Sv: Nh

det handlar ju om förtroendet. att hästen vet att så länge han är med mig så händer inget farligt. det är extremt praktiskt vill jag lova :)

Vad pratar du om för förtroende nu då? Får hästen förtroende av att vispas med rep i huvudet:confused: Nu har du nog inte läst allt kanske:o

Man kan inte träna allt som kan dyka upp. En helikopter som landar 25 meter bort tex. hur tränas det? Eller motorcyklar i full fart? Eller hudnratusen andra situationer som man inte kan räkna ut i förväg.

.

klart att man inte kan träna allt, det är därför man ska skapa en relation som visar: med mig behöver du aldrig vara rädd. med mig är du trygg!

Ni behöver inte oroa er för att vara för gamla :rofl: Jag är bara 18 och har inte heller riktigt fattat den här hysterin med NH, barfotaverkningar e.t.c
Hästvett fick jag lära mig att det hette när jag började rida! Det håller visst än för dom hästar jag har hållit på med har i alla fall inte lidit av att vara utan NH

Men jag undrar verkligen om det är en hysteri. Det verkar ändå vara så att de allra flesta har sina hästar på traditionellt vis, med skor och vanlig uppstallning. Och det är verkligen synd tycker jag. Jag trodde att fler och fler skulle få upp ögonen för lösdriftens alla fördelar och en som jag tycker, sundare hästhållning. Men icke. Folk bygger nya stallar på löpande band. Sorry om jag inte håller mig till ämnet NH, men det är mer för att jag märkt att människor som håller på med NH, också gärna har sina hästar på lösdrift?

Om vi uteslutande lägger in vikten som faktor i relationen med hästar, har du förståss rätt. Jag tar hellre en shettis i knät än en ardenner, om man säger så. Men det är ju inte det vi talar om, väl?? Åtminstone är det inte det jag har i tankarna.

NH-filosofin och hantering á la NH bygger ju på kommunikation. Jag snackar med hästen och den snackar med mig. Båda lyssnar vi och svarar. Samma språk oavsett storlek och ras på häst.
Dom oönskade egenheter en häst kan vara begåvad med, hanterar man ju efter individens förutsättningar. Storleken på häst är i det fallet nog en av dom minst betydelsefulla faktorerna.
"... modigare att hantera en mindre häst ..."? För egen del kommer mod inte in i bilden. Jag hanterar hästen så att jag inte tar några direkta risker. Skulle jag behöva ett speciellt starkt mod för detta, vore jag illa ute. Det finns sätt, individanpassning, att hantera praktiskt taget alla hästar utan att utsätta sig själv för fysisk fara. I de allra flesta fall räcker det med att vara sig själv.

LIA

du förklarar 100 ggr bättre än mig. jag håller med dig :D

en liten häst kan vara väldigt mycket mer dominant än en stor häst. psyket varierar - likadant som hos människor.

visst, det gör inte lika ont att bli trampad på foten av en shettis som av en shire häst - såklart. där har storleken betydelse. men i hanteringen och uppfostran, där spelar psyket betydligt större roll än storleken. där gäller det att visa sig som en ledare, och det kan vara lika svårt hos en shettis som en shire - och även svårare :)

ah men läs vad jag skrivit *gråter*

Jag säger ju att om BÅDA har SAMMA psyke så är en shettis BETYDLIGT LÄTTARE att hantera än en ARDENNER. Jag vet att alla är individer och jag vet att shettisar är skitvrånga och bestämda- har ju haft en som var herre på täppan bland grova tinkrar och haflingers. Men jag syftar fortfarande på att en ardenner med samma ouppfostrade ton som en shettis är fortfarande 1 ton tung vs 150 kg.

ursäkta tonen men jag har nog förklarat detta ett antal gånger redan.. :crazy:

Vad pratar du om för förtroende nu då? Får hästen förtroende av att vispas med rep i huvudet:confused: Nu har du nog inte läst allt kanske:o

NEJ, men som alla andra förklarat 100 gånger så vispas den inte med repet i ansiktet. utan man bara tar repet lite lätt där. hästen lär sig att den inte behöver vara rädd när den är med människan.

ah men läs vad jag skrivit *gråter*

Jag säger ju att om BÅDA har SAMMA psyke så är en shettis BETYDLIGT LÄTTARE att hantera än en ARDENNER. Jag vet att alla är individer och jag vet att shettisar är skitvrånga och bestämda- har ju haft en som var herre på täppan bland grova tinkrar och haflingers. Men jag syftar fortfarande på att en ardenner med samma ouppfostrade ton som en shettis är fortfarande 1 ton tung vs 150 kg.

ursäkta tonen men jag har nog förklarat detta ett antal gånger redan.. :crazy:

ursäkta, ursäkta! jag svarade medans jag läste ikapp det jag missat :)

NEJ, men som alla andra förklarat 100 gånger så vispas den inte med repet i ansiktet. utan man bara tar repet lite lätt där. hästen lär sig att den inte behöver vara rädd när den är med människan.

Förstår inte helt hur man ska få en häst att inte vara rädd för nån som slänger på den presseningar, vispar med ett rep mot huvudet (ja, det finns massor av folk som gör så!) och andra konstigheter

Kanske därför jag aldrig "fallit" för det där... :cool:

Förstår inte helt hur man ska få en häst att inte vara rädd för nån som slänger på den presseningar, vispar med ett rep mot huvudet (ja, det finns massor av folk som gör så!) och andra konstigheter

Kanske därför jag aldrig "fallit" för det där... :cool:

låt oss ta exemplet med presseningar:
först man du ju ha någon till att prassla med presseingen när du håller i hästen.
sen kan du ha hästen till att gå över presseningen. När den gör det lugnt kan man gå vidare till att smeka den lite lätt över kroppen med presseningen (här kan du behöva hjälp av ngn). fortsätt stegvis och rör den mer med presseningen (ex i ansiktet - FÖRSIKTIGT). Tillslut har du en häst som inte är rädd för presseningar.

Och ingen av er som ogillar NH verkar förstå att vi inte vispar eller slängar grejer på våra hästar. Iallafall inte vi som inte, vad jag kallar "missbrukar" NH. Det var dessa detta forumet startades för att snacka om. Så alltså NH är inte till för att vispa och slänga på hästarna saker, utan till att skapa en relation (kort beskrivet). Det finns de som håller på med sådana lustigheter, men ni ska veta - det är fel. Man vet ju att det är fel att knarka även om det finns folk som gör det.

Det kallas för immunicering.

Du skriver: "Förstår inte helt hur man ska få en häst att inte vara rädd för nån som slänger på den presseningar, vispar med ett rep mot huvudet (ja, det finns massor av folk som gör så!) och andra konstigheter"

Frågan är om du är intresserad av att lära eller bara av att informera oss om din syn på NH?

LIA

låt oss ta exemplet med presseningar:
först man du ju ha någon till att prassla med presseingen när du håller i hästen.
sen kan du ha hästen till att gå över presseningen. När den gör det lugnt kan man gå vidare till att smeka den lite lätt över kroppen med presseningen (här kan du behöva hjälp av ngn). fortsätt stegvis och rör den mer med presseningen (ex i ansiktet - FÖRSIKTIGT). Tillslut har du en häst som inte är rädd för presseningar.

[/B]

Vad är vitsen med det då? Hur ofta trillar en pressening över hästen:confused:

Är det inte bättre att lära hästen förtroende öht så att den dagen presenningen trillar eller helikpotern slandar intill eller du möter 7 crossmotorvcyklar eller en flock förrymda tjurar eller vad det nu är så litar hästen på att DU hanterar situationen och lyssnar på DEJ, utan att du behövt träna på allt detta:confused::confused:

som vilka? :) jag håller med LIA; vill du lära dig eller bara informera oss om din syn på NH?

Ja du, hur lär man en häst att den inte behöver var rädd för människan - kan du inte själv räkna ut femhundra andra sätt än rep i ansiktet så kanske du ska fundera över det här med att ha häst öht........

Det kallas för immunicering.

Du skriver: "Förstår inte helt hur man ska få en häst att inte vara rädd för nån som slänger på den presseningar, vispar med ett rep mot huvudet (ja, det finns massor av folk som gör så!) och andra konstigheter"

Frågan är om du är intresserad av att lära eller bara av att informera oss om din syn på NH?

LIA

End. informerar om vad jag tycker! Har sett för mycket "NH" (om det är just det ni håller på med vet jag inte)
Anser helt enkelt att det finns bättre sätt

Vad är vitsen med det då? Hur ofta trillar en pressening över hästen:confused:

Är det inte bättre att lära hästen förtroende öht så att den dagen presenningen trillar eller helikpotern slandar intill eller du möter 7 crossmotorvcyklar eller en flock förrymda tjurar eller vad det nu är så litar hästen på att DU hanterar situationen och lyssnar på DEJ, utan att du behövt träna på allt detta:confused::confused:

Vitsen med det är att hästen lär sig att så länge du är med så behöver den inte vara rädd. Och det är vad jag har skrivit minst 5 gånger nu :)

Då tycker jag att du ska berätta för oss hur du får din häst att skapa ett förtroende för dig. Gärna konkret!

Senast ändrad av en moderator:

End. informerar om vad jag tycker! Har sett för mycket "NH" (om det är just det ni håller på med vet jag inte)
Anser helt enkelt att det finns bättre sätt

Berätta om dina sätt, konkret :) jag är intresserad!

Det blir väl lite väl OT? :cool:
Kommer inte på nåt på rak arm nu, mer än att det finns bättre sätt att skapa förtroende på än att stå och veva med ett grimskaft.

Det blir väl lite väl OT? :cool:
Kommer inte på nåt på rak arm nu, mer än att det finns bättre sätt att skapa förtroende på än att stå och veva med ett grimskaft.

OT?

När menar du att vi bara står och vevar med grimskaft? Du måste ha träffat på någon konstig slags NH, för den NHn jag träffat på består inte alls av att bara veva grimskaft.

Hej allihopa! Nu har jag inte läst alla inläggen här, men iallafall ett par stycken. Har fattat det som att denna tråden handlar om rätt/"fel" Natural Horsemanship?

Jag har några frågor till er som utövar detta.
Om en häst är väldigt "stirrig" springer runt i boxen, väver, gnäggar och sparkar i väggarna om vartannat. Låt säga att ni måste ta ut hästen och rengöra ett sår som sitter lite illa till, exempelvis magen. Vad skulle ni göra då? Hur skulle ni få hästen att bli lugn?

Och, den horsemanshipen som är fel, nu menar jag inte den där hästarna får blodiga sår eller blir piskade/slagna (för det ÄR INTE Natural Horsemanship) utan den som så många här verkar vara emot, vad är det för hästhantering egentligen? Kan någon säga ett exempel som hänt i verkligheten?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar