Sv: Nh

bara för att hon inte gör det behöver hon inte påstå att det inte är en del av uppfostran och hantering?

Korrigera mig gärna, men ska inte sådant du beskriver klaras av på backen och inte i sadeln? Om vi är inne i NH-tänk alltså.

Jag sätter inte likhetstecken mellan ridning och uppfostran. Träning och utbildning ingår däremot i ridning.
Självklart hanterar man en häst före, under och efter ridning, det hörs liksom på ordet. Men jag förstod det som sagt att vi talade om markhantering, fr a eftersom hästens storlek hade sån betydelse.

LIA

:rofl::rofl:
de tror att det är polishästar de har- som MÅSTE vänjas vid allt möjligt skit.
Tycker att det bottnar i rädsla ellerett behov av att behöva dominera sin häst.

Betyder det då att alla som rider dressyr på hobbynivå tror att de har nästa Grand Prix stjärna i sitt stall?
Om alla som miljötränar sin häst tror att de har polishästar?

Givetvis ska vi miljöträna våra hästar... vad trisst deras liv skulle bli annars...

Hästens storlek har väl betydelse i ridning också:confused: Och ryttarens storlek också....

Allt man gör med en häst hänger väl ihop, man har samma relation oavsett om man hanterar från marken eller sitter på - i min värld i alla fall....

Jag är (om jag nu förstått LIA rätt) inne på Lias spår som vanligt.

En shetlandsponny är minst lika farlig om den är ohanterbar som en stor ardenner.
Om inte farligare just pga attityden att "Den är ju som inte så farlig".

Jag tror det rä Hästhållning i praktiken som tar upp ett avsnitt om just detta med att säkerhetstänkande inte tillhör en hästs storlek.

Där tar de upp ett verklighetsfall som exempel där en pappa skulle leda in sin dotetrs ponny (shettisstorlek) eftersom den var så ohanterlig. Han lindade grimskaftet runt handen och ponnyn drog iväg med pappan, som föll omkull och blev släpandes efter ponnyn och itne kom loss.
Den färden slutade med en begravning då pappan slog i huvudet i en stor sten och dog.

Storleken har ingen betydelse... det är viljan bakom och kunskapen som har det.

(Nu drar de i boken förvisso säkerhetstänkandet FÖR långt men ändå, exemplet är talande)

Definiera ordet relation...

är det den verkliga relationen vi pratar om eller den som så många (de flesta) tror sigha med sin häst... de människor som aldrig blivit testade men om de skulle det skulle bli överaskade över hur lite de har att säga till om...

Det är väl klart man miljötränar hästar - för det som behövs i deras tilllvaro. Sånt de stöter på eller kan tänkas stöta på.

Men att från det vifta med rep i ansiktet och valla runt dom och driva hit och dit och tjafsa det är en annan sak.

Det verkar mest okunnighet och brist på hästvett.

Jag har tittat i en bok av någon nh-tjej som hade många vettiga idéer. Men en hel del handlade om korrigering av hästar med problem.
Det är en annan sak. Då kan man behöva tänka ut speciallösningar för att komma tilllrätta med det.

Här låter det som var och varannan hobbyryttare vallar runt sina hästar och viftar med rep och håller på:crazy:

En shetlandsponny är minst lika farlig om den är ohanterbar som en stor ardenner.
Om inte farligare just pga attityden att "Den är ju som inte så farlig".

En olycka i bil blir större när man kör 100 km/h än 30. Det är det jag syftar på- att om båda har samma beteende så är fortfarande en ardenner över 700 kg mer i massa= 700 kg mer skada.

Men har man inställningen att en shettis som är "ilsken" eller felhanterad inte är farlig så åker man klar på däng själv- jag pratar inte om attetyden att tänka att hästen inte är farlig men att den är klart mindre farlig än en större häst. Man blir mer modigare att hantera en mindre häst som dummar sig än en större. (Även om man ska vara medveten att de gör mycket skada och ska respekteras)

Bonniers Ordbok:

"Uppfostran: ..Hanledning och utbildning under uppväxtåren"

Jag anser att allting man gör med hästen uppfostrar och utbildar den. Oavsett markträning, ridning och dylikt. För även om mycket vinns på marken så finns det också saker som man klurar ut på hästryggen också.

Ja det är mina tankar. Allt du gör med en häst spelar in, för Nh är väl inte enbart hantering från mark?

är det den verkliga relationen vi pratar om eller den som så många (de flesta) tror sigha med sin häst... de människor som aldrig blivit testade men om de skulle det skulle bli överaskade över hur lite de har att säga till om...

Det där pratet är bara ytterligare ett exempel på - hur stor okunnigheten är:crazy: Är nh något man sticker i händerna på nybörjare som skulle behöva mer kunskap - innan de skaffar häst :confused:.
Det finns många som inte har en aning om hur deras relation till hästen ser ut - ja (för att inte tala om alla som tycker det är så häftigt med hingstar:angel:) men de lär inte fatta mer för att de vallar runt hästen med rep. Det behöver man bara läsa nh-trådarna för att inse....Det finns inga enkla recept eller vägar förbi erfarenhet och bra förebilder när det gäller hästar.

du har inte fattat vad det handlar om om du tror att Nh är att "valla runt hästen med rep"

I övrigt håller jag med LIA och Sammet:
Folk tror sig ha en bra kommunikation med sina hästar, men när man ser dem hantera sina djur så lyser det igenom.
"ja, han är lite bufflig, men det är ju en del av hans personlighet"
"nejnej, hon är JÄTTERÄDD för sånna saker, det kan jag inte göra"
"ah, o min häst han leker alltid när jag ska hämta honom i hagen, springer runt o har sig"
"Hon slår alltid med huvudet när vi hoppar, det är nån grejj hon har för sig"
"nej, han kan inte backa, man kan inte få honom att göra det, det bara är så"

Detta är sånt jag hör från hästfolk. Hästfolk som inte fattar att ALLT är kommunikation.

Folk leder sina djur med järntag en decimeter under grimman och hästen dunsar på i sin egen takt... men visst, de har superkommunikation, absolut!

Det är tråkigt, för det är den inställningen som skapar de problemhästar jag möter.

Det finns många goda sätt att miljöträna den.
Att "bomba" en häst på huvudet med ett rep tillhör inget som hästen får i vardagen-förhoppningsvis.

Inte heller presenningar över kroppen.
Det man som mest kan råka ut för är en flygande plastpåse o om ryttaren/ hanteraren inte gör affär av det blir det inte mer än att hästen tittar.

Paraplyer däremot är en vardagssak, som den även kan ha nytta av på tävling.

Fattar inget av din jmflse med GP-ryttare.
Det är lite svårt att miljöträna den för ett uppträdande på Globen, men om den är trygg med sin ryttare så går det utan tidigare träning.
Den tittar men behärskar sig.
Livserfarenheter skaffar man med åren o inte förutsätter att den ska bli rädd för allt.
Om inte farligare just pga attityden att "Den är ju som inte så farlig"..
Vad i hela friden menar du:eek:

OK här visar det på rädsla o okunskap

Senast ändrad:

Ja det finns väl alla varianter men utgå inte från att alla som inte är nh-frälsta inte fattar något:smirk:

Men det är väl vad nyfrälsta ofta gör, vad det än gäller för religion eller "lära". Man utgår från att man sett ljuset och ingen annan förstår nånting, som inte har samma "tro".

Det brukar gå över och sen blir man mer sansad och förstår att livet inte är så enkelt varken med hästarna eller annars.

Hästvett och stor kunskap om hästar har alltid funnits som sagt, och det finns absolut mängder av hästägare idag som behöver lära mer, men utgå inte ifrån att "nh" är enda vägen.

Själv har jag väldigt svårt för nyfrälsta för modetrender vad det än handlar om. Det mesta har faktiskt funnits förr........även om det ofta är svårt att tro för den som själv tycker sig se "ljuset".

Folk leder sina djur med järntag en decimeter under grimman och hästen dunsar på i sin egen takt... men visst, de har superkommunikation, absolut!

Vilka är "folk"?? Alla icke nh-troende:confused: I så fall kan jag lova dej att även helt utan nh så kan man kräva att hästen går lugnt med hängande grimskaft när man leder, det är en självklar grund för de flesta skulle jag tro och har inget med nh att göra.
Det du gör med bla detta är att dra likhetstecken mellan icke-nh troende och dåligt hästvett. Hur får du till den kopplingen?

Senast ändrad av en moderator:

Vi är inte på samma planet.
Man löser ev. problem när de kommmer.
De flesta hästar testar inte om de hela tiden hanteras väl o inte hunsas med.
Ett sto kan man sällan köra med, då får man igen.

Du o jag är för gamla i gamet.
misstänker att de övriga här är unga eller har börjat med hästar på äldre da´r.

Nu blir jag fundersam.............Om man bor i obygden kanske o har en granne som är rädd för sina hästar o gör så.
Har bara sett ovana eller hästrädda göra så, inga rutinerade hästmänniskor.

Det finns många goda sätt att miljöträna den.
Att "bomba" en häst på huvudet med ett rep tillhör inget som hästen får i vardagen-förhoppningsvis.

Inte heller presenningar över kroppen.
Det man som mest kan råka ut för är en flygande plastpåse o om ryttaren/ hanteraren inte gör affär av det blir det inte mer än att hästen tittar.

PRECIS så:bow: Relation är att hästen lyssnar på mej och litar på min bedömning av situationen! OM den sen får en presenning över sej så vadå? Jag säger ta det lugnt och hästen tar det lugnt. Behövs inte tränas med presenningar för det.......

KL
Man kan inte träna allt som kan dyka upp. En helikopter som landar 25 meter bort tex. hur tränas det? Eller motorcyklar i full fart? Eller hudnratusen andra situationer som man inte kan räkna ut i förväg. Om hästen har förtroende spelar det ingen roll. Den litar på vad JAG människan säger och gör. Punkt.

När min valack fick en longerlina runt bakbenen pga en unghäst som flippade så stod han blixt still. Trots att det var rätt upprört omkring. Han väntade på att jag skulle ta loss honom. Har aldrig tränat sånt men han visste ändå. Jag har många många såna exempel. Relation är förtroende.

Fattar nu att en del köper allt nytt som finns att finna.

NH, AR, bettlöst o Strasser.

Då är det som Flash skrev- lätt att förkasta allt gammalt beprövat.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30