Ni med lastproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni med lastproblem

Ja men hur gynnar det oss egentligen att ha ramp? Hästarna blir ju mer osäkra med en ramp och det tar bara tid och krångel att lasta ju. Jag ser inte poängen i det hela? Jag har kanske missat något?
Jag håller fortfarande med. Rampen är ett otyg.

Varför den trots det finns?
Men det vet du väl, att hästar inte kan kliva så högt? Dessutom kan dom skrapa benet. Inte heller kan dom backa ut, för dom är ju så rädda för höjder. Och så drabbas dom av panik när dom inte kan se bakåt och inte känner något under hoven. Osv, osv ...

Vad blir det i slutänden? Antagligen en stor container, madrasserad med 2 meter bomull och obligatorisk sedering.

Min teori alltså. :o

LIA

Lite allmänt.

Klaustrofobi?
Enligt Nationalencyklopedin: cellskräck. intensiv. irrationell rädsla för att stängas inne. vanligtvis i små rum, t ex i en hiss.
Med detta som bakgrund, är det kanske dags att ompröva användandet av uttrycket här i tråden?

Att hästen har en medfödd movilja mot att gå in i små utrymmen, är vi nog alla överens om. Men det är inte samma sak som K. Dom flersta hästar är inte rädda när dom väl står i transporten, även om dom varit högst ovilliga att gå in i den. Dom flesta går också gärna frivilligt in i små utrymmen om där finns något intressant som drar, t ex i foderkammaren.
Obs att jag inte påstår att allt gäller alla hästar! Det finns naturligtvis hästar som lider av K precis som det finns människor som gör det.

Varför då ovlija mot att gå in i transporter? Jag har tidigare pekat på två tänkbara orsaker. Människan och rampen! Rampen är lite ostabil, smal och därmed farligt osäker. En häst som vägrar att gå in i en vanlig transport, knallar glatt upp på en stor lastbilsramp och in i bilen. "Samma" häst knallar lika glatt in i transporten- om den saknar ramp. Den tränger sig mellan olika hinder, den går efter lite information in under presenning osv.
Människan tar vi en annan gång. ;)
Därför tror jag inte på K som generell förklaring!

Mina samlade erfarenheter i ämnet! :)

LIA

Ursprungligen postat av LIA
Din bristande kunskap betr kommunikation har du ju själv redogjort för, så det behövdes inte ens någon slutsats.

Bättre hade väl varit att svara vad det sk korrekta sättet hade varit, då du tydligen vet allt om detta ämne?
Varför det? Om du vill lära dig om kommunikation med häst, föreslår jag att du kostar på dig en kurs. Förslagsvis för en bra NH-instruktör. Detta om du kan komma förbi din åsikt att sådan kommunikation inte existerar?

Du menar alltså att hästar som inte vill gå in i en transport har klaustrofobi trots att dom står lugnt och avslappnat när dom väl kommit in? Jag tvivlar f ö på att dom drabbas av klaustrofobi för att en långtradare åker på motorvägen.

En DEL hästar, LIA. Inte dem i exemplet men en del, ja. Jag förstår inte varför du förenklar allt och gör det svart eller vitt?
Hoppsan, och jag som tycker det är du som generaliserar!? Se f ö mitt inlägg om K.

Om vi nu utgår ifrån att hästar är individer så kan vi ta min som exempel. Hon står stilla för hon har ingenstans att ta vägen, men hon dryper av sett och vill ut och gillar inte när det är trafik - hon är nämligen ljudkänslig. Hon får knappt plats och tycker att det är superobehagligt att åka transport. Det har ingenting med lastningen att göra. Hon går in om jag tränar henne utan att åka någonstans på mindre än en minut. Det är själva färden som stressar henne så pass att hon inte gärna går in i trailern. Detta bara som ett exempel på att det faktiskt finns hästar som ogillar själva färden och upplevelsen av den.
Nu skrev jag alltså om "hästar som står lugnt ... osv". Du förstår antagligen hur jag menar?

En undring! Hur vet hästen om du lasttränar eller ska åka? Människan igen??

LIA

Jag tycker att det verkar lite korkat att stå på sidan av transporten och försöka få hästen att gå in. Det kan ju hästen uppfatta som att du inte heller vill gå in. Går du före så visar du att du själv inte är rädd visar du ju hästen det. Om du då har en häst som har förtroende för dig, kommer denna oxå att gå in, eftersom du gjort det. Men dom som får det att fungera, som kan skicka in sin häst i transporten när de själva står utanför, dom har ju lyckats få hästen att lita på en på ett annat sätt. Och det tycker jag är beundrans värt. Jag själv skulle aldrig kunna stå på sidan och skicka in min häst, han skulle inte förstå vad jag menade. Han är inte ett dugg rädd för transporten och går snällt i om jag går framför, men han skulle nog inte förstå mina signaler. Men jag tror säkert vi skulle kunna lära oss det. För visst vore det lite häftigt, om jag kunde få min häst att gå in i transporten medans jag står brevid och ser på. :)

Återigen: Vad är alternativet? Att ägarna ska använda kvastar, spön, linor, fem man och godis för att den ska gå in i trailern efter åtta timmar?
Sara-Ida, nu ska jag berätta något för dig. :)
Det finns fler alternativ än dom du känner till! :bump: Dvs MR och dom i citatet. Du kan lära dig om sådana om du vänder dig till NH.

Förresten, varför PM:ar du inte namnet på "den misslyckade NH-experten"? Jag väntar på det med största intresse!!

LIA

Jag tycker att det verkar lite korkat att stå på sidan av transporten och försöka få hästen att gå in.
Har jag tagit upp det? Skicka in??

Men jag tror säkert vi skulle kunna lära oss det. För visst vore det lite häftigt, om jag kunde få min häst att gå in i transporten medans jag står brevid och ser på.
Det är häftigt (främst i ovanas ögon ;) ) och fr a enklare och säkrare.
Träna på det!

LIA

Jag håller fortfarande med. Rampen är ett otyg.

Varför den trots det finns?
Men det vet du väl, att hästar inte kan kliva så högt? Dessutom kan dom skrapa benet. Inte heller kan dom backa ut, för dom är ju så rädda för höjder. Och så drabbas dom av panik när dom inte kan se bakåt och inte känner något under hoven. Osv, osv ...

Vad blir det i slutänden? Antagligen en stor container, madrasserad med 2 meter bomull och obligatorisk sedering.

Min teori alltså. :o

LIA

Nu är det första gången jag tar USA som ett bra exempel men de har transporter utan ramp och hästarna går in fin fint i dem. Ser inte varför man måste utmana ödet genom att ta till ramp. Fast iofs en bra tränad häst ska kunna klara av många olika stressande situationer och att kliva uppför en ramp in till transporten är nog nyttigt att lära sig. Kan man få den att kliva över broar, stå på pallar och bli insvepta i presseningar så klarar de av detta också.

Att alla hästar har klaustrofobi är ju inte sant som flera har sagt- det är omständigheterna i transporten som avgör. Min häst avskydde att bli lastad av min tränare och bråkade i minst en halvtimme med henne medan hon går rakt in med mig utan att tveka- där gäller personkemi. Andra avskyr rampen som påminner om ostabil mark och därför ska undvikas. Andra gillar inte ljudet som blir av att de kliver in i transporten etc etc. Kan de stå i box/spilta utan vidare problem ska inte transporter vara någon skillnad när det gäller "klaustrofobi"- det är bara upplevelsen som är annorlunda. I boxen finns det mat när man kommer in och där blir man ompysslad och varm. I transporten låter det mycket och det rör sig!

Förresten, varför PM:ar du inte namnet på "den misslyckade NH-experten"? Jag väntar på det med största intresse!!

LIA

Därför att jag inte vet vem du är.

ps. Jag har sett NH-tränare lasta hästar förut.

Jag anser att alla situationer där hästen itne har en möjlighet att säga Nej!, är fel.
Vi skall aldrig ta bort den möjligheten för hästen, då går vi från kommunikation till våld. Oavsett hur förfinat och sofistikerat våldet ser ut.

ja har inte läst alla svar nu men...

så du menar att om du ska åka någonstans och hästen vill inte in då stannar du hemma eller?
eller om den ska skos och den vill inte skos och kanske bråkar och håller på...låter du den gå oskodd/overkad då?

eller om du är ute och rider och hästen vill vända hem..du hindrar inte hästen då eller? låter den gå hem för att den inte vill lämna stallet?

hästar har tragiskt nog faktiskt aldrig möjlighet att säga nej.

dessutom den dually grimman...den har samma funktion som repgrimman, förutom att den är bekvämare för hästen och inte riktigt lika skarp.
har för mej att han sa de i en video om grimman.

tycker bara bra om han metoder, fixar hästarna snabbt och lätt och utan att bråka/stressa hästarna.
sen har ja sett han få in hästarna i mindre "normala" transportser också..inte bara stora lastbilar.

Ja visst flyr en häst i första hand. Det är jag helt med dig om.

Och du svarar själv på din fråga.

Denna metod går ut på följande sätt:

Var är det naturligast att hästen flyr?
Åt vilken riktning ger en häst sig av om något skulle skrämma den?

Åt motsatta rikgning från var faran är, eftersom den vill skapa så stort avstånd mellan sig själv och faran som möjligt på så snabb tid som möjligt. Den rusar inte förbi faran om den inte måste (om den inte är trängd). Det är taktiken ett bytesdjur använder för att överleva.

Eftersom transporten, faran, är framför den blir motsatta rikgning bakåt.

Så bakåt eller om möjligt åt sidorna om inte bakåt funkar är den naturliga flyktvägen.

Vi kan vara överenns om att ett bytesdjur inte flyr mot faran?
(undantaget eld där det är en instinkt att det inte brinner på andra sidan elden).

Flyktvägarna är följande:
1 rakt bort från faran.
2 bort från faran i sidled.
3 utmana ödet och rusa rakt mot faran, men smita på sidan om.
4 Rusa rakt in i/över faran, vilket sker i ytterst sällsynta fall och enbart om hästen vet att den har en chans att komma förbi faran. Ex eld eller om en människa blockerar ett smalt utrymme, ex dörr.

Så låt oss se på metoden:

De använder sig utav:

1) En kunnig person som som är duktig på att ta bort oönskat beteende.
2) En stor rymlig transport.

3) Ett staket.
4) En specialgrimma.

Jag dela in de 4 punkterna i 2 grupper, 1-2 är nödvändigt eller delvis nödvändigt.

En kunnig person är av yttersta vikt, eftersom man kan förstöra mer än man kan bygga upp om man inte är medveten om vad man gör.

2 är en stor bonus att den är stor. Lätt att röra sig omkring i och trevlig att arbeta med. Förenklar för nr 1.

3) Varför har de staketet?
Inte för att hästen skall ha det lättare att veta vart den ska, utan för att hindra den från att kasta sig på sidorna om transporten.
Därmed tas flyktväg 3 bort och delvis nr 4 eftersom hästen inte kan rusa över transporten så den välter och därmed öppnar upp en fri väg.

4)
Varför används den skarpa grimman?
För att ha kontroll på hästen.
Härmed tar de även bort flyktväg 1 och 2, hästen kan inte kasta sig bakåt, eftersom mannen har kontrollen över det både genom att föregå hästen (vilket är ok, se min sista kommentar) men även genom smärta, vilket inte är ok enligt mig.
Hästen kan heller inte rusa åt sidorna av samma anledning.

Vad händer om hästen försöker sig på flyktväg 1 eller 2 utan att mannen bett om det? Skarpt obehag och näst intill omöjligt.
Flyktväg 3 och 4 kontrolleras av staketet, som inte går att forcera.

Vad finns kvar?
En enda väg, frammåt.

Arbetet med att få hästen att gå frammåt om all utrustning var bortagen och utbytt mot en transport (den får gärna vara stor) och en vanlig grimma är helt ok.
Att förekomma hästen genom att backa den innan den själv kommit på tanken är inte våldsamt. (om det görs rätt)
Vad jag däremot anser är fel i allt detta är som jag sa tidigare all den extrautrustning som krävs.
Allt för att få ett snabbt resultat.

Givetvis tar mannen i videon de hästar som passar bäst för hans syfte, att promota hans metoder.
Annars vore han dum.

Men jag skulle gärna vilja träffa alla de hästar han hjälpt, gärna före showerna och några år efter.

Vad är det för hästar? Är det hästar som egentligen bara är missförstådda, eller hästar som lört sig att vägra för att de vet att matte inte kan hantera det?
Dessa hästar är så extremt enkla att "lastträna" att det inte krävs mer än kunskap.

Hästar som är äkta rädda, De är svårare.
Visst säger folk att deras hästar är rädda, men det är till 90% av alla fall faktist människan som orsakat problemet och är lösningen.

Jag klargör, att jag per automatik inte är emot den Tanke som ligger bakom lastningssättet, dvs att förekomma hästen att backa.
Vad jag är emot är att de i videon tagit bort alla möjligheter att säga nej, iom att grimman är skarp, och staketet hindrar hästen från att kasta sig förbi om den tyckt att det var läskigt.

Hur tycker du att man ska göra istället då tycker du ? Plocka bort allt staket och grimman och börja bråka om det istället ? Som du kanske såg i slutet av den översta filmen så sprang hästen in då han "släppt" den på lång lina. Den kunde likajärna dragit förbi staketet eller valt att inte gå alls.

Senast ändrad av en moderator:

ja har inte läst alla svar nu men...
Varför inte göra det innan du svarar?

så du menar att om du ska åka någonstans och hästen vill inte in då stannar du hemma eller?
eller om den ska skos och den vill inte skos och kanske bråkar och håller på...låter du den gå oskodd/overkad då?

eller om du är ute och rider och hästen vill vända hem..du hindrar inte hästen då eller? låter den gå hem för att den inte vill lämna stallet?
Nej, Sammet menar inget av det där. Däremot finns det olika synsätt på hur man ska få hästen att göra, det man tycker den ska göra.

hästar har tragiskt nog faktiskt aldrig möjlighet att säga nej.
Se det beror allt på vem den snackar med det!

dessutom den dually grimman...den har samma funktion som repgrimman,
Inte riktigt, om jag förstår MR:s hemsida rätt. I vilket fall, vad tycker du om hans hantering av grimman (på videorna)?

LIA

Får se om man törs ge sig in i debatten här utan att trampa någon på tårna... Jag funderar lite på om ni som skriver om MH:s grimma verkligen har sett den på riktigt? På många ställen beskrivs den som mycket skarp, att den är ett straff och mycket plågsam för hästen.

Som jag ser den (och ja, jag har sett den på riktigt) så hjälper den hästens människa i sitt arbete genom att det blir oerhört enkelt att OMEDELBART ge en eftergift. Detta är många av oss dåliga på, det tar för lång tid mellan hästens goda uppförande och eftergiften (belöningen). Vid oönskat uppförande känner hästen ett tryck över nosen, inte någon vass eller skarp smärta.

En grimma som fungerar som vilken grimma som helst när hästen är lyhörd och som ger snabb belöning när hästen gör rätt efter en negativ reaktion känns som ett mycket bra hjälpmedel för de flesta hästar och människor!

Jag funderar lite på om ni som skriver om MH:s grimma verkligen har sett den på riktigt? På många ställen beskrivs den som mycket skarp, att den är ett straff och mycket plågsam för hästen.

En grimma som fungerar som vilken grimma som helst när hästen är lyhörd och som ger snabb belöning när hästen gör rätt efter en negativ reaktion känns som ett mycket bra hjälpmedel för de flesta hästar och människor!

Bra fråga! Jag delar din uppfattning. Kunde tyvärr inte köpa någon själv, för de var slut i min hästs storlek. Just att man slipper stressa upp hästarna är den största vinsten som jag ser det. Men finns det andra antistressmetoder är väl det bra.

jag har lastat hur mycket olika hästar som helst och aldrig behöft en sån grimma som ger massa konstiga tryck..och jag behöver inte stressa hästarna in heller, eller backa?!
Och ändå har det aldrig tagit mer än 5 min att lasa en häst..

"Där kunskapen tar slut tar våldet till" ( eller massa fjantiga grimmor ):rofl:

oj vad folk kommer bli sura....

jag har lastat hur mycket olika hästar som helst och aldrig behöft en sån grimma som ger massa konstiga tryck..och jag behöver inte stressa hästarna in heller, eller backa?!
Och ändå har det aldrig tagit mer än 5 min att lasa en häst..

"Där kunskapen tar slut tar våldet till" ( eller massa fjantiga grimmor ):rofl:

oj vad folk kommer bli sura....

Inte jag heller! Tänka sig va? :rofl: Att inte alla desperata människor som ville ha hjälp av MR och RED till uppvisningen ringde till dig i stället!:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: MJLee
·
Tjatter Dansbandet Blender har precis släppt en låt om 2020 dom heter Skitår :) Kul låt. Refrängen lätt att sjunga med i! Och bugga till. (5)...
Svar
15
· Visningar
882
Senast: pajaztar
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
945
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
29 998
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel