr inte av med klöver på ett betet på 2 - 3 år.

Vitklöver anses av ngn anledning jag glömt vara större risk i fångsammanhang. Jag minns tyvärr inte motiveringen, och inte heller hur mkt det ligger i det. Generellt så aktar jag mig så gott det går för sånt som 'överlever det mesta', då det brukar gå hand i hand med hög fruktaninlagring. Och vitklöver är tämligen härdigt om det inte verkligen trampas sönder.

Och ja, 4 kg är pyttelite, och nej det ger inte tillräckligt med TS. Men det ger honom alla kalorier han behöver. Det går inte hitta ett hö han kan äta mer än knappt 5 kg av över huvud taget. Därför fodrar jag inte med hö, utan hösilage. Det blir fler kilon att dela ut då eftersom det är utspätt. Men det är OMÖJLIGT att hur man än vänder på det täcka hans TS-behov och ättidsbehov UTAN att han blir tjock.

Så då förstår du problemet.. Och varför fri tillgång är fullkomligt uteslutet.

Jo det klart har hästen problem med socker har du inget val..
Klart så borde det vara viktigare än TS halten i detta läget.
Men du har en annledning annars tycker jag att folk är rätt grymma...
Jag har köpt ponnysar som haft väldigt lite mat och de ser bra ut i hull mm.
MEN när jag ger de mer så bygger det helt andra muskler och de blir en helt annan musklad häst. Man måste ge de så de klara att muskla sej också. Nu menar jag inte dej Alexnadra utan andra..
När vi räkna foderstat på skolans hästar så sa lärarna där att de flesta skulle ha mer. De hästarna gick inte mer än vanliga hobby hästar.
Jsut för musklandets skull.
Vi var 4 klasser som red. De reds/kördes ca 4-6 dagar i veckan.. En lektion i bland två.. Men de gick inte över mycket. Så sätter inte så högt på uträkningarna.

I bland ser jag unghästar som får för lite hö och när de får mer så blir det en helt annan utveckling..
Men det beror på vad man är intresserad av???
Bilda muskler eller banta hästen.
Jag vill ha muskler och en häst i bra hull.. Eller ponny, då jag har Haflinger och Fjordning så är de lätt födda hästar. I bra hull och jag vill ha fina muskler. Räknar mycket med långsamt gående energi mm.

Tyvärr så är som du säger klöver svårt, just den vita gynnas av betning. Så vi funderar på att kanske mer låta det växa för att bli av med den??
Än kankse jätte hård betning...
Så den blir söndertrampad.. Eller kanske då beta den jätte hårt... Men då har jag för få hästar för.. Får då låna in grannens hästar också..
När min häst blev dåligt så var det torka och då produceras inte den vita klövern. Mne jag är lite fram och tillbaka just det med musklerna att hon blev så stel över allt...
Låter de bara beta några h på vallen nu för att vänja om de vid det betet...
De har ståt några veckor på vinterhags bete.

Men kanske bättre att hägna in de höga gräset som växt sen i höstas.. Och hoppa över att ta hö????
Blir mindre energi...
Jag är fram och tillbaka där..

Rödklövern har en rot medans vit klöverna är som smörblommor de revar sej när de växer.. Röd klövern kan hålla i fler år men de drabbas ofta av rot röta medans vit klövern klara sej bättre..
Inget kul att läsa.. Usch och fyy...
Vill bara ha betes hagar..

Så beta ner totalt eller växa så andra sorter kan ta över? Men det kanske inte hjälper???

Sen är det då mindre socker mm.. Tänkte fel då.. DÅ kan hon få IR på att bara gräset växte och inte klövern.. blir tokig.

fortsätter på foder i stället för att förstöra här..

Det skulle hon garanterat göra

MEN! Det tar några månader då de inte förstår och det tar tid för de att vänja sej och det är självklart att det kan innebära fara för din häst om den är över kännslig för då insulin.
Så du kanske inte ska prova det..

Enda om jag ens skulle våga prova är om hästen kan gå på vanligt bete och då på hästen har man hela tiden hö när gräset försvinner. DÅ vänjer de sej naturligt att de hela tiden har gräs och sen hela tiden hö..
Annars hade jag inte gjort det..

Hur många trådar ska det ta dig innan du förstår att du har fel och att alla hästar INTE kan gå på fri tillgång. Att alla anpassar sig efter sitt behov och håller hullet är en total myt. Återigen - sluta insistera på att du vet allt och inse att det finns fakta som du faktiskt INTE har koll på. Hur många IR hästar tror du det finns som utvecklat IR pga just att de gått på fri tillgång och blivit överfeta pga att de just gör detta - dvs de äter mer än de behöver och blir överfeta? svar: Många.

Jo det klart har hästen problem med socker har du inget val..
Klart så borde det vara viktigare än TS halten i detta läget.

Fast det är inte för sockret, det är för MJ.en, kalorierna? Han har ett kaloribehov som täcks på 4 kg hö. Så även om det var noll socker, så skulle han tyvärr inte kunna äta mer iaf.

Och det var ju för att jag prioriterade TS och ättid, fast det gav mer kalorier han behövde, som han blev tjock - och IR. Så jag förstår hur du menar ang 'grymt', men man kan tyvärr osaka mycket grymmare saker genom att vara 'snäll' och därmed låta hästen bli tjock.

Har du någon bild på hullet på dina förresten, de som går på fritt alltså? =)

Och en dom är min!

*delvis (eller till största del) knapplån*
Jag trodde också innan att dom slutade äta så mkt efter ett tag och se hur det gick... Jag har nu gått ifrån allt jag tror(trodde på) och om jag måste välja mellan att ge 1 kg hö och fång så är valet enkelt. Min går faktiskt just nu på 1 kg i en grymt nerbetad hage. Det finns att plocka med och grenar att äta på om hon vill det. I mitt hjärta så vill jag verkligen kunna ge henne massa mat. Hon är så mycket lyckligare av att få äta och inte stå och svälta. Men hon lär inte bli lycklig av att stå på boxvila med fång heller. Så man får verkligen välja mellan pest eller kolera och slänga undan alla tidigare kunskaper i foder och fodermängd.

När vi räkna foderstat på skolans hästar så sa lärarna där att de flesta skulle ha mer. De hästarna gick inte mer än vanliga hobby hästar.
Jsut för musklandets skull.
.

Mer av vaddå?
Om man vill bygga muskler så är det proteinet man ska öka. Sedan behövs det naturligtvis också energi för att bygga muskler men ponnyraserna och andra ex haflinger, kan jag tänka mig i alla fall, är ofta ganska lättfödda vilket betyder att de har ett lägre energibehov än tex fullbloden. Om du vill bygga muskler på en sådan så är det proteinet som är viktigt. Om energigivan ökas blir den tjock vilket är jättefarligt i en tråd för insulinresistenta hästar.

Om du vill ta grovfoder på din åker med rödklöver så kan du ensilera det. I vintras hade vi jättefint ensilage som betsod av en blandning av gräs och rödklöver.

Blir också frågande vad det är du menar med "mer av". 4 kilo hö klarar sig min ponny galant på. Jag har hellre en frisk och välmående häst än att jag matar ihjäl henne. Lär man sig att läsa av sin häst hur den beter sig, ändrar sig i humöret o.s.v så lär man sig också hur man får rätt balans i utfodringen. Nu menar inte jag att man helt kan skydda sig mot fång. Men jag tror ni med fång ocg IR-hästar har lärt er att läsa av små signaler innan och då kanske haft tur att kunna häva det. Både jag och min man har ärt oss att läsa av små signaler på att allt kanske inte är ok med vår ponny. Märkte i vintras att min hon behövde mer foder när det var så extremt kallt. Ökade självklart då. Alexandra och Forest Autumn, kan tänka mig att ni med har lagt ner en massa arbete och energi på och ta reda på vad som är bäst för just era hästar.

Va synd att ni inte fick till det.

Det finns ju de fall som får ökning av nacke utan att gå upp i vikt sen så går ju allt till en viss gräns, nu har han stått på så lite mat så länge att kroppen kanske börjar reagera negativt och magen börjar säga ifrån så fången är på G pga det ger obalanser. Så du gör troligen helt rätt i att öka på mängden lite nu. H¨ller tummarna för att det inte blir något av det.

Är det någon som vet exakt vad i nacken som svullnar på dem vid IR, är det fettansamlingarna, musklerna?. Det pratas ju bara om fettdepåer och jag börjar tro att i Ws fall så handlar det om annat eller fler saker. Min vet pratade om att svullnaden är hormonell och kan skifta i str från en dag till annan.
Läser jag på nätet så skall det ta flera månader att få bort depåerna.

Häromdagen när jag kom till stallet så hittade jag W fullt normal, han var mjuk i hela nacken, inte en spänning och svullnaden var nästan obefintlig och hela hans kropp var mjuk.

Dagen därpå åter hårdare och öm igen, jag börjar tvivla på vad han har och kommer att gå vidare med fler utlåtande nu för att komma ur enkelspårigheten jag känner att vi fastnat i.

Fick höra ett påstående häromdagen av en person som hävdade att - fång är en primär åkomma... Är jag helt väck eller, har då aldrig hört någon säga det tidigare och stå fast vid det, för mig är fång alltid sekundärt. Va säger ni om påståendet?

Inte sant!
Fång är "bara" en reaktion/symtom på något annat som går fel i kroppen.

Jag läste någonstans att ett litet tillskott av magnesium kan hjälpa att få bort fettansamlingarna på de farliga platserna, om hästen inte är fet i övrigt. Vad tror ni om det?

Jag läste också artikeln i ridsport från de australiensiska fångforskarna och att de tyckte att alla hästar de sett i Sverige var feta...något att tänka på.
Det många ser som normalt hull är kanske inte det?!?

Fång är "bara" en reaktion/symtom på något annat som går fel i kroppen.

Precis vad jag också hört i hela mitt liv fram till nu...OK att den kan vara kronisk och då blir den ju primär om man dömer ut hästen, men den är ju trots allt där kroniskt pga av en orsak.

Kromtillskott kan hjälpa till att få bort fettet snabbare, men kan som bieffekt ge diarre.
Mg hjälper musklerna att hålla sig mer avslappnade, men fettmässigt har jag inte märkt nån skillnad, W har ätit extra Mg dagligen sen i höstas.

Blodproverna det pratas om i artikeln tycker jag är intressant, borde kunna hjälpa så många hästägare.

Jag tror absolut att vi här i sverige har ett mycket högre normalhullstänkande än många andra länder har. Samtidigt så tycker jag det är urbota korkad att jämföra med vidlhästar för skulle vi hålla våra tama hästar på sådan diet så skulle vi ju inte kunna rida på dem för deras ryggar skulle inte fixa sadel och ryttare lång tid.

Vore istället intressantare om de jämförde med ett land som liknar vårt hästtänkt men där hästarna är mer magra ex Tyskland, Polen mfl länder.

Fast UK har rätt rejäla 'hullproblem' med, i meningen synen på vad som är normalt hull. Och det 'extra' problemet att i show-världen så dömer domarna efter det alldeles för höga hullidelaet.

De har tagit 'rounded topline' till en helt ny nivå. Det är dock uppmärksammat där med, men det hände iaf för några år sen inte så mycket.

Men finns ju studier gjorda i Sverige om att 80 - 85% av ridhästarna ÄR i för högt hull, och det går högt upp i nivåerna med. Hästägarna var rätt dåliga på att korrekt bedöma hull med.

Jag hävdar ju fortfarande att det vore en insats om veterinärerna kunde påpeka ang hullet, men veterinärerna verkar ha anammat samma skala som djurägarna? Eller så blir det sånt liv på hästägarna om de kritiserar.

Sen tror jag också att bättre kunskap om hur man bantar. Ofta får man ju höra 'mindre mat, rid mer', och det är korrekt. Men för en hästägare som redan ger sin häst minimalt med mat och rider massor men den fortfarande är i för högt hull (och då kan man börja misstänka IR btw) är ju inte hjälpt av det. Dessutom lite mat av 'fel sort' hjälper ju inte. Om jag ger Lillen 'lite hö', säg 5 kg, så är ju det hel fel värden för honom och han kommer ändå vara tjock.

För det kan man ju se i bantningstråden osv, att de djurägare som försöker få råd av t ex vet, ofta får bara höra 'mindre mat, rid mer'. Inget om minska MJ, täck proteinbehovet, hitta grovfoder med lämpliga värden, ha så hög protein att du kan blanda ut med halm eller något.

Dessutom, 'lite' är ett värdeord. Det X anser är lite anser person A vara svält, person B vara normalt och person C vara mycket. Samma sak 'dra ner på kraftfodret'. Om hästen får 3 kg och det minskas till 1.5 är det en rejäl neddragning, men det är fortfarande väldigt mycket med 1.5 kg kraftfoder till en tjock häst.

SÅ det är ett ganska stort, och ffa 'spritt' problem det där.

så länge gemene man inte kan skilja fett från muskler och tror att muskler i överdriven proportion byggs av FETT, så lär problemet kvarstå. Överhullet rent generellt går ju hand i hand med att hästsverige expanderat till att inkludera så mycket hobby ryttare med rätt blygsam erfarenhet både av hästar i allmänhet, och framför allt utfodring.

Hur många trådar ska det ta dig innan du förstår att du har fel och att alla hästar INTE kan gå på fri tillgång. Att alla anpassar sig efter sitt behov och håller hullet är en total myt. Återigen - sluta insistera på att du vet allt och inse att det finns fakta som du faktiskt INTE har koll på. Hur många IR hästar tror du det finns som utvecklat IR pga just att de gått på fri tillgång och blivit överfeta pga att de just gör detta - dvs de äter mer än de behöver och blir överfeta? svar: Många.

Men snälla du!!!!! Om man läser i texterna så kan även en smal häst ha IR. Så jag fattar inte varför du binder upp dej på tjocka hästar...

Om du ex ställer en häst på bete som haft ca 4 kg hö som D-ponny. Så vräker den i sej och det blir en chock för hästen. Massa energi mm. Då den lätt för fång, helt självklart. Även IR då från hungrig med lite hö och så ut på bete även om du begränsar med några h, betesredocerare mm.
Så vräker i sej hästen mer gräs och då blir det ex fång eller IR om det är mot gräset.
Från begränsat med socker till att vräka i sej blir en cock för en kännslig häst som man inte sett IR på. Men som kanse ligger och vilar.
När jag släppte mina ponnys på bete som haft fri tillgång på hö hela vinter så äter det normal mycket då de inte är svulltna. Det blir ingen cock av socker eller annat. För de är vana att själva äta endast det de behöver. Vilket det fortsätter med.

De som har lite hö och släpper ut sina hästar på bete de borde skämmas och anklaga sej själva för hästens IR eller fång då det i stort sätt inbjuder till det... Men du tänker inte logiskt. Du förstår inte vilken cock det blir för hästar ,med lite hö att komma ut på bete och helt plötsligt ska de klara av att begränsa sej normalt som de kan om de är vana vid fri tillgång..
Om du tänker på det.. SÅ på höst/vinter/vår ska vi bestämma hur mycket hästen ska äta. Sen så helt plötsligt ska de själva få bestämma och känna av när de inte ska äta mer. De bara vräker i sej och det blir självklart rubbning i tarm, ökad med massa socker.
Det är ju helt självklart. Anntingen så får hästen lära sej att alltid äta och bestämma själva eller så aldrig. Men då ska man inte släppa de på bete. DÅ amn har ett annsvar över sin häst..
Då kan du likannas ha kvar de utan gräs och fortsätta med hö och ta det enda något liknnande normala livet de har... Vilket jag tycker är helt sjukt att man väljer för sin då så kallade vän..
Jag fatttar inte hur man logiskt ska tycka att de ska klara att endast äta det de behöver av gräset när de får portioner hela året annars. Det är så det klingar IR och fång mm. Inte konstigt att sånt har ökat i dag och bara mer och mer hästar får det och det kommer öka om vi inte tänker om.. Sen är självklart en skogshage med magert det bästa..

Jag har gått hästlinjen och när jag varit ute på praktik hos olika kända och okända praktik platser, har jag än bara sett fördel med fri tillgång och fler börjar annvända sej av det.
För de äter vad de beöver för att bilda rätt muskler...

JAg gemför inte bara med mina egna hästar utan nu menar jag ett stort antal uppfödare och tränare i Sverige...

Så teorin som jag och många mer och mer börjar få är att fri tillgång på foder så är de vana året runt att äta det de behöver och man undviker IR mm..

Jag har som sagt inte sett någon häst på fri tillgång som varit feta...
Som sagt vet en uppfödare på 100 Shettisar.
Du vet shettisar som alltid är överviktiga mm mm!!! Om du vet det?
Ingen av de var feta utan i utställnings kondition i hullet. Hon ställer sina Shettisar jätte ofta.. Om shettisar klara att gå på fri tillgång utan att få fång, IR eller annat.. Så kan de flesta det.. Då shettisar är de första som fick väldigt begränsat med foder och började få problem med fång mm.

EN häst som får IR och fång klarar inte att begränsa sej de gånger de själva ska bestämma över maten.

Jag litar på mina hästar så pass att jag vet att de bara äter det de behöver och inte mer.
Har även haft halvblod på box på fri tillgång hela natten på hö.. Han åt ca 8 kg hö om dygnet. Alltså inte mer än vad han borde. Man han blev inte tjock och han slapp va stressad över att han inte hade mat och inget att göra. Eller att han skulle vara hungrig eller annat. En väldigt balanserad och trygg häst blev det.

Du behöver inte lyssna ett skit på min logik, jag vill bara att andra kan lära sej av vad jag lärt mej. Sen är det upp till vara och än om de tycker samma. JAg tvingar ingen.
Men eftersom allt ökar hela tiden så vill i alla fall jag förhindra det och försöka lista ut varför..
Nu kan de få fång av massa andra saker och säkert IR kan säkert vara ärftligt.
Men ger man fri tillgång alltid så klara de i alla fall att begränsa sej vid bete..
Att alltid ex ge hö innan bete gör att de inte är jätte hungriga utan lite mätta.
Mycket sånt kan man göra också..

sen kan som jag även sagt att det finns hästar som inte kan som exempel om de ligger och äter.. Nu ahde denna ponnyn inte gjort så om den var uppfödd på fri tillgång på foder...
Så vist finns det hästar som ex klarar fri tillgång också... Men man måste ändra från grunden när man föder upp hästar. Men de flesta klara övergången om de klarat att gå på bete och lära sej att begränsa sej.
Har de fång kännsliga mot gräs så kan det bli så att de aldrig kan äta gräs då de är kännsliga för det..
Det ahndlar om grunden och det kan finnas hästar som inte klara det. Men hade alla varit uppväxta på fri tillgång så hade det inte varit några problem för de...

Senast ändrad:

Här måste jag bara inflika en sak, utställningshull på en shettis säger ingenting om det är en ponny i bra hull eller inte. För shettisar på utställningar är oftast höga i hullet. Jag vill ha mina hästar betydligt smalare än shettisar som är i utställningshull! Men har man dom ramarna om bra hull, ja då förstår jag att man tycker att alla hästar kan gå på fri tillgång. Och varför vi då som inte har dom ramarna inte har våra på fritt med hö. Jag har "sportponnyer" och för att det inte ska slita onödigt mycket på dom så vill jag ha dom slimmade. Så slimmade nu en shettis kan bli för jag är medveten om att dom inte kan se ut som ett halvblod i kroppen alla gånger.

*Delvis knapp igen*
Sen förstår jag inte riktigt hur och varför fri tillgång tillhör denna diskussionen, egentligen? Att fri tillgång på hästar som klarar av det är bra, det håller nog alla med om.
Men denna tråden handlar om IR på häst. Vi pratar alltså om en sjukdom på häst som höjer risken för fång och som gör det grymt svårt att få ner hästen i vikt. Jag tror verkligen inte att dom blir friskare av fri tillgång utan tvärt om. Inte kan man heller kolla på hullet av att bara känna över revbenen. På mitt sto så syns faktiskt revbenen nu när hon rör sig, trots det kan jag inte anse henne i bra hull och trots det så måste hon få minimalt med hö. Veterinären höll med mig i den frågan och tyckte att hon får helt enkelt se hemsk ut nu, för vi måste komma åt depåerna.

Sen till TS: Tänkte på det igår och mitt sto är nog lite öm vid depåerna. Tidigare älskade hon att bli kliad framme vid bringan. Men nu med depåerna så vill hon inte alls bli kliad där utan flyttar på sig varje gång. Kanske kan ha något samband med IRen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 765
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 705
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 152
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 860
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka