C
clarinho
Sv: Nh
bra inlägg gillade det (a)
bra inlägg gillade det (a)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är kanske så att alla har olika lång erfarenhet och och kunskaper om hästar och hästars kommunikation, vilket gör att några behöver "verktygen" mer än andra. De som behöver det har ofta mindre egen kunskap och erfarenhet av bra hästhantering och de tror då när de ser ljuset att det är något helt nytt som ingen fattat förrut, bara för att de själva inte fattat det.......
DET kallar jag fördomar. Varför måste någon lära om för att den personen inte är NH?
AR är en mix av barockdressyr som Bent har satt ihop själv.
Natural Horsemanship- bara namnet säger sig självt. ordet ligger i tiden.
Strasser kommer från Tyskland o har inte många år på nacken- gudbevars.
Inget av ovan nämnda filosofier fanns för 20 år sen.
Min undring var varför vissa är så galet emot NH, just DE personerna KANSKE är så emot det för att det KANSKE är så att de borde tänka om.
Nu tänker jag på majoriteten av ryttare som oftast börjat några år i ridskola som grund och sedan skaffat egen häst. För så brukar det gå till (ingen regel utan undantag dock )
jag menade "fyrtioåringen" som en till och från hästperson som då och då hanterade/red..
*S* Som vanligt håller vi med varandra i mångt och mycket.. ledsen att jag skrev så rörigt igår - jag var nog lite trött.
Jadå - jag brukar hålla med dej
Flash som skriver röriga inlägg också emellanåt
Det går inte förklara den här kontakten för nån som inte känt/märkt/sett den.
Som en regnbåge för en hund- den finns inte....
det är ju tur att nån håller med nån ibland kan vara svårt att hänga med på hur folk tänker.. i synnerhet mitt i natten.. ^^
Flash, är du och jag hemskt cyniska jämfört med gemene man eller känns det bara så? o.0
Allihopa: Ni som har så bra koll på vad som är NH (som man tydligen måste gå kurser för att förstå..) och vad som är klassisk hantering..
Om mina hästar leker med mig i hagen när jag bjuder dom till det (springa snabbast leken - följa john, heeela flocken följer john - flytta det å flytta dit - håll det och gör det - vem kan fånga fotbollen först?) är det NH eller klassisk eller bara idioti?
Om mina hästar sen respekterar när man säger åt dom att låta en va ifred - lekstunden är slut - och dom gör det - Är det NH eller klassisk?
Om man kan sitta på sin häst medan dom andra busar och denne inte flyttar sig för du har bett den stå still - är det NH eller klassiskt?
Om man kan sätta sig på huk framför sitt sto och denna lägger halsen över en som om man vore en sovande fellowhäst och sedan inte rör sig oberoende av knott, flockmedlemmar, katter eller bilar - är det NH eller klassiskt?
Om man kan rida sin häst utan sadel och träns - är det NH eller klassiskt?
Om man kan sitta under magen på sin lösa häst och plocka bort stygn utan lugnande eller bedövning - är det NH eller klassiskt?
hade varit roligt med ett svar från båda "läger"
För mej är det "klassiskt" alltihop, hade kunnat ge alla exempel själv
Finns många fler exempel: tex:
- om hästen går under eltrådar och andra nedhängande ledningar när du håller upp dem, fast den är livrädd för stötar - är det nh eller "klassiskt"?
Vad har NH som inte "vanlig god hästhantering" har?
Enl mig- ingenting. MEN. vad jag kallar god hästhantering och bra kontakt mellan häst-ryttare kanske är nått helt annat än vad du menar med det.
Oftast känns det lite som att förklara en regnbåge för en hund(hundar är färgblinda.).
Massor av människor anser sig ha en bra kontakt med sina hästar. Men det är ofta jag kan se att det är otroligt långt kvar tills hästen anser sig ha bra kontakt med sin människa.
Det går inte förklara den här kontakten för nån som inte känt/märkt/sett den.
Som en regnbåge för en hund- den finns inte....
det är ju tur att nån håller med nån ibland kan vara svårt att hänga med på hur folk tänker.. i synnerhet mitt i natten.. ^^
Flash, är du och jag hemskt cyniska jämfört med gemene man eller känns det bara så? o.0
Allihopa: Ni som har så bra koll på vad som är NH (som man tydligen måste gå kurser för att förstå..) och vad som är klassisk hantering..
Om mina hästar leker med mig i hagen när jag bjuder dom till det (springa snabbast leken - följa john, heeela flocken följer john - flytta det å flytta dit - håll det och gör det - vem kan fånga fotbollen först?) är det NH eller klassisk eller bara idioti?
Om mina hästar sen respekterar när man säger åt dom att låta en va ifred - lekstunden är slut - och dom gör det - Är det NH eller klassisk?
Om man kan sitta på sin häst medan dom andra busar och denne inte flyttar sig för du har bett den stå still - är det NH eller klassiskt?
Om man kan sätta sig på huk framför sitt sto och denna lägger halsen över en som om man vore en sovande fellowhäst och sedan inte rör sig oberoende av knott, flockmedlemmar, katter eller bilar - är det NH eller klassiskt?
Om man kan rida sin häst utan sadel och träns - är det NH eller klassiskt?
Om man kan sitta under magen på sin lösa häst och plocka bort stygn utan lugnande eller bedövning - är det NH eller klassiskt?
hade varit roligt med ett svar från båda "läger"
nej, det är ingen dominanshandling. Det är en beskyddande handling ja - men inte dominerande. Inte mer dominerande än hästar som turas om att vakta varandra när dom sover, inte mer dominerande än när de lägger huvudena på varandras mankar och sluter sina ögon. En beskyddande "närhets" handling. Liknande beteenden är något du använder vid träning av problemhästar, skygga hästar, osäkra hästar osvosvosv.
Hade hon däremot skuffat undan mig, skuffat mig närmare, vid "fara" så ja - DÅ hade det varit en beskyddande MEN dominerande handling. Att vaka över en "sovande" individ är inte dominans.. ^^ det är "samhörande-flockbeteende".
Och nej, det är inte NH heller... Och inte klassiskt. För det är Gränsöverskridande Kommunikation. En flock bestående av både tvåbeningar och fyrbeningar där tvåbeningen innehar den "ledande" positionen. Det faller inte under någon "klassificering" då inget av beteendena är framtränade utan har blivit framträdda iumed flockens uppbyggnad och trygghet...