Sv: Nh

Jo, såklart. Hmm.. han kanske inte är långsint precis, men nog vet han att jag inte brukar vara att lita på, så det är mycket mer jobb med honom än med lilla unghästen som typ var vild när vi skaffade honom :smirk: han hade ju egentligen inte så mycket dåliga erfarenheter av folk, bara att han inte visste va vi va för några... go figure...

Om jag svingade runt ett rep skulle mina hästar tro att jag har förlorat sansen:eek:

Är ni intresserade av att veta mer om NH eller av att berätta om er syn på NH? För vi har förklarat 1000 gånger att det inte handlar om att "svinga rep", men ni vägrar ta in det.

Är ni intresserade av att veta mer om NH eller av att berätta om er syn på NH? För vi har förklarat 1000 gånger att det inte handlar om att "svinga rep", men ni vägrar ta in det.

alltså - ditt ursprungs inlägg ser ut såhär:

Jag blir så otroligt sur på människor som säger att dom håller på med NH, när dom i själva verket piskar hästen med longerlinan och rycker dom i huvudet.

De säger att dom kan NH och att det är jättebra och att häst och ryttare får superkontakt. Men hurdan kontakt får man med en häst som är huvudskydd och är rädd för ryttaren? Visst, hästen ska ha respekt, men den ska verkligen inte vara rädd.
NH handlar ju verkligen inte om att bestraffa hästen tills den gör rätt!

Fler som träffat på människor som "kan NH"? (observera situationstecknerna). ;):D

Tycker nog att merparten som svarat har svarat utefter din ursprungs fråga. Men nu låter det som du inte är nöjd med det. Om du vill föreläsa eller upplysa folk om NH som du anser det skall vara, så får du nog formulera titeln på tråden på ett annat sätt.
svar nej - jag är inte särskilt intresserad av att du föreläser då jag tycker jag har bra koll som det är.

unghästar/gröna hästar/ohanterade hästar kan vara ltätare att ha med å göra baserat på att dom inte har "förutfattade" meningar om saker och ting.. som en hovis en gång sa till mig "det e attans så mkt ltätare att ta bort en positiv förstärkning än en negativ"

en häst med negativa förutfattade meningar är svårare att övertyga än vad en unghäst är.. ^^

men ge honom tid - genom ditt ändrade beteende så ändrar ju du hans och ditt förhållande till "flocken".. han håller nog på att försöka utröna vilken av alla mattes tappade skruvar som trillat på plats ^^ Han är ju van vid att se ett visst beteende mönster i dig som du brutit - nästan som att få en ny ägare som konstigt nog luktar lika dant som den förra.. :d ge honom tiiid! :D

Senast ändrad:

Jo, jag hoppar jämfota när jag ska upp vid inridning. Islandhästar må vara små, men jag kan då inte bara hoppa upp från stillastående, jag måste hoppa igång mig lite ;)
Hur gör du då?? :confused:

Nej, jag har hjälp om jag håller på med tex tömkörning, men jag vet att det kan bli ett jäkla strul iaf.
Säkert beror det mest på människan, att människan är spänd och orolig, gör fel osv.
Jag har många gånger tänkt att PNH nog mer handlar om att träna människan och mindre om att träna hästen :p

Det kan lätt bli fel med unga hästar ja, men jag känner att PNH ger mig alla verktyg jag behöver för att gå så lugnt fram att det inte uppstår några spattiga situationer.
Kanske ligger skillnaden där. En jätteduktig hästmänniska kan säkert styra upp situationen om unghästen vid första tömkörningen blir lite fnattig osv, och då är ingen skada skedd. Men när jag som "första-unghäst-inridare-och-lite-fegis" ska göra samma sak kan det bli tokigare. Då är både jag och hästen lugnare om vi får ta tid på oss och göra det i mindre delsteg.
Men man HOPPAR inte upp på unghästen:eek: o hugger in armbågarna i ryggen!!!

Om man nu förstås inte vill ha rodeo.

Man ber om lyfthjälp till att först hänga på den o sen sätter man sig försikitgt upp i sadeln.

Har ni skaffat en unghäst o inte ens läst hur man går tillväga:confused::confused:

Jag förstår inte vem bestämmer hur Nh utförs när det finns så många olika subkategorier? För tänk om jag inte tycker att du är en NH människa? För att du gör det på ett visst sätt som jag inte tycker passar in i mitt eller mina kompanjoners tänkande? (Övertolka inget detta är ett exempel:p ) Och eftersom jag tycker det så är du det inte fast du tycker det själv.
Det funkar helt enkelt inte så som du påstår- inte när det gäller ett sådant här ämne som många har delade åsikter om. 2-meters höjdhoppare har konkreta bevis på att de utför de höjderna- eftersom NH har så många olika kategorier så kan ingen direkt definera det- för många verkar tycka att NH är svinga rep och göra några join ups- är det så för att de tycker det eller är det inte så för att du tycker det?

Vilket vi som kan vår NH vet, men många andra inte gör, utan förleds att tro att prygling ingår i NH. :(

Vi som kan vår NH- det är en väldigt.. subjektiv åsikt. Det måste du inse. För AN, Perelli, Hempfling och Branderup tycker sig alla ha sett ljuset men vilken har rätt tänkande egentligen? Och vem avgör det?

Japp, så såg mitt inlägg ut :) Har du några problem med det?

En häst jag träffat, är väldigt huvudskygg. Detta säger de som känner till hästen, att det beror på att en tjej som säger att hon kan NH, har haft hand om hästen. Hon ska ha ryckt den i grimskaftet väldigt mycket, och även kastat linan mot ansiktet på hästen.
Alltså finns det människor som utövar NH på ett vis som jag och de flesta anser är felaktigt. Men det betyder ju inte att det är så NH går till. Jag gillar NH, när det går till på rätt sätt. Och jag skrev aldrig i mitt inlägg att jag bara upplevt NH negativt. För jag har faktiskt upplevt NH mestadels (och övervägande) väldigt positivt.Men allt hänger ju på att man gör det på rätt sätt. Och gör man inte det, då kan det gå riktigt illa. Alltså: Jag har upplevt människor som utövar NH (vad jag tycker är) felaktigt. Men jag tycker ändå att NH är fantastiskt om man utövar det på rätt sätt.

Disskusionen i detta forum har ju som alla förhoppningsvis sett bytt inriktining, och handlar inte om folk som är dumma mot sina hästar (för det är ju inte bara inom NH som människor är dumma vid hästarna). Nu känns det mer som det är NH vs. "vanligt hästvett" (eller vad ni kallar det). Och jag tycker (som jag sagt 100 gånger) väldigt mycket om NH när det utövas rätt, alltså är jag villig att ta NH:s parti.

Senast ändrad av en moderator:

jag kan inte ta bort inlägget, ursäkta :b

Senast ändrad av en moderator:

svarar i största allmänhet och den som vill lyssna får gör det och ni andra kan ju sluta läsa nu ;)
Min häst är 2år och jag har haft honom i drygt 7månader. Han är sedan tidigt ålder hanterad enligt NH principerna. Han är "uppfostrad" med att det oftast finns ett lång rep med och det kan hamna lite varstans på kroppen och även viftas med i närheten o i viss mån även på huvudet. Det kan även hamna (obs ej slå) på baken om man drar benen efter sig allt för mycket (han är lite lat ibland :p). Nu säger inte jag att jag är någon som kan detta med Nh, utan försöker i största allmänhet skapa en kontakt och förståelse tillsammans med min häst.
Nu när jag var ute och longerade honom, vilket jag ej gjort på ett tag nu, så klantade jag till mig när han busade och jag tappade repet vilket fick lädertampen i änden att snärta till (mig själv faktiskt :angel:) och ljudet fick honom att kasta sig iväg ännu en gång. Snart märkte han att repet kom efter honom och då stanade han genast och tittade på det för att sedan böja sig ner och plocka upp det - så när jag kom fram stod han med repet i munnen och tittade på mig som om "-hallå matte har du inte glömt något nu". Vad jag vill säga med detta är att jag är ganska övertygad om att om man viftar och i viss mån "slår" mot/åt hästen så behöver ju det inte betyda att man skrämmer den - eller?
Allt handlar ju inte bara om vad du gör med din häst, utan vilket energi du utstrålar i samband med det du gör. Det klart om jag gapar,skriker och är aggressiv då uppfattar ju hästen det som något farligt. Då kan jag ju lika gärna stå och klappa honom och han kommer uppfatta detta som något obehagligt!!

Detta är vad jag har att säga till er som orkat/brytt er om att läsa mina tankar :p

*snor din knapp*

Ang. att träna hästen att gå över vatten genom att den gör över en pressening funkar inte på alla hästar. Min går hur lugnt som helst över en pressening, men tvärstannar så fort det är ett litet dike framför honom

Måste skryta lite: Min gubbe gick över att kraftverk, för första gången i sitt liv idag :angel: Han var hur cool och lugn som helst
Och jag som inte håller på med NH :o:devil::p Kan det ha varit för att han litar allmänt på sin ledare??

Men tack :o man gör så gott man kan, jag har en hel massa att gottgöra min vuxna häst, som stått ut med "innan-PNH-mig" i fem år.
Jag skäms ofta när jag tänker på hur man betatt sig i sin dumma okunnighet.
Det BORDE vara krav på hästkörkort, för både häst och hästägares skull. Tänk om vi haft så roligt i fem år som vi har nu... *drömmer*

Men alla har varit nya som hästägare nån gång, i alla fall de flesta. Vi har alla gjort misstag och idag gör jag kanske inte samma som du skulle göra, vad vet jag, men jag gör nog andra misstag istället.

Man lär sej av varenda häst man möter. Om man vill.

Det är ett ansvar att ha djur och det man är skyldig att göra är att ta reda på så mhycket man kan och lyssna på dem som kan mer. Det är där det blir farligt om man tror att "bara nh duger" och avvisar allt som andra säger med att de inte fattar...(.menar inte dej nu, obs! ) man ser ibland dessa tendenser i trådarna från människor som uppenbarligen inte ens kan avgöra vad som är bra hästvett och inte. :crazy:

Jag förstår inte vem bestämmer hur Nh utförs när det finns så många olika subkategorier? För tänk om jag inte tycker att du är en NH människa? För att du gör det på ett visst sätt som jag inte tycker passar in i mitt eller mina kompanjoners tänkande? (Övertolka inget detta är ett exempel:p ) Och eftersom jag tycker det så är du det inte fast du tycker det själv.
Det funkar helt enkelt inte så som du påstår- inte när det gäller ett sådant här ämne som många har delade åsikter om. 2-meters höjdhoppare har konkreta bevis på att de utför de höjderna- eftersom NH har så många olika kategorier så kan ingen direkt definera det- för många verkar tycka att NH är svinga rep och göra några join ups- är det så för att de tycker det eller är det inte så för att du tycker det?

Vi som kan vår NH- det är en väldigt.. subjektiv åsikt. Det måste du inse. För AN, Perelli, Hempfling och Branderup tycker sig alla ha sett ljuset men vilken har rätt tänkande egentligen? Och vem avgör det?

Ja jag skulle tro att det mellan anhängare av de olika gurusarna finns väldigt skilda uppfattningar ibland om vad som är rätt. Tycker mej ha sett det bla i diskussioner här på buke.....Allla anser att deras guru har rätt och är den rätta vägen..

Japp, så såg mitt inlägg ut :) Har du några problem med det?

En häst jag träffat, är väldigt huvudskygg. Detta säger de som känner till hästen, att det beror på att en tjej som säger att hon kan NH, har haft hand om hästen. Hon ska ha ryckt den i grimskaftet väldigt mycket, och även kastat linan mot ansiktet på hästen.
Alltså finns det människor som utövar NH på ett vis som jag och de flesta anser är felaktigt. Men det betyder ju inte att det är så NH går till. Jag gillar NH, när det går till på rätt sätt. Och jag skrev aldrig i mitt inlägg att jag bara upplevt NH negativt. För jag har faktiskt upplevt NH mestadels (och övervägande) väldigt positivt.Men allt hänger ju på att man gör det på rätt sätt. Och gör man inte det, då kan det gå riktigt illa. Alltså: Jag har upplevt människor som utövar NH (vad jag tycker är) felaktigt. Men jag tycker ändå att NH är fantastiskt om man utövar det på rätt sätt.

Disskusionen i detta forum har ju som alla förhoppningsvis sett bytt inriktining, och handlar inte om folk som är dumma mot sina hästar (för det är ju inte bara inom NH som människor är dumma vid hästarna). Nu känns det mer som det är NH vs. "vanligt hästvett" (eller vad ni kallar det). Och jag tycker (som jag sagt 100 gånger) väldigt mycket om NH när det utövas rätt, alltså är jag villig att ta NH:s parti.

ja jag fick problem med det då du i sista inlägget svarar snorkigt att "vill ni lära er hur NH fungerar eller inte"? dvs att ingen får kommentera vad de anser utan att du skall "berätta" hur det ska gå till, dvs att du skall "förklara".

om du läst mina inlägg så har jag dessutom samma attityd som du ang. NH i stort sett. så mig är det definitivt onödigt att både läsa lusen av och predika för. :angel:

Senast ändrad:

För att jag ska kunna kommentera och ge min uppfattning, behöver jag få förklarat vad du menar med:

det finns så många olika subkategorier
eftersom NH har så många olika kategorier

Ursprungligen postat av LIA
Vilket vi som kan vår NH vet, men många andra inte gör, utan förleds att tro att prygling ingår i NH.

Vem är AN?
Vem som avgör? Alla som är insatta vet att prygling inte ingår i NH.
Tycker du alltså att prygling kan ingå i NH? :confused:

LIA

Nej jag tycker inte det men det finns folk som gör det :devil:

AN= Alexander Nevzorov

Det jag menar med subkategorier är exempelvis PNH- han har sin egna lära som sträcker sig inom NH men han besitter egna tankar och funderingar som avviker från ex. Hempfling (om han nu anser sig själv hålla på med NH eller inte.. men jag tycker han kan falla inom den kategorin).

Jo, det är ju det enda jag kan göra. Men jag har mentaliteten hos en bebis - "instant gratification" :p så det är lite tungt ibland :smirk:

Men man HOPPAR inte upp på unghästen:eek: o hugger in armbågarna i ryggen!!!

Om man nu förstås inte vill ha rodeo.

Man ber om lyfthjälp till att först hänga på den o sen sätter man sig försikitgt upp i sadeln.

Har ni skaffat en unghäst o inte ens läst hur man går tillväga:confused::confused:

Jag hugger inte in några armbågar i nån rygg :eek: jag hoppar upp, och viker mig sen över ryggen. Sen svänger jag upp benen.
Det blev ingen rodeo iaf.
Jodå, jag har läst och funderat mycket på hur vi ska lägga upp inridningen.
Det kanske inte funkar att hoppa upp barbacka på det viset på större hästar, men på en islänning funkar det fint.
Det är en teknik det där, att hoppa upp utan armbågar i ryggen. Fick lära mig den av en klok man alldeles nyligt, då jag tidigare, precis som du, använt armbågarna för att ta mig upp.

Sadel har vi haft på och den har jag också hängt tvärs över, men då använde jag en pall. Ville inte krossa vitala kroppsdelar mot sadeln :angel:

Ingår denna uppsittningsmetod i NH eller är det eget påfund?

De cowboysare som jag har sett rida in unghästar har använt stigbygeln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar