Sv: Ni med lastproblem
Jag måste fråga en sak... Vad... gör du på ett NH forum? Du har inte grunderna i NH fastställda om du inte förstår att NH ÄR kommunikation!
Visst i all ära att lära sig men om du anser att NH inte är kommunikation är det som att säga att rida inte är att sitta på hästens rygg!
Och att hästen inte skulle förstå... jag undrar vem det är som har ett lägre intellekt om du tror att hästen inte förstår att den blir lurad.
Precis som LIA säger, hästen blir lurad in i transporten.
Den blir tvingad eftersom den inte vill säga emot specialgrimman som är skarp om hästen går emot tryck. Och det kan jag lova dig att innan han börjar med att lasta hästen så lär han hästen (med eller utan publik) vad grimman betyder, och hur det känns att säga emot den.
Hästar kan uttrycka sig och reagera på olika sätt, vissa reagerar kraftigt genom att vägra gå... andra stegrar, somliga kastar sig, eller rusar över...
Sedan skall vi också ha i betänksamhet att varje häst är en individ, och att vad som är kraftigt uttryckt för en häst, kan vara rena viskningen för en annan.
Vad menar jag då med att hästen blir lurad och inte har möjlighet att säga nej?
1) Grimman
den är skarp, kastar sig hästen bakåt, så gör det ont, likaså om den stegrar. Och INGEN häst, som är rädd för transport, rusar Mot transporten...
Därav är den tvingad att gå framåt.
2) Staketet
hindrar hästen från att gå på sidan om transporten och fly undan problemet (transporten). Grimman hindrar även hästen att gå bakåt, enda utvägen som finns är frammåt.
Vi tvingar därmed in hästen i transporten med en sådan metod.
Vi lurar den eftersom den inte har möjligheten att säga nej.
3) Hästen är förarbetat.
detta är inte skede ett som man kan tro. Hästen kan redan de olika signalerna.
Personligen när jag lastar, lär jag först hästen de olika signalerna för kommunikationen, backa, gå frammåt, sida, stanna, vänd, eftergift mm.
När hästen och jag har ett fungerande kommunikation och framförallt, en fungerande relation, så påbörjas lastningen.
Jag kommer ta en gammal elevs häst som exempel. För jag tar exempel från verkligheten när jag förklarar.
En liten, stabil, envis ponny.
En underbar krabat.
I stallet stirrade de på mig när jag skulle lasta för första gången. Travgubbarna stod och gapskrattade, det där skulle jag ha "lycka till med"...
En timma senare går ponnyn in och ut ur transporten, den ponny som tidigare blåvägrat att röra sig en centimeter mot transporten och som gärna försökte kasta sig bort.
Vad använde jag? En repgrimma med leadrope på 4 meter... och mig själv.
Inget staket, inga hinder. jag skickade bort folket som ville stå som "staket" och hjälpa till.
Efter timmen var slut, stod jag på sidan av rampen utanför, och skickade in hästen utan problem, jag kunde stanna den, be den ta ett steg framåt, bakåt eller åt sidan på rampen, i transporten och runt om utanför transporten.
Travgubbarna gick utan ett ord.
Och jag tror ponnyägaren var nöjd.
Men visst, det tar ett bra tag innan man ens kommer till att kunna börja träningslasta, jag vill ha minst en månad på mig för att hästägaren skall ha tid att själv lära sig. Lär inte de sig, så lär inte resultatet hålla.
Sen nöjjer inte jag mig med att lasta in hästen, slå igen luckan och sen är det bra...
Det skälper mer än det bygger upp.
Snabba lösningar, kortvarigt resultat.
Sen vill den elaka sammet avrunda just den här posten med att säga att den som tror att ett djur är dumt... är grundlurad.
/Sammet.
Jag säger vad jag tycker, gillar du det inte? Lev med det.
Den bruna hästen har jag sett IRL, och hon ville INTE gå in i trailern från början. Så att det var ett PR-trick kan du glömma.
Sedan är det här med kommunikation intressant. Det är en HÄST - vilken kommunikation hade du tänkt dig? Terapeutiska samtal? Hästar har ett mycket begränsat intellekt - de förstår bara enkla samband. Och jag undrar hur du kan påstå att det är quick-fix, vad vet du om det?
För övrigt vet jag flera hästar som har "hjälpts" av så kallade NH-experter. En blev "fixad" efter fem timmar så ägaren kunde köra hästen till veterinären. Väl där kom hon inte hem för hästen vägrade som vanligt att gå in i trailern. Då tog veterinären fram en kratta och smackade på bakifrån - hästen gick rakt in...