Sv: Nh
de tror att det är polishästar de har- som MÅSTE vänjas vid allt möjligt skit.
Tycker att det bottnar i rädsla ellerett behov av att behöva dominera sin häst.
Om jag skulle vara klantig o göra illa min häst vid ett tillfälle, betyder inte det att de är rädda för mig hädanefter. ber om ursäkt!
Det är ju upp till var och en, hur säker häst man vill ha. Tycker man inte att det gör nått att hästen skenar ett par kilometer bara för att en papperspåse flög upp ur ett dike, så är ju det bra.
Jag tycker att det blir en trevligare upplevelse för oss båda om vi kan strunta i den där påsen och göra det vi hade tänkt oss istället.
Kanske kan man kalla det rädsla. Jag skulle vara rädd att rida ut på min häst om jag visste att han kunde få för sig att skena iväg om en gren rispade min jacka. Så kalla mig rädd då.
Men hur du får det till att jag dominerar hästen, det förstår jag inte
jag kallar det att utveckla ett förtroende hos hästen för mig och mitt ledarskap.
Nej, jag tror inte heller att hästen blir
rädd för dig om du
råkar göra illa den. Sånt märker de skillnad på såklart. Däremot kan jag tänkas vilja göra saker som kan göra en häst stressad eller nervös om den inte förstår vad jag vill.
Ett exempel kan vara att kasta runt ett grimskaft om jag rider i grimma. Även om jag inte klantar mig och kastar det i huvudet på hästen, så kan den såklart bli rädd för det flygande repet som kommer från ingenstans. Och då vill jag hellre, för bådas skull, att han inte blir rädd.
Jag
fattar inte varför du är så anti mot att folk vill göra sina hästar säkra?? Din syn på detta verkar helt bisarr tycker jag