Sv: Nh

Var har jag skrivit att just ni gör det?
Alla jag har träffat som utför nån slags NH (t.o.m på en ridskola där man lär ut NH) använder sig väldigt mycket av grimskaft och metoder som jag anser vara mindre bra. I alla fall för min häst, därför håller jag inte på med sånt utan "tränar" endast efter vanligt gammalt hästvett

Var har jag skrivit att just ni gör det?
Alla jag har träffat som utför nån slags NH (t.o.m på en ridskola där man lär ut NH) använder sig väldigt mycket av grimskaft och metoder som jag anser vara mindre bra. I alla fall för min häst, därför håller jag inte på med sånt utan "tränar" endast efter vanligt gammalt hästvett

Då måste du haft otur och träffat fel NH-människor. Synd för dig :/ NH är faktiskt väldigt bra om man utövar det på rätt sätt.

Känns som att vi har en ömsesidig förståelse och likartad syn på hästar och NH.

Det du anför om ... "tonåringar som predikar att de sett sanningen när de helt uppenbarligen inte har fattat hälften annat än i teorin och det som låter snyggt på papper rent teoretiskt.
Jag har bland annat och vidare, mkt lite till övers för unga karaktärer som startar hemsidor och "säljer " sin unika NH kunskap fast de knappt är torra bakom öronen. Inte heller har jag mycket till övers för alla de på bukefalos som har "testat" join up på sina hästar eller löslongerar dem i padocken "för att" då är det NH. Eller som står och vevar med ett grimskaft, eller är på steg 2 av de sju lekarna, för att så har deras NH lärare visat dem. osv, osv."

håller jag fullständigt med om.
Man vet ofta inte varför man gör ett moment, vet inte vad man ska titta på hos hästen, vet inte vad man ska eller inte ska göra i nästa moment osv.
Man har inte insett grunden för NH eller lärt sig tillräckligt mycket (och det finns massor!) om varken det teoretiska eller praktiska i hanterandet.

Men det gör ju inte NH i sig sämre! Se istället på dom som har tagit åt sig både filosofin och det praktiska, som hanterar sina hästar med minimala signaler, som har lugna hästar med mycket självförtroende osv. Allt det här goa finns ju därute. I annat fall skulle inte NH ha fått den utveckling det haft!

... att dagens NH, utan sunt förnuft i botten, inte bara är totalt värdelöst, utan även rent ut sagt vansinnigt ...
Det torde gälla det mesta. Utan sunt förnuft kommer man inte så långt på de flesta områden. Men om vi tittar på hästeriet specifikt, så undrar jag hur dom resonerar som säger saker i stil med: jag sysslar inte med NH, jag använder mitt sunda (bond)förnuft.
Jaha ja, och skulle det innebära att man saknar sunt förnuft i NH-kretsar? Skulle inte tro det. Sett inifrån, så är NH något av det förnuftigaste man kan "syssla" med. :)

LIA

Håller med detta till en viss grad. När man börjar hantera en häst ska man först skaffa in ett förtroende mellan sig- det skapas genom konsekvent beteende, säkerhet i sig själv som person, och övertygelse. Man är bestämd och visar att hästen kan lita på dig och att du aldrig skulle försätta den i en dålig/farlig position så kommer den att följa dig genom eld och vatten.
Då kommer den, även om en helikopter landar 25 m bort, inte bli galen och skena iväg för att den har tilltro till dig. Miljöträning är bevis på att denna kontakt har etablerats samt att man ser vart gränserna går på hästen och vad som behöver jobbas på.

Men att enbart miljöträna ger hästen bara ett förtroende för en viss situation: traktorn blir inte läskig när den står i hörnet men om den en dag står på stallplan kan hästen bli helt livrädd: den litar inte på dig som ledare utan bara från situation till situation.

Så delvis hänger jag med på dina tankar att man egentligen inte behöver miljöträna med presseningar osv om man har den kontakten (har jag inte behövt med min häst utan hon går med mig oavsett situation) men det kan vara nyttigt att sätta både häst och ledare på prov för att se hur det egentligen ligger till..

End. informerar om vad jag tycker! Har sett för mycket "NH" (om det är just det ni håller på med vet jag inte)
Anser helt enkelt att det finns bättre sätt
Aha! Exempel på bättre sätt, tack!
Din andra mening- vad menar du? Vad vi håller på med?

Alla jag har träffat som utför nån slags NH ... använder sig väldigt mycket av grimskaft och metoder som jag anser vara mindre bra. I alla fall för min häst, därför håller jag inte på med sånt utan "tränar" endast efter vanligt gammalt hästvett
Vad är det för metoder som är mindre bra? Vad är "vanligt gammalt hästvett"?

Hur insatt i NH är du, egentligen?
Det var synd att du inte svarade att du ville veta. Men det är väl enklare att tycka utan att veta.

t.o.m på en ridskola där man lär ut NH
Vilken ridskola är det?

LIA

Om du läser tidigare inlägg så kommer jag inte på nån bra "metod" såhär på rak arm.

Jag menade att jag inte vet om det är just sån NH (viftar med grimskaft) som ni håller på med, så jag ska inte uttala mig om eran träning, den är säkert bra.

vanligt gammalt hästvett= den ledarskapsträning dom hade innan NH "uppfanns", där man inte lärde sig från böcker, utan från olika erfarenheter (gör man säkert i NH också, mer än att det nu finns en hel uppsjö med böcker där författaren leker präst och säger att hans/hennes sätt är det enda rätta)

Och bara för att jag inte riktigt tycker om NH behöver inte det betyda att jag inte kan nåt om det...

Talar helst inte om vilken ridskola det är då jag inte vill hänga ut enskilda personer :cool:

Om du läser det jag skrivit ser du att det är ju det jag talar om. Det är en skillnad mellan en ouppfostrad ardenner jämfört med en ouppfostrad shettis. Storleksmässigt- inte mentalt. En ouppfostrad ardenner är 700 kg mer än en ouppfostrad shettis. Den är betydligt mer farligare men det betyder inte att shettisen inte är farlig den också.

Jag läste det här från början, men höll inte med:
Det är mycket lättare att "lära" en liten häst att bli medgörlig än en stor- mycket har med mentaliteten hoss oss att göra- en häst på 300 kg är klart mindre obehaglig än en på 1 ton.
Sedan blandade du in ridning och det förstod jag inte varför.

I inlägget du citerar skrev jag även en del annat, bl a om NH och kommunikation.
Är det inte det tråden handlar om?

LIA

Hänga ut personer? Det vore den bästa reklamen för en ridskola om dom bedriver undervisning i NH. Jag känner bara till en som gör det. Vore därför intressant att få reda på fler.

Och bara för att jag inte riktigt tycker om NH behöver inte det betyda att jag inte kan nåt om det...
Nej, men dina inlägg talar sitt tydliga språk i det fallet. Ett tips: Studera NH och kom därefter tillbaka med åsikter om det.
Det är rätt väg att gå, oavsett vad man ska tycka till om.

LIA

Kan du förklara det här:

i övrigt så är även "NH" förståelsen som LIA refererar till, uppenbarligen helt "lost" hos många.
Inte fanken håller min etablerade, nationellt välkända NH karaktär som jag nämnde, på med barfota verkning osv osv.

Var har du kopplingen mellan NH och " hålla på med barfota verkning osv osv"?

LIA

Jag har några frågor till er som utövar detta.
Om en häst är väldigt "stirrig" springer runt i boxen, väver, gnäggar och sparkar i väggarna om vartannat. Låt säga att ni måste ta ut hästen och rengöra ett sår som sitter lite illa till, exempelvis magen. Vad skulle ni göra då? Hur skulle ni få hästen att bli lugn?
:eek: Problemet finns inte i min värld.
En häst som "är väldigt "stirrig" springer runt i boxen, väver, gnäggar och sparkar i väggarna om vartannat" är svårt mentalt störd- vågar jag påstå utan att ha träffat den. Den skulle för länge sedan ha behandlats hos oss. Eller snarare, ingen häst här skulle uppvisa ett sånt beteende.
Men om, rent hypotetiskt, situationen skulle uppstå, så blev det till att be vet komma med stora sprutan. Dvs, om hästens beteende inte ändrades när den kom ur boxen eller fick sällskap av människan. Riskerar livet gör vi inte.

Det var inte svaret du ville ha, va? :)

Och, den horsemanshipen som är fel, nu menar jag inte den där hästarna får blodiga sår eller blir piskade/slagna (för det ÄR INTE Natural Horsemanship) utan den som så många här verkar vara emot, vad är det för hästhantering egentligen?
Inte vet jag. Dom röster som är emot NH verkar antingen tillhöra sådana som har erfarenhet av glada NH-amatörer eller oproffsiga NH-instruktörer, eller som inte vet vad NH är för något.
Läs resten av inläggen se får du en uppfattning. ;)

LIA

Fattar nu att en del köper allt nytt som finns att finna.

NH, AR, bettlöst o Strasser.

Då är det som Flash skrev- lätt att förkasta allt gammalt beprövat.

Nu är jag på väg till jobbet men AJ vad den där kommentaren fick mig att skratta!

"lätt att förkasta allt gammalt beprövat"

AR... NH och strasser ÄR gammalt beprövat!

AR härstammar från samma ridning som riddarna på medeltiden använde... Den kommer från gamla böcker från den tiden i stort sett!

NH är också det lika gammalt, om inte äldre...

Och strasser... Tja nu är jag inget fan av det direkt eftersom jag saknar kunsskap inom det men själva tankne bakom strasser är troligast använd av gamla gubbar i hela världen långt innan vi alla i denna tråd föddes...

Men nej då... du har rätt... lätt att förkasta allt gammalt beprövat...

Oja...

Du talar om okunskap och rädsla hos mig och andra...

Här är det nån som är okunnig och rädd men det är inte vi... det är du.

Jo en häst kan vara huvudskygg "utan orsak", eller rättare sagt, orsaken är för att människan trippat på tå runt hästen och inte vant den vid att bli rörd i ansiktet (givetvis kan den också blivit slagen men långt ifrån alla huvudskygga hästar har blivit det).
Det är just det man skall vänja bort, även om ett rep kanske inte är det jag skulle börja med.

Jag har även arbetat med helt ohanterade hästar som gått som vildhästar i stort sett, även de var otroligt huvudskygga av anledningen att de inte blivit vänjda att bli berörda (öht).

Precis.
Vår unghäst har växt upp som "vild" tills han var tre år, och var därför inte van vid att blir tagen på av folk alls. Man fick börja med att han berörde oss med mulen och sedan avancera. Han var också rädd att ta grimman över öronen, särskilt bakifrån och fram.
Det är naturligtvis inte nyttigt för en häst att gå omkring och vara rädd för allt möjligt, därför vill man ju visa dem att det inte är farligt.
Och personligen vill jag veta att hästen inte är rädd för grejerna även om de flyger och far, innan jag sätter fast dem.

Tex hade vi en häst på ridskolan som var inkörd med skygglappar.
Han hade nog aldrig fattat att han hade vagnen bakom sig. Denna häst var superstabil att köra, var körd i många år, hade kört bröllop osv. En dag råkade en ovan kusk göra en lite för skarp sväng med fyrhjulsvagnen så hästen fick syn på själva vagnen. Jag kan säga att han reste sig rätt upp och rasade omkull och skadade både sig själv och förstörde vagnen.
Oförutsedda saker kan alltid hända, och då vill jag ha en förberedd och säker häst som litar på mig när jag säger att det inte är farligt.

Axel: Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå det säkerhetstänket? :confused:

varför skulle han inte det? en häst är en häst är en häst, de är individer...

/Migo
som jobbar med allt från minishettis till ardennerhingst...

Jo, det jag ville ha fram är att jag inte tar det för givet att en "nordisgubbe" klarar andra raser, bara för att han har hållit på med kallblod hela livet. Det gör honom inte kvalificerad som "horseman" för mig. Enligt egen erfarenhet som sagt... :(

:rofl::rofl:
de tror att det är polishästar de har- som MÅSTE vänjas vid allt möjligt skit.
Tycker att det bottnar i rädsla ellerett behov av att behöva dominera sin häst.

Om jag skulle vara klantig o göra illa min häst vid ett tillfälle, betyder inte det att de är rädda för mig hädanefter. ber om ursäkt!

Det är ju upp till var och en, hur säker häst man vill ha. Tycker man inte att det gör nått att hästen skenar ett par kilometer bara för att en papperspåse flög upp ur ett dike, så är ju det bra.
Jag tycker att det blir en trevligare upplevelse för oss båda om vi kan strunta i den där påsen och göra det vi hade tänkt oss istället.
Kanske kan man kalla det rädsla. Jag skulle vara rädd att rida ut på min häst om jag visste att han kunde få för sig att skena iväg om en gren rispade min jacka. Så kalla mig rädd då. :p
Men hur du får det till att jag dominerar hästen, det förstår jag inte :confused: jag kallar det att utveckla ett förtroende hos hästen för mig och mitt ledarskap.

Nej, jag tror inte heller att hästen blir rädd för dig om du råkar göra illa den. Sånt märker de skillnad på såklart. Däremot kan jag tänkas vilja göra saker som kan göra en häst stressad eller nervös om den inte förstår vad jag vill.
Ett exempel kan vara att kasta runt ett grimskaft om jag rider i grimma. Även om jag inte klantar mig och kastar det i huvudet på hästen, så kan den såklart bli rädd för det flygande repet som kommer från ingenstans. Och då vill jag hellre, för bådas skull, att han inte blir rädd.

Jag fattar inte varför du är så anti mot att folk vill göra sina hästar säkra?? Din syn på detta verkar helt bisarr tycker jag :crazy:

Kan du förklara det här:

Var har du kopplingen mellan NH och " hålla på med barfota verkning osv osv"?

LIA

den har jag kopplat här på bukefalos där det finns folk som drar ett likhetstecken mellan NH och att hästen skall vara barfota, ridas bettlöst, och gå ute dygnet runt, annars är det synd om den och man utövar inte NH :angel:

Som sagt, - det låter som vi har en liknande syn på saken i övrigt (refererar till ditt svar).

Senast ändrad:

AR är en mix av barockdressyr som Bent har satt ihop själv.

Natural Horsemanship- bara namnet säger sig självt. ordet ligger i tiden.

Var på en HORSEMANSHIP clinic för 9 år sen med Kurt Pate.
Där var det inte 7 lekar, utan gammalt cowboystuk, som inte behöver användas egentligen- när vi vänjer våra hästar från tidig ålder- problemhästar var de enda delaktiga. Eller snarae för folk som inte klarade av sina hästar.
Han förklarade hur hästar fungerar o de fick hjälp med hur de skulle gå vidare.

Strasser kommer från Tyskland o har inte många år på nacken- gudbevars.

Inget av ovan nämnda filosofier fanns för 20 år sen.

Jag har så pass mkt erfarenhet att jag kan sålla bland allt nytt som påstås.
Även ett kritiskt tänkande till nya affärsidéer.

Senast ändrad:

I mina öron låter det som om du förutsätter att den ska bli rädd för det ena med det tredje.
En unghäst KAN reagera på det svischande ljudet när grenar tar emot textilier- även dess eget täcke.
andra bryr sig inte alls.
Men att få det till att hästen ska skena av det:confused:
Om hästen BLIR rädd för ngt kan den få undersöka objektet, men till nästa gång så ska den lita på dig.

Här förutsätter man att det blir problem, utan att veta vad just den individen har för fobier.

Jag brukar hämta mina hästar med paraply ngn gång per år för att det har varit lite otäckt förr, men de skulle aldrig dra iväg eller tvärvända för det.
Om du titta på hästar i en hage så går ledaren fram till det främmande objektet som har kommit in i hagen.
Hästar är av naturen nyfikna o även om de först flyr några meter så tar instinkten att kolla vid.

Senast ändrad:

Jag läste det här från början, men höll inte med:
Sedan blandade du in ridning och det förstod jag inte varför.

I inlägget du citerar skrev jag även en del annat, bl a om NH och kommunikation.
Är det inte det tråden handlar om?

LIA

"Om vi uteslutande lägger in vikten som faktor i relationen med hästar, har du förståss rätt. Jag tar hellre en shettis i knät än en ardenner, om man säger så."

Detta är enbart det jag syftar på. Inget annat. En ardenner är klart värre än en shettis. Punkt.
Men jag tycker att det krävs mer mod hos en människa att hantera ett större djur som kan orsaka mer skada. Alla klarar inte av det och många blir rädda. Att man sedan inte försätter sig i en sådan situation där man kan bli skadad är lätt att påstå men ibland kommer det allti oplanerade situationer som man måste reda ut och som kan vara direkt farliga för en. Och då ser man om ledaren är gjord av glas eller plast..

Kommunikation sker också under ridning- anser jag. Nh är helheten inte bara markträning som jag sagt. Allt du gör spelar in och då tycker jag att ridning kan diskuteras också- för vissa saker kan enbart arbetas från hästryggen.
Men jag har inte sagt att du jag tycker du har fel på det du sagt om just NH och kommunikation, därför har jag inte argumenterat emot det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar