Sv: Nh

Mentalt sett från människans synpunkt- för om vi har 2 hästar, lika ouppfostrade och beter sig på samma sätt- så tror jag nog att den på 300 kg är mindre obehaglig än den på 700.
För mig, med min NH-inställning, spelar det ingen roll. Klarar jag inte av den ena klarar jag inte den andra. Det är med min intelligens :o och mina kunskaper och inre energi jag får en häst att vilja följa mina signaler och önskningar. Fysiskt, har jag inget att sätta emot någon häst, undantaget möjligen microponnys.
Mentalt, är det jag som är störst och bäst och den som bestämmer. I mitt eget huvud och därmed något jag överför till hästarna.

Att sedan hästar är individer och att olika raser till viss del har olika mentala egenskaper är en annan sak. Där är det upp till mig som människa att läsa hästen och anpassa mig till individen.

Alla hästar talar samma språk, fr a kroppsspråk, och det är också det språk som vi kan använda oss av.

LIA

Edit: En instruktör kan lära dig hur du använder kroppsspråket, men inte när. Det är samma sak när man tar körkort, du blir aldrig fullärd, men när du klarat uppkörningen har du tillstånd att träna själv. Du sitter altså inte med körläraren brevid dig hela livet. (Du kan ha en instruktör som lär dig grunderna, men resten är upp till dig hur du lär dig)

Du skall vara försiktig med att säga att man inte behöver en instruktör... Det är nog en dum sak att säga, tänk på alla som egentligen itne vet hur de ska läsa av en häst...

Resultatet om de börjar leka med NH kan bli allt från, det gick... till katastrofer i form utav en ohanterlig/rädd häst, ett brutet ben, sjukhusvistelse eller tom. en begravning och en ledsen familj...

Nh är Inte något man bara ska göra sådär...
Jag vet kända NH-namn som blivit omkullkastade av ilskna hästar som tagit tag i kläder och ruskat om, kastat ner på backen och stampat mot... Den tränaren hade tur... han hade säkerhetsväst och hjälm...
Det värsta som hänt mig hittils är en häst som jag stod bakom medans en elev hanterade den på en kurs... Hästen klev på min fot så jag inte kunde flytta mig (stod Väldigt dumt till) backade sedan, vänligt men bestämt, omkull mig... Jag har haft tur...

Hästar som får sin rang ifrågasatt Ska testa den som ifrågasätter rangen... Annars vet de inte om den individen verkligen håller måtten. Detta kan vara allt ifrån att hästen vägrar flytta på sig till att den går till attack.
Det är väldigt varierande från häst till häst vad den gör, eftersom hästar är individer.

Sedan har vi aspekten att människan i all vänlighet vill så gärna göra rätt men det blir fel och de bryter ner en sammarbetsvillig häst.
Om människan missar de positiva signaler, som oftast är Väldigt små, som hästen skickar till människan, och människan fortsätetr och tjata och tjata på hästen om vad den skall göra, kan människan mycket snabbt trubba av hästen, eller bryta ner den psykiskt.

En bra tränare är guld värd och skall Aldrig underskattas!

Vad kan jag säga, annat än att vi har olika uppfattning om NH-instruktörer. Måhända har jag haft turen att i stort sett undvika dom sämre.

Utan kunskap är det svårt att göra något här i livet helt rätt. Det gäller även inom hästvärlden. Den kunskap jag fått via ett antal NH-instruktörer är ovärderlig för mig och inget jag skulle ha kunnat eller hunnit skaffa mig på egen hand. Fr a har dom påverkat min syn på och baskunskap om hästar. För kom ihåg att NH inte är "ett sätt att träna häst" utan en filosofi som inbegriper allt som har med människa och häst att göra.

LIA

Det där är Helt felaktigt... på alla möjliga tänkbara sätt...

Varför skulle en instruktör INTE kunna lära dig När du skall använda ditt kroppspråk? Det är ju det som är en av grundstenarna i en instruktörs utbildning!
Att kunna hjälpa eleven att lära sig att se vad hästen säger... och vad eleven skall svara.
Jag vet inte vad du har haft för instruktör om du tycker så. Det är tråkigt om du haft en så dålig instruktör att hon/han inte hjälp dig att lära sig att se När... bara hur.

Att bara lära ut Hur men inte När är att lära en elev att oavsiktligt bryta ner hästen.

Givetvis blir du inte fullärd, men det går inte att jämföra en bil och en häst.
Det skulle vara som att säga att "man blir aldrig fullärd på att rida... men man kan ju inte ha en tränare hela sitt liv heller"?
Till och med Kyra K, Peter Eriksson, Lussan mfl. rider för en instruktör...

Samma sak gäller för NH. Vi blir aldrig fullärda och just Därför ska vi alltid fortsätta att gå på kurser och ta lektioner.

Edit: En instruktör kan lära dig hur du använder kroppsspråket, men inte när. Det är samma sak när man tar körkort, du blir aldrig fullärd, men när du klarat uppkörningen har du tillstånd att träna själv. Du sitter altså inte med körläraren brevid dig hela livet. (Du kan ha en instruktör som lär dig grunderna, men resten är upp till dig hur du lär dig)

Jag vill tillägga något där som du var inne på med att du må inte vara kroppsligt starkast men mentalt...

Hur ofta har man inte sett shetlandsponnyn som delar hage med halvbloden, och dominerar hagen med järnhand?

Storleken Har inte betydelse... det är psyket som har det.

Jag håller med i det här. Modetrender är lika vanligt i hästvärlden som överallt annars, alltifrån kläder till "inriktningar".

Men bra hästhantering har alltid varit det, oavsett vad man kallar det. Duktigt hästfolk som ahr förstått sig på hästar och att samarbeta med dem har alltid funnits (och troligen fler förr än idag när hästar inte hör till vardagen) och det fanns långt innan nån hört talas om nåt NH med tillsats av en eller flera bokstäver:cool:

Tja givetvis för att hästen inte skall vara huvudskygg. Detta är en väldigt praktisk sak att lära hästen.

Men då skall jag också betona att det itne är frågan om att randa upp hästen så den blöder utan snarare om att humpa repet.
Det är en stor skillnad i det.
Meningen är inte tat göra hästen illa med detta utan att bygga upp förståelse för att bara för att något hamnar i ansiktet behöver det itne vara för att vi vill vara elaka.

Hästar är tåligare än vi oftast tror.
Se abra på hur våldsamt de kan klia sig i ansiktet på krubbkanten/boxkanten eller när de står svans/ansikte med en kompis och får kompisens svans slåendes i ansiktet för att få bort flugorna.

Att lära hästen att ett rep som kommer i ansiktet inte är farligt är bara bra.
OM det görs på rätt sätt!
Vilket resonemang:mad:
Praktiskt:eek:

Gör du så med dig själv eller dina barn oxå.
Få hästar är huvudskygga utan orsak.

Det är betydligt bättre att ge fasen i att slå den med repet i ansiktet- av misstag.

Givetvis är det praktiskt...

Hästen blir tryggare i sig själv när den inser att det inte är farligt att få saker i ansiktet.

Vad jag vill betona som du verkar missa är att "slå" ett rep i ansiktet innebär inte att det ska ta ont, det är meningen att det ska humpas.

och det skall göras på rätt sätt.
Om man reagerar med att det är hemskt eller tror att det kommer att ta ont för hästen har man inte förstått hur det skall gå tillväga och skall inte heller försöka sig på något liknande.

Jo en häst kan vara huvudskygg "utan orsak", eller rättare sagt, orsaken är för att människan trippat på tå runt hästen och inte vant den vid att bli rörd i ansiktet (givetvis kan den också blivit slagen men långt ifrån alla huvudskygga hästar har blivit det).
Det är just det man skall vänja bort, även om ett rep kanske inte är det jag skulle börja med.

Senaste hästen jag tränade bort huvudskygghet på var min hovslagares ungsto som inte hade någon som helst anledning att vara huvudskygg.
Det var inte den första avkomman efter det stoet (dvs mamman till det stoet) som varit huvudskygg (eller egentligen öronskygg) medans hovslagarens alla andra hästar var cool lugna när det gällde att bli berörda runt huvud/öron.

Jag har även arbetat med helt ohanterade hästar som gått som vildhästar i stort sett, även de var otroligt huvudskygga av anledningen att de inte blivit vänjda att bli berörda (öht).

Senast ändrad:

Det var svanhild inte jag :angel:

Jag har däremot erfarenhet av både de ena och det andra- inkluderat ett bra antal ouppfostrade islandshästar- och visst är de kniviga när de inte vill men jag själv tycker att det är en skillnad mellan en liten häst och en stor. Mentalt sett från människans synpunkt- för om vi har 2 hästar, lika ouppfostrade och beter sig på samma sätt- så tror jag nog att den på 300 kg är mindre obehaglig än den på 700.

Sorry, kan man skylla på att man e sommartrött? :crazy:

Jo, mer obehaglig är helt klart en ardenner, jämfört med en isis. Men nu var det ju inte det jag pratade om, utan om man kunde räkna med att en "nordisgubbe" skulle kunna ha lika bra hand med alla sorters raser, bara för att han har bra hand om nordisar.

Jag menar inte att den ena är svårare än den andra men jag tycker att det är klart mer obehagligt att sitta på ett stort halvblod som stegrar sig än en c-ponny. Det finns vissa hästar, som storleksmässigt, blir "obehagligare" att hantera. Kan jämföra min ponny med ett halvblod jag red- när ponnyn kastar med huvudet så var det ingenting helt enkelt, men när varmblodet gjorde det kom hon automatiskt i höjd med min näsa och kunde lätt knäcka den om hon hade lust.
Men det betydde inte att jag blev rädd eller så- men det var klart mer obehagligare än att ta hand om en mindre häst med samma lynne.

varför skulle han inte det? en häst är en häst är en häst, de är individer...

/Migo
som jobbar med allt från minishettis till ardennerhingst...

Varför i hela friden ska hästen blir resistent mot att få ett rep på huvudet:eek::confused:`
Hua- vad folk hittar på saker som inte fyller ngt positivt syfte.
Är det att skapa ett förtroende:confused:

håller förövrigt med Belethien:bow:

Det är väl ganska lämpligt om han inte blir rädd om jag råkar slänga repet i huvudet på honom istället för runt det (som det är meningen) när jag rider i grimma med bara ett grimskaft?

Däremot skulle han ju bli rädd om jag slog med repet mot hans huvud.

Det är att skapa förtroende ja, att han lär sig att det jag utsätter honom för aldrig kommer att skada honom. På så vis behöver han aldrig bli rädd och skada sig i krisiga situationer, utan han kan lugnt lita på att jag tar hand om oredan åt honom.
Tex om han skulle fastna med hoven i något när vi är ute i skogen, tex när jag rider in honom och lägger konstiga saker på hans rygg och hoppar upp dit själv.
Det märks att han blir stolt och trygg varje gång jag visar honom en ny farlig sak och hjälper honom övervinna sin rädsla.

Synd att det finns så mycket folk som inte kan se längre än näsan räcker. :smirk:

varför skulle han inte det? en häst är en häst är en häst, de är individer...

/Migo
som jobbar med allt från minishettis till ardennerhingst...

Hon syftar på det jag sa: att om båda hade samma lynne så är en ouppfostrad islänning klart lättare att hantera än en ardenner med samma beteende.

Att lära hästen att ett rep som kommer i ansiktet inte är farligt är bara bra.
OM det görs på rätt sätt!

Precis! Man kan ju inte hålla fast hästen och stå och slå den i ansiktet tills den blivit "resistent" (om de nu kan bli resistenta?? :smirk:)

Man börjar ju med att gunga mjukt med repet och sedan gradvis gunga upp det så det kommer i närheten av hästens huvud. Varje gång hästen står still avslappnat slutar man och vilar lite. Då förstår hästen att det jag vill när jag gungar med repet är att han bara ska slappna av. Så får man öka på. Försiktigt och hela tiden vara noga att man inte skrämmer och att hästen inte går in i sig själv för att den blir rädd.

Håller med :bow: Tycker att man ska miljöträna skiten ur hästen :D de ska helt enkelt lära sig att "matte utsätter mig aldrig för ont". Och ju mer en häst klarar av ju tryggare blir den i sig och i sin ledare.

/ D som hänger i svansen på sina hästar

Natural Horsemanship är mycket mer än bara hästhantering.
Det är också mer och annorlunda än vad "gamla hästgubbar" var. Idealiserningen av dessa gubbar är inte rättvisande. Det fanns dom som aldrig borde kommit nära en häst. Dom hade heller inte häst av dom orsaker vi har idag, så jämförelserna haltar en hel del.

Om NH är en modetrend, så är det en synnerligen långlivad sådan. Och om det är en, vad kom före? Och före den?? För modetrender är ju något som ständigt måste förnyas.

LIA

Hur vet du det? Om att det är mer och annorlunda än gamla "hästgubbar". :confused: Det har alltid funnits människor som förstår sej på djur och även hästar då, oavsett alla bokstavsnamn på det:angel: Det har även funnits korkade människor som inte förstår sig på djur.

Du och andra menar alltså att det är först NU på 2000-talet som människan begripit sig på HÄSTEN:rofl::rofl::rofl::rofl:
:D:rofl::eek:

Såna här diskussioner blir alltid komiska och visar nog mest hur långt från vanligt hästvett vi kommit i dagens samhällle.......

Senast ändrad av en moderator:

... men jag tycker att det är klart mer obehagligt att sitta på ett stort halvblod som stegrar sig än en c-ponny.
Då måste jag ha missuppfattat. Jag trodde vi talade om hantering och uppfostran. Inte ridning.
Sorry.

LIA

Håller med :bow: Tycker att man ska miljöträna skiten ur hästen :D de ska helt enkelt lära sig att "matte utsätter mig aldrig för ont". Och ju mer en häst klarar av ju tryggare blir den i sig och i sin ledare.

/ D som hänger i svansen på sina hästar
:rofl::rofl:
de tror att det är polishästar de har- som MÅSTE vänjas vid allt möjligt skit.
Tycker att det bottnar i rädsla ellerett behov av att behöva dominera sin häst.

Om jag skulle vara klantig o göra illa min häst vid ett tillfälle, betyder inte det att de är rädda för mig hädanefter. ber om ursäkt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar