Sv: Nh

Svar från (ev) "NH-läger":
Jag tycker att det är bra(för att inte säga perfekt) om man har den kontakten med sina hästar.
Jag skulle vilja kalla det naturligt, och trevligt. Det känns inte för mig som att det skulle gå under "klassiskt" enligt mina erfarenheter av hur "klassiskt" hästfolk håller på med sina hästar.
Såg jag dig busa med dina hästar i hagen sådär, skulle jag gissa på NH.
Men det "är" väl vad du kallar det själv...
..vet inte hur jag ska förklara min tanke där...
Mitt mål är att få ett naturligt ledarskap AV mina hästar, jag vill kunna leka med dem och de ska vilja vara med mig och göra de lekar jag föreslår.
För att uppnå det lär jag mig PNH, eftersom där får jag lära mig HUR jag ska få mina hästar att välja mig till sin ledare. Där leker vi lekar med hästarna, stimulerar deras nyfikenhet och leklust. Inom den klassiska ridningen har jag aldrig stött på detta "lekuppmuntrande fenomen" men det kan ju existera för det antar jag :idea:
Men det är därför vi hamnat i PNH, för det passar oss och mina syften.

När du leker med hästarna och så, hur kom det sig att du började med det? Hur gjorde du då? Vem har lärt dig hur?

Jag kan svara för mej ang det sista. När vi hade stallet hemma hemma hände det att ofta att jag lekte med dem, det kom naturligt av att de tex alltid var med när jag gjorde något i hagen, vare sig det handlade om att rensa skräp, laga staket eller annat. Dom var nyfikna och ville vara med så då kom dedt som sagt naturligt.'
Sen hade vi några som var väldigt leksugna och t o m ville leka med boll som hunden.....så.

Nu blir det inte så ofta, däremot.

Man behöver inte vänja den vid konstiga saker i förebyggande syfte.
Om hästen VET att man ALLTID behandlar den mjukt o rättvist så kommer förtroendet med posten.

Man behöver inte vänja den vid konstiga saker i förebyggande syfte.
Om hästen VET att man ALLTID behandlar den mjukt o rättvist så kommer förtroendet med posten.

ska jag vara ärlig så verkar du som jag axel- vi har helt enkelt inte ögon för nervösa och rädda hästar. Därför kanske ser du inte fördelarna med att miljöträna en häst "i fall att" men på många hästar kan det faktiskt rädda liv. För det finns riktigt rädda hästar och de måste man ta ett steg idag och ett steg i morgon- jag skulle aldrig vilja bege mig ut på en rädd häst som gärna skenar utan först skulle jag vilja bygga upp hästens förtroende för mig samt förtroende i sig själv.
För min del har mina hästar alltid haft ett exceptionellt bra lynne där de inte blir rädda för mycket men gärna testar istället. Därför har jag aldrig sett miljöträning som en större nödvändighet utan fått koncentrera mig på ledarskap istället. Jag skulle aldrig köpa en paranoid häst för det faller mig helt enkelt inte i smaken.

Det är därför som jag köper unga hästar som inte är "förstörda" o jag vet då allt om dess erfarenheter.

Verkar som om det kloka mottot- " oerfaren ryttare/ utbildad häst" eller det motsatta är helt ignorerat idag- varav många osäkra/ felhanterade hästar.

All för många oerfarna skaffar en unghäst för att de inte har råd med annat.
Spara hellre pengar eller köp en äldre häst.

Det kostar lika mkt att ha en bra häst i stallet som en dålig o innan en unghäst kan ridas o sen tränas ordetligt har många 1000-lappar försvunnit sin kos.

En normalt inriden häst vållar sällan sin ägare problem- om den är vettig.
Däremot så kommer den med kondis o muskler att bli busig- även den snällaste. Då gäller det att ha kompetens, självsäkerhet o ett tålamod att inte vända buset till en olat.

Man måste ha lite humor när man håller på med hästar.

Man måste ha lite humor när man håller på med hästar.

Enligt min häst måste man ha mycket.. ;)

Jag köpte min första häst när hon var unghäst men det enbart för att jag kände henne sedan tidigare och ridit och skött henne i två år. Annars hade jag aldrig vågat och förstår mig inte på folk som kan jämföra inköp med säkerhet..

Nu kommer du att få storstryk :devil:
Nu har du nog gett hästen men för livet ska du se, tänk att du törs sticka ut näsan och berätta om hemskheterna du utsätter din häst för :eek: har du inte läst hur mycket skit jag får för att jag skrev att jag gjorde samma sak :confused:

Huka dig i bänkarna :cool:

haha, ja tänkte detsamma ;) men vad som är viktigt är att VI vet vad vi gör med våra hästar, hur vi gör det och varför vi gör det ;) sen va andra tycker de skiter jag fullständigt i:rofl: dom får tycka att jag är en idiot om dom vill det, så ta inte åt dig för gudars skymning ;)

Om folk är intresserade gör jag sådana här saker för att hästen ska vänja sig vid MIG och inte en massa olika konstiga saker, utan att den vet att den kan ha förtroende för mej. Jag bevisar för hästen att jag inte vill göra den illa och det är ok att saker händer runt omkring men så länge jag är lugn kan hästen vara det också.

Om folk är intresserade gör jag sådana här saker för att hästen ska vänja sig vid MIG och inte en massa olika konstiga saker, utan att den vet att den kan ha förtroende för mej. Jag bevisar för hästen att jag inte vill göra den illa och det är ok att saker händer runt omkring men så länge jag är lugn kan hästen vara det också.

Jamen tack :bow: utmärkt förklaring!
Det är ju för att förklara för hästen att oavsett vad JAG gör så är det lugnt. Inte för att vänja den vid alla farliga saker, det skulle ju ta en evighet om man ska lära in alla :crazy:
*tack för att du skriver det jag tänker*

Och nja, jag tar inte åt mig så, men blir ändå irriterad när folk envisas med att vägra försöka förstå.. :p

Jag är övertygad om att många av oss som skrivit i den här tråden har ganska likartad syn på hästhantering. Skillnaden verkar mera ligga i att vi kallar det olika saker. Vissa kallar det NH, andra kallar det god hantering. Vi gör säkert inte helt likadant med våra hästar, men vi möter dem med respekt och försöket kommunicera med dem på ett sätt som är enkelt för dem att förstå, samt att vi är lyhörda för deras signaler. Vi för en dialog med hästen.

ifall du frågar mig (du svarade på mitt inlägg) så är jag inte alls mot NH, jag gillar NH :)

Jag är här :) Tappat suget har jag inte, jag har bara varit iväg några dagar.

Gjorde jag? Det märkte jag inte. Att jag svarade på ditt inlägg, alltså. Jag gillar också NH. Och så gillar jag all god hästhantering, även de som inte kallar det NH. NH är ju inte annat än pedagogik, ibland dålig ibland bra. Ibland så träffar jag jätteskickliga mänskor som ondgör sig över NH. Då ler jag rart sen går jag hem och läser och tänker vad jag vill. Det som är bra med NH är förklaringsmodellerna. Jag tror inte bara på att man bara kan praktisera om man inte hållit på hela tiden sedan man var barn och hela livet. Då kanske det går. Men annars vill man faktiskt veta VARFÖR si eller så.Inte bara därför att det är så. Och det är NH jävligt bra på. När jag var liten behövde jag inga förklaringar, allt gick på naturlig känsla. Men nu när jag blivit vuxen är det tyvärr inte så längre.

Egentligen har jag lämnat den här tråden, men det jag råkade läsa i claraallansson:s inlägg (citatet!) fick mig nästan att ramla av stolen. Så jag var bara tvungen att läsa resten av inlägget:

Jag har gått ifrån begreppet helt och hållet. Jag har aldrig träffat en ena vettig "nh-utövare" och ändå vill folk påstå att det är nh som jag sysslar med.

Nh säger min igenting över huvudtaget. Om någon påstår sig pyssla med det är jag inte intresserad hur länge, hur mycket, med vem. Jag vill veta hur människan hanterar hästar, det är det enda som intresserar mig. Nh kan vara allt från mentalt och fysiskt våld till okunnigt vevande med ett rep eller löslongering.

Därför ger jag inga namn på det jag gör. För att beskriva min hästhantering så måste jag berätta om den. Antingen har man lust att lyssna, eller inte. Det finns inget begrepp som kan beskriva eller förklara hur en person ser på hästar och hästhantering.

Min åsikt.
Alla har rätt till sina åsikter, oavsett hur verklighetsfrämmande dom kan vara. Men det (fetat av mig) du anför är ingen åsikt! Det är rätt och slätt en stor lögn!
Din sista mening visar dessutom på din kunskapsnivå när det gäller Natural Horsemanship.

LIA

Oj, jag hittade aldrig det där. Men ärligt talat jag är nog inte heller någon dream-queen i NH. Jag har inga dyra specialdesignade rep med flärp till exempel utan ett båtrep, i samma material, faktiskt.
Repgrimma har jag förstås, en skitbra ganska dyr lite hårdare typ, inte en sån där mjukis, förutom de jag knutit själv. Jag kan vifta lite med repet också beroende på vilken position jag står i, driva, backa, lära inte skrämmas osv. Men har ett longerspö när jag longerar två av hästarna, den tredje är spörädd, så där viftar vi rep. Rider i westernutrustning och har förstås ingen nosgrimma. Westernbett osv. Men jag rider inte western egentligen, bara slightly westerninspirerat.
MEN utan NH var jag ingen. För där fick jag så mycket förklaringar, sen får man träna upp känslan allteftersom. Och om någon skulle våga sig på att håna det, alla besserwissrar som vet så himla mycket om allt från första början, skulle jag gärna visa upp mig för. För jag är självaste beviset på att utveckling är möjlig. Och är det inte därför vi håller på med hästar och ridning? Vi utvecklas och vi stannar aldrig i utvecklingen. Jag älskar verkligen det! Jag var sååå dålig. Men kärleken och känslan till pållarna har jag alltid haft.

Heja NH!!!! Som vågade ge alla de förklaringar som "Strömsholmsmodellen" eller vilken modell det kan tänkas vara, inte ens funderat på att ge. Det är en grov underskattning av människors intelligens. Vi lever inte längre på trettiotalet då man bara kan ta order, man måste få förstå på djupet hur saker funkar. Nu drar jag mig tillbaka från den här diskussionen helt och hållet. Den slutade ju ändå rätt så bra i samförstånd över genrerna, och så hoppas jag vi kan fortsätta.

Svar från (ev) "NH-läger":
Jag tycker att det är bra(för att inte säga perfekt) om man har den kontakten med sina hästar.
Jag skulle vilja kalla det naturligt, och trevligt. Det känns inte för mig som att det skulle gå under "klassiskt" enligt mina erfarenheter av hur "klassiskt" hästfolk håller på med sina hästar.
Såg jag dig busa med dina hästar i hagen sådär, skulle jag gissa på NH.
Men det "är" väl vad du kallar det själv...
..vet inte hur jag ska förklara min tanke där...
Mitt mål är att få ett naturligt ledarskap AV mina hästar, jag vill kunna leka med dem och de ska vilja vara med mig och göra de lekar jag föreslår.
För att uppnå det lär jag mig PNH, eftersom där får jag lära mig HUR jag ska få mina hästar att välja mig till sin ledare. Där leker vi lekar med hästarna, stimulerar deras nyfikenhet och leklust. Inom den klassiska ridningen har jag aldrig stött på detta "lekuppmuntrande fenomen" men det kan ju existera för det antar jag :idea:
Men det är därför vi hamnat i PNH, för det passar oss och mina syften.

När du leker med hästarna och så, hur kom det sig att du började med det? Hur gjorde du då? Vem har lärt dig hur?

Tjadu, det började med att jag blev för lång för min shettis.. :D Det är ingen mer än pållarna som visat mig, först hon, sen travargubben. Titta, härma, lär principen :D Funkade finfint för mig iaf...

Nu svarar jag på mig själv, för jag hamnade på djupt vatten. Nej, inte är det Strömsholmsmodellen, utan arvet från militären. Jag tror det är där det kom ifrån att man inte fått veta hur hästar funkar, även om det ju alltid funnits folk som haft den kunskapen. Men nu lever vi ju i ett helt annat samhälle, från där varje individ söker maximalt kunskap och motivation. Vi bara inte gör. Vi vill veta varför. :D

Men det finns ändå en poäng med vad hon skriver tycker jag. Det finns de som anser att de håller på med NH och som inte har förstått tanken med sund hästhantering för fem öre. De vevar med rep utan att förstå vad de gör och varför. Det finns många dåliga hästhanterare inom NH liksom det finns många dåliga hästhanterare som inte anser sig hålla på med NH. Jag tror det är något av vad hon menar med sitt inlägg.
Sen kan det ju vara väldigt dumt att vända alla ryggen som säger att de är NH utövare. (tycker jag) Det finns ju också många som har ett väldigt bra förhållningssätt till hästar både NH utövare och andra med sund hästhantering.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17