Sv: Nh

.

Nh säger min igenting över huvudtaget. Om någon påstår sig pyssla med det är jag inte intresserad hur länge, hur mycket, med vem. Jag vill veta hur människan hanterar hästar, det är det enda som intresserar mig. Nh kan vara allt från mentalt och fysiskt våld till okunnigt vevande med ett rep eller löslongering. :smirk:

Därför ger jag inga namn på det jag gör. För att beskriva min hästhantering så måste jag berätta om den. Antingen har man lust att lyssna, eller inte. Det finns inget begrepp som kan beskriva eller förklara hur en person ser på hästar och hästhantering.

Min åsikt.

Min också:bow:

Jag kan som sagt ha missförstått din beskrivning och jag tolkade den som den dominans handling som så många hästtjejer finner så charmerande. Jag uppfattade aldrig att du satt och sov på huk. Eller att en häst som vaktar en annan sluter sina ögon, det tycker jag verkar mycket ologiskt. Handlingen att lägga sin mule över någon annans manke eller axel om man så vill är beskyddande men också dominerande och därför skulle jag inte tillåta det. I min hästhantering så är det jag som beskyddar hästarna och lugnar dem vid faror de behöver inte lugna mig. Sedan brukar de hästar jag känner stå vakt vid sidan av och inte över den sovande, Som du läser i mitt inlägg så håller jag fullständigt med dig om att det är gränsöverskridande. Precis som jag beskrivit tidigare visste jag inte själv att jag höll på med NH innan jag visste det själv.

Där ser du ett bra exempel på skillnaden i praktisk kunskap och att ha läst i böcker "hur det ska vara":rofl::rofl:

Hästen lägger halsen över på helt olika sätt när den beskyddar jämfört med dominerar. Står det inte i nh-böckerna:eek::rofl:
Det småtjejer tycker är gulligt är när den "häftiga" hingsten "kramas":rofl::angel:

naej, där har jag nog brustit i min förklaring till dig misstänker jag.

Handlar om "bubblans" närvaro eller ej - att inkräkta på "min" bubbla är endast något dom gör om dom fått inbjudan till det. Att lägga halsen om mig är okey - om jag inbjudit till det - likaså att "vakta" mig om jag "vilar". Sätter jag mig på huk utan att be dom komma in så håller dom sin distans som sig bör - ber jag dom komma in (i synnerhet mitt stora sto) så "vaktas" det då jag bett dom om det. "Bubblan" dvs integritetsfältet du Bör ha runt dig vid all hästhantering är A och Ö i all träning. Att ta in en häst - vs skjuta ut en häst - ur sitt integritetsfält är samma princip som "nh" använder vid en join up eller follow up. Oavsett om du så ligger ner eller hoppar på ett ben så ska "bubblan" funka tillkallandes eller bortstötandes. Jag gör ofta misstaget att jag tar för givet att folk "vet" vad jag menar... eftersom det i "min lilla värld av blommor" (;)) är ganska vedertaget att ingen häst bufflar/kelar/whatever eller är fysisk på annat sätt om det inte är på förfrågan från ägaren/flockledaren/whatever.

Har du aldrig sett två ranghöga (i fallet jag tänker på är det de båda "styrande" i flocken) "krama" varandra, "vaka" över varandra och turas om med det? Utan att någon av dom för den delen är lägre i rang utan helt enkelt fyller en annan funktion om än på samma "rangnivå"? Kanske bara är våran flock som fungerar så?

Och du vred nog mina ord lite medvetet där - för visst vet både du och jag att en vaktande häst inte sluter ögonen. Däremot en trygg häst. Och lägg ner ironiseringen. DET hör INTE hemma i en "seriös" diskution. Jag ironiserar inte över dig - du ironiserar inte över mig. Så håller vi oss alla på bra humör ^^

Förstår alla vad jag menar? :D:D

Flash: Tror inte mina hästar har läst några böcker.. och det är kanske tur det för då skulle jag nog ha blivit både biten, sparkad, tjurad mot, avkastad och översprungen vid det här laget :D

*fotnot*

Träffade en gång en hingst (som jag alltid kommer bära med mig) vid namn Justin. Mycket strul i livet i den perioden och en morgon när jag helt enkelt inte orkade mer börjar han "peta" mig försiktigt i ryggen. Eftersom han ALDRIG gjort väsen av sig, rört vid en eller stökat ställde jag undan grepen för att sa vad han skulle göra. Och han Kramar mig! (med "kramar" menar jag samma övning som man gör med osäkra hästar "innanför" din bubbla när du säger "det är okey med mig - du får vara här"..) han la huvudet i mina armar och slöt ögonen. Enda gången han rört mig "så". Mkt häftigt faktiskt. Och fick mig att må bättre resten av dagen. Inget dominant med det - utan bara ett sätt att skapa trygghet. En flock ger och tar - så även flockledaren och den ranglägsta "väktaren".

Ponnyflickigt som faen va? ;)

Senast ändrad:

Ingen som hört talas om "brace"? Mottryck skulle väl vara en korrekt översättning i sammanhanget. Syftar på trådskaparens allra första inlägg. Det är inte ett dugg förenligt med något jag läst, sett mm i NH att rycka i hästen. Faktiskt inte. Och sen undrar jag. Alla ni som är så negativa inför NH - vad har ni läst? Har ni ens läst Faq:en (återigen frågar jag det)

Måste bara få skriva av mig om den här totala anti-intellektualiseringen. Vad är det för fel med att läsa böcker? Jag önskar att fler människor läste böcker.
Men man måste givetvis förena praktik och teori. Jag tycker helt igenom praktiska människor kan vara lite halvjobbiga. Dvs när de inte kan koppla ett teoretiskt resonemang. Helt igenom teoretiska människor kan vara lika jobbiga dom. En balans mellan vänster och höger hjärnhalva är väl ändå det allra bästa :devil:

Måste bara få skriva av mig om den här totala anti-intellektualiseringen. Vad är det för fel med att läsa böcker? Jag önskar att fler människor läste böcker.
Men man måste givetvis förena praktik och teori. Jag tycker helt igenom praktiska människor kan vara lite halvjobbiga. Dvs när de inte kan koppla ett teoretiskt resonemang. Helt igenom teoretiska människor kan vara lika jobbiga dom. En balans mellan vänster och höger hjärnhalva är väl ändå det allra bästa :devil:

oh, visst läser jag böcker ^^ Alltifrån "En bra häst har inte fel färg" till "handbok i klassisk ridkonst" till "dansa med hästar" till "Ryttarens Handbok" till "Bli vän med din häst"

Bli vän med din häst av Karl-Otto Von Fuch rekommenderas VARMT! ^^

men man behöver båda delar.. det går inte att bara läsa sig till kunnande i praktiken - precis som vissa saker är lite svåra att lära sig i praktiken utan teorin.. ^^

Ja, det var exakt det jag skrev, att man behöver både teori och praktik.

Jag har läst hemsidor samt en nh-bok jag inte minns namnet på som innehöll mycket bra men inget särskilt nytt utom att saker kallades konstiga (givetsvis amerikanska) namn:confused: Jag lånade den särskilt för att få mer info. Dessutom mängder av annan hästlitteratur av olika slag men nu pratade jag om nh-litteratur.

Och nej, inget särskilt revolutionerande, faktiskt. Förutom vad olika saker kallades då.

Jag menar allvar med att det inte räcker att läsa sig till saker eller ens gå en massa kurser, det kan aldrig ersätta erfarenheten av många hästar, men det kan självfallet vara en bra hjälp att BÖRJA förstå hur hästen kommunicerar.

Och jag menar också allvar med att det är inte bara att läsa sej till eller höra tex att det är dominans om hästen lägger halsen över en annan, utan att kunna skilja på företeelser och avsikten som hästen har med vad den gör. Annars kan man råka illa ut om det vill sig. Eller så kan hästen tappa förtroendet. Och det var väl inte riktigt meningen.:crazy:

Jag är fortfarande inte EMOT mycket av tänkandet utan tycker bara det är något som inte är så märkvärdigt som det framställs här av vissa utan ganska självklara saker för den som är intresserad av att ha en bra kommunikation med hästar.

Att en bok aldrig kan ersätta erfarenheten av många hästar är för mig fullständigt självklart. Och jag pratar heller inte som en expert, utan som en människa som tycker sig ha funnit en öppning i det att jag hela tiden utvecklas. Och mina hästar också. Men att säga: Nej NH funkar inte tycker jag är fel. För det finns en pedagogisk vilja att förklara det mest grundläggande. Och för alla er som redan är totala hästgurus så kanske inte det behövs. Men för oss andra dödliga så kanske det gör det.

Absolut. Det jag vänder mej emot är när det skiner igenom att en person sitter bakom datorn med en trave böcker och när det kommer till konkreta metodfrågor och liknande inte har särskilt mycket att komma med. Det går bra att vara överlägsen vilket förekommit i denna tråd bla och svepa med formuleringar, bara ställa motfrågor och ifrågasätta andra. Men komma med konkreta svar är väldigt svårt. Ja då vet jag att det är som sagt en person med en trave böcker och inget annat.

När man efter att ha läst i nån nh-bok eller gått nån kurs är frälst och dömer ut all annan hantering, då är man inte trovärdig....

Jag har inget emot böcker annars, självklart måste man även ha teoretiska kunskaper.

Ja, då kan även jag tipsa om en jävligt bra bok: Nämligen Knöbbeldorovzos bibel "Korvstoppa din häst i frihet med inspänningar". Har du läst den :rofl:

Men att säga: Nej NH funkar inte tycker jag är fel.

Det har jag aldrig sagt i alla fall och faktiskt inte andra i tråden heller vad jag har sett. Det är upphaussningen det gäller samt vissa skumma metoder som att använda rep i ansiktet och presenningar mm. Det har vi diskuterat, ja.

Ingen har "dömt ut" nh som tänk.

Ang din ironi om hästgurus så kan jag säga att nej det är jag inte men jag vet att jag är bra på att hantera hästar och definitivt mer begåvad där än som dressyrryttare tex:o fast jag rider dressyr ändå. Ingen begåvning där.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, då kan även jag tipsa om en jävligt bra bok: Nämligen Knöbbeldorovzos bibel "Korvstoppa din häst i frihet med inspänningar". Har du läst den :rofl:

:rofl::rofl::rofl:

låter helt klart som något jag måste lägga vantarna på... :bump: Har bibblan den?

eller jag vet, jag skickar Karl-Otto till dig så skickar du Knöbbel-vadenuva till mig? Tror du dom trivs i gula paket? ;)

Det är fullt möjligt att du har rätt. Att du är mer begåvad i hästhantering än ridning. Det kan faktiskt hända att det är två olika sorters begåvningar. Natural Horse-Man-Ship av Parelli är en skitbra bok. Har du läst den? Men jag utövar inte PNH, jag ser snarare sambanden i hans hantering. Sambanden med duktiga hästmänskor överallt, oavsett vad de kallar sin hantering. Men han har gjort en pedagogik utav det. Och det är bra, tycker jag.

naej, där har jag nog brustit i min förklaring till dig misstänker jag.

Handlar om "bubblans" närvaro eller ej - att inkräkta på "min" bubbla är endast något dom gör om dom fått inbjudan till det. Att lägga halsen om mig är okey - om jag inbjudit till det - likaså att "vakta" mig om jag "vilar". Sätter jag mig på huk utan att be dom komma in så håller dom sin distans som sig bör - ber jag dom komma in (i synnerhet mitt stora sto) så "vaktas" det då jag bett dom om det. "Bubblan" dvs integritetsfältet du Bör ha runt dig vid all hästhantering är A och Ö i all träning. Att ta in en häst - vs skjuta ut en häst - ur sitt integritetsfält är samma princip som "nh" använder vid en join up eller follow up. Oavsett om du så ligger ner eller hoppar på ett ben så ska "bubblan" funka tillkallandes eller bortstötandes. Jag gör ofta misstaget att jag tar för givet att folk "vet" vad jag menar... eftersom det i "min lilla värld av blommor" (;)) är ganska vedertaget att ingen häst bufflar/kelar/whatever eller är fysisk på annat sätt om det inte är på förfrågan från ägaren/flockledaren/whatever.

Har du aldrig sett två ranghöga (i fallet jag tänker på är det de båda "styrande" i flocken) "krama" varandra, "vaka" över varandra och turas om med det? Utan att någon av dom för den delen är lägre i rang utan helt enkelt fyller en annan funktion om än på samma "rangnivå"? Kanske bara är våran flock som fungerar så?

Och du vred nog mina ord lite medvetet där - för visst vet både du och jag att en vaktande häst inte sluter ögonen. Däremot en trygg häst. Och lägg ner ironiseringen. DET hör INTE hemma i en "seriös" diskution. Jag ironiserar inte över dig - du ironiserar inte över mig. Så håller vi oss alla på bra humör ^^

Förstår alla vad jag menar? :D:D

Flash: Tror inte mina hästar har läst några böcker.. och det är kanske tur det för då skulle jag nog ha blivit både biten, sparkad, tjurad mot, avkastad och översprungen vid det här laget :D

*fotnot*

Träffade en gång en hingst (som jag alltid kommer bära med mig) vid namn Justin. Mycket strul i livet i den perioden och en morgon när jag helt enkelt inte orkade mer börjar han "peta" mig försiktigt i ryggen. Eftersom han ALDRIG gjort väsen av sig, rört vid en eller stökat ställde jag undan grepen för att sa vad han skulle göra. Och han Kramar mig! (med "kramar" menar jag samma övning som man gör med osäkra hästar "innanför" din bubbla när du säger "det är okey med mig - du får vara här"..) han la huvudet i mina armar och slöt ögonen. Enda gången han rört mig "så". Mkt häftigt faktiskt. Och fick mig att må bättre resten av dagen. Inget dominant med det - utan bara ett sätt att skapa trygghet. En flock ger och tar - så även flockledaren och den ranglägsta "väktaren".

Ponnyflickigt som faen va? ;)

Nu förstår jag vad du menar och jag håller med dig men som jag sa i mitt första svar till dig så var jag tveksam till att jag tolkade det du skrev rätt. Jag tolkar en beskyddande handling som dominant, jag beskyddar mina barn, de ska inte beskydda mig, jag beskydddar dem och bestämmer över dem. Jag har inte varit i en situation där en häst behövt beskydda mig (jag sover inte så ofta i hagen;). Men visst har jag sett ranghöga ta till sig ranglåga som "sälskapsdamer" och visst har jag sett hästar vaka över varandra när de sover, det var dock där jag missförstod dig. Jag kan säga att vi är nog rörande överens om mycket. Och jag kan ekänna att jag var lite syrlig, förlåt det var omotiverat jag är definitivt för en bra diskussion och vill undvika smutskastning.

Nu förstår jag vad du menar och jag håller med dig men som jag sa i mitt första svar till dig så var jag tveksam till att jag tolkade det du skrev rätt. Jag tolkar en beskyddande handling som dominant, jag beskyddar mina barn, de ska inte beskydda mig, jag beskydddar dem och bestämmer över dem. Jag har inte varit i en situation där en häst behövt beskydda mig (jag sover inte så ofta i hagen;). Men visst har jag sett ranghöga ta till sig ranglåga som "sälskapsdamer" och visst har jag sett hästar vaka över varandra när de sover, det var dock där jag missförstod dig. Jag kan säga att vi är nog rörande överens om mycket. Och jag kan ekänna att jag var lite syrlig, förlåt det var omotiverat jag är definitivt för en bra diskussion och vill undvika smutskastning.

*S* Jag är riktigt kass på att förklara vad jag menar många gånger ^^ Men det är ju bra att vi hängt med i varandras resonemang ^^

ett barn kan försöka beskydda sin mamma utan att det egentligen har med dominans att göra, utan snarare "flockens överlevnad".. Alla flockmedlemmar som inte kan fly går in i en "stridsfas" oavsett ålder eller rang i flocken för att skydda den som för stunden inte reder ut att skydda sig själv.. Äh.. hänger du med på hur jag menar?

No hard feelings :D

*kl*

Nämen man måste ju sålla i kunskapen, antingen det är en gammal klok hästgubbe som säger att man måste lägga hästen ner. Eller att det är en NH-snubbe som säger att om du rycker hästen i grimman så skapar den ett mottryck, som du måste lära bort, eller om det är en portugisisk tränare som visar en global övning hur man jävligt snabbt får en häst lösgjord, eller om det är en helt traditionell ridinstruktör som lär dig vara mjukare i händerna, eller om det är en centrerad tränare som lär dig rida avslappnat och andas så att din häst alltid litar på dig och går fram överallt, eller om det är en akademisk tränare som lär dig känna var hästens fötter är, dvs gör dig uppmärksam på var fötterna är- Eller återigen en NH- människa som lär dig att med mildhet korrigera. Om jag sagt hästen stå där. Så ska den stå där. Flytta tillbaka den. Skrik inte. Ryck inte i grimman osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30