Sv: Nh

Så du menar att bara för att man sätter ett nytt namn på något som funnits i århundranden... så blir det nytt?

Och hemska tanke att Utveckling skulle ske inom hästvärlden!
Fruktansvärt...

Fö. härstammar all dagens ridning (vad man än vill kalla sin ridning) från de tankar och läror som ligger till grund för AR.

Och den ridningen som riddarna red härstammar från grekerna, och nomadfolk.

De i sin tur har hämtat tankar och ideer från de första människorna som satt sig på en häst.

Men Ursh vilken tur att vi kom på den engelska ridningen eller westernridningen... för tänk om vi fortsatt att rida som den första människan...

Jag ser Inget som helst fel i att döpa något som redan funnits.
Eller som i P.P´s fall, att namnge en egen version av det (PNH)

Det ger bara en bra indikation på vad det rä man gör.
Och ger även människor möjlighet att kolla upp vilken version man håller på med.
Synd bara att vissa människor förstör för andra, de som tror att NH är att stå och vifta med ett rep för att de sett andra som gjort det.

Att tillägga (för jag läste i tråden att någon trodde att NH är att vifta emd rep):

"Repviftnign" uppstår och föds när en okunnig människa går på kurs eller kollar på någon som (förhoppningsvis) kan och vet vad den gör.

Vad åskådaren missar är alla de finstilta signalerna som sker mellan häst och människa.

Därefter går åskådaren hem och ska testa på detta själv, utan att ha insikt i de små signalerna. Vilket föder en person som tror att han/hon kan klara av det som den duktiga gjorde men utan kunskap...

Repviftning

Inte vet jag. Dom röster som är emot NH verkar antingen tillhöra sådana som har erfarenhet av glada NH-amatörer eller oproffsiga NH-instruktörer, eller som inte vet vad NH är för något.
Läs resten av inläggen se får du en uppfattning. ;)

LIA

Tycker jag har sett mig en bunt med NH utövare själva som sett rötägg. Det är väl det hon syftar på? Jag har ju sett min del av bra och dåligt och de som är dåliga är de som är amatörer helt enkelt. Det gör ju inte NH dåligt i sig utan bara utövarna. Men de verkar tro att på något miraulöst sätt att om man viftar lite på repet och backar hästen så är de promt nh människor och hästen är då fullt nh utbildad.. *suck* (och jag skojjar inte jag har träffat sådana människor)
Eller så finns det de som ser till hästens "bästa" och tycker att man varken ska rykta (fast man rider) och barfotaverka även om hästen inte kan gå längre. Andra kanske släpper sina på lösdrift för att det är så "naturligt" och sedan varken ger mat eller vatten, bara lite sporadiskt, och inget skydd. (Och detta är en nh tränare i trakten- hon för övrigt verkar hästarnas hover fyrkantiga :crazy:)

De dåliga Nh utövarna är de som tror att de kan men inte kan helt enkelt. De är bra farliga för hästen och omgivningen då många kan hänga på för att det verkar så "praktiskt"..

Ibland så tycker man att vissa människor tar NH som en ursäkt att vara lata och slippa sköta hästen som normalt anständigt folk...

Nh är helheten inte bara markträning
En del människor är inte alls lika självsäkra på hästryggen o förmedlar det via sin kropp o agerande.

En bekants dressyrhäst var med på Pate clinicen.
Den var rädd för andra hästar vid ridning.
Han hade inga problem med den o det gick bra ett tag efteråt.
Men under de 6 åren som hon tävlade framgångsrikt med den så spände hon sig på framridningen o gjorde halt hela tiden- hästen gick då bara o väntade på det.
Det var hon som överförde sin rädsla på hästen.

Men då tycker jag att man ska träna på det. För mig är det om jag inte kan vara trygg i alla situationer- även ridning- så kommer hästen inte kunna lita på mig fullt ut.

Kom att tänka på en sak.
-94 var det en stor krigsövning i hela Sörmland.
Var ute o red på öppen mark o hör då ett muller.
Ser inget först o det ökar i ljud.

då kommer det en formation av 9- 10 stora helikoptrar med dubbla rotorer flygande väldigt lågt.

Tänkte då- de ser väl att det kommer en häst o viker av, men nej.

Blev mäkta stolt över min häst som knappt brydde sig.:love:

nehe men min häst skulle alödrig hoppa över ett hinder valfritt

Pratar vi inte förbi varandra?

En ardenner är klart värre än en shettis.
Den är större och den är tyngre men inte "värre".
Men ska jag hantera dom tar jag nästan hellre ardennern. Den kan jag åtminstone se i ögonen utan att krypa på marken. :)

LIA

Nja, jag tror inte man behöver "sätta på prov" som en särskild övning eftersom det visar sig varje dag i varje situation vad man har för relation. Det händer alltid saker som sätter relationen på prov, förutsatt att du inte rider och hanterar helt och hållet "sklyddat" och t o m i samma ridhus kan olika saker hända.

Det man kan göra, och som jag gör, är att utnyttja situationer som redan finns, om någon klyver ved utmed vägen så går jag självklart förbi, ligger det något "farligt" så går jag dit, osv.

Det finns de som vänder om de ser något som kunde störa hästen men då vet man ju redan där hur relationen är och hästen känner ju att ryttaren inte är säker själv, hur kan då hästen vara säker i den situationen.:confused:

Man tränar varje dag särskilt med en ung häst, men man tränar inte specifika grejer utan man tränar förtroende. Jag anser inte att man då måste rigga upp presenningar och hålla på för det finns mängder av saker att träna förtroende på i omgivningen ändå, som redan finns där.

Kom att tänka på en sak.
-94 var det en stor krigsövning i hela Sörmland.
Var ute o red på öppen mark o hör då ett muller.
Ser inget först o det ökar i ljud.

då kommer det en formation av 9- 10 stora helikoptrar med dubbla rotorer flygande väldigt lågt.

Tänkte då- de ser väl att det kommer en häst o viker av, men nej.

Blev mäkta stolt över min häst som knappt brydde sig.:love:

Ha ha ja det var ju hos oss med, (samma område) och dom sprang och sköt och knallade runt hagarna och I hagarna, och körde såna där tanks och höll på och våra hästar stod och glodde, - kul att det händer nåt på landet:banana:

Det tyckte ungarna i trakten också som drog iväg och umgicks med militärerna på kvällarna och kom hem med "souvenirer" av olika slag.

Så ja, det finns massor man aldrig kan träna det handlar till sist om förtroende - för varandra. Hästen litar på mej och jag på hästen.

Belethien:

Men då tycker jag att man ska träna på det. För mig är det om jag inte kan vara trygg i alla situationer- även ridning- så kommer hästen inte kunna lita på mig fullt ut.

Det är inte situationerna som är avgörande utan relationen. Om DU vågar lita på att hästen klarar det, så litar hästen på dej, för du utstrålar trygghet - det här grejar vi, inga problem.

Därför är det så viktigt att inte tappa förtroendet för sin häst och därför är det så viktigt att inte experimentera när man inte har kunskapen och erfarenheten för man kan ställa till saker man inte reder ut och då tappar man förtroendet.
Har man en gång tappat det, blivit rädd tex, så måste det repareras, annras kan inte hästen heller ha förtroende. Det verkar åt båda håll, så att säga.
Det kan man aldrig uppnå genom att göra lekar ur en bok.

Men böcker är bra för att ge teoretisk förståelse för hur det fungerar i umgänget med hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg:

Att man inte kan lära sig genom att göra lekar ur en bok beror inte på att boken har fel vill jag poängtera. Det beror på att man måste kunna avläsa hästarna för att se vad man uppnått, man måste förstå vad man gör och kunna se vad som händer med hästen.

Dom du beskriver som "dåliga NH-människor"... är dom NH-människor? Är man NH-människa bara för att man kallar sig det?
Det du beskriver hör inte hemma i min NH-värld och antagligen inte i din heller.

Det finns Natural Horsemanship med vad det innebär. Det som inte passar in där är inte Natural Horsemanship. Så enkelt är det!
Obs! Alltså min syn på begreppet!

Sedan så är det naturligtvis så, att det finns mer eller mindre "duktiga" NH-utövare precis som i alla andra sammanhang. Olika duktiga på att läsa häst t ex eller har kommit olika långt i sin utbildning. Men det är ju inte dom vi talar om.

Våra hästar går på lösdrift för att det är det naturligaste för dom! Behöver jag lägga till att dom har fri tillgång till vatten och grovfoder (utanför betessäsong)? + en fin storbox som används flitigt nu under bromsanfallen.

Dom är också mestadels oskodda. För hovarnas skull! Vilka verkas av utbildad hovslagare.

För mig så passar NH, lösdrift och barfota väl ihop. Dom följer alla den grundinställning jag har till djurhållning. Men det är jag det! ;)

LIA

Just det.
Sen måste man inse själv att man kanske ger fel signaler eller är för långsam, har fel position i förhållande till hästen.- Timing.

Det är bara att se på folk som ska löshoppa sina.
De står en gnutta framför hästen o smackar o undrar varför hästen är "dum" som då vänder.

Det likhetstecknet har jag inte sett. Som du ser i mitt svar till Belethien så har vi lösdrift och delvis barfota hovar. Men det är vår inställning till hur vår hästhållning ska vara och inget NH kräver.
Vi kör/rider även bettlöst ibland i övningssyfte.

Som du också ser, "håller vi inte på med barfotaverkning" själva. Därtill räcker inte våra kunskaper.
Men vi är "NH-människor"! :)

LIA

som jag ser det är den stora anledningen att NH blivit så oerhört upp-schåsat som koncept i hästvärlden de senaste 10-15 åren, att den tidigare vanliga sunda bondförnuft och kunskap som "hästfolk" hade har försvunnit till stor del. Idag har varenda människa med ett skjul bakom garaget en häst, utan att för den skull ha ngn vidare kunskap eller erfarenhet. När de sen har hanterings problem så greppar man givetvis efter att fixa det, och då låter det bra med en "mirakel skola" som ska fixa det. I själva verket är det vanlig kunskap och erfarenhet som saknas. Att NH säljs som ngt sorts romantiserat, mirakelkoncept är tragiskt tycker jag - det handlar om vanligt sunt förnuft och sund hantering.

Jag kan köpa din tanke när det gäller mig själv. Jag har bara ridit i 20 år, haft egen häst i 5 år, jag anser mig verkligen inte vara särskilt rutinerad eller välutbildad. Jag har ju egentligen bara ridit på ridskola där man inte fick lära sig särskilt mycket god hästhantering.
Min bakgrund gör att jag tänker mig att många fler med mig är som jag och har lika dålig koll på hästhantering som jag hade.
Därför sökte jag mig "andra vägar" eftersom jag faktiskt inte trodde att "den vanliga skolan" hade mer att ge än den jag fått via ridskolan.

Men.
Jag har en bekant som är riktigt duktig dressyrryttare, hon intresserar sig för centrerad ridning, tränar en hel massa för olika instruktörer och jag uppfattar henne som en riktigt duktig hästmänniska. Hon är "vuxen" och har hållit på med hästar bra många år.
Hon hade inga problem med sin unghäst. Hon tyckte att allt var bra osv. Plötsligt en dag vill hästen inte åka transport mer. Det är en stor häst och det blev väl en del bekymmer. Hon kunde inte lösa problemet och jag tipsade henne då om en PNH-tränare. Men dennes hjälp insåg min granne att hon visst hade en hel del problem med sin häst, som hon bara inte insett förut.
Tillsammans verkar de nu ha löst problemet, men där räckte alltså inte en gedigen "klassisk" hästkunskap.

Jag är övertygad om att vi först nu, i detta samhälle där vi faktiskt har tid att ägna oss mer åt studier och funderingar kring hästens beteende har upptäckt saker som "de gamla hästgubbarna" i många fall inte hade koll på.
Det är nog ingen "ny" upptäckt, som sagt har det nog alltid funnits människor som "ser" hästarna som de är, och vad de behöver. Särskilt bland gamla naturfolk skulle jag tro att den kunskapen var utbredd.

Jag blir bara förvånad när jag läser om dessa "nh" människor.
Jag är själv utövare av sk. "nh" men det skulle aldrig falla mig in
att kasta grimskaftet i ansikte på min häst.
Han är min vän o Kamrat i alla lägen o vänner ska man vara rädd om !!
Bara för att man inte utövar "nh" så kan man vara bra häst
människa ändå.

En som haft hästar i 25 år

Jag förmodar att du menar mig och mitt grimskaft... :smirk:
Jag vill betona igen att jag inte kastar något grimskaft i ansiktet på min häst. Om du såg det skulle du inte tycka att det var så konstigt, det låter kanske konstigt i text.
Jag är rädd om min älskade häst, och så känslig som han är skulle jag aldrig kunna göra något sådant om han inte tillät mig.
Jag är noga med att visa honom vad jag vill, varför och att det inte är farligt. Detta för att undvika att han blir panikslagen om det någon gång, av någon anledning, skulle råka bli så att han får grimskaftet i ansiktet.
Det skulle kunna vara att jag halkar på isen när jag leder honom, eller om jag som sagt, skulle råka misslyckas med att byta sida på grimskaftet om jag rider med bara ett.

Det betyder inte att jag kastar grimskaftet i ansiktet på honom varje dag.
En gång har vi gjort detta, för att kolla att det är lugnt. Sedan låter man ju såklart bli sånt.

Tillsammans verkar de nu ha löst problemet, men där räckte alltså inte en gedigen "klassisk" hästkunskap.

Jag är övertygad om att vi först nu, i detta samhälle där vi faktiskt har tid att ägna oss mer åt studier och funderingar kring hästens beteende har upptäckt saker som "de gamla hästgubbarna" i många fall inte hade koll på.
Det är nog ingen "ny" upptäckt, som sagt har det nog alltid funnits människor som "ser" hästarna som de är, och vad de behöver. Särskilt bland gamla naturfolk skulle jag tro att den kunskapen var utbredd.

Det är inget som säger att en "nh-gubbe/gumma" inte kan ge väldigt bra hjälp. OM det är en bra hästmänniska. Jag tror att både du och många "nyfrälsta" underskattar grovt den kunskap som har funnits om hästar även i vårt land och även vi var väl "naturfolk" en gång:rofl: Jag vet fö inte vad för naturfolk du syftar på som hade hästar? Indianerna?

Det låter lite hokuspokus när du skriver som du gör. Hur många här har öht träffat nån "gammal duktig hästgubbe/gumma"? Vad tror man att vi som gjort det menar? JAG menar personer som "ser" hästarna och kan läsa av dem och kommunicera med dem, och oftast även med andra djur, och som kan lösa situationer med hästar på ett sätt som blir bra för hästen och för människan. Utan reptricks och annat.

Jag undrar om du ens kommmit närheten av nån :confused: (och om du i så fall känt igen den ) för ju mer man lär sej ju mer inser man vad kan har kvar att lära av andra.

Själv märker jag direkt om människor har det där eller inte. Jag beundrar och är imponerad av såna människor och de har alltid funnits långt innan nån "hittade" det här med nh. Jag är övertygad om att en del nh-folk har det också men i så fall har det inte ett dugg med deras nh-utövande att göra. Det handlar inte om sånt som bokstavsbeteckningar på vad man gör.

Jag ger inte mycket i det här sammanhanget för ungdomar som gått kurser och sen själva ger kurser :crazy:.

Vem säger att din dressyrvännina inte skulle ha mer att lära???

Det har vi väl alla. Även nh folket.

Jag har en bekant som är riktigt duktig dressyrryttare, hon intresserar sig för centrerad ridning, tränar en hel massa för olika instruktörer och jag uppfattar henne som en riktigt duktig hästmänniska. Hon är "vuxen" och har hållit på med hästar bra många år.
Hon hade inga problem med sin unghäst. Hon tyckte att allt var bra osv. Plötsligt en dag vill hästen inte åka transport mer. Det är en stor häst och det blev väl en del bekymmer. Hon kunde inte lösa problemet och jag tipsade henne då om en PNH-tränare. Men dennes hjälp insåg min granne att hon visst hade en hel del problem med sin häst, som hon bara inte insett förut.
Men bara för att man är en hyfsat duktig ryttare innebär det inte att man automatiskt är bra på att hantera den.

Har själv sett en mkt skicklig ryttare som efter vinst i en högre tävlingsklass- stått o spöat hästen framtill vid lastning.

Om en häst "plötsligt" blir svårlastad brukar det oftast komma sig av att det hänt ngt som påverkar hästen.
Det kan vara en för snabb kurvtagning, inbromsning eller dylikt.

Olater ploppar sällan upp utan anledning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar