Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jasså? Vad fick ni lära er då? Det finns ju såklart massor av ridskolor och några är säkert bättre än andra. (hoppas jag verkligen)
Kan det vara så att du är så starkt emot detta eftersom det skulle kunna betyda att du måste, som jag har gjort, inse att ditt sätt att hantera hästar kanske inte är det bästa?
Och att du kanske borde lära om?
Det är inte kul att se sanningen i vitögat, när den visar att man faktiskt behandlat sina hästar respektlöst och missat deras fina signaler när de säger att de inte har det bra.
Och vad är det som säger att NH är det enda rätta? :smirk:
Nä, nu orkar jag inte bry mig. Vissa vill ju tydligen inte inse att folk tycker och tänker olika
Det finns ju sådana människor inom alla formen av träningsinriktningar, hantering eller ridning. Det är enklare att skilja dem åt genom att kalla det bra och dålig hantering resp. bra och dålig ridning tycker jag. Många som inte studerat just NH ingående har en väldigt sund hantering av sina hästar och en god kommunikation.
Rötägg kan man hitta överallt. Tyvärr är det så.
Exakt vad finns i NH filosofin som inte finns i vanlig god hästhantering? Det skulle jag vilja veta.
ja jag fick problem med det då du i sista inlägget svarar snorkigt att "vill ni lära er hur NH fungerar eller inte"? dvs att ingen får kommentera vad de anser utan att du skall "berätta" hur det ska gå till, dvs att du skall "förklara".
om du läst mina inlägg så har jag dessutom samma attityd som du ang. NH i stort sett. så mig är det definitivt onödigt att både läsa lusen av och predika för.
Japp, jag har gett upp!
Känner igen både dina svar och dom citat du svarar på. Jag (och flera med mig) har också varit där och försökt och försökt men när det gäller vissa individer, så är det bortkastat. Man har inget intresse av att lyssna på det du säger. Varför det är så, törs jag inte skriva om här.
Du kan göra som jag, använda ignorera-funktionen och skriva in de personer som du tycker är aktuella. Jag gjorde det alltså och mår mycket bättre därefter. Man slipper se och ta in ... Ja, du förstår.
Det finns så många andra man kan diskutera med på en annan nivå, för att uttrycka sig försiktigt.
Javisst ja, självklart håller jag med dig i det du skriver. Fattas bara annat. Men spara du energin och lusten att berätta och förklara till såna som förstår att uppskatta det och vill veta.
LIA
Japp, jag har gett upp!
Känner igen både dina svar och dom citat du svarar på. Jag (och flera med mig) har också varit där och försökt och försökt men när det gäller vissa individer, så är det bortkastat. Man har inget intresse av att lyssna på det du säger. Varför det är så, törs jag inte skriva om här.
Du kan göra som jag, använda ignorera-funktionen och skriva in de personer som du tycker är aktuella. Jag gjorde det alltså och mår mycket bättre därefter. Man slipper se och ta in ... Ja, du förstår.
Det finns så många andra man kan diskutera med på en annan nivå, för att uttrycka sig försiktigt.
Javisst ja, självklart håller jag med dig i det du skriver. Fattas bara annat. Men spara du energin och lusten att berätta och förklara till såna som förstår att uppskatta det och vill veta.
LIA
Och vad är det som säger att NH är det enda rätta? :smirk:
Nä, nu orkar jag inte bry mig. Vissa vill ju tydligen inte inse att folk tycker och tänker olika
Om du läser vad jag skriver, så skrev jag ju just det, att jag visst är medveten om att det finns massor av sätt att tex rida in en häst, och om hästen är lugn och nöjd tycker jag att man kan räkna dem som bra metoder.
Självklart är inte NH det enda rätta, om man nu ska ta "NH" som någon sorts "gren" av hästhantering.
Natural Horsemanship tycker jag betyder en harmonisk kommunikation mellan häst och människa, som bygger på en förståelse för hur hästen fungerar.
Jag kan tycka att det borde vara vad varje normal hästmänniska vill uppnå.
Därför tycker jag det är så konstigt att "duktiga erfarna" hästmänniskor vänder sig så hårdnackat emot det. Är det bara för att det kallas nått annat?
Huvudsaken är att man inte skrämmer eller tvingar hästen.
Och att man lär sig att verkligen SE hästen och lyssna på dess åsikter.
Detta måste väl ändå vara gemensamt för alla vettiga hästmänniskor?
Vad är det med NH som skrämmer så? Varför antas man vara en jäkla djurplågare som slår sin häst i ansiktet och andra otäckheter bara för att man säger att man håller på med NH?
Är det av den enkla anldeningen att man sett andra människor (läs idioter) som pryglar hästar och kallar det NH?
Jag har sett massor av folk som håller på med "klassisk" ridning som hanterar sina hästar hårt och okänsligt. Pga det kan jag ju inte automatiskt anta att alla andra som rider klassiskt gör så?
Nu är jag trött på trångsynt folk som inte kan se båda sidor av ett mynt.
men för alla gäller att dom gör det inom NH-filosofin.
Det får du veta om du går en NH-kurs.Exakt vad finns i NH filosofin som inte finns i vanlig god hästhantering? Det skulle jag vilja veta.
Så resonerar man lätt när man inte satt sig in i vad NH är.För mig låter det som om NH skulle vara mer en religion för vissa. Jag använder mig också av endel övningar som jag snappat upp från NH tränare, men de flesta övningar kommer från annat håll. Jag har ingenting emot deras sätt att träna hästar, men jag har samma tankesätt i all träning av min häst även om bara en lite del av det kommer från NH tränare. Min filosofi skiljer sig inte för att övningen eller träningsmetoderna kommer från olika håll.
Det enda jag vill ändra på här är att byta ut franskan mot japanska.
Nej, den är inte lång, för så många människor av det sorten finns gudskelov inte här. Om du ska hamna på samma lista är upp till dig. Att skriva inlägg vars enda syfte är att attackera andra deltagare i st f att delta i diskussioner etc är ett bra sätt.
Det här är enda gången jag bryr mig om din typ av "inlägg", så vi kanske kan återgå till det tråden ska handla om?
LIA
Kan det vara så att du är så starkt emot detta eftersom det skulle kunna betyda att du måste, som jag har gjort, inse att ditt sätt att hantera hästar kanske inte är det bästa?
Och att du kanske borde lära om?
Ursäkta att jag lägger mig i Men jag ville bara tillägga att det finns inget som säger att NH är det enda rätta. Men det är en beprövad metod som faktiskt funkar och är väldigt bra om man utövar den rätt.
jag tycker det är okej att det finns personer som inte håller på med NH, personer som föredrar något annat som de tycker fungerar. Men jag vill även föra fram NH som en väldigt bra metod!
Rötägg finns alltid även bland folk som kallar sig NH.