Ja visst flyr en häst i första hand. Det är jag helt med dig om.
Och du svarar själv på din fråga.
Denna metod går ut på följande sätt:
Var är det naturligast att hästen flyr?
Åt vilken riktning ger en häst sig av om något skulle skrämma den?
Åt motsatta rikgning från var faran är, eftersom den vill skapa så stort avstånd mellan sig själv och faran som möjligt på så snabb tid som möjligt. Den rusar inte förbi faran om den inte måste (om den inte är trängd). Det är taktiken ett bytesdjur använder för att överleva.
Eftersom transporten, faran, är framför den blir motsatta rikgning bakåt.
Så bakåt eller om möjligt åt sidorna om inte bakåt funkar är den naturliga flyktvägen.
Vi kan vara överenns om att ett bytesdjur inte flyr mot faran?
(undantaget eld där det är en instinkt att det inte brinner på andra sidan elden).
Flyktvägarna är följande:
1 rakt bort från faran.
2 bort från faran i sidled.
3 utmana ödet och rusa rakt mot faran, men smita på sidan om.
4 Rusa rakt in i/över faran, vilket sker i ytterst sällsynta fall och enbart om hästen vet att den har en chans att komma förbi faran. Ex eld eller om en människa blockerar ett smalt utrymme, ex dörr.
Så låt oss se på metoden:
De använder sig utav:
1) En kunnig person som som är duktig på att ta bort oönskat beteende.
2) En stor rymlig transport.
3) Ett staket.
4) En specialgrimma.
Jag dela in de 4 punkterna i 2 grupper, 1-2 är nödvändigt eller delvis nödvändigt.
En kunnig person är av yttersta vikt, eftersom man kan förstöra mer än man kan bygga upp om man inte är medveten om vad man gör.
2 är en stor bonus att den är stor. Lätt att röra sig omkring i och trevlig att arbeta med. Förenklar för nr 1.
3) Varför har de staketet?
Inte för att hästen skall ha det lättare att veta vart den ska, utan för att hindra den från att kasta sig på sidorna om transporten.
Därmed tas flyktväg 3 bort och delvis nr 4 eftersom hästen inte kan rusa över transporten så den välter och därmed öppnar upp en fri väg.
4)
Varför används den skarpa grimman?
För att ha kontroll på hästen.
Härmed tar de även bort flyktväg 1 och 2, hästen kan inte kasta sig bakåt, eftersom mannen har kontrollen över det både genom att föregå hästen (vilket är ok, se min sista kommentar) men även genom smärta, vilket inte är ok enligt mig.
Hästen kan heller inte rusa åt sidorna av samma anledning.
Vad händer om hästen försöker sig på flyktväg 1 eller 2 utan att mannen bett om det? Skarpt obehag och näst intill omöjligt.
Flyktväg 3 och 4 kontrolleras av staketet, som inte går att forcera.
Vad finns kvar?
En enda väg, frammåt.
Arbetet med att få hästen att gå frammåt om all utrustning var bortagen och utbytt mot en transport (den får gärna vara stor) och en vanlig grimma är helt ok.
Att förekomma hästen genom att backa den innan den själv kommit på tanken är inte våldsamt. (om det görs rätt)
Vad jag däremot anser är fel i allt detta är som jag sa tidigare all den extrautrustning som krävs.
Allt för att få ett snabbt resultat.
Givetvis tar mannen i videon de hästar som passar bäst för hans syfte, att promota hans metoder.
Annars vore han dum.
Men jag skulle gärna vilja träffa alla de hästar han hjälpt, gärna före showerna och några år efter.
Vad är det för hästar? Är det hästar som egentligen bara är missförstådda, eller hästar som lört sig att vägra för att de vet att matte inte kan hantera det?
Dessa hästar är så extremt enkla att "lastträna" att det inte krävs mer än kunskap.
Hästar som är äkta rädda, De är svårare.
Visst säger folk att deras hästar är rädda, men det är till 90% av alla fall faktist människan som orsakat problemet och är lösningen.
Jag klargör, att jag per automatik inte är emot den Tanke som ligger bakom lastningssättet, dvs att förekomma hästen att backa.
Vad jag är emot är att de i videon tagit bort alla möjligheter att säga nej, iom att grimman är skarp, och staketet hindrar hästen från att kasta sig förbi om den tyckt att det var läskigt.