Sv: Nh

Absolut. Det finns massor av folk som inte en tittar på sin häst och kollar om det man gör funkar.
Jag har alltid känt att jag inte riktigt "fått till det" när jag har tränat för "vanliga tränare". Det kan ju bero på personkemi, att de inte varit duktiga på att förklara/läsa min häst eller annat. Men jag har alltid känt ett motstånd i hästen.
Så stöter jag på PNH och då går allt som smort, jag kan göra saker med hästen som jag inte ens kunnat drömma om :love: Då är det klart att man blir lite frälst ;)
Det betyder dock inte att jag slutat lyssna på min häst, snarare har jag lärt mig att se honom bättre. Och om det kommer moment inom PNH som inte lirar med honom så hoppar vi över det.
Jag tränar också sedan nyligt för en ny islandstränare som vi faktiskt lirar riktigt bra med också.

Det viktigaste är att kolla om man får positiva resultat från hästen. Då vet man om det är rätt.

*en liten parentes*
Jag har bara nyligt börjat rida min häst i repgrimma och härom helgen så red vi lite runt på ridbanan och testade styrförmågan. Så ville jag ha upp honom på en liten vipp-bro, men han började gå vid sidan. Att stoppa honom gick ju bra genom att lyfta grimskaftet, men hur backa? :angel: Så har jag sett "de duktiga" ta fram fötterna på bogen och liksom toucha där fram för att backa. Tänkte väl att det var något man måste lära dem först, men man kan ju alltid testa ändå... :idea: Och döm om min förvåning när hästen backar hur fint som helst, helt utan motstånd!! :eek::love: Så fint backar han inte ens när vi har "all utrustning vi äger på" :love:
Där tycker jag att jag fick ett kvitto på att det där var ett kommando för backning som han förstod och villigt accepterade. Ett poäng till PNH :bump:

Ingår denna uppsittningsmetod i NH eller är det eget påfund?

De cowboysare som jag har sett rida in unghästar har använt stigbygeln.

Jag har sett en video från en uppvisning/clinic med Pat Parelli och då börjar de så med en unghäst. Sedan la de på sadeln och skuttade upp som vanligt.
Dessutom var det min tränare som tyckte att jag skulle göra på det här sättet istället för att smyga upp från en pall och med sadel. (för det var så jag egentligen tänkt göra vid första uppsittningen)
Så jag gissar att det ingår i PNH iaf, vet inte egentligen om NH har någon regel för hur man gör vid inridning.

Av din ton gissar jag att du tycker att det är ett dåligt sätt?
Har du lust att berätta varför?

Begriper inte alls det där stora intresset av att rygga hästarna- inget som de gör av sig själv- naturligt.

Först bör de kunna framåtdrivande hjälperna.

hur var det med uppsittningsmetoden?
Hur skulle du göra om det var en stor häst?

Det är som att överfalla den.
Fattar inte varför man ska använda burdusa metoder för att vänja den.
Hästen är väl hanterad o inte tagen direkt från vildhästflocken- där man "bryter" hästen till att resignera.

Senast ändrad:

Har jag skrivit nått om att rygga? :confused:

Om det var en stor häst skulle jag nog först lära den att inte blir rädd om jag hoppar jämfota bredvid/mot kroppen. Typ försöka hoppa upp. Sen skulle jag väl bli tvungen att använda en pall gissar jag, om jag inte hade nog studs i benen :D

Det är inte burdusa metoder alls. *suckar*
Tror du själv att man kan bara kasta sig upp på en häst och förvänta sig att den står lugnt?
Jag har ju börjat med att vänja honom vid att jag står bredvid och "guppar" med kroppen. Först tyckte han att det var mycket märkligt, men när han såg att inget hände brydde han sig inte. Och i det här första läget har jag inte stått jämte honom eller så, han har lång lina och placerar sig hur han vill i förhållande till mig.
Sedan börjar jag små-hoppa. Igen blev han misstänksam men kom snabbt över det.
Så har jag ökat på tills han vet att jag inte skadar honom bara för att jag tar mig fram som en känguru.
Sedan hoppade jag som sagt upp. Flera gånger utan att han visade tecken på att gå iväg. Hade han gjort det hade vi backat. Det är helt tiden A och O att han inte blir skrämd.

Varför förutsätter du hela tiden att jag är hård och otrevlig mot min häst? :mad:

Och döm om min förvåning när hästen backar hur fint som helst, helt utan motstånd!!
Jag fattar inte iallafall varför du ska göra sån affär av inridningen o sen använda osmidiga metoder.

Var snäll o varsam mot hästen istället , så behöver du inte vänja hästen vid alla möjliga konstigheter.

Tror du att Brink, Häggberg eller Baryard använder sig av kängurumetoden?

Senast ändrad:

Jag fattar inte iallafall varför du ska göra sån affär av inridningen o sen använda osmidiga metoder.

Var snäll o varsam mot hästen istället , så behöver du inte vänja hästen vid alla möjliga konstigheter.

Tror du att Brink eller Baryard använder sig av kängurumetoden?

Ja, nu ville jag ju backa hästen eftersom jag ville ha upp honom på vippbron, som han börjat gå vid sidan av.
Backar du aldrig din häst då? :confused:

Det är inte osmidiga metoder, jag lovar dig att du inte kunnat rida in denna häst med dina metoder utan att tvinga honom och få honom att stänga av. Och då hade du haft en dynamitgubbe med tänd stubin under dig. :devil:
Den här hästen kan man lätt tvinga sig på, han bjuder inte på mycket fysiskt motstånd, han stänger av och är skräckslagen. I det stadiet lär han sig ingenting. Han lär sig inte ens att det inte är farligt det vi tvingar honom att göra.
(tom du måste ju veta att en häst inte kan lära sig när den är rädd?)

Vi ÄR snälla och varsamma, det är du som är korkad som inte kan tro att man kan hoppa upp barbacka på ett varsamt vis :mad:
Hoppas du aldrig rider dina stackars hästar barbacka, det låter ju verkligen plågsamt med armbågar i ryggen och allt vad det var.

Och jag vet inte om Brink och Baryard ens rider in sina hästar själva, eller hur de gör, eller vad hästarna egentligen tycker om det.
Men tycker du att det verkar som att dessa elit-tävlingshästar är lugna och samlade? Det var väl inte så länge sen man hörde om någon kändis-ryttare(minns ej vem) vars dressyrhäst skenade iväg med sin ryttare och orsakade en massa kalabalik.
Det kallar inte jag en inriden häst.

Rid du på dina halvnippriga hästar, så rider jag in min på ett sätt som är lugnt och säkert för oss båda. :devil:

*ja, ursäkta, men nu blir jag förbannad när du bara hårdnackat vägrar fatta nått som alla andra verkar fatta* :mad:

Om man skriver att man hoppar upp- är det inte att försikitgt sätta sig upp.

Nej.
Världsmästaren i dressyr är inte inriden:rofl::rofl:
Den blev inte bara skrämd av ett skrapande ljud,:D utan av kaoset iom en prisutdelning på en OS-arena.
Big difference.

Har du ridit ärevarv ngn gång? På en ej avtrubbad, utan explosiv häst?

Senast ändrad:

Om man skriver att man hoppar upp- är det inte att försikitgt sätta sig upp.

Nej.
Världsmästaren i dressyr är inte inriden:rofl::rofl:
Den blev inte bara skrämd av ett skrapande ljud,:D utan av kaoset iom en prisutdelning på en OS-arena.
Big difference.

Har du ridit ärevarv ngn gång? På en ej avtrubbad, utan explosiv häst?

Man kan faktiskt hoppa upp, för att sedan försiktigt sätta sig upp.
tråkigt om du inte känner till det.
Och om hästen vet att mitt hoppande inte kommer att skada honom blir han inte rädd. Han står still och väntar.
På vilket sätt är det fel sätt att första gången sätta sig på en häst?

Man tänker sig att världsmästaren i dressyr inte blev det över en natt :smirk: man tänker sig att den nog varit med på en och annan prisutdelning tidigare.
Om den då inte litar tillräckligt på sin ryttare utan skenar iväg, då tycker jag inte att den hästen är korrekt inriden. Då är den riden på och tränad i att utföra rörelser, kanske med olika metoder av tvång. När då tillslut det blir för mycket, sticker den.

Jag har inte ridit ärevarv nej, så duktiga har vi inte varit på en tävlingsbana ännu. Men när vi är det, då kommer jag att rida på en explosiv, ej avtrubbad, men heller inte rädd eller okontrollerbar häst.
Det vi gör, gör inte hästarna avtrubbade. Försök få in det i ditt huvud. Vi gör dem trygga och säkra, vi lär dem att inte reagera på onödiga saker. Vi lär dem att reagera på vår egen energi.

Kan det vara så att du är så starkt emot detta eftersom det skulle kunna betyda att du måste, som jag har gjort, inse att ditt sätt att hantera hästar kanske inte är det bästa?
Och att du kanske borde lära om?
Det är inte kul att se sanningen i vitögat, när den visar att man faktiskt behandlat sina hästar respektlöst och missat deras fina signaler när de säger att de inte har det bra.

Mina hästar kommer att vara trygga handikapphästar, och häftiga tävlingshästar, när vi är färdiga.
Så har en häst det bäst, när den alltid är lugn och trygg med sin ägare. Sänder jag ut vild och busig energi, ska hästen vara vild och busig, men då är han det för att jag säger så. Och inte för att den är full med adrenalin pga skräck.

Men tycker du att det verkar som att dessa elit-tävlingshästar är lugna och samlade?

Men du tror väl inte elittävlingshästar står och ser loja ut som om de står hemma i hagen:confused: De är säkert lika lugna som vem som helst om du åker hem till deras hage och tittar, när de inte är i full tävlingskondition. Men ta ut din i såna sammanhang så spelar det nog ingen roll hur lång tid du lagt på att rida in den. Den kommer inte att stå som i hagen i alla fall.

Mellan klasser och i väntan på en tävlingsplats är de flesta av hästarna lugna och avslappnade f ö.

Det krävs mycket av en häst för att vara med i de sammanhangen. Jag förstår att man kan bli lite skrämd av explosiva hästar om man inte är van vid dem. Men att en häst är lite taggad betyder inte att den mår dåligt eller är dåligt inriden:confused: Eller att den inte andra stunder, när den inte tävlar, är hur lugn och cool som helst.

Det var lite onödigt resonemang, tycker jag.

Nej, loja ska de inte vara såklart.
Precis som sin ryttare ska de vara taggade.
Men att en häst skenar iväg med sin ryttare, det tycker jag tyder på något annat.

Jag säger INTE att alla tävlingshästar är rädda och inte är ordentligt inridna och har förtroende för sin ryttare. Men att någon är det tyder på att det kan vara fler.

Jag är inte övertygad om att man fokuserar lika mycket på att läsa hästen i den klassiska ridningen, och jag tror heller inte att man fokuserar på att sätta rätt sorts ledarskap mot sin häst.

Men, var och en blir ju salig på sin tro. Och så länge man känner sig säker så är väl det bra.

Jag blir bara så aggressiv när folk ska dissa "andra alternativ" rakt av, och vägrar inse att man faktiskt kan göra på andra sätt.
Jag blir förbannad när det antyds att jag skulle vara hård och otrevlig mot mina hästar, när jag just bytt till ett sätt som är det mest mjuka och hänsynsfulla som finns. :mad:
Jag väntar hela tiden tills hästen vill göra det jag tänkt. Utan rädsla och oro.

JAG vet att det finns andra sätt att rida in en häst, och gör man det så att hästen inte blir rädd eller skadas är det ju jättebra.
VARFÖR ska det vara så svårt för andra att inse samma sak? :devil:

Jag blir förbannad när det antyds att jag skulle vara hård och otrevlig mot mina hästar, när jag just bytt till ett sätt som är det mest mjuka och hänsynsfulla som finns.
Du hinner nog byta många ggr med åren.

Har du ingen erfaren kunnig människa i din närhet som kan hjälpa dig istället?

Det jag menar med subkategorier är exempelvis PNH- han har sin egna lära som sträcker sig inom NH men han besitter egna tankar och funderingar som avviker från ex. Hempfling (om han nu anser sig själv hålla på med NH eller inte.. men jag tycker han kan falla inom den kategorin).

Att kalla det för subkategorier/olika kategorier tycker jag är att gå alldeles för långt. Man använder lite olika tekniker, döper en del verktyg typ "morotspinne" va kommersiella skäl, lägger upp kurser olika osv, men för alla gäller att dom gör det inom NH-filosofin. Jag har ännu inte sett något hos någon av dom etablerade (seriösa) NH-instruktörerna som strider mot något hos de andra. Att man framhåller sina egna värderingar och kunskaper må väl vara förståligt?

Jag ser inga olika kategorier men väl olika personer!

Ang det jag skrev om höjdhopp, så missade du poängen.

LIA

Du hinner nog byta många ggr med åren.

Har du ingen erfaren kunnig människa i din närhet som kan hjälpa dig istället?

Jag tror faktiskt inte jag byter bort det här, nu har jag fått upp ögonen för min häst. Det är allt jag behöver.

Varför tycker du att jag behöver hjälp?
Har jag bett om hjälp?
Inridningen av unghästen går alldeles utmärkt och vuxna hästen går det också framåt med, om än långsammare, då jag under de åren jag har haft honom handlat orätt mot honom vid många tillfällen. (har jag insett nu, gjorde det såklart inte med flit)

Men för att lugna dig, jag har massor av duktigt folk som jag pratar med och som hjälper mig när det behövs. Det har väl du också får jag hoppas? Eller är du kanske en sån där "fullärd"? :devil:

LIA, kan du inte hjälpa mig här?

Eller har du gett upp, som jag kan känna att jag har lust med just nu? :smirk:

Japp, jag har gett upp! ;)

Känner igen både dina svar och dom citat du svarar på. Jag (och flera med mig) har också varit där och försökt och försökt men när det gäller vissa individer, så är det bortkastat. Man har inget intresse av att lyssna på det du säger. Varför det är så, törs jag inte skriva om här.
Du kan göra som jag, använda ignorera-funktionen och skriva in de personer som du tycker är aktuella. Jag gjorde det alltså och mår mycket bättre därefter. Man slipper se och ta in ... Ja, du förstår.
Det finns så många andra man kan diskutera med på en annan nivå, för att uttrycka sig försiktigt.

Javisst ja, självklart håller jag med dig i det du skriver. Fattas bara annat. Men spara du energin och lusten att berätta och förklara till såna som förstår att uppskatta det och vill veta.

LIA

Hmmm... har hört från andra att de helt struntar i att försöka förklara för andra... men det är ju så TRIST att så många människor går miste om nått så bra :cry:

Jag trodde ju förut att jag var jätteduktig (har ju faktiskt ridit ganska länge) och kunde inte aaaana hur långt ifrån harmoni med min häst jag var. Så jag gissar att det säkert finns en hel del fler som mig, och jag skulle gärna vilja ger dem samma fina gåva som min tränare gav mig.
Även om den gjorde ganska ont :smirk:

Det är ju inte kul att inse att man gjort fel jättelänge, så kanske är det därför motståndet är så stort...

Jag tror att jag kanske blir tvungen att göra som ni andra, jag blir ju bara så irriterad av det här...
Kanske bättre att gå ut på tomten och stängsla klart nya hagen så man kan ta hem hästarna från betet istället, saknar dem så.. Och lillhästen ser så besviken ut varje gång jag lämnar dem där, står och hänger över grinden och spanar lääänge efter mig :love:

Det finns ju sådana människor inom alla formen av träningsinriktningar, hantering eller ridning. Det är enklare att skilja dem åt genom att kalla det bra och dålig hantering resp. bra och dålig ridning tycker jag. Många som inte studerat just NH ingående har en väldigt sund hantering av sina hästar och en god kommunikation.
Rötägg kan man hitta överallt. Tyvärr är det så.

men för alla gäller att dom gör det inom NH-filosofin.

Exakt vad finns i NH filosofin som inte finns i vanlig god hästhantering? :confused:Det skulle jag vilja veta.

För mig låter det som om NH skulle vara mer en religion för vissa. Jag använder mig också av endel övningar som jag snappat upp från NH tränare, men de flesta övningar kommer från annat håll. Jag har ingenting emot deras sätt att träna hästar, men jag har samma tankesätt i all träning av min häst även om bara en lite del av det kommer från NH tränare. Min filosofi skiljer sig inte för att övningen eller träningsmetoderna kommer från olika håll.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar