Ni med lastproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni med lastproblem

Kollade bara på första filmen,
jag kan inte annat än att tycka att den metoden verkar underbar, hästen verkade inte ett dugg stressad, lite nervig, men vem skulle inte vara det med en ny människa, publik och tralier?!
Hästen verkade till och med i slutet tycka att det var "roligt" att gå in i trailern,
och jag är säker på att denna metod även går att öva med ett vanligt släp, man backar ju ut och i det här fallet var backning ingen bestraffning, bara uppmärksamhet, och det är ju bra att ha hästens uppmärksamhet även när man backar ut ur ett släp i vanliga fall för då sätter hästen sina bakben rakt och den backar rakt ut, istället som man ser hos många där hästen backar rakt, fram till att den kan se sig omkring då vänder den sig och hästägaren flyger som en vante.
:bow: till monty roberts!!

Håller helt med :idea:

målet med lastning är att ha en harmonisk häst, det är trots allt den som ska stå i trailern. det är säkrast både för förare, ryttare å häst om hästen trivs och ser trailern som något positivt, metoden jag babblade om handlar om att övertyga hästen om att trailern är trevlig och att backa ifrån den eller liknande inte är lika trevligt och förknippas med obehag. inget våld, och genast beröma då hästen gör rätt.

Vissa hästar kvittar det hur stor transport man har, de vill bara inte.
Jag hde ett sto som verkligen vägrade gå in i transporten (på hemmaplan). Jag fick alltid börja två timmar innan vi var tvugna att köra för att hinna. Jag försökte ALLT. Hästen gick inte ens in i lastbilen som är stor. På bortaplan däremot, ja då lastade hon sig själv...!!!

Mitt nuvarande sto går inte in i transporten om jag inte hänger på skygglappar. Med dem på så vandrar hon in utan bekymmer!!! Så lätt löst var det problemet :idea:

Filmerna var bar men som sagt, vem har en transport som den där och 15 staket till hands varje dag???

Det var hastiga slutsatser från någon som bara sett en video. Och hastiga slutsatser att jag inte förstår något om kommunikation mellan häst och människa. Låter inte särskilt objektivt.
Det var just videon som kommenterades. Varken mer eller mindre!
Din bristande kunskap betr kommunikation har du ju själv redogjort för, så det behövdes inte ens någon slutsats.

Detta var en av de duktigaste NH-tränarna i landet och hon misslyckades fatalt.
Namn tack. Du kan ta det via PM.

Grova förenklingar. Hästen kan ha gjort sig illa i trailern, fastnat, känna att den inte får plats och tycka illa om att det skumpar, låter och kommer långtradare farande på motorvägen.
Du menar alltså att hästar som inte vill gå in i en transport har klaustrofobi trots att dom står lugnt och avslappnat när dom väl kommit in? :confused: Jag tvivlar f ö på att dom drabbas av klaustrofobi för att en långtradare åker på motorvägen.

LIA

Varför vi har ramp är en bra fråga. Inte är det för att hästarna behöver det. Dom kliver lugnt och fint baklänges ner från transporten.

Nej, orsaken är nog att finna hos människan, som vanligt.

LIA

Jag måste fråga en sak... Vad... gör du på ett NH forum? Du har inte grunderna i NH fastställda om du inte förstår att NH ÄR kommunikation! :eek:

Visst i all ära att lära sig men om du anser att NH inte är kommunikation är det som att säga att rida inte är att sitta på hästens rygg!

Och att hästen inte skulle förstå... jag undrar vem det är som har ett lägre intellekt om du tror att hästen inte förstår att den blir lurad.

Precis som LIA säger, hästen blir lurad in i transporten.
Den blir tvingad eftersom den inte vill säga emot specialgrimman som är skarp om hästen går emot tryck. Och det kan jag lova dig att innan han börjar med att lasta hästen så lär han hästen (med eller utan publik) vad grimman betyder, och hur det känns att säga emot den.

Hästar kan uttrycka sig och reagera på olika sätt, vissa reagerar kraftigt genom att vägra gå... andra stegrar, somliga kastar sig, eller rusar över...
Sedan skall vi också ha i betänksamhet att varje häst är en individ, och att vad som är kraftigt uttryckt för en häst, kan vara rena viskningen för en annan.

Vad menar jag då med att hästen blir lurad och inte har möjlighet att säga nej?

1) Grimman
den är skarp, kastar sig hästen bakåt, så gör det ont, likaså om den stegrar. Och INGEN häst, som är rädd för transport, rusar Mot transporten...
Därav är den tvingad att gå framåt.

2) Staketet
hindrar hästen från att gå på sidan om transporten och fly undan problemet (transporten). Grimman hindrar även hästen att gå bakåt, enda utvägen som finns är frammåt.
Vi tvingar därmed in hästen i transporten med en sådan metod.
Vi lurar den eftersom den inte har möjligheten att säga nej.

3) Hästen är förarbetat.
detta är inte skede ett som man kan tro. Hästen kan redan de olika signalerna.

Personligen när jag lastar, lär jag först hästen de olika signalerna för kommunikationen, backa, gå frammåt, sida, stanna, vänd, eftergift mm.
När hästen och jag har ett fungerande kommunikation och framförallt, en fungerande relation, så påbörjas lastningen.

Jag kommer ta en gammal elevs häst som exempel. För jag tar exempel från verkligheten när jag förklarar.

En liten, stabil, envis ponny.
En underbar krabat.
I stallet stirrade de på mig när jag skulle lasta för första gången. Travgubbarna stod och gapskrattade, det där skulle jag ha "lycka till med"...

En timma senare går ponnyn in och ut ur transporten, den ponny som tidigare blåvägrat att röra sig en centimeter mot transporten och som gärna försökte kasta sig bort.

Vad använde jag? En repgrimma med leadrope på 4 meter... och mig själv.

Inget staket, inga hinder. jag skickade bort folket som ville stå som "staket" och hjälpa till.

Efter timmen var slut, stod jag på sidan av rampen utanför, och skickade in hästen utan problem, jag kunde stanna den, be den ta ett steg framåt, bakåt eller åt sidan på rampen, i transporten och runt om utanför transporten.

Travgubbarna gick utan ett ord.
Och jag tror ponnyägaren var nöjd.

Men visst, det tar ett bra tag innan man ens kommer till att kunna börja träningslasta, jag vill ha minst en månad på mig för att hästägaren skall ha tid att själv lära sig. Lär inte de sig, så lär inte resultatet hålla.
Sen nöjjer inte jag mig med att lasta in hästen, slå igen luckan och sen är det bra...
Det skälper mer än det bygger upp.

Snabba lösningar, kortvarigt resultat.

Sen vill den elaka sammet avrunda just den här posten med att säga att den som tror att ett djur är dumt... är grundlurad.

/Sammet.
Jag säger vad jag tycker, gillar du det inte? Lev med det.

Den bruna hästen har jag sett IRL, och hon ville INTE gå in i trailern från början. Så att det var ett PR-trick kan du glömma.

Sedan är det här med kommunikation intressant. Det är en HÄST - vilken kommunikation hade du tänkt dig? Terapeutiska samtal? Hästar har ett mycket begränsat intellekt - de förstår bara enkla samband. Och jag undrar hur du kan påstå att det är quick-fix, vad vet du om det?

För övrigt vet jag flera hästar som har "hjälpts" av så kallade NH-experter. En blev "fixad" efter fem timmar så ägaren kunde köra hästen till veterinären. Väl där kom hon inte hem för hästen vägrade som vanligt att gå in i trailern. Då tog veterinären fram en kratta och smackade på bakifrån - hästen gick rakt in...

VEM har gjort denna forskningsetod? VAR finns de resultaten? VAD för utrustning hade de? Och VAD grundade de sina teorier på?

De blir inte stressade. Det har gjorts forskningsstudier på just den metoden och de blir mindre stressade än vid andra modeller. Kolla via Monty Roberts hemsida, jag tror de kan hänvisa till var studien gjorts.

Det fungerar med en vanlig grimma också, men med dualty eller repgrimma går det snabbare att få det resultat man vill ha, och man behöver inte använda lika stor kraft, om hästen vill "vika av åt sidan" eller "dra"! Har provat båda delarna med lilleman, och han är så liten, att en vanlig grimma funkar. Men kan tänka mej att när man lastar en stor o tung häst, så är det mer hanterbart med specialgrimman.

Jag kan säga att det är ytterst få hästar som har klaustrofobi som ogillar en tvåhästarstransport, per automatik. Och att ta i beaktning är att en häst med klaustrofobi, har en stark klaustrofobi pga. människan.

Min hingst hade extrem klaustrofobi när jag köpte honom.
Han rusade ut genom trånga öppningar, hej och hå håll i hatten!
Han vägrade stå brevid saker, ex. stolar, pallar, saker som var upphöjda.
Orsaken? Travhäst som hatade skaklarna och som med all sannorlikhet hade fått höften islagen i en vägg nån gång, detta kan medföra att de blir rädda för trånga utrymmen.

Men... samma häst... travar med spettsade öron in i transporten, även om mellanväggen är i mitten.
Vid vår första lastning som ett team (dvs när jag ägde honom) så fastnade hans vintertäckes magspännen i mellanväggen och han satt Fast...
han kom inte frammåt, han kom inte bakåt... han satt fast.
Ånej! Hann jag tänka... fan... nu har jag sabbat denna underbara häst med lastning och NU får han panik och demolerar transporten.
Hästen gick fram, bak... stannade coh stirrade på mig... Du... jag sittre nog fast... :smirk:

Skakande tog jag lös honom... vilken sekund som helst exploderar han... det var jag säker på...
Loss kom vi och jag vände på hästen för att pånytt lasta.
Spettsade öron, rakt på...

Klaustrofobi? Oja... med transport? Icket!

Så ja, vi är orsaken till klaustrofobi.
Det är ju vi som skapar den.
Visst har hästar per medfött klaustrofobi men de lär sig tidigt att vänja bort den iom att de står i box med mamman.
Mamma är inte rädd, de är inte rädd. Små utrymmen blir vardag... tills någon människa klantar sig...

Jag tror som du. Dom flesta hästar går utan problem in i andra trånga, skumma utrymmen, t ex spiltor och under presenningar, så ovilja ligger närmast till hands.

Men frågan är, om det inte är vi människor som är grundorsaken till oviljan? Kanske förmedlar vi omedvetet budskapet att "det här går nog inte"?

Dessutom gör vi det inte lättare för oss med rampen, som många hästar tycker illa om. Liknande reaktioner som när man går över små broar etc.

LIA

Att NH-experter inte lyckas bättre än någon annan, eller tränar hästar mer effektivt, eller ägnar sig åt mindre quick-fix. Detta var en av de duktigaste NH-tränarna i landet och hon misslyckades fatalt. Jag skulle inte lämna över min häst till henne.

NH expert kan vem som helst utropa sig till...
Det betyder inte per automatik att de vet vad de gör...
Jag tycker personligen att den som misslyckades var hästägaren... som inte tänkte på att det inte är frågan om en snabbfix.
De behövde uppenbarligen till veterinären och det fixade ju nh tränaren eller hur. Sen är det deras eget fel att de inte kom hem igen.

Och fö. tycker jag inte att man skall lösa transportproblem på en dag. Såvida man inte har en kris och Måste till veterinären eller av annan orsak måste flytta hästen.

Och måste man ha en krislösning, så ska man även vara medveten om att det inte är en lösning utan en tillfällig lösning som kräver att man fortsätter när man kommer fram...

Helt underbara filmer!!! Ska testa det med min märr o min shettis....Det ser så "lätt" ut även om det kanske kräver endel träningar för mina hästar :D

Sen har han ju sitt lyxiga jättesläp, även dagen till ära helt utan inredning.
Hur många medelsvenssons har det?! Var där och såg "Sweden Tour 2006" och jag hörde att den hästen krånglade igen när den skulle hem och ägaren lastade i sin vanliga släp.

Som min märr, då. Hon föredrar faktiskt en hästbuss framför en vanligt släp. Hade jag haft mycket pengar hade jag satsat på en hästbuss, för hon traskar bara på in utan att jag behöver "uppmana" henne. Hon gick snällt med in helt enkelt. Det är ganska många hästar, som tycker om hästbussar.

Namn tack. Du kan ta det via PM.

LIA

Det där är jag också hemskt intresserad av att veta eftersom det mig veterligt finns En kvinnlig tränare i sverige som kan titulera sig som mest utbildad och därmed även måste vara sveriges bästa?...
Och jag vet med sannorlikhet att hon inte tillåter några snabbfix såtillvida hästen nu inte håller på att dö och Måste till veterinär...

Sen har han ju sitt lyxiga jättesläp, även dagen till ära helt utan inredning.
Hur många medelsvenssons har det?! Var där och såg "Sweden Tour 2006" och jag hörde att den hästen krånglade igen när den skulle hem och ägaren lastade i sin vanliga släp.

Väldigt intressant.
För jag blir inte alls förvånad över om det skulle vara sant.
Trotts allt så bygger man inte upp en kommunikation utan ett beteende med den metoden som videon visar.

*KL*

Jag är inte alls inriktad på NH o dåligt insatt i det oxå, men har hört en hel del om den här MR-grimman som kan göra underverk på alla hästar med all hantering, skulle gärna vilja veta veta vad det är för nån revolutionerande grej man tydlig "måste" ha för att kunna hantera en häst på rätt sätt.
Alla mina hästar är hanterade i vanlig grimma o jag har uppnått den effekt jag velat ha, tror det behövs lite sunt bondförnuft när man hanterar en häst.

Varför vi har ramp är en bra fråga. Inte är det för att hästarna behöver det. Dom kliver lugnt och fint baklänges ner från transporten.

Nej, orsaken är nog att finna hos människan, som vanligt.

LIA

Ja men hur gynnar det oss egentligen att ha ramp? Hästarna blir ju mer osäkra med en ramp och det tar bara tid och krångel att lasta ju. Jag ser inte poängen i det hela? Jag har kanske missat något?

Funkar säkert på vissa, men...
Hur många har en så stor trailer att träna på? Staketet? Kunskapen? Det är ju inte bara för vem som helst att börja med dessa metoder utan mer kunskap om bakomliggande teori.
Gillar inte generaliseringar av metoder som fungerar/inte fungerar, har själv hjälpt många med lastningsproblem på "mitt" sätt (träns, tid, tålamod, tid, tålamod, beröm och i vissa fall, om hästen bara sjåpar sig, lite :devil:anamma) Mina hästar lastar sig själv (även de som varit svårlastade när jag fick dem), unghästarna/fölen har alltid varit lättlastade eftersom deras mammor lastat sig själv (och på så sätt överfört den positiva inställningen)

Nej, eller jo. Tror även det har med vana samt tidigare erfarenheter att göra. Men eftersom jag inte kan tala med hästar vet jag inte om det är klaustrofobi eller ovilja som gör en häst svårlastad. Men eftersom de flesta hästar GÅR att få vana så misstänker jag att det är ren ovilja som är den egentliga orsaken, inte fobi.

ALLA hästar har medfödd klaustrofobi. Hur de hanterar den är en annan sak och skiljer sig. Men att tro att det inte spelar roll vilken storlek eller ljusinsläpp osv man har i en trailer för en häst som har problem med sin klaustrofobi, ja, då är misstar du dig.

En mkt välkänd man som bor granne med oss och lastar hästar åt folk dagarna i ända, sa till mig att det är helt ofattbart ibland när han kommre ut och ska hjälpa ngn som ringt för de har problem, vad det är för kärra de har försökt få in hästen i. gamla kolsvarta 70-80 tals kärror, skakiga och framför allt låga i tak. där försöker de klämma in sina 1.75 hästar och undrar varför de tycker det är obehagligt.

har bevittnat otaliga gånger skillnade på en häst i en mörk, trång, låg i tak trailer, mot en större, högt i tak, ljus, med takfönster. självklart gör det skillnad om de är rädda.

NH expert kan vem som helst utropa sig till...
Det betyder inte per automatik att de vet vad de gör...
Jag tycker personligen att den som misslyckades var hästägaren... som inte tänkte på att det inte är frågan om en snabbfix.
De behövde uppenbarligen till veterinären och det fixade ju nh tränaren eller hur. Sen är det deras eget fel att de inte kom hem igen.

Du har redan bestämt dig för vad du tycker, utan ha sett exemplet! :eek: I'm amazed. De som har ett högt intellekt brukar fö utmana sina förutfattade meningar och det tycker jag inte att du gör. Så det är nog ingen idé att diskutera. Det här är fö ett hästhanteringsforum, inte NH.

Så ja, vi är orsaken till klaustrofobi.
Det är ju vi som skapar den.

Nej. hästen har inbyggd klaustrofobi pga att den är ett flyktdjur till naturen. Det har inte människan skapat. Däremot har du rätt i att hur vi HANTERAR hästens mer eller mindre medfödda klaustrofobi, bestämmer huruvida vi fortsättningsvis "befäster" klaustrofobin och gör ett problem av det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: MJLee
·
Tjatter Dansbandet Blender har precis släppt en låt om 2020 dom heter Skitår :) Kul låt. Refrängen lätt att sjunga med i! Och bugga till. (5)...
Svar
15
· Visningar
882
Senast: pajaztar
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
945
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
29 998
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar