Ni med lastproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni med lastproblem

Det där är jag också hemskt intresserad av att veta eftersom det mig veterligt finns En kvinnlig tränare i sverige som kan titulera sig som mest utbildad och därmed även måste vara sveriges bästa?...
Och jag vet med sannorlikhet att hon inte tillåter några snabbfix såtillvida hästen nu inte håller på att dö och Måste till veterinär...

Hästen var ingalunda döende.

Jag måste fråga en sak... Vad... gör du på ett NH forum? Du har inte grunderna i NH fastställda om du inte förstår att NH ÄR kommunikation! :eek:

Jag kommer ta en gammal elevs häst som exempel. För jag tar exempel från verkligheten när jag förklarar.

Men visst, det tar ett bra tag innan man ens kommer till att kunna börja träningslasta, jag vill ha minst en månad på mig för att hästägaren skall ha tid att själv lära sig. Lär inte de sig, så lär inte resultatet hålla.
Sen nöjjer inte jag mig med att lasta in hästen, slå igen luckan och sen är det bra...
Det skälper mer än det bygger upp.

Du är född 1980 enligt din profil. Jag tror knappast du är ensam på forumet om att ha en del erfarenheter :D

Din bristande kunskap betr kommunikation har du ju själv redogjort för, så det behövdes inte ens någon slutsats.

Bättre hade väl varit att svara vad det sk korrekta sättet hade varit, då du tydligen vet allt om detta ämne?

[/QUOTE]
Du menar alltså att hästar som inte vill gå in i en transport har klaustrofobi trots att dom står lugnt och avslappnat när dom väl kommit in? :confused: Jag tvivlar f ö på att dom drabbas av klaustrofobi för att en långtradare åker på motorvägen.
[/QUOTE]

En DEL hästar, LIA. Inte dem i exemplet men en del, ja. Jag förstår inte varför du förenklar allt och gör det svart eller vitt?

Om vi nu utgår ifrån att hästar är individer så kan vi ta min som exempel. Hon står stilla för hon har ingenstans att ta vägen, men hon dryper av sett och vill ut och gillar inte när det är trafik - hon är nämligen ljudkänslig. Hon får knappt plats och tycker att det är superobehagligt att åka transport. Det har ingenting med lastningen att göra. Hon går in om jag tränar henne utan att åka någonstans på mindre än en minut. Det är själva färden som stressar henne så pass att hon inte gärna går in i trailern. Detta bara som ett exempel på att det faktiskt finns hästar som ogillar själva färden och upplevelsen av den.

Senast ändrad av en moderator:

Som jag Även skrev, hästen har ett medfött klaustrofobi som vi per automatik til viss del arbetar bort genom att föda upp dom i box. Läs gärna hela min post.

Nej. hästen har inbyggd klaustrofobi pga att den är ett flyktdjur till naturen. Det har inte människan skapat. Däremot har du rätt i att hur vi HANTERAR hästens mer eller mindre medfödda klaustrofobi, bestämmer huruvida vi fortsättningsvis "befäster" klaustrofobin och gör ett problem av det.

Sen vill den elaka sammet avrunda just den här posten med att säga att den som tror att ett djur är dumt... är grundlurad.

/Sammet.
Jag säger vad jag tycker, gillar du det inte? Lev med det.

Ingen har väl sagt att ett djur är dumt här ? Det är självklart att hästen kan förstå att den blir lurad, men man måste ju tänka ur hästens synvinkel. Den reagerar inte på samma sätt som en människa. Betänk det. Den förstår inte så långt att den kan tänka på det viset. Den kan inte tänka "du din jävel lurade mig". Det är min synpunkt iallafall, och då borde man ju kunna utnyttja det för att hjälpa hästen. Forskare som arbetar med fobi på människor och gör ingrepp för att lindra. Lurar ofta människans hjärna för att göra saker den igentligen inte törs, och det är ett av de bästa sätten att bli av med sin fobi sägs det.. Nu är ju inte häst och människa samma sak, men där tror jag man ska tänka lite i de banorna.Tack för att du berättade om grimman. På den punkten kan jag hålla med om att det är dåligt. Där förekommer ju ett slags tvång. Men å andra sidan kanske det kan vara nödvändigt att ha något sätt att säga ifrån på. Om man ska förstå hästars sätt att tala måste man ju tänka ut ifrån det vilda och hur de agerar mot varandra, dom ju inte särkilt trevliga alla gånger ? Dessutom så pratar ju den där killen mycket med sin kropp, han använder den på ett sätt som hästen verkar lyssna på. Sen är det självklart att alla vill att man ska säga vad man tycker, det är väl de det här är till för ?! Att man ska komma med egna synpunkter. Jag är inte mkt insatt i NH, kan i princip ingenting om det alls. Och när det gäller lastning så har jag en ponny som tycker det är näst intill roligt att åka transport och mer än gärna går in och ställer sig . Så egentligen vet jag ingenting mer än vad jag själv uppfattar av filmerna. Däremot är jag intresserad av att lära mig mer om NH i framtiden och det är roligt att läsa era synpunkter från er som kan och har hållt med det här i flera år. :D

Som jag Även skrev, hästen har ett medfött klaustrofobi som vi per automatik til viss del arbetar bort genom att föda upp dom i box. Läs gärna hela min post.

Det spelar ingen roll hur hästen har byggt upp sin fobi - den kan, tex, ha fastnat under bommen eller gjort sig illa - huvudsaken är att den har den. Problemet är att den får starka obehagskänslor av utrymmet som den uppfattar som otryggt och därför inte vill gå in i. Och om vi nu talar quick-fix osv och jämför med människor är KBT den bästa vetenskapliga metoden som finns. Den går på mindre än en dag.

My bad, det är bara hästhanteringsdelen.
Fortfarande är tråden om "NH" eftersom det är det mannen på videon "Håller på med".

Och nej jag har inte redan bestämmt mig.
Faktum är att jag inte anser att jag Kan avgöra om det verkligen var hästägarens som fick tag på en dålig NH-intructör.
Men jag anser trotts det, att hästägaren får skylla sig själv då hon uppenbarligen trodde att det skulle kunna gå att lösa problemet på så kort tid som en dag!

För inte ens det M. R. gör i videon tar en dag. Han har för det första etablerat en kommunikation som vi inte får se på videon.
För det andra så krävs det i de flesta fallen att man repeterar detta.

Jag reagerar på att du anser att hästar är dumma och inte vet vad grunden till NH är, dvs kommunikation genom kroppspråk och tanke.
Du missar en hel del i videon per det.

Du har redan bestämt dig för vad du tycker, utan ha sett exemplet! :eek: I'm amazed. De som har ett högt intellekt brukar fö utmana sina förutfattade meningar och det tycker jag inte att du gör. Så det är nog ingen idé att diskutera. Det här är fö ett hästhanteringsforum, inte NH.

Det har jag gjort, och jag anser inte att vistelse på box över huvud taget bidrar nämnvärt till att hjälpa hästen med att tycka att det är lättare att gå in i en trailer. Klaustrofobi handlar ju inte enbart om att vara instängd på begränsad yta.

ang "tvingande" grimmor och annat: Allt vi gör med hästarna är baserat på tryck och eftergift. Vi använder oss av olika typer av tryck, men tryck är det.
vet inte om jag tycker att detta i filmen "tryck" är så värst mycket mer tvingande för hästen än ngt annat vi ber den om.

Tycker många verkar leva under ngn sorts villfarelse att hästarna så gärna VILL göra det vi ber dem om osv, genuint och från grunden. Ska man hårddra det så har vi fostrat dem till detta, via tryck och eftergift, och de köper det och har lärt sig att tycka det är ok.
Man ska inte försköna för mycket.

Fortfarande är tråden om "NH" eftersom det är det mannen på videon "Håller på med".

Det tycker nog inte MR, eftersom han starkt tar avstånd från den typen av inriktningar. Men never mind. han har knappt träffat hästarna tidigare. De han har gjort är att kolla om hästen passat att bli hjälpt så att inga medicinska problem föreligger och kollat hästens historia med ägaren. Han håller inte på i flera dagar - om man ska tro honom själv och ägaren. Han höll knappt ordning på vilken häst det var.

Jag tror att NH-tränaren var den som ni skriver är sveriges högst utbildade. Och faktum är att hon i så fall, om hon hade förstått att hästen inte skulle gå in i trailern så snart den stod hos veterinären, kanske åkt med eller hjälpt kunden på annat sätt. Man ska ju inte behöva sedera hästen efter fem timmar lastträning.

Det har jag gjort, och jag anser inte att vistelse på box över huvud taget bidrar nämnvärt till att hjälpa hästen med att tycka att det är lättare att gå in i en trailer. Klaustrofobi handlar ju inte enbart om att vara instängd på begränsad yta.

ang "tvingande" grimmor och annat: Allt vi gör med hästarna är baserat på tryck och eftergift. Vi använder oss av olika typer av tryck, men tryck är det.
vet inte om jag tycker att detta i filmen "tryck" är så värst mycket mer tvingande för hästen än ngt annat vi ber den om.

Tack Mackan, för att du reder upp i röran av vad jag anser vara förmänskligande av hästarna! Hästar kan inte tänka i flera steg, och det är vetenskapligt konstaterat, därför har de en mycket begränsad möjlighet att känna sig lurade. Jag vet inte ens om den känslan existerar hos en häst.

Håller också med om boxen - hästen gör stor skillnad på en transport och en box. Många föredrar för övrigt också transporter där de kan röra sig lite mer fritt. :bow::bow::bow:

Sara-Ida... you do not make sence...

Du svammlar... :crazy:

Givetvis är det viktigt att veta var klaustrofobin har uppstått ifrån... det var ju det jag skrev... Jag skrev tydligt att min häst som hade extrem klaustrofobi, travar in i transporten. Eftersom hans klaustrofobi inte förknippas för honom med en transport.

MEN... en häst som har klautrofobi, står inte still i transporten när den väl kommer in.
Den backar ut eller kastar sig ut.

Din häst har inte klaustrofobi för att transporten är liten. Skulle du köra den på en lugn och tyst väg, i ett lungt tempo, flertalet gånger. För att skapa en ny vana, så skulle hon även kunna förknippa transporten med något trevligt. Nu är ju inte det vad transporten är till för... vi ska frakta hästen från punkt A till punkt B.

En häst som står lungt i transporten när den väl lastats är till största procents chans rädd för antingen rampen, eller att åka transport eftersom bilföraren (ny eller någon för 10 år sen) kör dåligt. Eller för att vägljudet är för högt.

Om din häst är ljudkänslig har du ju svaret själv, hon har inte klaustrofobi, utan förknippar transporten med de höga ljuden som förekommer ute på vägarna. Och troligast gillar hon heller inte när det kör förbi bussar och lastbilar då dessa suger fast i transporten så att den gungar kraftigt.

Alla som åkt i en transport vet hur det låter. Själv har jag "bara" åkt på stallplan utan häst för att vi skulle få en inblick i hur det var.
Knappast trevligt.

Men nu tycker jag att den här tråden håller på att spåra ur, det var inte klaustrofobi utan lastningsmetoden som vi skulle diskutera.

Det spelar ingen roll hur hästen har byggt upp sin fobi - den kan, tex, ha fastnat under bommen eller gjort sig illa - huvudsaken är att den har den. Problemet är att den får starka obehagskänslor av utrymmet som den uppfattar som otryggt och därför inte vill gå in i. Och om vi nu talar quick-fix osv och jämför med människor är KBT den bästa vetenskapliga metoden som finns. Den går på mindre än en dag.

Denna metoden funkar även med en vanlig grimma. Metoden handlar om att förekomma hästen. Min syster hade för flera år sedan en häst som halvvägs in i transporten kastade sig ur den. Detta gjorde att vi inte kunde få in henne i någon transport. Sedan provade hon detta. Hon gick mot transporten och innnan hästen hunnit tänka backa, så backade hon hästen. Upprepade och upprepade. Förekom hästen hela tiden. Till slut är hästen så trött på detta och det är lättare att lyssna på ledaren och gå in i transporten när man ber om det. Och vad är det för prat om att det är tvång och man får in hästen för att den blir bortkollrad, eller hur var det någon sa? Tänk på alla de metoder där folk står med snören bakom hästen, eller de som knuffar in hästen i transporten, ja det finns säkert ännu fler exempel. Jag har sett, provat och vet att denna metod inte har med tvång att göra. Den koncentrerar hästen på den som leder den. Att den ska göra som man säger och när man säger det. Och det förekommer inget tvång och inget våld. Hade hästen inte velat vara där, så hade den plöjt ner de som stod i hans väg. Det är ändå flera hundra kilo häst vi pratar om!

Fast Sammet, - det förekommer ju ingen diskussion eftersom det hela tiden bara är du som talar om hur och varför det skall vara och på vilket sätt saker och ting är.

Sara-Ida... you do not make sence...

Du svammlar... :crazy:
.

Nej, jag svamlar inte. Hon tycker att trailern är för liten och den ÄR för liten. Ljudet bidrar också, men det är inte hela orsaken. Men hur som helst, vi lämnar det och jag tycker det skulle vara intressant att veta vad du har för kvalifikationer som har tolkningsföreträde till alla hästars beteende?

Så du anser alltså, att om du hade fött upp din häst på lösdrift. Där det inte fanns Några små ytor. Så skulle det inte påverka hur den reagerar på små utrymmen?

Jämfört med hur en häst uppfödd på box reagerar?

Visst lär vi hästarna att röra sig för tryck. Det är ju det deras kommunikation går ut på.
Skillnaden ligger i att det vanliga trycket Kan en häst välja att ignorera medans detta tryck blir extremt starkt.

Vanligtvis så har en häst alltid möjligheten att backa undan för ett tryck, den möjligheten finns inte med denna grimma eftersom den då snör åt kring hästens huvud ordentligt och skapar obehag.

Ju mer hästen backar, desto mer obehag uppstår.

Avslutningsvis kan jag säga att en "metod" att lasta som kräver att man har en mängd utrustning inte tilltalar mig särdeles.
Det är som att rida en häst med diverse hjälptyglar, spö, sporrar och annan utrustning för tat hästen skulle gå vild beserk om man inte gjorde det.
Rider vi då vår häst? Eller lurar vi den att bli riden?

Tycker många verkar leva under ngn sorts villfarelse att hästarna så gärna VILL göra det vi ber dem om osv, genuint och från grunden. Ska man hårddra det så har vi fostrat dem till detta, via tryck och eftergift, och de köper det och har lärt sig att tycka det är ok.
Man ska inte försköna för mycket.

Visst lär vi hästarna att röra sig för tryck. Det är ju det deras kommunikation går ut på.
Skillnaden ligger i att det vanliga trycket Kan en häst välja att ignorera medans detta tryck blir extremt starkt.

Vanligtvis så har en häst alltid möjligheten att backa undan för ett tryck, den möjligheten finns inte med denna grimma eftersom den då snör åt kring hästens huvud ordentligt och skapar obehag.

Ju mer hästen backar, desto mer obehag uppstår.
Jag har testat den där grimman och jag kan lova dig - om det känns bättre så - att min häst hade lätt knallat över den där farbrorn om hon hade velat, trots tryck. Hon har släpat mig i betsel också. Inga problem.

Men hästen Kan inte plöjja ner det som står i dess väg på videon... eftersom det är transporten...

Det är ju just det som är min synpunkt. Den enda väg hästen kan gå är framåt. Och där står det den är rädd för, därmed kastar sig inte hästen frammåt.

Låt mig tillägga:

Det finns En plats i hela arenan som är säkrast för M.R att stå på, och det är mellan hästen och transporte.

Ett bytesdjur flyr från det de är rädd för.
Därmed är M.R säker mellan hästen och transporten.

Och det förekommer inget tvång och inget våld. Hade hästen inte velat vara där, så hade den plöjt ner de som stod i hans väg. Det är ändå flera hundra kilo häst vi pratar om!

Senast ändrad:

Tja det är din syn av det hela.

Likväl som jag skulle kunna säga att det är just samma sak som du gör nu...

Jag har aldrig utgett mig för att vara expert.
Jag har gått utbildning men därmed är jag inte bäst här heller.
Däremot anser jag mig kunna grunderna i NH, precis som LIA och vi har därmed en etologisk insikt i varför djuret reagerar som de gör.
Jag har även poäng i etologi, läran om djurs beteende. Vilket innebär att jag kan se varför hästen reagerar på ett visst sätt, och vad som enligt dess naturliga instinkt kan vara en bra lösning/reaktion.

Fast Sammet, - det förekommer ju ingen diskussion eftersom det hela tiden bara är du som talar om hur och varför det skall vara och på vilket sätt saker och ting är.

Senast ändrad:

Denna metoden funkar även med en vanlig grimma. Metoden handlar om att förekomma hästen. Min syster hade för flera år sedan en häst som halvvägs in i transporten kastade sig ur den. Detta gjorde att vi inte kunde få in henne i någon transport. Sedan provade hon detta. Hon gick mot transporten och innnan hästen hunnit tänka backa, så backade hon hästen. Upprepade och upprepade. Förekom hästen hela tiden. Till slut är hästen så trött på detta och det är lättare att lyssna på ledaren och gå in i transporten när man ber om det. Och vad är det för prat om att det är tvång och man får in hästen för att den blir bortkollrad, eller hur var det någon sa? Tänk på alla de metoder där folk står med snören bakom hästen, eller de som knuffar in hästen i transporten, ja det finns säkert ännu fler exempel. Jag har sett, provat och vet att denna metod inte har med tvång att göra. Den koncentrerar hästen på den som leder den. Att den ska göra som man säger och när man säger det. Och det förekommer inget tvång och inget våld. Hade hästen inte velat vara där, så hade den plöjt ner de som stod i han väg. Det är ändå flera hundra kilo häst vi pratar om!

:bow::bow::bow:

Faktum är att någon sa att hästar är dumma eftersom de inte kan förstå att de inte blir lurade.

Det sätter jag mig emot.

Och sen kan vi diskutera i en evighet vad att bli lurad är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: MJLee
·
Tjatter Dansbandet Blender har precis släppt en låt om 2020 dom heter Skitår :) Kul låt. Refrängen lätt att sjunga med i! Och bugga till. (5)...
Svar
15
· Visningar
882
Senast: pajaztar
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
945
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
29 998
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar