Sv: Nh
Jag har inte sagt att NH är enda vägen. Men jag ser en klar trend i de hästar jag möter(många många hundra varje år) att det finns de som tror sig ha bra kommunikation med sina hästar, de som har det och de som skiter i vilket och kör på som vanligt.
Klar majoritet bland "noll koll whatsoever" har "vanliga ridmänniskor med hästen installad på stort kollektivstall, femton täcken och lite grovfoder i foderstaten". Och de är i klar majoritet i de stall jag besöker.
Helt baserat på egna observationer.
/Migo
13 år som hästägare, dryga 15 år i hobbyn och många många hundra hästmöten i ryggen
Hästvett och stor kunskap om hästar har alltid funnits som sagt, och det finns absolut mängder av hästägare idag som behöver lära mer, men utgå inte ifrån att "nh" är enda vägen.
Vilka är "folk"?? Alla icke nh-troende I så fall kan jag lova dej att även helt utan nh så kan man kräva att hästen går lugnt med hängande grimskaft när man leder, det är en självklar grund för de flesta skulle jag tro och har inget med nh att göra.
Det du gör med bla detta är att dra likhetstecken mellan icke-nh troende och dåligt hästvett. Hur får du till den kopplingen?
Jag har inte sagt att NH är enda vägen. Men jag ser en klar trend i de hästar jag möter(många många hundra varje år) att det finns de som tror sig ha bra kommunikation med sina hästar, de som har det och de som skiter i vilket och kör på som vanligt.
Klar majoritet bland "noll koll whatsoever" har "vanliga ridmänniskor med hästen installad på stort kollektivstall, femton täcken och lite grovfoder i foderstaten". Och de är i klar majoritet i de stall jag besöker.
Helt baserat på egna observationer.
/Migo
13 år som hästägare, dryga 15 år i hobbyn och många många hundra hästmöten i ryggen