Sv: Nh
Det ena sättet är det naturliga(!) och logiska, åtminstone för mig och de flesta övriga i NH insatta. Den kategorin tillhör inte NH, oavsett vad dom själva ger uttryck för.
Det andra sättet, som tillämpas bland anti-NH, är att peka på dom och göra dom till typexempel på NH-företrädare.
Men det jag reagerade mest på, var alltså inte dom vanliga onyanserade anklagelserna mot NH-folk. Det var lögnen!
Nh kan vara allt från mentalt och fysiskt våld till okunnigt vevande med ett rep eller löslongering.
I Natural Horsemanship kan per definition inte ingå varken mentalt eller fysiskt våld!!! Det är som att anklaga Miljöpartiet för att arbeta för mer kärnkraft och mer gifter i jordbruket.
LIA
På den kategorin folk kan man se på två olika sätt.Men det finns ändå en poäng med vad hon skriver tycker jag. Det finns de som anser att de håller på med NH och som inte har förstått tanken med sund hästhantering för fem öre. De vevar med rep utan att förstå vad de gör och varför.
Det ena sättet är det naturliga(!) och logiska, åtminstone för mig och de flesta övriga i NH insatta. Den kategorin tillhör inte NH, oavsett vad dom själva ger uttryck för.
Det andra sättet, som tillämpas bland anti-NH, är att peka på dom och göra dom till typexempel på NH-företrädare.
Givetvis finns det även inom NH blandad nivå på hästhanterandet. Bara för att man anammar NH-filosofin blir man inte automatiskt en stjärna på hantering. Men jag tror att man här har en större öppenhet att lära sig och en större självkritik när man gör mindre bra saker, vilket succesivt borde ge utslag i hanterandet. För som jag alltid tjatar om, NH är inte bara hantering!Det finns många dåliga hästhanterare inom NH liksom det finns många dåliga hästhanterare som inte anser sig hålla på med NH.
Men det jag reagerade mest på, var alltså inte dom vanliga onyanserade anklagelserna mot NH-folk. Det var lögnen!
Nh kan vara allt från mentalt och fysiskt våld till okunnigt vevande med ett rep eller löslongering.
I Natural Horsemanship kan per definition inte ingå varken mentalt eller fysiskt våld!!! Det är som att anklaga Miljöpartiet för att arbeta för mer kärnkraft och mer gifter i jordbruket.
LIA