Ni med lastproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni med lastproblem

Om hon nu är så hemskt dålig som du påstår, har du väl ingen anledning att bry dig om det?
Jag tycker närmast det verkar som att du inte kan stå för det du skriver.
Kom igen nu! Namnet på PM!!

Så undrar jag fortfarande vad en NH-tränare är för något?

LIA

Jag funderar lite på om ni som skriver om MH:s grimma verkligen har sett den på riktigt? På många ställen beskrivs den som mycket skarp, att den är ett straff och mycket plågsam för hästen.
Jag har redan uppgett att jag inte använt eller ens sett den. Min "uppfattning" grundar sig huvudsakligen på bilder och uppgifter på MR:s hemsida.

Som jag ser den (och ja, jag har sett den på riktigt) så hjälper den hästens människa i sitt arbete genom att det blir oerhört enkelt att OMEDELBART ge en eftergift. Detta är många av oss dåliga på, det tar för lång tid mellan hästens goda uppförande och eftergiften (belöningen). Vid oönskat uppförande känner hästen ett tryck över nosen, inte någon vass eller skarp smärta.
Det där OMEDELBARA sitter i människan och inte i några redskap! Som försäljningsargument(!) jämför MR med kedja över nosen som kan haka fast i länkarna. Vilket i o f s är riktigt, om man anser sig tvungen att använda så kraftiga medel. Fast då har man för länge sedan lämnat NH-tänket och även (hoppas jag) MR-tänket!
Hur ont det gör kan jag inte uttala mig om, men nog ser man en del ovanligt kraftiga reaktioner på videorna. I o f s är MR inte speciellt mjuk på handen i vissa fall, om man säger så.

En grimma som fungerar som vilken grimma som helst när hästen är lyhörd och som ger snabb belöning när hästen gör rätt efter en negativ reaktion känns som ett mycket bra hjälpmedel för de flesta hästar och människor!
Det gör den enligt uppgift inte om den används på "inlärningsdelen".

LIA

Se det beror allt på vem den snackar med det!

LIA

på vilket sätt har hästar igentligen möjlighet o säga nej då?

är de bättre att vänta ut hästen vid transporten i flera timmar, om de ens går med vissa..istället för att snabbt och ostressat få hästen att självmant gå in i transporten?

hans metod går ju ut på att hästen ska vilja gå in, knappast så att han drar in den.
sen har ja duallgrimman och den har funkat på dom hästarna ja använt den på och ja tycker den är bra, fast ja gillar repgrimman lite bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Det gör den enligt uppgift inte om den används på "inlärningsdelen".

LIA

Det stämmer att man kan använda den som en helt vanlig grimma genom att flytta grimskaftet till den fasta ringen, men det är faktiskt så att när grimskaftet hänger löst fungerar den ändå som en vanlig grimma, dvs. inget tryck över nosryggen. Så när hästen går med dig lugnt och sansat (som ju de flesta gör allt som oftast), flyttar undan eller vad du behöver få den att göra när du ber om det känner den ingen skillnad på en vanlig grimma och MH:s.

Han ger ju inget annat val för hästen än att gå in. Jag tycker att hästen ska vara medveten ovh at den ska ha en chans att vägra gå in. Tänk om och tänk om en häst skulle lasta en människa och det var nått läskigt som man inte vill. elakt att inte låta hästen ha en chans.

Hela idén med all hästhantering är väl att hästen ska göra som den blir tillsagd??

Han ger ju inget annat val för hästen än att gå in. Jag tycker att hästen ska vara medveten ovh at den ska ha en chans att vägra gå in. Tänk om och tänk om en häst skulle lasta en människa och det var nått läskigt som man inte vill. elakt att inte låta hästen ha en chans.

dom flesta hästar blir faktikst lugnare när dom vet att de inte finns några val, får hästar välja själva så blir dom ju osäkra och de är då de kan bli farligt.

som min häst när jag är ute och rider och vi stöter på något som hästen vägrar gå förbi, så gör ja så att den får stå still men den får absolut inte backa eller gå åt sidorna, de finns bara en väg och de är frammåt..även om hästen är rädd för de...inte skena iväg rädd...men nervös så ska endå hästen alltid svara frammåt...ska den börja backa och gå emot mig så blir de farliga hästar tillslut.

Du utesluter möjligheten att hästarna i filmen inte känner sig nödgad att protestera och faktiskt vill göra det MR ber av dem - nämligen gå in i trailern. Jag tror hästen känner en trygghet i enkelheten tryck/lättnad från tryck. Ett enkelt språk som hästen förstår. Jag lovar att ingen grimma i världen håller en häst i schack som har bestämt sig för att dra. Har du sett vad en häst gör som sitter fast i en lädergrimma, får grimskaftet över halsen och får panik? Den drar av bara h-ete för att komma loss till spännena lossnar. Det är en medfödd reflex och den stoppar inte för obehag.

dom flesta hästar blir faktikst lugnare när dom vet att de inte finns några val, får hästar välja själva så blir dom ju osäkra och de är då de kan bli farligt.

Ffa blir de lugna av att veta vad som förväntas av dem. De förstår signalerna och tycker att det är okej att lyda, för det är inte obehagligt, tvärtom.

precis vad ja menar.

Senast ändrad av en moderator:

Om hon nu är så hemskt dålig som du påstår, har du väl ingen anledning att bry dig om det?
Jag tycker närmast det verkar som att du inte kan stå för det du skriver.
Kom igen nu! Namnet på PM!!

Så undrar jag fortfarande vad en NH-tränare är för något?

LIA

Det var ett exempel på att det som du och många andra - som Sammet - utmålar som en religion och det enda rätta sättet också fallerar. Lite ödmjukhet, helt enkelt, är bra.

Jag står till 150 % för vad jag skriver. Det handlar om att jag inte litar på dig, plus att det inte känns motiverat. Jag skvallrar inte om dressyrtränare, hingsthållare eller seminstationer heller i onödan, även om jag har åsikter och erfarenheter av dem.

ja de är ju de ja menar, att hästar som vet vad som gäller blir lugnare, skrev väl inte någonstans att hästarna tyckte de va obehagligt...?

Nej, jag bara skrev som jag tänker. Jag håller med dig.

på vilket sätt har hästar igentligen möjlighet o säga nej då?
Massor av sätt. Det är en fråga om ifall människan lyssnar och lämnar hästen möjlighet att reagera.

är de bättre att vänta ut hästen vid transporten i flera timmar, om de ens går med vissa..istället för att snabbt och ostressat få hästen att självmant gå in i transporten?
Nu var jag inte inne exklusivt på lastning utan svarade mer allmänt på ditt påstående.
Om vi ser på just lastningsproblem, så är den första motfrågan jag ställer till dig: Vill du ha samma strul även i framtiden eller få hästen att byta spår? Ser inte du heller några fler alternativ än dom du nämner?

hans metod går ju ut på att hästen ska vilja gå in, knappast så att han drar in den.
sen har ja duallgrimman och den har funkat på dom hästarna ja använt den på och ja tycker den är bra, fast ja gillar repgrimman lite bättre.
Han drar inte in hästarna, det är riktigt, men använder grimman ganska hårdhänt enl vad jag ser i videorna. Har redan kommenterat dom ovan.

LIA

Det stämmer att man kan använda den som en helt vanlig grimma genom att flytta grimskaftet till den fasta ringen, men det är faktiskt så att när grimskaftet hänger löst fungerar den ändå som en vanlig grimma, dvs. inget tryck över nosryggen. Så när hästen går med dig lugnt och sansat (som ju de flesta gör allt som oftast), flyttar undan eller vad du behöver få den att göra när du ber om det känner den ingen skillnad på en vanlig grimma och MH:s.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att grimskaftet hänger i ena änden av den "extra nosremmen"? Om så, är det knappast samma sak som en vanlig grimma. Tryck och rörelse finns där som en konstant påminnelse om vad som kan hända om hästen inte lyder.

Hur skarp den här grimman är jämfört med vanlig resp repgrimma har jag ingen direkt kunskap om. Men jag såg hästarnas reaktioner på videorna.

LIA

Om vi ser på just lastningsproblem, så är den första motfrågan jag ställer till dig: Vill du ha samma strul även i framtiden eller få hästen att byta spår? Ser inte du heller några fler alternativ än dom du nämner?

Jag har frågat ganska många gånger i tråden om alternativen, det kan vara kul att höra en beskrivning av dem, samt en motivering till vad som gör dem bättre. Hittills inte ett ord från någon. (Det jag har sett själv behöver ju inte vara det som du ägnar dig åt)

Hur skarp den här grimman är jämfört med vanlig resp repgrimma har jag ingen direkt kunskap om. Men jag såg hästarnas reaktioner på videorna.

Och vad är funktionen och tanken bakom en repgrimma? Så vitt jag vet är den enda skillnaden att trycket hamnar på olika ställen!

Longerlina runt rumpan funkar bättre på min häst :D Har faktiskt provat!

Det var ett exempel på att det som du och många andra - som Sammet - utmålar som en religion och det enda rätta sättet också fallerar. Lite ödmjukhet, helt enkelt, är bra.
Eh, vad?

Jag står till 150 % för vad jag skriver. Det handlar om att jag inte litar på dig, plus att det inte känns motiverat. Jag skvallrar inte om dressyrtränare, hingsthållare eller seminstationer heller i onödan, även om jag har åsikter och erfarenheter av dem.
Uppriktigt sagt, så struntar jag i om du litar på mig eller inte. Det har inte ett dugg med detta att göra!
Den person (om den existerar?) du berättar om är en officiell person i hästsammanhang, och är som sådan varken anonym eller immun mot kritik. Beträffande motivationen så finns regeln att har man sagt A får man säga B. Du kommer med svepande anklagelser (mycket värre än skvaller) mot företrädare för NH, och då vill vi som är mer insatta i det än du, veta vad du har för substans i dom anklagelserna. Kan man inte stå för det man skriver, ska man låta bli att skriva!!!

Fortfarande har du inte svarat på vad en NH-tränare är för något.

LIA
PS! Jag ser att du är aktiv på tråden just nu. Så bra, då förväntar jag mig ett PM plus ett snabbt svar på mina frågor. DS

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: MJLee
·
Tjatter Dansbandet Blender har precis släppt en låt om 2020 dom heter Skitår :) Kul låt. Refrängen lätt att sjunga med i! Och bugga till. (5)...
Svar
15
· Visningar
882
Senast: pajaztar
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
945
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
29 998
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar