Sv: Nh
Mentalt, är det jag som är störst och bäst och den som bestämmer. I mitt eget huvud och därmed något jag överför till hästarna.
Att sedan hästar är individer och att olika raser till viss del har olika mentala egenskaper är en annan sak. Där är det upp till mig som människa att läsa hästen och anpassa mig till individen.
Alla hästar talar samma språk, fr a kroppsspråk, och det är också det språk som vi kan använda oss av.
LIA
För mig, med min NH-inställning, spelar det ingen roll. Klarar jag inte av den ena klarar jag inte den andra. Det är med min intelligens och mina kunskaper och inre energi jag får en häst att vilja följa mina signaler och önskningar. Fysiskt, har jag inget att sätta emot någon häst, undantaget möjligen microponnys.Mentalt sett från människans synpunkt- för om vi har 2 hästar, lika ouppfostrade och beter sig på samma sätt- så tror jag nog att den på 300 kg är mindre obehaglig än den på 700.
Mentalt, är det jag som är störst och bäst och den som bestämmer. I mitt eget huvud och därmed något jag överför till hästarna.
Att sedan hästar är individer och att olika raser till viss del har olika mentala egenskaper är en annan sak. Där är det upp till mig som människa att läsa hästen och anpassa mig till individen.
Alla hästar talar samma språk, fr a kroppsspråk, och det är också det språk som vi kan använda oss av.
LIA