Sv: Nh

:rofl::rofl: Vi har "en sån" med... Fast det är mest fiskmåsar, katter, en å annan liten trilla och nån bil.. samt i stort sett allt som är nytt (även granntjejen en vända)

Enda sättet att "lösa" det problemet är att få hästen att fokusera på något annat än att jaga jyckar när han är med dig - vad han gör när han är själv.. tja.. du lär iaf inte ha några hundar i hagen efter ett tag. Och VAD du än gör - Låt honom ALDRIG utveckla det beteendet mot människor. Men du kan ju alltid träna honom på kor.... Kan ju funka :angel::angel:

Vad är det för syfte med det?
Ska den bli helt avtrubbad o inte ha några reaktioner kvar alls:confused:

då får man köpa sig en häst som är 25+

den kommer att lära sig att du springer bakom den när du börjar att tömköra den.
Den får mer o mer erfarenheter med åren. Det kommer naturligt- om man nu inte gör affär av allt.

Syftet är att hästen inte ska bli rädd vid inridningen, när jag hoppar jämfota för att ta mig upp. Eller för den delen så hoppar jag lite jämfota när jag ska upp med stigbygel också... :crazy:

Vad är det för syfte med att ha kvar en flyktreaktion på en hoppande människa menar du? Naturligtvis har han massor med reaktioner. och han tittar förståss på mig först, men sen ser han att det inte är någon fara och slappnar av.

Om den lär sig att jag springer bakom den när jag börjar tömköra, vad händer första gången jag börjar springa?
Idag har vi ännu inte tränat på att jag springer bredvid, och gör jag det nu, så blir han faktiskt ganska uppjagad. Kanske mest bus, men jag vill hellre ta den diskussionen med honom "at liberty" än med mig hängade i tömmarna och skrämmandes honom ännu mer.
Jag vill inte stoppa honom om han först vill hålla sig på avstånd från nått läskigt, jag vill inte dra och tvinga honom att stanna i det otäcka.

Kanske är PNH bara användbart för klantskallar som mig då, som ibland gör fel och blir lite stirrig själv om hästen börjar fara omkring som en tok när jag försöker tömköra.
Fast det kanske inte gör något, jag föreställer mig att jag inte är den enda klantskallen på jorden... :p

Nja, jag tränar tex att lägga grimskaftet runt hans ben, att kunna flytta dem som jag vill med hjälp av grimskaftet. På så vis vänjer han sig vid att ha saker kring benen som kanske begränsar hans rörelsefrihet något. Skulle han då tex fastna i nått gammalt stängsel, eller en rot, i skogen, så är chansen större att han lugnt stannar och väntar på att jag hjälper honom loss.

Jag övar honom att klämma sig mellan mig och läskiga saker så att han blir van vid den sortens situation, så han inte ska bli klaustrofobisk i en liknande situation som tex när vi lastar i transporten.

Han får lära sig att gå på presenningar för att lära sig att även om marken ser konstig ut, så är det ok om matte säger så. Då blir han inte rädd för blöta fläckar på vägen (ja, jag har haft en häst som var sån i början)

Tillsut har han insett att hur tokiga saker jag än hittar på, så dör han inte av det, och då kan han slappna av. Tex har vi inte trafiktränat honom ännu precis, dock träffar han ju bilar ibland och det märks faktiskt stor skillnad på hans reaktion på bilarna nu jämfört med tidigare. Även bilar med släp osv verkar inte farliga längre.

Så, det handlar ju om att bygga upp hans självförtroende och förtroende för mig, inte att lära honom specifika saker.
Och jag VIFTAR INTE i hans ansikte! :mad: Det går tydligen inte att förklara i text, tror du att en häst någonsin skulle låta mig slänga rep kring hans huvud om jag viftade?? Orkar inte försöka förklara det bättre för döva öron :(

Jag ser vad du skriver men du använder konstlade situationer får att lära verkliga:confused: Presenning för att gå över vatten tex...ta det direkt när det uppstår med vattnet....

Det är omvägar för mej. Jag tränar på det jag VILL att den ska göra och då lär den lita på mej då gör den även såna "onaturliga" saker som att gå över presenningar:idea:

Det är ingen stor sak, fungerar det så är det väl bara att hålla på men det känns som sagt konstlat om omständigt för mej.
Man lär inte hästarna genom sånt utan det man håller på med hela tiden. Vill man att dom ska klara att gå över just presenningar så ska man självklart träna det...

Angående det du skrev om immunicering.

Nej, det är ju inget nytt alls.
Men kanske är det något som inte precis lärs ut längre. Jag hade då inte hört om det på ridskolan :smirk:
Då kan jag tycka att det är bra att det kommer "modenycker" som dammar av sånt där gammalt och bra. Som gör det poppis igen, och räddar några hästar från slakt och korkade människor. (ja, unghästen var faktiskt så besvärlig att jag hade slaktat om jag bara kunnat fånga honom :devil:)

Gör det nått om någon kallar det för något nytt? Eller paketerar om det?
Om det är så gammalt, välkänt och beprövat, varför har inte någon ur den klassiska läran tagit fram det för länge sen? Det hade vi behövt!
Nu råkade det vara lite flummiga kretsar som dammade av det, och då blir folk misstänksamma. :devil:

Syftet är att hästen inte ska bli rädd vid inridningen, när jag hoppar jämfota för att ta mig upp. Eller för den delen så hoppar jag lite jämfota när jag ska upp med stigbygel också... :crazy:
Men du hoppar väl inte jämfota när du ska upp vid inridning:eek:

Om den lär sig att jag springer bakom den när jag börjar tömköra, vad händer första gången jag börjar springa?

Ta det när det uppstår helt enkelt. Har du tränat grundförtroende händer inget annat än att han kanske hoppar till och sen säger "jaha gör hon så nu?"

Idag har vi ännu inte tränat på att jag springer bredvid, och gör jag det nu, så blir han faktiskt ganska uppjagad. Kanske mest bus,

Ja det är sannolikt bus och du ska där lära honom om det är arbete eller bus DU håller på med.... Sen kommer han inte att jaga upp sig för att du springer bredvid.

Jag vill inte stoppa honom om han först vill hålla sig på avstånd från nått läskigt, jag vill inte dra och tvinga honom att stanna i det otäcka.

Du ska inte behöva dra och tvinga. Han ska inte hållas hårt i det läskiga annat än MENTALT av dej, DU vill att han står kvar/går lugnt förbi, då gör han det - oavsett egna synpunkter - DET är förtroende

Kanske är PNH bara användbart för klantskallar som mig då, som ibland gör fel och blir lite stirrig själv om hästen börjar fara omkring som en tok när jag försöker tömköra.
Fast det kanske inte gör något, jag föreställer mig att jag inte är den enda klantskallen på jorden... :p

Håller du på ensam? Det är svårt att lära tömkörning helt ensam och jag skulle nog ha medhjälpare. Den behöver inte bli upprörd, om du inte låter den bli det.

Att utbilda unghästar är svårt. Det kan lätt bli fel som andra som sen ska bruka hästen får rätta till. Alla har vi nog gjort misstag. Det blir nog lika fel med eller utan PNH det handlar om människan i slutänden, helt och hållet.

Ja, men du beskriver ju exakt samma sak som man gör i NH :confused:

Vad är det för skillnad?

Man får söka upp saker som är lite läskiga och så visar man hästen med sitt lugn och självsäkerhet att "detta klarar du", så går det bra. Sedan har ju tillslut hästen förtroende för en och blir inte rädd för andra saker.
Men någonstans måste man ju börja.
jag tror nog att det bara är ett fåtal folk som är så duktiga att de kan ta en helt rå häst, eller helt okänd, och ta den till ett "farligt" ställe utan att hästen reagerar. Dessa människor ÄR ju snarare NH än de ÄGNAR sig åt det.

Men vi andra då, vi behöver ju lära oss att känna tryggheten och självsäkerheten med hästen.
Det är lätt att säga att man bara ska ta det lugnt om man möter nått farligt. Har man en häst som brukar kasta sig för traktorer så är det GRYMT svårt att bara slå om och sitta där på hästryggen och fika när traktorn kommer. :angel:
Därför tror jag NH behövs, man får ett litet regelverk där man steg för steg bygger upp ett ömsesidigt förtroende.

En sak som jag särskilt tänkt på inom PNH är att de säger att man inte ska sitta upp förrän man känner sig HELT SÄKER. Många gör inte så, de sitter upp trots att de är rädda och inte litar på sin häst, och då händer det ofta en massa tok. Inom PNH behöver man inte känna sig fånig om man inte vill rida förrän allt känns coolt, det kallas savvy.
Jag tror heller inte jag hade vågat mig på att rida in unghästen själv om det inte varit för PNH. Min "lärare" lugnade mig när jag började stressa upp mig över de kommande bocksprången och skenturerna på ridbanan innan hästen skulle vara färdiginriden. Hon sa bara "du kommer inte att sitta på honom förrän ni är så trygga med varann att han inte kommer bocka."
Och så var det :love:

:rofl::rofl: Vi har "en sån" med... Fast det är mest fiskmåsar, katter, en å annan liten trilla och nån bil.. samt i stort sett allt som är nytt (även granntjejen en vända)

Enda sättet att "lösa" det problemet är att få hästen att fokusera på något annat än att jaga jyckar när han är med dig - vad han gör när han är själv.. tja.. du lär iaf inte ha några hundar i hagen efter ett tag. Och VAD du än gör - Låt honom ALDRIG utveckla det beteendet mot människor. Men du kan ju alltid träna honom på kor.... Kan ju funka :angel::angel:

Jag har redan löst det. Permanent. Skulle bara vara spännande att höra hur man löser problemet "på gammeldags vis".
Förklara gärna närmare, för att distrahera försökte vi ju. Men det gick inte att få kontakt.

Angående det du skrev om immunicering.

Nej, det är ju inget nytt alls.
Men kanske är det något som inte precis lärs ut längre. Jag hade då inte hört om det på ridskolan :smirk:
Då kan jag tycka att det är bra att det kommer "modenycker" som dammar av sånt där gammalt och bra. Som gör det poppis igen, och räddar några hästar från slakt och korkade människor. (ja, unghästen var faktiskt så besvärlig att jag hade slaktat om jag bara kunnat fånga honom :devil:)

Gör det nått om någon kallar det för något nytt? Eller paketerar om det?
Om det är så gammalt, välkänt och beprövat, varför har inte någon ur den klassiska läran tagit fram det för länge sen? Det hade vi behövt!
Nu råkade det vara lite flummiga kretsar som dammade av det, och då blir folk misstänksamma. :devil:

Jag är ingen vän av ridskolor. Inte någonstans för det är ALLDELES för mkt som trillar bort i "utbildningen" där. Hästeriet i sverige tar med jämna mellanrum en vändning som inte ens jag som är så ung, dum och oerfaren gillar.

Ute i "riktiga" stall (äh, ni/du förstår vad jag menar) ingår utsäckning lika mkt i utbildningen"/närvaron av hästar som all annan form av hantering/skötsel. Ridskolor är en skyddad värld, på gott och ont. Och helt ärligt betvivlar jag starkt att sveriges hästeri tjänar något på det i slutänden.

Gör tex. den här matematiska uppgiften; Du har ridit på ridskola i sex år - 45 minuter i veckan - ett ridläger/sommar i en vecka med 2*45 minuters pass/dag.. Glöm då inte bort - Juluppehåll - Sommaruppehåll - påsklov - sportlov osv.. I snitt kanske man rider... 30 ggr/år då? (länge sedan jag gick på ridskola..) 30 ggr * 6 år = 180 ggr.. av dom hundra åttio gångerna har du galopperat kanske tio min /gång.. skrittat tjugo, travat tio och lyssnat på ridläraren i fem?

Hur mtk "Häst" har du lärt dig då? Du har lett hästen till ridhuset kanske varannan gång.. vilket gör att du lett en häst 90 ggr, lika många ggr som du sadlat och tränast och kratsat hovar... Är man Verkligen byxad för att skaffa häst då?

Det här hör till NH-resonemanger också.. eftersom det är "modernt" och lite "nytt" tilltalar det många "oerfarna hästägare" som inte till fullo fattar Häst - men iaf kan läsa en bok.. dom blir många gånger väldigt trånsynta och riskerar att bli "handikappade" i sin kommunication med sin häst. Dom behöver ingen carrotstick eller seven games - dom behvöer en spark i röven och en "redig hästkarrrl" ;) Men precis som westernridningen får sina kängor baserat på "sina" nyblivna hästägare med kass koll smittar det av sig på hela NH"kulturens" rykte..

Jag har redan löst det. Permanent. Skulle bara vara spännande att höra hur man löser problemet "på gammeldags vis".
Förklara gärna närmare, för att distrahera försökte vi ju. Men det gick inte att få kontakt.

:rofl::rofl: ska du ha det på gammeldags vis så ska du inte snacka med mig... ^^

Vi uppmuntrade beteendet med kommandon i rätt situationer - kände hennes spänningar och fick henne att reagera åt andra hållet i oönskade situationer. En häst som har det beteendet i sig skickar "signaler" innan det gäller bara att snappa upp signalerna innan hästen "låser in sig på målet" och få in skallen på något annat..
Har en häst talang/fallenhet för något så är det en rolig sak att utveckla/utnyttja under kontrollerade former ist för att "kväva" en del av hästens personlighet. Gör hästens idé till din idé.. ;)

Hur gjorde ni på "det nya" sättet då? :P

Senast ändrad:

Vi tränar naturligtvis även på just de saker jag vill att han ska vara trygg med. Men jag börjar hellre med en presenning än med vatten, så jobbigt att bli blöt :p

Det må verka en omväg för dig, kanske för att du är mycket duktigare än mig. :idea:
Men en omväg är inte nödvändigtvis en dålig väg, och jag tycker inte man ska fördöma folk som vill ta en annan väg som passar dem bättre.

Jag kan köpa din tanke när det gäller mig själv. Jag har bara ridit i 20 år, haft egen häst i 5 år, jag anser mig verkligen inte vara särskilt rutinerad eller välutbildad. Jag har ju egentligen bara ridit på ridskola där man inte fick lära sig särskilt mycket god hästhantering.
Min bakgrund gör att jag tänker mig att många fler med mig är som jag och har lika dålig koll på hästhantering som jag hade.
Därför sökte jag mig "andra vägar" eftersom jag faktiskt inte trodde att "den vanliga skolan" hade mer att ge än den jag fått via ridskolan.

Men.
Jag har en bekant som är riktigt duktig dressyrryttare, hon intresserar sig för centrerad ridning, tränar en hel massa för olika instruktörer och jag uppfattar henne som en riktigt duktig hästmänniska. Hon är "vuxen" och har hållit på med hästar bra många år.
Hon hade inga problem med sin unghäst. Hon tyckte att allt var bra osv. Plötsligt en dag vill hästen inte åka transport mer. Det är en stor häst och det blev väl en del bekymmer. Hon kunde inte lösa problemet och jag tipsade henne då om en PNH-tränare. Men dennes hjälp insåg min granne att hon visst hade en hel del problem med sin häst, som hon bara inte insett förut.
Tillsammans verkar de nu ha löst problemet, men där räckte alltså inte en gedigen "klassisk" hästkunskap.

Jag är övertygad om att vi först nu, i detta samhälle där vi faktiskt har tid att ägna oss mer åt studier och funderingar kring hästens beteende har upptäckt saker som "de gamla hästgubbarna" i många fall inte hade koll på.
Det är nog ingen "ny" upptäckt, som sagt har det nog alltid funnits människor som "ser" hästarna som de är, och vad de behöver. Särskilt bland gamla naturfolk skulle jag tro att den kunskapen var utbredd.

absolut. kloka synpunkter och jag tänker inte debattera ngt av det du säger utan håller med.

Att utbilda unghästar är svårt. Det kan lätt bli fel som andra som sen ska bruka hästen får rätta till. Alla har vi nog gjort misstag. Det blir nog lika fel med eller utan PNH det handlar om människan i slutänden, helt och hållet.

Jo, jag hoppar jämfota när jag ska upp vid inridning. Islandhästar må vara små, men jag kan då inte bara hoppa upp från stillastående, jag måste hoppa igång mig lite ;)
Hur gör du då?? :confused:

Nej, jag har hjälp om jag håller på med tex tömkörning, men jag vet att det kan bli ett jäkla strul iaf.
Säkert beror det mest på människan, att människan är spänd och orolig, gör fel osv.
Jag har många gånger tänkt att PNH nog mer handlar om att träna människan och mindre om att träna hästen :p

Det kan lätt bli fel med unga hästar ja, men jag känner att PNH ger mig alla verktyg jag behöver för att gå så lugnt fram att det inte uppstår några spattiga situationer.
Kanske ligger skillnaden där. En jätteduktig hästmänniska kan säkert styra upp situationen om unghästen vid första tömkörningen blir lite fnattig osv, och då är ingen skada skedd. Men när jag som "första-unghäst-inridare-och-lite-fegis" ska göra samma sak kan det bli tokigare. Då är både jag och hästen lugnare om vi får ta tid på oss och göra det i mindre delsteg.

Hur gjorde ni på "det nya" sättet då? :P

Det var nog inget "nytt" sätt som sagt, eller så var det det, för jag blandar lika delar PNH och Ceasar hundprataren ( ;) har ni sett honom på TV?)

Hur som helst fick jag förklaringen att hästens beteende berodde på att han trodde att han måste beskydda mig och sig själv mot rovdjuren. Jag var ju tydligen helt omedveten om att de kretsade omkring oss och tänkte äta upp oss :p (jag struntade ju medvetet både i honom och hundarna för jag trodde det skulle vara bäst)
Så, då gick han till attack tillslut när jag inte gjorde något.

Så då tog jag lillhästen med mig ensam till grannens gårdsplan och ställde oss att vänta. Jag stod avslappnat men uppmärksamt med hästen snett bakom mig. Jag visade med repet att jag ville att han skulle stanna bakom mig.
Så kommer hundarna. Jag känner att han spänner till lite och lutar sig fram, och då säger jag till honom att stanna bakom mig, samtidigt som jag (med en pondus jag inte trodde mig besitta :crazy:) med en bestämd rörelse och ett litet hyssch sa till hundarna att stanna och vara tysta. (detta har aldrig lyckats mig tidigare, men nu VILLE jag verkligen få tyst på dem)
Hundarna tvärstannade, tystnade och tittade förvånat på mig någon sekund. Sen började de nosa runt lite förstrött och gick ifrån oss :banana:
Lillhästen stod hela tiden still bakom mig och tittade. När hundarna vände sig bort ville han igen gå fram, men det sa jag bara nej till. Så stod vi och betraktade vovvarna och sedan vände vi ryggen till dem och gick hem. (här trodde jag faktiskt att han skulle knipa med rumpan när vi vände oss bort från rovdjuren. Men icke. :love:)

Efter det jagar han varken hundar eller katter. Som vi sett :p

Jo, jag hoppar jämfota när jag ska upp vid inridning. Islandhästar må vara små, men jag kan då inte bara hoppa upp från stillastående, jag måste hoppa igång mig lite ;)

sitter upp från pall för att skona hästen belastningsmässigt från att hänga och tynga från ena sidan?

Nej, jag har hjälp om jag håller på med tex tömkörning, men jag vet att det kan bli ett jäkla strul iaf.
Säkert beror det mest på människan, att människan är spänd och orolig, gör fel osv.
Jag har många gånger tänkt att PNH nog mer handlar om att träna människan och mindre om att träna hästen :p

Det kan lätt bli fel med unga hästar ja, men jag känner att PNH ger mig alla verktyg jag behöver för att gå så lugnt fram att det inte uppstår några spattiga situationer.
Kanske ligger skillnaden där. En jätteduktig hästmänniska kan säkert styra upp situationen om unghästen vid första tömkörningen blir lite fnattig osv, och då är ingen skada skedd. Men när jag som "första-unghäst-inridare-och-lite-fegis" ska göra samma sak kan det bli tokigare. Då är både jag och hästen lugnare om vi får ta tid på oss och göra det i mindre delsteg.

Ja jag tror du gör jätteklokt i att ta det i delsteg! Jag är övertygad om att du vill göra allt på bästa sätt för hästen. Det handlar inte om det och det är bra om det fungerar för dej som du gör, då ska du fortsätta så.

Den här diskussionen handlade ju om att många inom nh tror att det är "enda sättet" och blir nyfrälsta och ser inget annat. MEn jag tror att även inom nh finns en massa folk som är väldigt duktiga på hästar precis som det finns inom "inte nh". Tror din bild av "gamla hästgubbar" är helt annan än min, förstod jag ju av din förklaring. Dem du menar ser jag mer som besserwissrar och såna har också alltid funnits tyvärr och även inom nh, det är ett allmänmänskligt sätt att vara och de som är såna är det ofta inom alla områden....

Ang hoppa upp på unghäst: Jag (eller den som ska rida) står antingen på något som är högre så att man kan lägga sej över hästen och sen långsamt sätta sej. Då måste man ha vant hästen vid att stå på det stället förrut och att den ska stå still där medan man lägger saker på ryggen, lägger vikt osv.

Alternativt har man medhjälpare som lyfter på "barbackavis" dvs lyfter mej i ena benet sakta så att jag kan ligga över och sen långsamt sätta mej.

Ja, jag börjar ju med att hänga och slänga och hoppa första gångerna, så han inte ska tycka att det är nått sen. Är noga med att komma åt korset och sprattla runt lite där med :angel:
Men såklart använder jag pall när vi börjar rida "riktigt".

:rofl:

Vilken underbar historia!

I "min" hästs fall handlar det nog mest om att testa vem/vad som flyttar sig för henne faktiskt.. :D Hon var riktigt söt som tvååring när hon envetet jagade fiskmåsarna - hon vägrade ge sig förrän Allihopa var uppe i telefonlinorna..

Tycker du verkar attans så vettig faktiskt.. och verkligen sätter hästens bästa i första rummet.. Fram för fler som du! :D

Men tack :o man gör så gott man kan, jag har en hel massa att gottgöra min vuxna häst, som stått ut med "innan-PNH-mig" i fem år.
Jag skäms ofta när jag tänker på hur man betatt sig i sin dumma okunnighet.
Det BORDE vara krav på hästkörkort, för både häst och hästägares skull. Tänk om vi haft så roligt i fem år som vi har nu... *drömmer*

ibland gör det ont att lära sig.. och många gånger undrar jag varför våra hästar står ut med våra dumheter.

Du får väl försöka se det som så att du har lärt dig nu och vad som var i går behvöer itne vara imorgon.. Din häst är ju inte långsint (som vi då.. ;)) Det e ju härifrån och frammåt som gäller! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024