Nu har jag bara läst lite här i tråden. Och såg inte programmet själv av den orsaken att jag bara blir föbannad på medias sätt att vinkla det mesta (säger jag som går medieprogrammet
). Men jag kan berätta en sak som hände en av min mammas bekanta.
Hon jobbar som polis. Och var en kväll tvungen att gå in i en lägenhet där det bodde en missbrukare, som är väldans känd av polisen härikring, och som dom visste hade två APBT.
Dom blir tvugna att slå in dörren för att "typen" vägrar öppna självmant. När dom fått upp dörren lyckas killen smita och rusar ut på gården. Efter springer poliserna...och därefter kommer hundarna. Mammas bekant tar upp sitt tjänstevapen och tänker snabbt: "Jag vill inte skjuta, men blir jag tvungen så gör jag det".
Men när dom andra poliserna lyckats få ner killen på marken och håller honom kvar där medans han bråkar, tränger sej hundarna in emellan, slivkar sin ägare i ansiktet och är allmänt överlyckliga. Det var inga problem alls att få tag på dom sen och ta dom med sej.
Nu ble det här säkert rörigt. Men det jag vill säga är att APBT är inte framavlad till att hugga efter människor utan för att kampa med andra hundar. Och hugger därmed inte en människa om inte något står helt fel till, vilket ofta är ägarens fel.
Om en APBT kommer till en hundmänniska som vet vad den gör, går kurser, uppfostrar den rätt etc så är det en mycket trevlig hund som inte gör en fluga förnär.
Som någon sa innan så var det någon som försökte använda en APBT inom polisen, med det misslyckades pga att den var för "snäll". Det är just det. Att den inte går till "attack" mot en människa. Utan enbart mot hundar, om ens det... Om den nu inte hamnar i fel händer.
Rörigt rörigt blev det. Hoppas ni kan läsa.
/Evelina