Ni med lastproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni med lastproblem

Jag är inte lika säker på att den inte gjort det. Faktum är, att jag inte indikerade något direkt motstånd från hästen att knalla på redan tidigt i videon. Det enda gång (tror jag) den sa ifrån, var när ena cowboyhatten plötsligt dök ner(!) mot rampen.
Nä, det kändes faktiskt som det bara var MR-show. Hade varit intressant att se ev tidigare misslyckade lastningsförsök.

Den första videon visade en häst som inte var ovillig att gå in i transporten, men däremot misstänksam mot rampen. Varför använder vi ramp??

Frågan är, vill man ha en snabbfix för att lasta och komma iväg, eller vill man ha en hyfsat orädd häst med självförtroende och som följer sin ägare även i okända miljöer?
Jag tyckte videon gav det första alternativet. Hästen lärde sig att man kan gå på rampen utan att något händer, men inte för att den själv fick klura ut det utan för att den stressades av MR att kliva (i första försöket hoppa!) över utan något klurande.

I båda videorna saknade jag kommunikation. Det var mest bara ett mekaniskt backande och framåt/sido-ryckande i dually haltern, vilket mer eller mindre tvingade hästen att röra sig.

Jag har sett NH-instruktörer klara lastning av motsträviga hästar på ett betydligt trevligare (och i långa loppet effektivare?) sätt, även om det kanske tagit några minuter längre.

LIA

Den bruna hästen har jag sett IRL, och hon ville INTE gå in i trailern från början. Så att det var ett PR-trick kan du glömma.

Sedan är det här med kommunikation intressant. Det är en HÄST - vilken kommunikation hade du tänkt dig? Terapeutiska samtal? Hästar har ett mycket begränsat intellekt - de förstår bara enkla samband. Och jag undrar hur du kan påstå att det är quick-fix, vad vet du om det?

För övrigt vet jag flera hästar som har "hjälpts" av så kallade NH-experter. En blev "fixad" efter fem timmar så ägaren kunde köra hästen till veterinären. Väl där kom hon inte hem för hästen vägrade som vanligt att gå in i trailern. Då tog veterinären fram en kratta och smackade på bakifrån - hästen gick rakt in...

Jag tror faktiskt att hästägare som inte kan lasta i en vanlig trailer för att den är för liten borde överväga -att om möjligt skaffa en som är större, eller en lastbil. Jag upplever med min häst att få henne in i transporten är som att övertala en höjdrädd att åka fritt fall på Gröna lund. Personen gör det kanske tillslut, under stor tvekan, men kommer aldrig att gilla det.

Okej så om man har en "vanlig" transport och det inte går är det transportens fel ? Nja jag tror mer på stopeks (maja) ide i såna fall... Träning, träning och åter träning ger lättlastade hästar.
Vi börjar alltid att lasta våra hästar direkt från stallet för att slippa "spring vid sidan" och när de klarar detta utan problem kan man prova att ställa trailern med bara en sida stängd (längs med en vägg/staket funkar även detta kan man sen kalla hästen lättlastad och även klara av att lasta den mitt på en stallplan...
Och jodå på de FLESTA ställen finns ett utrymme att ställa in en häst på som blir att lasta från stall, gjorde själva så när vi var på rådgivande, vi lånade en bit av ett stall istället för att i timmar försöka få in hästen i släpet (gick på under 5 min från stall).

Okej så om man har en "vanlig" transport och det inte går är det transportens fel ? Nja jag tror mer på stopeks (maja) ide i såna fall... Träning, träning och åter träning ger lättlastade hästar.

Du utesluter att hästar kan ha klaustrofobi?

Hej!
Jag håller med om att det inte riktigt såg harmoniskt ut.
Har sett när leslie desmond lastar en transport rädd häst med vanlig grimma det kanske tog lite längre tid men såg absolut bättre ut:)

Jag håller också med (såg bara första filmen) det såg inte det minsta harmoniskt ut och hästen fick ingen tid att tänka efter. Tror inte på att stressa så med hästar.

Jag håller också med (såg bara första filmen) det såg inte det minsta harmoniskt ut och hästen fick ingen tid att tänka efter. Tror inte på att stressa så med hästar.

De blir inte stressade. Det har gjorts forskningsstudier på just den metoden och de blir mindre stressade än vid andra modeller. Kolla via Monty Roberts hemsida, jag tror de kan hänvisa till var studien gjorts.

Den bruna hästen har jag sett IRL, och hon ville INTE gå in i trailern från början. Så att det var ett PR-trick kan du glömma.
Du var med på uppvisningen? Skrev jag något om PR-trick??

Sedan är det här med kommunikation intressant. Det är en HÄST - vilken kommunikation hade du tänkt dig? Terapeutiska samtal? Hästar har ett mycket begränsat intellekt - de förstår bara enkla samband. Och jag undrar hur du kan påstå att det är quick-fix, vad vet du om det?
Kommunikation mellan människa och häst är intressant. Synd att du inte känner till vad det är.
Varför jag tycker det var snabbfix? För att jag såg videon och vet alternativ.

För övrigt vet jag flera hästar som har "hjälpts" av så kallade NH-experter. En blev "fixad" efter fem timmar så ägaren kunde köra hästen till veterinären. Väl där kom hon inte hem för hästen vägrade som vanligt att gå in i trailern. Då tog veterinären fram en kratta och smackade på bakifrån - hästen gick rakt in...
Vad vill du ha sagt med det? Med tanke på att du inte ens vet att man kan kommunicera med hästar, tvivlar jag starkt på att du "vet" något betr "NH-experter".

Jag kommenterade det jag såg och gav min uppfattning om det. Jag är ingen MR-fan men försöker vara objektiv.

LIA

Du utesluter att hästar kan ha klaustrofobi?

Nej, eller jo. Tror även det har med vana samt tidigare erfarenheter att göra. Men eftersom jag inte kan tala med hästar vet jag inte om det är klaustrofobi eller ovilja som gör en häst svårlastad. Men eftersom de flesta hästar GÅR att få vana så misstänker jag att det är ren ovilja som är den egentliga orsaken, inte fobi.

Jag tror som du. Dom flesta hästar går utan problem in i andra trånga, skumma utrymmen, t ex spiltor och under presenningar, så ovilja ligger närmast till hands.

Men frågan är, om det inte är vi människor som är grundorsaken till oviljan? Kanske förmedlar vi omedvetet budskapet att "det här går nog inte"?

Dessutom gör vi det inte lättare för oss med rampen, som många hästar tycker illa om. Liknande reaktioner som när man går över små broar etc.

LIA

Varför har vi ramp egentligen?

Det enda jag kan tänka mig är att det måste vara obehagligt att hoppa baklänges för hästen och kanske mer egonomiskt att bara kliva båkåt ned för rampen?

Har iofs sett en häst bli urlastad ur en transport utan ramp och den verkade trivas?

Du var med på uppvisningen? Skrev jag något om PR-trick??

Förlåt, MR-show var dina exakta ord, med implikation att det inte var äkta. Jag var där, ja.

Kommunikation mellan människa och häst är intressant. Synd att du inte känner till vad det är.
Varför jag tycker det var snabbfix? För att jag såg videon och vet alternativ.

Det var hastiga slutsatser från någon som bara sett en video. Och hastiga slutsatser att jag inte förstår något om kommunikation mellan häst och människa. Låter inte särskilt objektivt.

Vad vill du ha sagt med det? Med tanke på att du inte ens vet att man kan kommunicera med hästar, tvivlar jag starkt på att du "vet" något betr "NH-experter".

Att NH-experter inte lyckas bättre än någon annan, eller tränar hästar mer effektivt, eller ägnar sig åt mindre quick-fix. Detta var en av de duktigaste NH-tränarna i landet och hon misslyckades fatalt. Jag skulle inte lämna över min häst till henne.

Jag tror som du. Dom flesta hästar går utan problem in i andra trånga, skumma utrymmen, t ex spiltor och under presenningar, så ovilja ligger närmast till hands.
LIA

Grova förenklingar. Hästen kan ha gjort sig illa i trailern, fastnat, känna att den inte får plats och tycka illa om att det skumpar, låter och kommer långtradare farande på motorvägen.

Kollade bara på första filmen,
jag kan inte annat än att tycka att den metoden verkar underbar, hästen verkade inte ett dugg stressad, lite nervig, men vem skulle inte vara det med en ny människa, publik och tralier?!
Hästen verkade till och med i slutet tycka att det var "roligt" att gå in i trailern,
och jag är säker på att denna metod även går att öva med ett vanligt släp, man backar ju ut och i det här fallet var backning ingen bestraffning, bara uppmärksamhet, och det är ju bra att ha hästens uppmärksamhet även när man backar ut ur ett släp i vanliga fall för då sätter hästen sina bakben rakt och den backar rakt ut, istället som man ser hos många där hästen backar rakt, fram till att den kan se sig omkring då vänder den sig och hästägaren flyger som en vante.
:bow: till monty roberts!!

Varför har vi ramp egentligen?

Det enda jag kan tänka mig är att det måste vara obehagligt att hoppa baklänges för hästen och kanske mer egonomiskt att bara kliva båkåt ned för rampen?

Har iofs sett en häst bli urlastad ur en transport utan ramp och den verkade trivas?

Mitt släp har ingen ramp, och varken jag eller någon av hästarna jag kört har saknat sådan :-)

http://www.youtube.com/watch?v=Hz9_z-VBNdg
http://www.youtube.com/watch?v=AZ29IhnIzJc
http://www.youtube.com/watch?v=PAZahpSekoM

Dually grimman som MR använder ger tryck över nosryggen. Om du drar grimskaftet genom sidoöglorna på en vanlig grimma så att det löper över nosryggen på hästen så blir det väl ungefär likadant, men den här grimman har en separat rem med öglor, du kopplar fast grimskaftet i en av öglorna.

När jag arbetat med den grimman så har jag alltid varit MYCKET noga med att hålla reda på grimskaft/motsvarande så att det inte kan fastna någonstans i t.ex transporten samt haft kniv (ligger alltid en bakom reservdäcket i min transport) ifall det trots allt skulle fastna.

Skulle vara en mardröm att se hästen sitta fast med den där snaran runt nosen. Normalt räcker det med att hålla i med tummen och pekfingret bara för att ge lagom tryck när vi lasttränat med den.

Kollade bara på första filmen,
jag kan inte annat än att tycka att den metoden verkar underbar, hästen verkade inte ett dugg stressad, lite nervig, men vem skulle inte vara det med en ny människa, publik och tralier?!
Hästen verkade till och med i slutet tycka att det var "roligt" att gå in i trailern,
och jag är säker på att denna metod även går att öva med ett vanligt släp, man backar ju ut och i det här fallet var backning ingen bestraffning, bara uppmärksamhet, och det är ju bra att ha hästens uppmärksamhet även när man backar ut ur ett släp i vanliga fall för då sätter hästen sina bakben rakt och den backar rakt ut, istället som man ser hos många där hästen backar rakt, fram till att den kan se sig omkring då vänder den sig och hästägaren flyger som en vante.
:bow: till monty roberts!!

Om man studerar MR:s videofilmer, det finns en som bara handlar om lastning, så förklarar han att det handlar om att "ta kommandot" över backningen, då hästen annars tar initiativet och använder backning som en flyktväg. Genom att ta initiativet och backa hästen så tar man bort den flyktvägen. Jag kan leta reda på mina MR filmer och kolla igen och återkomma med en lite mer ordgrann översättning av vad han säger.

Det fungerar med vilket släp som helst, men det är ju absolut inget fel att som MR sätta upp en miljö med så bra förutsättningar som möjligt att lyckas.

Bästa sättet att lära hästen något är ju att ge den sådana förutsättningar att den inte kan misslyckas, utan bara "råkar" göra rätt så att du kan förstärka det du önskar.

Och det sämsta är att sätta hästen i en situation där den nästan garanterat kommer göra "fel" och därefter bestraffa den.

Har inte läst så mkt av vad ni skrivit, men tog en titt på filmerna..

Man skulle kunna göra på ett annat sätt. Själv så hade jag ett arabsto, säga vad ni vill om dem... Hon var iaf svår lastad, vi fick droga henne en gång för att vi inte kom hem... hursomhelst, vi åkte på lastningskurs, verkligen att rekomendrera. Linus Andler har stor erfarenhet av hästar, hans döttrar rider fälltävlan på mkt hög nivå, om jag inte ´mins fel så var de med i OS nått år. Iaf så tränar han å utbildrar polishästar och ryttare. Han har även träningar för vanligt folk. Miljöträningar där man får gå genom rökmaskins rök, under och på rasslande presseningar, med flaggor över huvudet på hästarna osv..
Han har även lastningskurser. Och dett var helt otroligt, låter nästan som någon fanatiker nu, men när jag var där med mitt ponnysto så var där ca 10 ekipage med oss och han fick in alla i transporten... Men inte nog med detta han lärde även var och en att lasta sin egen häst, för d e ju inte han som ska lasta dem varje gång man ska på träning elr liknande.. Man fick lära sig hur man skulle möta just sin hästs problem och hur hästen blev harmonisk och ville gå in i transporten, alldeles ensam !

När jag sålde mitt sto kunde jag med stolthet skriva "lastar sig själv" :D

Hansi: jag vet inte riktigt vad du ville med ditt inlägg? ville du övertala mig att MR gjorde det bra på filmerna med lastningen? isåfall får du övertyga någonannan, för jag är helt :love: i metoden, den verkade som sagt väldigt övertygande och jag tror att den passar de flesta hästar, eftersom (precis som du sa) förstärker ett posetivt betende ;)

Jag är verkligen imponerad. Men tror inte jag skulle lyckas lika bra om jag skulle försöka själv. Monty är otroligt skicklig på det han gör.

Men jag förstår principen i hans metod. Ser hellre att man gör så här än tar fram rep, sopkvastar och annat som knappast ger hästen en positiv syn på lastning... :smirk:

kan nämna att hans metod är liknande, hästen ska vara riktad med huvudet mot trailern, (innan detta har man gjort övningar med ett dressyrspö, så att hästen flyttar sig åt sidan för spöt, OBS spöt är bara en hjälpande hand, används inte som bestraffning utan som en signal att hästen ska gå framåt, målet är att inte behöva använda det utan att bara hålla det .) ber hästen gå framåt, ev me hjälp av spöt, även här fungerar spöt som allt annat i vår värld, be snällt, säg till en gång till lite ordentligare, sista gång på skarpen.. reagerar hästen i att backa, så tar DU kommandot å låter hästen backa, fort. tills hästen finner det obehagligt att backa. gå då framåt istället. å fortsätt så. svårt att förklara i detalj över nätet, men jag rekomendarar varmt sådanna kurser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: MJLee
·
Tjatter Dansbandet Blender har precis släppt en låt om 2020 dom heter Skitår :) Kul låt. Refrängen lätt att sjunga med i! Och bugga till. (5)...
Svar
15
· Visningar
882
Senast: pajaztar
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
945
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
29 998
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar