Sv: Nh

Bra exempel du fick med tycker jag, men..... det är inte ett exempel på NH utan ett utmärkt exempel på vanligt sunt förnuft.

Jasså? Vad fick ni lära er då? Det finns ju såklart massor av ridskolor och några är säkert bättre än andra. (hoppas jag verkligen) :crazy:

Om man ska gå utefter Bewildereds beskrivning av immunicering har vi gjort det ofta på riskolehästar för att lära dem att barn inte är läskiga. dvs vi har hoppat runt dem, ryckt dem i svansen, skrikit osv (ja nu låter det brutalt men det var det inte kan jag lova!), viftat med papper, påsar och allt man kan hitta för att de ska lära sig att skrik och stim är inte läskigt. Vi har knytit papper på tränsen och ridit runt, klätt dem i alla möjliga konstiga saker under juletid etc. (Vi hade ju också handikapphästar så det var av ytterst vikt att de skulle lära sig detta)

Själv har jag, innan min första tävling med min häst, tränat henne med att kasta runt gosedjur, papperskassar, bollar. Klätt hindrena i alla möjliga "läskiga" prylar och så vidare. Dock har jag bara gjort det den gången för att se vad hon klarade av- eftersom hon klarade testet med flying colours så har jag inte haft tanke på att fortsätta med det eftersom hon inte behöver det.

Nu vet jag inte om ni skulle kalla detta immunicering men om jag utgår efter Bewildereds beskrivning så har vi lärt oss att detta är en effektiv metod att lära hästar att bli mer orädda på våran ridskola p.g.a. säkerhetens skull.

Kan det vara så att du är så starkt emot detta eftersom det skulle kunna betyda att du måste, som jag har gjort, inse att ditt sätt att hantera hästar kanske inte är det bästa?
Och att du kanske borde lära om?
Det är inte kul att se sanningen i vitögat, när den visar att man faktiskt behandlat sina hästar respektlöst och missat deras fina signaler när de säger att de inte har det bra.

Och vad är det som säger att NH är det enda rätta? :smirk:

Nä, nu orkar jag inte bry mig. Vissa vill ju tydligen inte inse att folk tycker och tänker olika

Det låter som att du jobbade på ridskolan när ni immuniserade dem "mot ungar" osv? Eller var det de äldre elevrna som fick göra sånt?
Jag red bra länge på ridskolan utan att vi höll på med liknande, och jag hörde aldrig heller något om det.
Det vore ju kanon om detta var något som man pratade om på alla ridskolor tycker jag. Jag tycker vi mest bara undvek "farliga saker" mest hela tiden :crazy:

Nä, nu orkar jag inte bry mig. Vissa vill ju tydligen inte inse att folk tycker och tänker olika

Om du läser vad jag skriver, så skrev jag ju just det, att jag visst är medveten om att det finns massor av sätt att tex rida in en häst, och om hästen är lugn och nöjd tycker jag att man kan räkna dem som bra metoder.
Självklart är inte NH det enda rätta, om man nu ska ta "NH" som någon sorts "gren" av hästhantering.
Natural Horsemanship tycker jag betyder en harmonisk kommunikation mellan häst och människa, som bygger på en förståelse för hur hästen fungerar.
Jag kan tycka att det borde vara vad varje normal hästmänniska vill uppnå.
Därför tycker jag det är så konstigt att "duktiga erfarna" hästmänniskor vänder sig så hårdnackat emot det. Är det bara för att det kallas nått annat?

Huvudsaken är att man inte skrämmer eller tvingar hästen.
Och att man lär sig att verkligen SE hästen och lyssna på dess åsikter.

Detta måste väl ändå vara gemensamt för alla vettiga hästmänniskor?
Vad är det med NH som skrämmer så? Varför antas man vara en jäkla djurplågare som slår sin häst i ansiktet och andra otäckheter bara för att man säger att man håller på med NH?
Är det av den enkla anldeningen att man sett andra människor (läs idioter) som pryglar hästar och kallar det NH?
Jag har sett massor av folk som håller på med "klassisk" ridning som hanterar sina hästar hårt och okänsligt. Pga det kan jag ju inte automatiskt anta att alla andra som rider klassiskt gör så?

Nu är jag trött på trångsynt folk som inte kan se båda sidor av ett mynt. :(

Det finns ju sådana människor inom alla formen av träningsinriktningar, hantering eller ridning. Det är enklare att skilja dem åt genom att kalla det bra och dålig hantering resp. bra och dålig ridning tycker jag. Många som inte studerat just NH ingående har en väldigt sund hantering av sina hästar och en god kommunikation.
Rötägg kan man hitta överallt. Tyvärr är det så.

Ja precis vad jag försökt säga också. :idea:

OCh vill också veta detta:

Exakt vad finns i NH filosofin som inte finns i vanlig god hästhantering? Det skulle jag vilja veta.

ja jag fick problem med det då du i sista inlägget svarar snorkigt att "vill ni lära er hur NH fungerar eller inte"? dvs att ingen får kommentera vad de anser utan att du skall "berätta" hur det ska gå till, dvs att du skall "förklara".

om du läst mina inlägg så har jag dessutom samma attityd som du ang. NH i stort sett. så mig är det definitivt onödigt att både läsa lusen av och predika för. :angel:

Jag försöker inte alls predika för dig om du känt det så :) Och jag tror definitivt inte att det är jag som predikat mest här :D (menar inte mot dig). Och jag har aldrig påstått att ingen får kommentera vad de tycker utan att jag ska förklara hur det ska gå till. Så har definitivt inte jag upplevt det, och jag absolut inte menat något på det viset. Har du uppfattat det så, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. För jag kan lova att jag absolut inte är den mest NH-erfarne personen här.

Många i detta forum har ju sagt att "vanligt hästvett" är bättre än att vifta med rep, och då blir jag ganska sur, för det handlar ju inte (som du förstås vet!!!!) om att vifta med rep.

Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du missuppfattat mig.

Japp, jag har gett upp! ;)

Känner igen både dina svar och dom citat du svarar på. Jag (och flera med mig) har också varit där och försökt och försökt men när det gäller vissa individer, så är det bortkastat. Man har inget intresse av att lyssna på det du säger. Varför det är så, törs jag inte skriva om här.
Du kan göra som jag, använda ignorera-funktionen och skriva in de personer som du tycker är aktuella. Jag gjorde det alltså och mår mycket bättre därefter. Man slipper se och ta in ... Ja, du förstår.
Det finns så många andra man kan diskutera med på en annan nivå, för att uttrycka sig försiktigt.

Javisst ja, självklart håller jag med dig i det du skriver. Fattas bara annat. Men spara du energin och lusten att berätta och förklara till såna som förstår att uppskatta det och vill veta.

LIA

Helt rätt!

Japp, jag har gett upp! ;)

Känner igen både dina svar och dom citat du svarar på. Jag (och flera med mig) har också varit där och försökt och försökt men när det gäller vissa individer, så är det bortkastat. Man har inget intresse av att lyssna på det du säger. Varför det är så, törs jag inte skriva om här.
Du kan göra som jag, använda ignorera-funktionen och skriva in de personer som du tycker är aktuella. Jag gjorde det alltså och mår mycket bättre därefter. Man slipper se och ta in ... Ja, du förstår.
Det finns så många andra man kan diskutera med på en annan nivå, för att uttrycka sig försiktigt.

Javisst ja, självklart håller jag med dig i det du skriver. Fattas bara annat. Men spara du energin och lusten att berätta och förklara till såna som förstår att uppskatta det och vill veta.

LIA

Det kan ju ha att göra med egen attityd också:idea: Du är knappast bukefalos solstråle precis:crazy:

Man ska alltid gå till sej själv först om man har problem med andra:idea:

Men du kanske inte ser detta:confused: Din ignoreralista (:angel:) verkar ju rätt lång, så jag finns väl där jag med:cry:

Ursäkta att jag lägger mig i :angel: Men jag ville bara tillägga att det finns inget som säger att NH är det enda rätta. Men det är en beprövad metod som faktiskt funkar och är väldigt bra om man utövar den rätt.

jag tycker det är okej att det finns personer som inte håller på med NH, personer som föredrar något annat som de tycker fungerar. Men jag vill även föra fram NH som en väldigt bra metod!

Senast ändrad av en moderator:

Om du läser vad jag skriver, så skrev jag ju just det, att jag visst är medveten om att det finns massor av sätt att tex rida in en häst, och om hästen är lugn och nöjd tycker jag att man kan räkna dem som bra metoder.
Självklart är inte NH det enda rätta, om man nu ska ta "NH" som någon sorts "gren" av hästhantering.
Natural Horsemanship tycker jag betyder en harmonisk kommunikation mellan häst och människa, som bygger på en förståelse för hur hästen fungerar.
Jag kan tycka att det borde vara vad varje normal hästmänniska vill uppnå.
Därför tycker jag det är så konstigt att "duktiga erfarna" hästmänniskor vänder sig så hårdnackat emot det. Är det bara för att det kallas nått annat?

Huvudsaken är att man inte skrämmer eller tvingar hästen.
Och att man lär sig att verkligen SE hästen och lyssna på dess åsikter.

Detta måste väl ändå vara gemensamt för alla vettiga hästmänniskor?
Vad är det med NH som skrämmer så? Varför antas man vara en jäkla djurplågare som slår sin häst i ansiktet och andra otäckheter bara för att man säger att man håller på med NH?
Är det av den enkla anldeningen att man sett andra människor (läs idioter) som pryglar hästar och kallar det NH?
Jag har sett massor av folk som håller på med "klassisk" ridning som hanterar sina hästar hårt och okänsligt. Pga det kan jag ju inte automatiskt anta att alla andra som rider klassiskt gör så?

Nu är jag trött på trångsynt folk som inte kan se båda sidor av ett mynt. :(

Jag håller med dig! Även om jag inte lyckas uttrycka det så bra i text som du gör :)

men för alla gäller att dom gör det inom NH-filosofin.
:confused:

Exakt vad finns i NH filosofin som inte finns i vanlig god hästhantering? Det skulle jag vilja veta.
Det får du veta om du går en NH-kurs. :idea:

För mig låter det som om NH skulle vara mer en religion för vissa. Jag använder mig också av endel övningar som jag snappat upp från NH tränare, men de flesta övningar kommer från annat håll. Jag har ingenting emot deras sätt att träna hästar, men jag har samma tankesätt i all träning av min häst även om bara en lite del av det kommer från NH tränare. Min filosofi skiljer sig inte för att övningen eller träningsmetoderna kommer från olika håll.
Så resonerar man lätt när man inte satt sig in i vad NH är.
Jag har sagt det tuden gånger här och kan tjata en gång till. NH är mer än "övningar"! Mycket mer!!
Om du läser denna och andra NH-trådar och har ett öppet sinne, så hittar du många exempel på det.

T ex det här ur Skuggis inlägg:
Kan det vara så att du är så starkt emot detta eftersom det skulle kunna betyda att du måste, som jag har gjort, inse att ditt sätt att hantera hästar kanske inte är det bästa?
Det är inte kul att se sanningen i vitögat, när den visar att man faktiskt behandlat sina hästar respektlöst och missat deras fina signaler när de säger att de inte har det bra.

En läxa som vi båda lärt oss, och åtminstone i mitt fall fyllde den ett stort irriterande hål i min hästhållnings-kunskapsbank.
Eller Sammets inlägg:
NH för mig kan beskrivas på följande sätt:

Att hålla på med hästar är som att lära sig franska.
Att lära sig och utvecklas inom NH är som att lära sig franska, Och att lära sig det franska folkets kultur, med allt det innebär.
NH tar dig ett steg närmare hästen och ger dig mer förståelse till Varför.
Inte bara vad och hur...

Det enda jag vill ändra på här är att byta ut franskan mot japanska. ;)

Det finns dessutom en site, vars namn jag inte får nämna, speciellt för NH, men Googlar man är den inte svår att finna.

LIA

Nej, den är inte lång, för så många människor av det sorten finns gudskelov inte här. Om du ska hamna på samma lista är upp till dig. Att skriva inlägg vars enda syfte är att attackera andra deltagare i st f att delta i diskussioner etc är ett bra sätt.
Det här är enda gången jag bryr mig om din typ av "inlägg", så vi kanske kan återgå till det tråden ska handla om?

LIA

Nej, den är inte lång, för så många människor av det sorten finns gudskelov inte här. Om du ska hamna på samma lista är upp till dig. Att skriva inlägg vars enda syfte är att attackera andra deltagare i st f att delta i diskussioner etc är ett bra sätt.
Det här är enda gången jag bryr mig om din typ av "inlägg", så vi kanske kan återgå till det tråden ska handla om?

LIA

Ärligt talat tycker jag inte det är mer att "attackera" än vad du själv gör väldigt ofta. Jag menar på fullt allvar av vad jag sett att du ofta har en tråkig ton, vilket kan bidra till att det uppstår problem i diskussionerna. Du är bra på att attackera och snäsa. Varför du tycker dej kunna ta den friheten förstår jag inte.:confused:

Jag önskar att du tar till dej och funderar över mina synpunkter. Men av ditt inlägg ovan att döma lär du inte göra det :crazy::(

Diskussionerna i sakfrågan följer jag intresserat. Jag håller med Bigganl, bland annat. Bra hästhantering är bra hästhantering oavsett vad man väljer att kalla det. Rötägg finns alltid även bland folk som kallar sig NH.

Det är kanske så att alla har olika lång erfarenhet och och kunskaper om hästar och hästars kommunikation, vilket gör att några behöver "verktygen" mer än andra. De som behöver det har ofta mindre egen kunskap och erfarenhet av bra hästhantering och de tror då när de ser ljuset att det är något helt nytt som ingen fattat förrut, bara för att de själva inte fattat det.......

Det finns många såna exempel från livet i allmänhet. När man hittar något man blir helt såld på vill man predika det för hela världen även om många där kanske redan kunde detta sen många år:cool: Inom arbetslivet är det vanligt bland yngre medarbetare tex.

Och ang andra hemsidor så såg jag på mr Roberts hemsida att han lär inte hästar utan människor och det tycker jag låter bra, det finns många människor som har alldeles för lite kunskap om sina hästar och deras sätt att kommunicera.

Du citerar bla detta:

DET kallar jag fördomar. Varför måste någon lära om för att den personen inte är NH? Är det så du och andra ser det, att är man inte NH så är man fel ute med sina hästar:confused: Undra på att du får problem då och måste sätta folk på ignoreralistor. Då är det du som är helt fel ute, kanske pga egna tillkortakommanden med hästarna i tidigare liv, vad vet jag. Men döm inte alla utifrån er själva:idea:

Ursäkta att jag lägger mig i :angel: Men jag ville bara tillägga att det finns inget som säger att NH är det enda rätta. Men det är en beprövad metod som faktiskt funkar och är väldigt bra om man utövar den rätt.

jag tycker det är okej att det finns personer som inte håller på med NH, personer som föredrar något annat som de tycker fungerar. Men jag vill även föra fram NH som en väldigt bra metod!

Jag tror säkert att NH är en väldigt bra metod, men jag anser att jag inte behöver den metoden till just min häst (tränade däremot NH på min förra häst vilket fungerade bra :idea:!)

Däremot blir jag lätt irriterad när folk börjar predika om hur bra NH är och att det måste vara nåt fel på mig som inte använder mig av NH (typ) o.s.v. Ungefär som NH-utövare blir om man kallar det repviftning :angel:

Rötägg finns alltid även bland folk som kallar sig NH.

Ja, det var ju det som tråden handlade om från början :) Så det är klart att det finns.. Och det tycker jag inte att någon har påstått att det inte finns. Det jag anser att LIA blandannat har försökt få fram är att NH är en mycket bra metod då den utövas rätt - det är vad jag upplevt. Men det är inte säkert att du känner samma :) men det var iaf min åsikt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar