naej, där har jag nog brustit i min förklaring till dig misstänker jag.
Handlar om "bubblans" närvaro eller ej - att inkräkta på "min" bubbla är endast något dom gör om dom fått inbjudan till det. Att lägga halsen om mig är okey - om jag inbjudit till det - likaså att "vakta" mig om jag "vilar". Sätter jag mig på huk utan att be dom komma in så håller dom sin distans som sig bör - ber jag dom komma in (i synnerhet mitt stora sto) så "vaktas" det då jag bett dom om det. "Bubblan" dvs integritetsfältet du Bör ha runt dig vid all hästhantering är A och Ö i all träning. Att ta in en häst - vs skjuta ut en häst - ur sitt integritetsfält är samma princip som "nh" använder vid en join up eller follow up. Oavsett om du så ligger ner eller hoppar på ett ben så ska "bubblan" funka tillkallandes eller bortstötandes. Jag gör ofta misstaget att jag tar för givet att folk "vet" vad jag menar... eftersom det i "min lilla värld av blommor" (
) är ganska vedertaget att ingen häst bufflar/kelar/whatever eller är fysisk på annat sätt om det inte är på förfrågan från ägaren/flockledaren/whatever.
Har du aldrig sett två ranghöga (i fallet jag tänker på är det de båda "styrande" i flocken) "krama" varandra, "vaka" över varandra och turas om med det? Utan att någon av dom för den delen är lägre i rang utan helt enkelt fyller en annan funktion om än på samma "rangnivå"? Kanske bara är våran flock som fungerar så?
Och du vred nog mina ord lite medvetet där - för visst vet både du och jag att en vaktande häst inte sluter ögonen. Däremot en trygg häst. Och lägg ner ironiseringen. DET hör INTE hemma i en "seriös" diskution. Jag ironiserar inte över dig - du ironiserar inte över mig. Så håller vi oss alla på bra humör ^^
Förstår alla vad jag menar?
Flash: Tror inte mina hästar har läst några böcker.. och det är kanske tur det för då skulle jag nog ha blivit både biten, sparkad, tjurad mot, avkastad och översprungen vid det här laget
*fotnot*
Träffade en gång en hingst (som jag alltid kommer bära med mig) vid namn Justin. Mycket strul i livet i den perioden och en morgon när jag helt enkelt inte orkade mer börjar han "peta" mig försiktigt i ryggen. Eftersom han ALDRIG gjort väsen av sig, rört vid en eller stökat ställde jag undan grepen för att sa vad han skulle göra. Och han Kramar mig! (med "kramar" menar jag samma övning som man gör med osäkra hästar "innanför" din bubbla när du säger "det är okey med mig - du får vara här"..) han la huvudet i mina armar och slöt ögonen. Enda gången han rört mig "så". Mkt häftigt faktiskt. Och fick mig att må bättre resten av dagen. Inget dominant med det - utan bara ett sätt att skapa trygghet. En flock ger och tar - så även flockledaren och den ranglägsta "väktaren".
Ponnyflickigt som faen va?