Sv: Nh

Jag tror säkert att NH är en väldigt bra metod, men jag anser att jag inte behöver den metoden till just min häst (tränade däremot NH på min förra häst vilket fungerade bra :idea:!)

Däremot blir jag lätt irriterad när folk börjar predika om hur bra NH är och att det måste vara nåt fel på mig som inte använder mig av NH (typ) o.s.v. Ungefär som NH-utövare blir om man kallar det repviftning :angel:

Jag tycker absolut inte att det är fel på människor som inte använder NH, för de har ju antagligen hittat något annat som de tycker är bra :) Och så länge man hittar en harmonisk relation mellan sig och sin häst så verkar ju allt fungera bra :)

ja, vi NHmänniskor är nog allergiska mot när folk kallar NH repviftning.
men det är nog lika dant när vissa säger att dressyrryttarna bara tvingar hästarna på tygeln och trycker sporrarna i hästen osvosv.. så i slutändan tror jag det är ömsesidigt :) eller vad tror du?

Kan så vara :D
Som folk tidigare skrivit finns det rötägg överallt, oavsett om man kallar sig dressyrryttare eller NHutövare. Tyvärr lite synd eftersom dom som verkligen vet vad dom gör riskerar att få dåligt rykte dom med

Kan så vara :D
Som folk tidigare skrivit finns det rötägg överallt, oavsett om man kallar sig dressyrryttare eller NHutövare. Tyvärr lite synd eftersom dom som verkligen vet vad dom gör riskerar att få dåligt rykte dom med

Jag håller med dig till 100% :)

Men om man i princip alltid har haft en vettig kontakt med hästar, så behöver man inte ha dåligt samvete för ngt.

Det är ju bra att man finner ETT SÄTT att lära sig hästvett, men det finns många fler än NH o det har funnits massor med hästar som har haft vettiga hanterare hela tiden.

Det enda som krävs är en nyfikenhet att vilja lära sig o känsla för djuret o heller inte handla på eget bevåg om sånt man ej har kunskap om.

Japansk kultur är väl kanske inte lätt men mycket mer underhållande- de är smått eccentriska med sina vendingmachines :rofl:
Nej nu blev det för mycket OT

Ska sluta skriva om detta nu :angel:

Nu är jag trött på trångsynt folk som inte kan se båda sidor av ett mynt. :(

Jag tycker att trångsynthet finns mycket på båda sidor- både från NH och "klassisk ridning". För jag har träffat på många Nh människor som tycker att man är skit värd om man inte gör samma som dem- Jag har också träffat sådana människor inom klassisk dressyr.

Många NH människor som jag har mött har sett nirvana och allt annat är fel fel fel.
Å andra sidan så när jag velat blanda, peta runt, och utforska lite andra alternativ (som exempelvis trick training och så vidare) så har jag blivit starkt uppmuntrad till det av just NH människor medan jag blivit starkt avrådd av klassiska ryttare.
Jag är en individ som gärna plockar från ditten och datten och hittar sådant som passar mig, min häst och mina uppfattningar om just "horsemanship".

Senast ändrad:

För jag har träffat på många Nh människor som tycker att man är skit värd om man inte gör samma som dem-
Jag undrar hur vanligt det är? Personligen lägger jag mig inte i folks attityd till hästeriet utan nöjer mig med att utveckla mig själv. Ibland kliar det i fingrarna när man ser sånt som skulle kunna göras enklare och säkrare, men det gäller att behärska sig. :)
Undantaget misskötsel, men då hoppas jag alla hästkunniga reagerar.

Men det ÄR synd att inte alla som sysslar med häster tittar in på NH-filosofin. Ungefär som att alltid äta pannkaka, bara för att man inte vill prova något annat. Därmed inget ont om pannkaka! ;)

LIA

*KL*

En allmän förfrågan - Kan vi BORTSE från det lilla personliga AGG som börjat visa sig i en för övrigt ganska intressant tråd? Innan våra duktiga moderatorer raderar den? Finns det inget intresse av att varesig informera eller stötta alt. rådgöra, hjälpa, stötta, diskutera på ett vettigt och givande plan FÖRESLÅR jag att ni Tejpar ihop era skrivande fingrar några dagar tills ni lugnat ner er lite så de här personliga halvangreppen läggs ned.

Något vi alla har gemensamt i den här tråden är VÄLVILJA gentemot hästen - och jag antar att det är därför vi är här eller? ;)
Dumt att idiotförklara varandra när vi allihopa har en insikt eller en erfarenhet att dela med oss av.

NH sätter ljus på saker som många gånger går förlorat i "den klassiska" utbildningen som tex. tanken på att bettet bara är en nödbroms och egentligen inte ska behövas. Likaså att positiv förstärkning och kommunikation är viktigare än tvång, våld och stress i häst hantering - som tex vid hoppning. I mina ögon är NH bara ett fancy namn på en hästfilosofi som funnits längre....

Givtvis har NH brister - precis som den "klassiska" ridningen/hanteringen. Det är ju upp till OSS ryttare och hästägare att välja ut de bitar av de olika filosofierna som passar oss och våra hästar.

Precis som NHutövarna reagerar starkt när folk anklagar dom för att daska sina hästar i huvudet vid rep reagerar dressyrryttare på att få dräpande kommentarer om att dom Trycker ihop hästen så pass innan den är fördig att den riskerar få kissing spine. Precis som hoppryttarna blir upprörda när någon påstår att alla hoppryttare inte gör något annat än flänggalopperar, spöar och sporrar sina hästar till förbannelse och inte har vett nog att lära sig rida utan sylvassa bett och hjälptyglar. Precis som westernryttarna reagerar alldeles galet när folk fryner på näsan och tycker på att det är djurplågeri med lösa tyglar och att det bara är idioter med "slaktök" och "h**ks-billighetssadlar" som rider det...

Överlag tror jag vi stirrar oss för blinda på "vårt" sätt och "vår" stil. Så även jag som allt som oftast förfasas över konstant naggande sporrar, det allerstädes närvarande spöet, alla nosgrimmor som "måste" has för att hästen inte ska gapa.. För sånt finns ju Absolut inte inom min stil... äh... oj va fel jag har.. >.<

Det finns något att lära från alla och allt, det gäller bara att sålla agnarna från vetet och tokerierna från vettet.

/Sofia som blivit uppfostrad Alá Kavaleriteori på gamla tiden "Kan du inte rida din häst utan sporrar, hjälptyglar och spö ska du inte rida den alls.."

Jag undrar hur vanligt det är?
Väldigt vanlig. Inom all form av hästhanetring. Men jag har mött mycket fördomar från NH människor som "sett ljuset".

Men det ÄR synd att inte alla som sysslar med häster tittar in på NH-filosofin. Ungefär som att alltid äta pannkaka, bara för att man inte vill prova något annat. Därmed inget ont om pannkaka! ;)

Och det där är det jag pratar om. Jag kanske älskar pannkaka. Jag trivs med pannkaka och därmed inte känner att jag behöver äta annat än pannkaka. Men jag tar gärna med grädde och sylt.
Orsaken till att man börjar med Nh är för att man känner att man har bristande förhållande till sin häst, ngåot är fel, och därför ser det som "ljuset"- men vi som anser att vi redan har ett bra förhållande till våra hästar känner att vi behöver inte Parellis "visdom". Man kan uppnå nirvana på olika sätt helt enkelt.

Senast ändrad:

I mina ögon är NH bara ett fancy namn på en hästfilosofi som funnits längre....
Både ja och nej. Jag har inget exempel på att det funnits tidigare i Sverige. Som företeelse (oavsett benämning) menar jag. Däremot kan individer mycket väl ha haft inställningen.

I USA däremot, finns personer som levt enligt filosofin sedan länge. Där verkar man också ha en helt annan status i hästerikretsar.

LIA

Både ja och nej. Jag har inget exempel på att det funnits tidigare i Sverige. Som företeelse (oavsett benämning) menar jag. Däremot kan individer mycket väl ha haft inställningen.

I USA däremot, finns personer som levt enligt filosofin sedan länge. Där verkar man också ha en helt annan status i hästerikretsar.

LIA

Naej, där är du lite ute och cyklar. Någon "Nh-liknande Rörelse" har inte funnits, och några Seven friendly games eller Carrotsticks har inte heller funnits. Men Grundtanken har funnits här betydligt längre än dom haft cowboys och horsewisperers "overseas".

Vi glömmer väldigt lätt bort vårt eget hästarv som är SÅ mkt mer än den klassiska ridningen vi ser idag.

Tänk bara på de gamla männen som arbetade med sina hästar i skogen där de kunde släppa tömmarna - trotts att hästen hade stocklass bakom och med rösthjälper styra den förbi problematiska passager.. DET hade jag velat se NÅGON göra idag. En förlust för hästvärlden att det sättet att hantera och träna hästar har försvunnit.

Det finns mycket i USA som är bra, men lika mycket - eller mer - som är dåligt. ÄN har jag inte sett något därifrån som jag inte redan sett här... utan amerikanska namn :D

Tänk bara på de gamla männen som arbetade med sina hästar i skogen där de kunde släppa tömmarna - trotts att hästen hade stocklass bakom och med rösthjälper styra den förbi problematiska passager.. DET hade jag velat se NÅGON göra idag.

Känner en kille som gör det- han har startat ett eget företag där han hugger ned träd och drar timmer med sina två stora ardennrar där maskiner inte riktigt kommer åt eller kan vara (nära bostäder osv). Det är helt underbart hur han har så bra samspel med sina hästar och de lyder hans minsta vink :love:
Dessa hästar var problemhästar innan också kan jag säga..

Känner en kille som gör det- han har startat ett eget företag där han hugger ned träd och drar timmer med sina två stora ardennrar där maskiner inte riktigt kommer åt eller kan vara (nära bostäder osv). Det är helt underbart hur han har så bra samspel med sina hästar och de lyder hans minsta vink :love:
Dessa hästar var problemhästar innan också kan jag säga..

Underbart att höra att sånt fortfarande finns kvar!

Någonstans tror jag faktiskt att den där "känslan" för hästar som vissa har inte är något man kan träna upp - utan är något som ligger i en från början.. Inte Talang för det är som att säga att alla som kan sjunga kommer bli kändisar - Utan Känslan. Den där lilla extra gnuttan "Spark" som vissa har.

Men jag har mött mycket fördomar från NH människor som "sett ljuset".
Var är dom? Varför har inte jag träffat dom? *Skrapar hårbotten.*

Och det där är det jag pratar om. Jag kanske älskar pannkaka. Jag trivs med pannkaka och därmed inte känner att jag behöver äta annat än pannkaka. Men jag tar gärna med grädde och sylt.
Givetvis ditt val, säger inget om det. MEN, du utestänger samtidigt dig själv från plättarna! :d

Orsaken till att man börjar med Nh är för att man känner att man har bristande förhållande till sin häst, ngåot är fel, och därför ser det som "ljuset"- men vi som anser att vi redan har ett bra förhållande till våra hästar känner att vi behöver inte Parellis "visdom".
Nej, inte så. För egen del alltså. Jag har delvis beskrivit det i en tråd som hette "När fick du din AHA-upplevelse" eller nåt sånt.
Kolla i den tråden så blir det enklare för mig. :) :bow:
Kort, så var jag mycket otillfreds med sättet MAN, och därmed även jag, hanterade hästar på och den syn man hade på dom.
Det handlar inte om Nirvana, frälsning eller annat tjafs. Snarare om att vidga vyerna, få nya och grundande kunskaper och se alternativen.

En fråga att ställa sig är: har jag verkligen ett så bra förhållande till min häst? Om jag ska vara ärlig. Det kanske räcker för det jag själv behöver i ridturer etc, men är det så bra totalt sett? Tror det finns exempel i denna tråd.

LIA

På vad sätt cyklar? Du säger ju i stort sett detsamma som jag. :confused:

Betr dom "gamla männen" så tvivlar jag på om dom hade dom kunskaper och den hästkommunikation vi talar om i NH-sammanhang. Därmed ingen kritk mot "dom gamla". Jag känner och har känt många av dom. Vi har förresten redan diskuterat dom tidigare.

Röststyrning: Belethien har gett exempel på en som jobbar så. Tror att det var samma jag såg i ett reportage på TV för nåt år sedan. Jag vet ytterligare en som gör sak samma i samband med skogskörning. Svårt att hänga med hans häst i backarna. ;)
Fast jag sätter inte likhetstecken mellan deras bedrifter och NH-filosofin!

Utan att börja diskutera USA i den här tråden, så tycker jag det är synd och orättvist att blunda för det som är bra där och att inte ge erkännande till dom personer, som gör och gjort sig förtjänta av det.

LIA

Det finns bra personer - överallt ^^ Har inte påstått något annat heller ^^

och japp, vi säger mkt lika :D väntade eg så elak som jag är på att du skulle lägga märke till det ;)

Det synsättet/tankegången från NHfolk jag haft med att göra har varit väldigt snarlikt, i vissa fall identiskt, med "den gamla" hästtraditionen jag stött på här hemma..

Natural Horsemanship kommer ju, precis som westernridningen, i grunden inte från USA utan är ett arv från europeiska imigranter som utvecklats i en lite annorlunda riktning (i vissa fall - inte alla).. det retar väl mig lite att det glöms bort i mångas resonemang och argumentationer - från både proNH och antiNh sidorna ^^

Men va bra, då har jag bara missuppfattat dig totalt och får be om ursäkt tillbaka om det inte var så du menade alls! svårt med skriven text ibland, lätt att missförstå "tonen" hos någon.
som sagt så håller jag med om det du skriver och det är väl just det som var debatten - att det finns mycket som tyvärr benämns "NH", men som inte tillnärmelse vis är det, oavsett vad utövaren tror att det är det.... och i DEN debatten, om det är DEN typen av "NH" så japp "vanligt hästvett" är att föredra..
bara att använda sökfunktionen här på forumet så poppar det upp trådar överallt med join upp praxis av folk som knappt är torra bakom öronen rent allmänt i hästvägar, och viftande rep och hela kittet. Dessvärre.
dock finns samma problem fast av andra typer bland "icke NH". tex femtielva lager täcken i tid och otid (het debatt, jag vet :angel:) samt diverse råd om hur man hanterar en osamarbetsvillig häst. osv osv osv.

återigen: vanligt. sunt. vett. samt en vilja att lära och ifrågasätta. räcker långt. den största faran är när man anser sig kunna allt. tyvärr ser jag ofta ett likhetstecken mellan ovilja att överväga andra möjligheter och svar på frågor, och mycket liten hästvana.

:bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar