Sv: Nh

Bosse Strange är förresten Intelligent horsemanship som är ett motto som är myntat av Kelly Marks, det är hon som kallar det Intelligent horsemanship (har boken här) och hon är en personlig vän och är apprendice till Monty Robert. Som är i högsta grad NH.
Men kontroversiell förstås. Alla gillar inte Monty.

Men sådär ska ju inte NH gå till :/ När jag köpte min häst körde jag NH första veckorna, nej jag kan inte NH, kan säga att jag är stolt över att vara självlärd. Finns en jättebra snubbe som har skrivit en bok om NH och inga sådanna medel finns med i den planen, det handlade bara om kroppsspråk.

Det känns lite som att alla som är nya i denna tråd missförstår mig. Det verkar som att dessa tror att jag är emot NH - vilket jag definitivt inte är. Jag utövar själv NH i viss mån. Jag tycker NH är otroligt bra då det utövas på rätt sätt. Men som alla sagt typ 1000 gånger i denna tråden så finns det rötägg inom alla sporter, och så är det och kommer alltid vara.

Men hallå, det där är helt kokobäng. Var och vem. Tror dig inte.
"Slår hästen..." osv vilket parallelluniversum lever du i?

Jag tror på inlägget. Har också varit på "NH"-kurs och sett saker som kändes heeelt fel och otrevlig mot hästen.

Inse att det finns massor av folk som håller kurser enligt sin egna lilla definition av NH.
Därför tycker jag att det är så bra med Parelli, för PNH-instruktörer måste hålla sig till PNH och det Pat lär ut, annars får de inte kalla sig PNH.
Lite kvalitetsstämpel :bow:

Jag förstår vad du menar med ursprungsinlägget. Tyvärr känner jag till en person som jag sett en del av, som viftar med NH-böcker och presenningar och plastpåsar och säger sig utöva NH, men som slår hästarna, kastar saker på hästarna, skriker på hästarna osv osv.

Denna person säger sig ha gått kurs och är mycket imponerad av detta med NH.....Samt lär ut till andra, inte via kurser men genom att "lära" mindre kunniga i omgivningen hur det "ska gå till".

Så ja, det FINNS verkligen dålig reklam precis som du skriver. Den personen är nog inte ensam om detta. Jag förstår att alla inte står för detta naturligtvis, tvärtom. Men det är som i alla ´hästhantering att det finns rötägg som sagt.

Det värsta som hänt mig hittils är en häst som jag stod bakom medans en elev hanterade den på en kurs... Hästen klev på min fot så jag inte kunde flytta mig (stod Väldigt dumt till) backade sedan, vänligt men bestämt, omkull mig... Jag har haft tur...

Vad är det hästen menar med att göra så som du beskriver, det har hänt mig också, men jag satt inte fast så jag kunde driva fram hästen och säga ifrån.
Har undrat vad han egentligen ville säga med det. Att det inte var något positivt det förstår jag. Har du några bra förklaringar på det?

Att kalla det PNH och NH känns lite fånigt eftersom Perelli egentligen bara utövar NH men att hans metoder anammats och tolkats som ett eget segment av NH. Finns andra som kör samma race med samma metoder och med samma framgång oberoende av honom. Ta Clinton Anderson tex. Underbar hästmänniska. Många gör som dom och det hela är inget annat än NH i min uppfattning. det funkar även så för de mest välkända tränare att de gått i lära och på otaliga clinics osv för att bilda sin uppfattning om NH och lära sig att, med hjälp av axplock från vad de sett och hört, utveckla de dom tycker verkar korrekt.
Det är tyvärr så att många människor har inte förmågan att kanske ta till sig det dom ska och kanske inte ens har "det" som krävs för att någonsin jobba effektivt och harmoniskt med en häst. Synd bara att dessa människor håller clinics i NH:s namn och förstöt ryktet om en kunskap som egentligen borde vara ovärderlig i förhållandet människa-häst. Men gå för all del på clinics..men inte bara en! Gå på många..Lär dig av många..Då kommer du nog att kunna skilja grunden från egenpåhittade dumheter.

ge inte upp...och fortsätt sök kontakt med era hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar