Sv: Nh

Hästvett och stor kunskap om hästar har alltid funnits som sagt, och det finns absolut mängder av hästägare idag som behöver lära mer, men utgå inte ifrån att "nh" är enda vägen.

Vilka är "folk"?? Alla icke nh-troende:confused: I så fall kan jag lova dej att även helt utan nh så kan man kräva att hästen går lugnt med hängande grimskaft när man leder, det är en självklar grund för de flesta skulle jag tro och har inget med nh att göra.
Det du gör med bla detta är att dra likhetstecken mellan icke-nh troende och dåligt hästvett. Hur får du till den kopplingen?

Jag har inte sagt att NH är enda vägen. Men jag ser en klar trend i de hästar jag möter(många många hundra varje år) att det finns de som tror sig ha bra kommunikation med sina hästar, de som har det och de som skiter i vilket och kör på som vanligt.
Klar majoritet bland "noll koll whatsoever" har "vanliga ridmänniskor med hästen installad på stort kollektivstall, femton täcken och lite grovfoder i foderstaten". Och de är i klar majoritet i de stall jag besöker.

Helt baserat på egna observationer.

/Migo
13 år som hästägare, dryga 15 år i hobbyn och många många hundra hästmöten i ryggen

Du o jag är för gamla i gamet.
misstänker att de övriga här är unga eller har börjat med hästar på äldre da´r.

Ja det är nog så........Jag fattar inte varför man krånglar till saker......jag kallar det tjafs med hästen:crazy:

Du framhärdar med din fördomsfullhet. Och jag ska inte gå ner på den nivån och skriva var jag sett de värsta exempeln.....

Oj oj vilka hästägare det finns. Men för det drar jag inte alla över en kam. Det saknas helt enkelt kunskap, och erfarenhet. Vad har nh med det att göra?

13 år är inte så långt:o Vet inte varför du måste skriva det:confused:

Bara för att du har sett ljuset o tycker att hästar ska vara naturliga, så kanske du kan acceptera att andra inte gör lika. Drar alla hästar över en kam.

De där flera hundra hästarna:confused: såg du inga välhanterade hästar alls?

ska vi räkna så har jag nog sett tusentals.

KL

och som vanligt i NH trådarna så uttalar sig de som måste ha en titel på sin hästhantering som om de sett ljuset, och stackars alla andra idioter som inte förstår vad en VERKLIG relation är :angel:

har det aldrig slagit er att man kan ha relationen utan att vare sig måsta namnge eller kategorisera in den, eller predika om den heller för den delen. Ni uttalar er som om det är synd om alla som inte är lika smarta som ni :angel:

det ni kallar NH har praktiserats av mången "hästkarl" i årtionden. Namnet eller "religionen" NH kom väl till sverige för ca 10-15 år sen. En hel del skulle kanske kalla det sunt bondförnuft eller hästkänsla, rätt och slätt.

nej, du får gärna tycka att hästar inte ska vara naturliga. frpågan är varför du inte håller dig med my little ponies då.

jag skrev antal år eftersom axel tycker att hon är gammal i gemet.
Sen att man kan gå i 40 med ögonbindel det är en annan sak.
och jo, självklart har jag sett dålig "nh" också. Men det är absolut inde de fallen som är i majoritet

nej, du får gärna tycka att hästar inte ska vara naturliga. frpågan är varför du inte håller dig med my little ponies då.

och jo, självklart har jag sett dålig "nh" också. Men det är absolut inde de fallen som är i majoritet

som jag ser det är den stora anledningen att NH blivit så oerhört upp-schåsat som koncept i hästvärlden de senaste 10-15 åren, att den tidigare vanliga sunda bondförnuft och kunskap som "hästfolk" hade har försvunnit till stor del. Idag har varenda människa med ett skjul bakom garaget en häst, utan att för den skull ha ngn vidare kunskap eller erfarenhet. När de sen har hanterings problem så greppar man givetvis efter att fixa det, och då låter det bra med en "mirakel skola" som ska fixa det. I själva verket är det vanlig kunskap och erfarenhet som saknas. Att NH säljs som ngt sorts romantiserat, mirakelkoncept är tragiskt tycker jag - det handlar om vanligt sunt förnuft och sund hantering.

Ja, jag håller till viss del med dig. Vi har förlorat enorma mängder hästkunnande när det gick över från gamla hästkarlar till unga tjejer på 70-80 talet.

Men det innebär ju att det behövs en "skola" som hjälper oss som inte har de gamla grunderna med oss! Man kan inte säga annat än att NH (som det SKA vara) har hjälpt otroligt många, både hästar och människor. Sen om man vill kalla det NH, hästvett eller krumelurpiller spelar ju ingen roll. Och pengar finns det folk som är ute efter i alla grenar- hur många dåliga dressyrtränare finns det inte på marknaden? och Precis som parelli säljer grimmor, säljer ju Kyra kläder?

Ja, jag håller till viss del med dig. Vi har förlorat enorma mängder hästkunnande när det gick över från gamla hästkarlar till unga tjejer på 70-80 talet.

Hörredu du! Vadå fördomsfullt? :rofl:

Ålder har ingenting med saken att göra- pengar har det. Förr hade man inte råd att ha hästar som en hobby- nu kan vem som helst, utan förkunskaper, köpa sig en häst.

Jag blir bara förvånad när jag läser om dessa "nh" människor.
Jag är själv utövare av sk. "nh" men det skulle aldrig falla mig in
att kasta grimskaftet i ansikte på min häst.
Han är min vän o Kamrat i alla lägen o vänner ska man vara rädd om !!
Bara för att man inte utövar "nh" så kan man vara bra häst
människa ändå.

En som haft hästar i 25 år

Förlåt Belethien det skulle vara ett inlägg inte ett svar.

"Uppfostran: ..Hanledning och utbildning under uppväxtåren"

Jag anser att allting man gör med hästen uppfostrar och utbildar den. Oavsett markträning, ridning och dylikt. För även om mycket vinns på marken så finns det också saker som man klurar ut på hästryggen också.
Du rider väl inte ett föl? Uppväxtåren (relaterat till människa i ordboken!) är ju de första åren i en människas liv. När den perioden går över i nästa kan kanske diskuteras, men jag ser uppfostran som något som är avklarat när barnet når tonåren. Rätt eller fel?
På motsvarande sätt är perioden för uppfostran av en häst över när den blir könsmogen eller kanske tidgare. Det som därefter utförs med den benämns utbildning, träning etc, både mentalt och fysiskt. Så ser jag på uttrycken.

Ja det är mina tankar. Allt du gör med en häst spelar in, för Nh är väl inte enbart hantering från mark?
Vi tänker alltså lite olika betr tidsaspekten. Kanske blir vi överens där. ;)
Vad vi definitivt är överens om är, att allt vi gör och är i närheten av hästar, faller in under NH. Inte minst vår syn på häst och hästeri! Om du läst några av mina inlägg i NH-trådarna, så ser du att jag tar upp detta om och om och om igen!

LIA

En olycka i bil blir större när man kör 100 km/h än 30. Det är det jag syftar på- att om båda har samma beteende så är fortfarande en ardenner över 700 kg mer i massa= 700 kg mer skada.

Men har man inställningen att en shettis som är "ilsken" eller felhanterad inte är farlig så åker man klar på däng själv- jag pratar inte om attetyden att tänka att hästen inte är farlig men att den är klart mindre farlig än en större häst. Man blir mer modigare att hantera en mindre häst som dummar sig än en större. (Även om man ska vara medveten att de gör mycket skada och ska respekteras)
Om vi uteslutande lägger in vikten som faktor i relationen med hästar, har du förståss rätt. Jag tar hellre en shettis i knät än en ardenner, om man säger så. Men det är ju inte det vi talar om, väl?? Åtminstone är det inte det jag har i tankarna.

NH-filosofin och hantering á la NH bygger ju på kommunikation. Jag snackar med hästen och den snackar med mig. Båda lyssnar vi och svarar. Samma språk oavsett storlek och ras på häst.
Dom oönskade egenheter en häst kan vara begåvad med, hanterar man ju efter individens förutsättningar. Storleken på häst är i det fallet nog en av dom minst betydelsefulla faktorerna.
"... modigare att hantera en mindre häst ..."? För egen del kommer mod inte in i bilden. Jag hanterar hästen så att jag inte tar några direkta risker. Skulle jag behöva ett speciellt starkt mod för detta, vore jag illa ute. Det finns sätt, individanpassning, att hantera praktiskt taget alla hästar utan att utsätta sig själv för fysisk fara. I de allra flesta fall räcker det med att vara sig själv.

LIA

och som vanligt i NH trådarna så uttalar sig de som måste ha en titel på sin hästhantering som om de sett ljuset, och stackars alla andra idioter som inte förstår vad en VERKLIG relation är

har det aldrig slagit er att man kan ha relationen utan att vare sig måsta namnge eller kategorisera in den, eller predika om den heller för den delen. Ni uttalar er som om det är synd om alla som inte är lika smarta som ni

det ni kallar NH har praktiserats av mången "hästkarl" i årtionden. Namnet eller "religionen" NH kom väl till sverige för ca 10-15 år sen. En hel del skulle kanske kalla det sunt bondförnuft eller hästkänsla, rätt och slätt.
Mot bättre vetande ska jag svara.
Om du tog reda på vad NH är för något, skulle du antagligen ha en mer balanserad syn på det. Jag vet vad den etablerade hästhållningen innebär, och jag vet också vad NH innebär. Därför har jag möjlighet att jämföra.
Om du är intresserad av en seriös och saklig diskussion kring NH ställer jag gärna upp, men annars får det vara.

Namnet Natural Horsemanship är i sig inte viktigt, men det är en tydlig hänvisning till vad det handlar om. Onekligen underlättar det att ha en benämning på något specifikt man vill tala om.

Du har fel när du påstår att "det ni kallar NH har praktiserats av mången "hästkarl" i årtionden." Därmed inte sagt att det var fel på deras hästhållning.
"En hel del skulle kanske kalla det sunt bondförnuft eller hästkänsla, rätt och slätt." En del gör det- och dom har lika lite rätt dom. Uttalanden av den typen visar bara att man inte satt sig in i vad NH innebär.

"som jag ser det är den stora anledningen att NH blivit så oerhört upp-schåsat som koncept i hästvärlden de senaste 10-15 åren, att den tidigare vanliga sunda bondförnuft och kunskap som "hästfolk" hade har försvunnit till stor del."
Det är som Migo säger, till stor del riktigt. Hästkunskapen, bland dom som har häst nu, är av många skäl annorlunda (och antagligen ofta sämre) än hos dom som hade häst för mer än 50 år sedan. Det blev en rejält klyfta i hästhållning bl a när bilen slog igenom, försvaret motoriserades och traktorerna tog över i lantbruket. Hobbyhästar var i stort sett okänt på den tiden.
Så småningom började ridskolor etableras och hästar komma in i privata stallar. Utan medfödda kunskaper från tidigare generationer! Dagens hästhantering á la ridskolor är i mycket ett eko från den militära eran, och det är där vi står idag.

Ett par enkla frågor.
Är du tillfreds med vad som lärs ut på ridskolor när det gäller hästhantering? Känner du att du vet och kan allt som behövs för en säker och trivsam tillvaro med din häst?
Jag upplevde själv en stor brist och olust vad gällde den etablerade hästhållningen. Därför är jag tacksam för det alternativ NH innebär.

LIA

"Ögonbindel" för att man inte är tycker hästkunnande uppstod med nh-vågen:rofl::rofl:

Vad har "naturlighet" med saken att göra? Hästvett och bra hantering har alltid funnits långt långt långt innan både du och jag fanns.

Men det innebär ju att det behövs en "skola" som hjälper oss som inte har de gamla grunderna med oss

Ja absolut, men det finns inget som säger att det bara finns en, den bästa skolan är nog bra förebilder av kunniga människor samt möjlighet att tillsammans med dem samla på sig erfarenheter.

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrar eftersom du är så pass gammal- om du inte klarade av hästarna innan NH kom till S.?- därav frälsningen.
Jag har sedan ung ålder haft gott handlag med ALLA sorters husdjur o hästar- för att jag är konsekvent o har antagligen haft goda förebilder.
Visst har jag lärt mig ett o annat på vägen, men ändå......

Jag upplevde själv en stor brist och olust vad gällde den etablerade hästhållningen. Därför är jag tacksam för det alternativ NH innebär.

LIA

På vilket sätt då? Vad för brist upplevde du och vad har du själv för grund?

Visst ja du svarar inte mej, kan nån annan ställa frågan så att LIA kan svara:idea:

Lite kl..

Tja, kastar mig välan huvudstupa in i det här igen.

Dålig hästhantering är dålig hästhantering oavsett sadel, grimma, namn, färg på hjälmen, spönärvaro eller ej. Har absolut inget med NH/Naturligt Hästmannaskap/Bonnförnuft/traditionellt hästmannaskap.

Idioter finns överallt..

Men Tittar man BAKOM titlarna/namnen/stilarna ser man ett genomgående mönster i vad som resulterar i en vettig och "säker" häst vs. vad som resulterar i en problematisk "stissig" häst.

Seven friendly games i all ära. Likaså ska vi komma ihåg våran gamla hästtradition. Begreppet NH kommer från en hästkultur som är flera hundra/tusen (beroende på hur man ser det) år yngre än vår. Och jo, när det kommer till hantering lyssnar jag hellre på pensionären Svenne än på en NH-nisse som är 35..

Du kan inte pussa bort olater lika lite som du kan slå en häst till tillit. Lika delar Hjärna-Hjärta brukar funkar.
Som jag sa när jag fick frågan om min häst var NH-tränad och hur man fick den så trevlig, stabil och lydig... "Det är inte NH - Det är vanligt j*vla bonnvett"

allså en sak ska ni ha klart för er varför är det så mycket skitsnack?? låt alla tycka vad dom vill ni behöver inte ta åt er som det vore eran egen själ som dom högg på ta allt med en nypa salt ;):rofl:

Du o jag är för gamla i gamet.
misstänker att de övriga här är unga eller har börjat med hästar på äldre da´r.

Ni behöver inte oroa er för att vara för gamla :rofl: Jag är bara 18 och har inte heller riktigt fattat den här hysterin med NH, barfotaverkningar e.t.c
Hästvett fick jag lära mig att det hette när jag började rida! Det håller visst än för dom hästar jag har hållit på med har i alla fall inte lidit av att vara utan NH

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30