Sv: Nh

Det får du veta om du går en NH-kurs. :idea:

fast näääääe LIA - nu går du lite hastigt fram och generaliserar.
vi pratade nu "nyss" om att det finns en kategori av mycket oerfaret, orutinerat hästfolk som "bevittnat" ngt NH, och därmed tror att de förstår och går hem och övar för sig själva och tror att de utför NH. Men som missat halva paketet. Minst.
att säga att det räcker att gå en NH kurs så förstår man - FARLIGT råd tycker jag. särskilt på Bukefalos :angel:

Ja, när man utövar NH helt galet så är det väl att föredra med "vanligt hästvett". Och som du säger så finns det "rötägg" överallt, inom vilken sport och inriktning som man än håller på med. Jag tycker man ska vara villig att ta emot olika kunskaper, pröva dem och komma fram till det bästa för sig själv och sin häst. Är kunskapen dålig så är det ju bara att strunta i den, men man är en erfarenhet rikare. För min del har NH varit suveränt, men det är säkert inte alls så för alla. Jag respekterar att alla inte tycker om NH, men jag skulle absolut rekomendera NH till någon som frågade mig om råd. För jag tycker att NH är helt suveränt om man utövar det rätt (som jag sagt 1000 gånger typ, :angel:). Och jag tror att de flesta som träffar på en häst som blivit NHtränad på ett bra vis tycker att den hästen är lugn och harmonisk - ungefär så som man vill att ens häst ska vara :)

Betr dom "gamla männen" så tvivlar jag på om dom hade dom kunskaper och den hästkommunikation vi talar om i NH-sammanhang. Därmed ingen kritk mot "dom gamla". Jag känner och har känt många av dom. Vi har förresten redan diskuterat dom tidigare.

Det kan du ge dej på att dom hade. Har själv haft såna i min närhet. Hur i all världen kan du tro på att allt hästkunnande föddes för 10-20 år sen i USA:confused: Varför skulle Monty &co plötsligt kommit på något ingen fattat innan:rofl: Det dom kom på var väl hur man tjänar pengar på det.:idea:

Snacka om cykla! Man kan inte vara hur inskränkt som helst.

åter igen: jag skrev ett inlägg jag ville ta bort :b

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag klickade på din och skulle svara allmänt och det blev hel knasigt och inlägget blev rörigt :b

Jag säger bara: hästmänniskan är otroligt trångsynt. Varför inte bara respektera andras syn på saker och ting? Detta gäller alla. (även mig själv ibland) :):)

Jag säger bara: hästmänniskan är otroligt trångsynt. Varför inte bara respektera andras syn på saker och ting? Detta gäller alla. (även mig själv ibland) :):)

"vill man ändra världen är det en bra start att ändra sig själv" ;) Mycket bra sagt av någon väldigt smart,..... önskar bara jag kunde komma ihåg vem det var som sa det..

Var är dom? Varför har inte jag träffat dom? *Skrapar hårbotten.*

Varför du inte har träffat dem? Ja du håller ju inte på med klassisk ridning så du ser inte hur några Nh människor trackar mig heller? Det är som att säga, som vithudad person, att det inte finns rasister för att du inte sett dem- du kommer inte i kontakt med dem så som jag gör. Bara för att du inte ser det behöver det inte finnas (och om du bläddrar tillbaka ser du att det inte är bara jag som säger att de finns).

Givetvis ditt val, säger inget om det. MEN, du utestänger samtidigt dig själv från plättarna! :d

Plättarna är pannkakor i miniatyrform..

En fråga att ställa sig är: har jag verkligen ett så bra förhållande till min häst? Om jag ska vara ärlig. Det kanske räcker för det jag själv behöver i ridturer etc, men är det så bra totalt sett? Tror det finns exempel i denna tråd.

Men om man har ställti sig den frågan? Jag anser mig själv ha ett bra förhållande till min häst och det kan inte du på ett internetforum säga något om för du har inte sett oss. Jag är ärlig och har granskat vårat förhållande och är nöjd- hästen litar på mig och jag litar på henne fullt ut. De "problem" vi har tar oss sakta men säkert över de hinder vi möter- tillsammans- precis som alla andra. Så bara för att jag inte gör det på NH vis så missar jag något? Eller är det bara du som är trångsynt och känner att jag inte vet "sanningen" för att jag granskat den och olikt dig inte fallit tycke för den?
NH är inte lösningen för alla- bara de som vill ha en annan lösning än de som redan finns. För all god hästhantering har samma mål- dock har alla olika sätt att nå dem.

Jaa, det blir alldeles för mycket tjafs i sånna här forum. Eller vad tycker du?

det är bra när det är givande diskutioner - mindre bra när det går på personliga plan...

Blir lätt så att man refererar till varandras Person istället för de olika teknikerna man eg. diskuterar.

Jag ser gärna att folk framhåller bra och dåliga sidor i allt så man får en mångsidig bild av saker och ting, men att själv vägra se att det finns vettiga saker överallt är lite trångsynt..

Någonstans tror jag att det bottnar antingen i a) dåligt självförtroende b) dålig insikt eller c) för bra självförtroende ^^

Inom hästar är man ju aldrig fullärd... hur gärna man än vill tro det..

Som mamsen så fint uttryckte det "ju mer jag lär mig, desto mer inser jag att jag inte vet"

tyvärr ser jag ofta ett likhetstecken mellan ovilja att överväga andra möjligheter och svar på frågor, och mycket liten hästvana.

:bow:

Eller för mycket hästvana. Jag vet många människor som ridit i över 40 år och eftersom de är så pass invanda så har de svårt att se saker från ett nytt ljus. Då tycker jag att det största problemet bland den yngre generationen ryttare är snarare att de provar på för mycket nya saker- kan bli de mest sjuka sakerna utan att de riktigt ifrågasätter vad de gör.

Det är lite som folk letar svaga punkter i inläggen som skrivs och gör narr av dem :b

*KL*
Jag tror att det var Pate som var figuren i boken "Mannen som kunde tala med hästar."

Hans läromästare var en riktig känd man- kommer ej ihåg vem.

Kom på en metod 80-talet- på hästar som skickade av sina ryttare.
Precis den använde han sig oxå av.

Eller för mycket hästvana. Jag vet många människor som ridit i över 40 år och eftersom de är så pass invanda så har de svårt att se saker från ett nytt ljus. Då tycker jag att det största problemet bland den yngre generationen ryttare är snarare att de provar på för mycket nya saker- kan bli de mest sjuka sakerna utan att de riktigt ifrågasätter vad de gör.

Kanske. fast inte generellt vad jag ser och erfarit. med så mkt hästvana har man i regel sett och varit med om så mkt att man lärt sig att man sällan är stensäker på vad som kan hända/bör hända/har hänt osv. så man har lite lyhördhet och framför allt lite ödmjukhet inför andra möjligheter, att man ofta har lite bättre förutsättningar att ändra spår, ta till sig, och tänka om, och därmed gå ur situationen ännu en erfarenhet och lärdom rikare. osv.

men visst - återigen - avarter finns det ju inom varje kategori.
fast jag skulle fortfarande vilja klassa "mellanskiktet" av semi-häst vana, som den största kategorin av "tro sig kunna och vara fullärd".
det riktigt gröna skiktet har oftast, helt naturligt, folkvett nog att förstå att de är gröna.

Jag håller inte med- vi har troligen inte träffat samma sorts människor vi :D

Jag tycker att de som hållit på i några år, kan vi säga 10-20 hållet, brukar vara bland de klokaste. För de känner att de fortfarande har mycket kvar att lära. De som varit med hästar i 40 + år har oftast den "jag har nog sett allt vid det här laget"-attetyd. Medan de som är helt nya har ingen aning om vad som är vad och greppar efter första bästa som låter bra.

intressant! :rofl:
jag har som sagt hundrafall erfarenhet av mellanskiket som kommer med inte bara attityden utan även regelrätt uttalandet att "jag har minsann ridit/umgåtts med hästar i TOLV år" :D :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar