Sv: Nh

allså en sak ska ni ha klart för er varför är det så mycket skitsnack?? låt alla tycka vad dom vill ni behöver inte ta åt er som det vore eran egen själ som dom högg på ta allt med en nypa salt ;):rofl:

:angel: För att det inte finns något folk som är mer trångsynt och egocentrerat i sina värsta stunder än just Hästfolk? ;)

Ja precis så!

Jag har sett idioter som säger sig utöva nh och skriker och kastar saker på hästarna och är precis lika korkade som idioterna som INTE utövar nh men ändå skriker, gapar slåss och behandlar hästarna illa eller låter hästarna bre ut sej och ta för sej intill katastrofgräns.....

Det finns alla varianter sen säger vissa att "då är det inte nh" men andra säger "det är visst nh". Strunt samma. Vettiga människor som förstår sig på och kan hantera hästar på ett klokt sätt och få lugna trygga hästar, de är bra förebilder för andra oavsett vad de kallar det de håller på med.

Och frälsningsläror är alltid lite farliga, det riskerar att bli väldigt enögt. En okunnig som börjar göra nh-övningar som den bara läst om är lika farlig som en okunnig som läser andra böcker och börjar praktisera utan att ha någon kunskapsgrund. Båda kan sluta lika illa - pga just okunskap......

det finns en anledning till varför jag undviker att sätta mig själv i ett fack - eller följa en lära till punkt och pricka. Blir något fel är det MITT fel. Har man inget snyggt ord att gömma sig bakom får man lära sig av sina fel och brister.. Alldeles för många skyller alldeles för mkt på hästen.

Ja precis så!

Jag har sett idioter som säger sig utöva nh och skriker och kastar saker på hästarna och är precis lika korkade som idioterna som INTE utövar nh men ändå skriker, gapar slåss och behandlar hästarna illa eller låter hästarna bre ut sej och ta för sej intill katastrofgräns.....

Då är det alltid bra att kunna försvara sig med att det är så man gör och ha en "metod" att gömma sig bakom :angel:

Om vi uteslutande lägger in vikten som faktor i relationen med hästar, har du förståss rätt. Jag tar hellre en shettis i knät än en ardenner, om man säger så. Men det är ju inte det vi talar om, väl??

Om du läser det jag skrivit ser du att det är ju det jag talar om. Det är en skillnad mellan en ouppfostrad ardenner jämfört med en ouppfostrad shettis. Storleksmässigt- inte mentalt. En ouppfostrad ardenner är 700 kg mer än en ouppfostrad shettis. Den är betydligt mer farligare men det betyder inte att shettisen inte är farlig den också.

En shettis kan döda dig lika "mycket" som en ardenner. En häst storlek har inget med skaderisken att göra. Skaderisken har med Ditt hästvett att göra. En välriktad spark från en shettis kan krossa vitala delar av dig lika väl som en från en ardenner. En shettis kan springa över dig och trampa dig i skallen precis som en ardenner och vill det sig illa så kan du stryka med. Och farligare ändå är att ouppfostrade shettisar betydligt oftare än ardennrar hanteras av BARN.

En häst är en häst är en häst och OAVSETT storlek är den Starkare - Snabbare - Uttåligare än Vi någonsin kommer bli.

En shettis kan döda dig lika "mycket" som en ardenner. En häst storlek har inget med skaderisken att göra. Skaderisken har med Ditt hästvett att göra. En välriktad spark från en shettis kan krossa vitala delar av dig lika väl som en från en ardenner. En shettis kan springa över dig och trampa dig i skallen precis som en ardenner och vill det sig illa så kan du stryka med. Och farligare ändå är att ouppfostrade shettisar betydligt oftare än ardennrar hanteras av BARN.

En häst är en häst är en häst och OAVSETT storlek är den Starkare - Snabbare - Uttåligare än Vi någonsin kommer bli.

En ardenner har fortfarande 700 kg mer tryck. Välriktade sparkar kan vi människor också döda med- men ju stööre ju mer tryckkraft- därmed farligare.

Att de hanteras av barn har inte med denna diskussion att göra. Jag hatar folk som tycker det är ok att barnet blir avkastat och sparkad och biten av sin egna ponny- vissa ser det som.. tja helt enkelt ponny-beteende- men nu pratar jag om att jag, som vuxen människa, ska hantera en ouppfostrad häst. För en ponny är en ponny och en häst är en häst- och det finns en orsak till varför galna hästar sällan accepteras av hästmänniskor men ponnyer är då helt ok..

Det raka svaret på det är helt sonika: För att det finns alldeles för många människor där ute som inte råkat tillräckligt illa ut för att tänka på hur illa det kan gå - även med en "liten" häst.

Har själv två shettisar och skulle ALDRIG acceptera någon form av aggressivt/respektlöst beteende. Dom två lever under precis samma lagar som mina fyra stora. Kanske ännu hårdare med tanke på att dom skall ridas/köras samt hanteras av barn och yngre tonåringar.

Ingen ska slå sig på mina hästar pga mina hästar - ska dom slå sig så ska det vara pga deras egen klumpighet. Ett stall och en hästs närvaro ska vara en trygg och lugn upplevelse - oavsett storleken. Tror vi är ense där va? ;)

LIA: Jag låter bli att addressera dina första paragrafer över huvud taget då de är totalt onödiga, och svarar på det konkreta som tillför diskussionen ngt istället.

Jag har inget alls att invända mot din egen syn på NH vad jag sett av det du skrivit tidigare. Du tillhör heller inte den generation NH:are och deras bild av vad NH är, som jag vänder mig emot i tråden. Jag är motsatt till vad du antar väl insatt i vad NH innebär om det är NH i den bemärkelsen jag anser det vara, dvs en genuin förståelse för hur hästar fungerar och förmåga att möta hästen på en för den förståerlig och kommunikativt plan. (Jag bor förresten granne med en viss etablerad man i den kategorin och har på nära håll en stor insatthet i det han utövar, om jag måste ha en referens).
När jag referera till "hästkarlar" från förr så ska jag säga - ok. dumt uttryckt av mig, för självklart är jag medveten om att de inte faller inom normen för dagens NH på det sättet. Jag använde dem som en illustration av att det har funnits en betydligt större kunskap, och vanligt sunt förnuft i häst hanterings sammanhang, än jag anser att det finns idag över lag bland medelhäst-svensson, och att dagens NH, utan sunt förnuft i botten, inte bara är totalt värdelöst, utan även rent ut sagt vansinnigt och att hälften av de som uttalar sig här är tonåringar som predikar att de sett sanningen när de helt uppenbarligen inte har fattat hälften annat än i teorin och det som låter snyggt på papper rent teoretiskt.
Jag har bland annat och vidare, mkt lite till övers för unga karaktärer som startar hemsidor och "säljer " sin unika NH kunskap fast de knappt är torra bakom öronen. Inte heller har jag mycket till övers för alla de på bukefalos som har "testat" join up på sina hästar eller löslongerar dem i padocken "för att" då är det NH. Eller som står och vevar med ett grimskaft, eller är på steg 2 av de sju lekarna, för att så har deras NH lärare visat dem. osv, osv. Finns förresten en grann-tråd till denna här i samma forum, där ngn som är etablerat rädd för och inte kan hantera sin häst och det har hänt farliga incidenter otaliga gånger osv, försöker lära den att gå över presenningar forfarande befinnande sig i samma relation till sin häst.

för att svara på dina sista frågor:
ang. ridskolor så ser vi det nog lite olika. Jag anser inte att hälften av de dagens ryttare som har hobby häst ens GÅTT på ridskola i ngn större bemärkelse. Där har om möjligt ÄNNU mer rasat de senaste åren - numera köper man egen häst rätt rakt av, kanske ngt år på ridskola, jämfört med förr.
Ridskolor i sig själva rent allmänt, lär ut mkt lite häst hanterings relaterat utöver mycket mycket basic säkerhet, det ger jag dig rätt i - men jag tror inte det är här kruxet hänger, utan bara att rent allmänt, ridskola eller ej, så har gränsen för hur mkt kunskap man genrellt skaffat sig (oavsett hur man skaffat sig den), sjunkit.

ang mig själv så ja - jag anser att jag har en mycket god och gedigen kunskap om hur jag har en säker och trivsam tillvaro med min häst.
Sen blir man aldrig till fullo fulllärd, utan måste alltid vara öppen för nya insikter och lärdomar, oavsett om man hållit på i många år och tycker sig ha ganska torrt på fötterna. det är väl det som är en del av tjusningen med hästarna som livsstil, - vilket de ju är.

Senast ändrad:

Absolut. Har själv ponny som var bra ouppfostrad så jag vet att de kan göra bra skada om man inte hanterar dem korrekt.

jag har hållt på med nh men det jag har lärt nmej så håller man inte på med piskor!otroligt knäppt jag har prövat join-up med mitt sto skitkul för dte funkade verkligen jag fick henne till och med efter det att hoppa ett hinder bara att jag sprang och hoppade över det så hoppade hon efter.

Ni behöver inte oroa er för att vara för gamla :rofl: Jag är bara 18 och har inte heller riktigt fattat den här hysterin med NH, barfotaverkningar e.t.c
Hästvett fick jag lära mig att det hette när jag började rida! Det håller visst än för dom hästar jag har hållit på med har i alla fall inte lidit av att vara utan NH

Tack för det.

Jo visst finns det unga med NATURLIGT bra förhållande till sin häst.:bow:

Eliine - trevligt med unga med sund inställning :bow:

i övrigt så är även "NH" förståelsen som LIA refererar till, uppenbarligen helt "lost" hos många.
Inte fanken håller min etablerade, nationellt välkända NH karaktär som jag nämnde, på med barfota verkning osv osv. Är tävlingsryttare. dock vet han hur man kommunicerar med hästar och gör sig förstådd på ett för hästen förtroende ingivande sätt. Hästarna blir trygga och litar och ser upp till sin hanterare därför att de är hanterade på ett vettigt sätt på ett "språk" de kan förstå och känna sig trygga och förtroendefulla till. Det är det det handlar om.

Senast ändrad:

För mig, med min NH-inställning, spelar det ingen roll. Klarar jag inte av den ena klarar jag inte den andra. Det är med min intelligens :o och mina kunskaper och inre energi jag får en häst att vilja följa mina signaler och önskningar. Fysiskt, har jag inget att sätta emot någon häst, undantaget möjligen microponnys.
Mentalt, är det jag som är störst och bäst och den som bestämmer. I mitt eget huvud och därmed något jag överför till hästarna.

Att sedan hästar är individer och att olika raser till viss del har olika mentala egenskaper är en annan sak. Där är det upp till mig som människa att läsa hästen och anpassa mig till individen.

Alla hästar talar samma språk, fr a kroppsspråk, och det är också det språk som vi kan använda oss av.

LIA

precis precis precis :) jag håller med dig!!!!
hos hästarna är det ju inte den som väger mest som är ledaren.
det handlar om huvudet ;)

Jag vill tillägga något där som du var inne på med att du må inte vara kroppsligt starkast men mentalt...

Hur ofta har man inte sett shetlandsponnyn som delar hage med halvbloden, och dominerar hagen med järnhand?

Storleken Har inte betydelse... det är psyket som har det.

jag håller med dig!!

Vilket resonemang:mad:
Praktiskt:eek:

Gör du så med dig själv eller dina barn oxå.
Få hästar är huvudskygga utan orsak.

Det är betydligt bättre att ge fasen i att slå den med repet i ansiktet- av misstag.

det handlar ju om förtroendet. att hästen vet att så länge han är med mig så händer inget farligt. det är extremt praktiskt vill jag lova :)

En olycka i bil blir större när man kör 100 km/h än 30. Det är det jag syftar på- att om båda har samma beteende så är fortfarande en ardenner över 700 kg mer i massa= 700 kg mer skada.

Men har man inställningen att en shettis som är "ilsken" eller felhanterad inte är farlig så åker man klar på däng själv- jag pratar inte om attetyden att tänka att hästen inte är farlig men att den är klart mindre farlig än en större häst. Man blir mer modigare att hantera en mindre häst som dummar sig än en större. (Även om man ska vara medveten att de gör mycket skada och ska respekteras)

en liten häst kan vara väldigt mycket mer dominant än en stor häst. psyket varierar - likadant som hos människor.

visst, det gör inte lika ont att bli trampad på foten av en shettis som av en shire häst - såklart. där har storleken betydelse. men i hanteringen och uppfostran, där spelar psyket betydligt större roll än storleken. där gäller det att visa sig som en ledare, och det kan vara lika svårt hos en shettis som en shire - och även svårare :)

Det finns många goda sätt att miljöträna den.
Att "bomba" en häst på huvudet med ett rep tillhör inget som hästen får i vardagen-förhoppningsvis.

Inte heller presenningar över kroppen.
Det man som mest kan råka ut för är en flygande plastpåse o om ryttaren/ hanteraren inte gör affär av det blir det inte mer än att hästen tittar.

Paraplyer däremot är en vardagssak, som den även kan ha nytta av på tävling.

1. vi bombar inte våra hästar i huvudet med rep.
2. allt med preseningar och rep och det där på kroppen, det är till för att stärka bandet mellan människa och häst. få relationen starkare. typ: med mig är du alltid trygg.

det handlar liksom inte bara om att få hästen att vänja sig vid saker den kan komma att vara med om om 3 år, tex.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar