Sv: Nh

På den punkten är vi överens. Men att det ena är bra utesluter inte att det andra är bra. Målet är ju det samma filosofin är densamma men vägen är lite olika. Men ordet gör att kan tala om vilken väg vi valt.

På den punkten är vi överens. Men att det ena är bra utesluter inte att det andra är bra. Målet är ju det samma filosofin är densamma men vägen är lite olika. Men ordet gör att kan tala om vilken väg vi valt.

Nej det har jag aldrig sagt heller. Jag propagerar för att all sund hästhållning är klart godkänd! Så länge man inte misshandlar hästarna och ser till att de är lyckliga med glimten i ögat så skiter jag i om det klassas som NH, klassiskt eller annat. Man gör vad man vill så länge ingen lider av det. :D

Ja där håller jag med dig :). Men vart tog trådskaparen vägen :crazy:- Tappade sugen kanske :cry:
En tappad sug är lite sorglig. :p

Senast ändrad av en moderator:

Ja där håller jag med dig :). Men vart tog trådskaparen vägen :crazy:- Tappade sugen kanske :cry:
En tappad sug är lie sorglig. :p

kanske inte e så konstigt :D tonen i tråden var ju inte alltför trevlig ett tag :idea:

men innerst inne är vi alla kärleksfulla hippies med hästarnas bästa framför ögonen ^^ :D

Hi hi, just det! :D Eller kärleksfulla punkare kanske? Jag vill inte väcka liv i nån ny diskussion nu dårå. :crazy:

Eller filosofurer. du vet de vägrar ju skriva ner sin kunskap, utan dansar fram den som dervischer. Filosofurerna snurrar runt som fanken och rider som gudar. Shit. Nu går jag över gränsen :rofl:

klockan mitt i natten får man gå över gränsen.. och vara rörig samt svårförstådd ^^ testa med en flaska Muriel Rioja uppe på det så blir det ännu bättre... >.<

*KL* Men ärligt talat - tolerans funkar bra mycket bättre än - tja, intolerans. Var och en blir klok på sin melodi och NH (utom de uselt skrivna svenska böckerna) är inte så dumt i alla fall. Ja jag försöker göra en sammanfattning. Många gånger kan man kalla samma kunskap Klassisk. Vi är alla mer eller mindre klassiska ryttare. Vi har väl inget val vi är väl fostrade så. Men ändå: Heja NH.

Att lära hästen att ett rep som kommer i ansiktet inte är farligt är bara bra.
OM det görs på rätt sätt!

ja det gjorde jag igår på ettåringen och förstå hur förvånad jag blev att han bara blundade och började gäspa? Han typ ba...."suck...."
Jag använde grimskaftet (höll såklart i änden där hårde haken sitter) och kunde slänga det överallt på honom, på öronen, runt benen - överallt, kunde till och med ta det försiktigt runt nederdelen av benet och dra pyttelite så lyfte han foten?
DÅ förstod jag hur tåliga hästar faktiskt kan vara, men hur extremt känsliga dom kan vara om man gör det hela på fel sätt :crazy: Det beror faktiskt mycket på hur man gör det, som du säger, jag är fortfarande förvånad över hur lugn han var igår - hm...

Men Horsemanship vilket NH betyder natural horsemanship är enligt mig egentligen ngt man ÄR, inget som nödvändigtvis förknippas med att svinga rep o få hästen att följa med sig lös. NH ska väl vara ngt som alla har inom sig oavsett disciplin, jag menar äkta horsemanship är väl att avbryta t ex en distansritt om hästen egentligen inte orkar mer, eller behandla hästen med respekt, ta väl hand om den, se till att vatten o foder finns, sen är det en annan sak att man enligt olika metoder fostrar och tränar sin häst. PNH är ett sätt att fostra dem enligt en metod, Monty Roberts en annan, men med en gemensam tanke att vara schysst mot hästen göra det så enkelt som möjligt, men det är där det också skiljer sig, vad är enkelt för mig och min h äst?! Tycker det är synd att NH ofta förknippas med en del idioter som tror sig kunna läsa hästar, som legitimerar rätten att använda våld mot hästar när deras kunskap har tagit slut. Jag tycker man ska följa sin egen känsla och experimentera sig fram till vad som känns ok för mig o min häst, gärna tillsammans med olika tränare för att hitta bästa vägen.

Natural... att man är verkligt naturlig och sig själv mot hästen?
Naturligt hästmannaskap?

Allihopa: Ni som har så bra koll på vad som är NH (som man tydligen måste gå kurser för att förstå..) och vad som är klassisk hantering..

Om mina hästar leker med mig i hagen när jag bjuder dom till det (springa snabbast leken - följa john, heeela flocken följer john - flytta det å flytta dit - håll det och gör det - vem kan fånga fotbollen först?) är det NH eller klassisk eller bara idioti?
Om mina hästar sen respekterar när man säger åt dom att låta en va ifred - lekstunden är slut - och dom gör det - Är det NH eller klassisk?
Om man kan sitta på sin häst medan dom andra busar och denne inte flyttar sig för du har bett den stå still - är det NH eller klassiskt?
Om man kan sätta sig på huk framför sitt sto och denna lägger halsen över en som om man vore en sovande fellowhäst och sedan inte rör sig oberoende av knott, flockmedlemmar, katter eller bilar - är det NH eller klassiskt?
Om man kan rida sin häst utan sadel och träns - är det NH eller klassiskt?
Om man kan sitta under magen på sin lösa häst och plocka bort stygn utan lugnande eller bedövning - är det NH eller klassiskt?

hade varit roligt med ett svar från båda "läger"

Svar från (ev) "NH-läger":
Jag tycker att det är bra(för att inte säga perfekt) om man har den kontakten med sina hästar.
Jag skulle vilja kalla det naturligt, och trevligt. Det känns inte för mig som att det skulle gå under "klassiskt" enligt mina erfarenheter av hur "klassiskt" hästfolk håller på med sina hästar.
Såg jag dig busa med dina hästar i hagen sådär, skulle jag gissa på NH.
Men det "är" väl vad du kallar det själv...
..vet inte hur jag ska förklara min tanke där...
Mitt mål är att få ett naturligt ledarskap AV mina hästar, jag vill kunna leka med dem och de ska vilja vara med mig och göra de lekar jag föreslår.
För att uppnå det lär jag mig PNH, eftersom där får jag lära mig HUR jag ska få mina hästar att välja mig till sin ledare. Där leker vi lekar med hästarna, stimulerar deras nyfikenhet och leklust. Inom den klassiska ridningen har jag aldrig stött på detta "lekuppmuntrande fenomen" men det kan ju existera för det antar jag :idea:
Men det är därför vi hamnat i PNH, för det passar oss och mina syften.

När du leker med hästarna och så, hur kom det sig att du började med det? Hur gjorde du då? Vem har lärt dig hur?

ja det gjorde jag igår på ettåringen och förstå hur förvånad jag blev att han bara blundade och började gäspa? Han typ ba...."suck...."
Jag använde grimskaftet (höll såklart i änden där hårde haken sitter) och kunde slänga det överallt på honom, på öronen, runt benen - överallt, kunde till och med ta det försiktigt runt nederdelen av benet och dra pyttelite så lyfte han foten?
DÅ förstod jag hur tåliga hästar faktiskt kan vara, men hur extremt känsliga dom kan vara om man gör det hela på fel sätt :crazy: Det beror faktiskt mycket på hur man gör det, som du säger, jag är fortfarande förvånad över hur lugn han var igår - hm...

Nu kommer du att få storstryk :devil:
Nu har du nog gett hästen men för livet ska du se, tänk att du törs sticka ut näsan och berätta om hemskheterna du utsätter din häst för :eek: har du inte läst hur mycket skit jag får för att jag skrev att jag gjorde samma sak :confused:

Huka dig i bänkarna :cool:

Så du menar att jag gett min häst men för livet genom att lära honom att inte vara rädd för att få grimskaftet i ansiktet? :confused::mad:

Nej nej det sa jag inte. Jag tycker att man kan träna hästarna om man gör det rätt- men det finns idioter (som vanligt) som skrämt livet ur hästarna och gjort dem huvudskygga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar