NH, bra? :O

Sv: NH, bra? :O

Skulle du kunna ta en övning som exempel och förklarar varför du tycker att det är trams?

Om man tex tar en ledövning.

Hästar över året bör redan vara ledtama. varför ska man då traska runt och öva ledning?

Behöver hästen korrigeras gör man det vid det tillfället det inträffar. tex den stimmar vid uttag i hage.

Hanterar hästen gör man i det dagliga. Inget att öva på om du förstår vad jag menar.

Dessutom kan ingen ledarskapsövning i världen få hästen att tex hoppa bättre om man nu är hoppryttare.

Har man många hästar finns det heller inte tid till att öva på onödiga saker.

Men många övningar är ju också till för att stärka banden mellan hästen och ryttaren och att kunna kommunicera med varandra på en nivå som båda förstår. Tycker man att det är trams så skulle jag säga att man helt enkelt har läst på för lite. Sen är det självklart upp till var och en vad denne prioriterar med sin häst, men en bra relation borde vara något alla eftersträvar oavsett disciplin.

Senast ändrad av en moderator:

Men man vill ju kanske bygga upp ett förtroende och en kommunikatio´n mellan sig och hästen?

Om man kan dominera hästen på ett så fint sätt att den vill bli dominerad, är beredd att göra i princip vad som helst om dens ledare ber den om det och litar till 100% på den, så blir inte bara den dagliga hanteringen mycket enklare och säkrare utan man kan även utveckla hästen i rörelser, muskulärt och framför allt självförtroende och utstrålning!

Att träna ledövningar är att visa hästen att nu är det jag som bestämmer, utan våld eller att utsätta sig själv för fara. Har man satt de positionerna på plats och hästen vet vart den ska befinna sig, ja då har man en stark grund att bygga vidare på. Då har hästen accepterat en som ledare, den vill vara med en, känner sig trygg och säker iom att man kan dominera den på ett fint sätt. :) Då kan man också, om man vill utveckla det till att få en hopprädd häst att hoppa. Till att få hästen att gå passage och piaff. Till att göra öppna och skänkelvikning helt löst. Till att lasta en lasträdd häst helt fritt, osv.

Har du hästens förtroende, respekt och uppmärksamhet och den vill vara med dig så uppstår det inte sådana "vardagliga" situationer som att hästen tramsar vid haggrinden eller sparkar efter dig när du borstar den, mm. Den har respekt för dig och litar på dig! Den lägger över hela det ansvaret att se efter faror och skydda sig själv på dig.

Även fast det kanske kan verka töntigt att träna sådana simpla saker som ledövningar, som alla borde klara av, och säkert kan göra det också, så är det som en grund. Att leda hästen blir något mer. Man börjar tänka efter vart man befinner sig i förhållande till hästen. Man börjar checka om hästen alltid lyssnar på en. Man använder sin kropp istället för att dra i grimskaftet om man vill få hästen att gå framåt.

Att träna på att leda hästen och verkligen tänka kan vara en start på en kommunikation byggd på förståelse, ömsesidig respekt, tillit och små signaler. Allting blir mycket roligare om man förstår varann, och säkrare på en och samma gång. :)

Jo men visst förstår jag vad du menar.. det har blivit väldigt populärt och vissa tjänar pengar och vissa som inte kan hoppar på det..
men jag tycker det är bra att osäkra tar del av nh för det ger resultat.. många klarar inte av sina hästar och detta tycker jag är ett bra sätt, blandat med eget förnuft förstås.. precis som det är med alla "läror"
Det har dock blivit lite för amerikanskt ibland.... tycker jag då..
För mig är också riktigt bra hästhantering många års erfarenhet utav många hästar men nånstans måste man börja och detta är ett tillvägagångsätt för mig och många andra.

Men jag förstår vad du menar och vill inte på nått sätt hoppa på dig eller så utan jag var bara intresserad:)
Jag håller med dig om att det har blivit lite som en populäritetsgrej och alla snackar om Natural horsemanship och hur fantastiskt det är... givetvis är målet att alla ska hantera sina hästar bra men det är ju inte alltid så tyvärr.
Jag och många andra har fått mycket bättre kontakt med våra hästar och iaf min häst är mycket tryggare och lyckligare nu än innan så jag är väldigt glad att jag börjat träna hantering:)

Av intresse undrar jag hur du tränar med din häst för att få en bättre kontakt och hur ditt tankesätt är?

Det här kommer låta som fruktansvärt skryt, men det är sanning och kanske lättare att förstå mig..

Jag nog vad många skulle Känsla för hästar helt enkelt.
Kontakten får jag i den dagliga vården och hanteringen.

Jag har aldrig gjort några specifika övningar men jag skulle nog kunna säga att mina hästar skulle göra allt jag ber dem om ändå.

Tex behövs inga övningar för att de ska följa mig hack i häl när de är lösa. De försöker sitta i mitt knä ändå.

Sedan är jag väldigt noga med att se till individen. Något som många tyvär tycks ha missat inom NH.

Hästar är olika och har olika personligheter helt enkelt.

Av det jag sett här på Buke skulle tex att kunna rida hästen i bara grimma var något utöver det vanliga.
De av mina som är inridna är inga som helst problem att rida i grimma. Även om det inte är något jag aktivt tränat.
En av dem satt jag på i endast grimma på väg från hagen första gången hon hade ryttare. Jag orkade helt enkelt inte gå hem:p

Lite sådana här grejer som gör att jag inte kan se vad som är så fantastiskt med nh. Det en del anser vara något utöver det vanliga är helt enkelt vardagsmat för mig.

Ytterligare en viktig faktor för mig är att jag kan läsa av hästar.
Tex idag verkar du inte riktigt på G, vad kan det bero på?
Jasså, du är lite uppspelt för att det är väderomslag..ok

Ingen häst fungerar enligt "regelboken" i min värld. Därför denna "allergi" mot folk som gått en kurs eller läst en bok och tror att de sett ljuset i tunneln.

Nåja, lite om mina tankar bara...

Men att rida en häst i grimma är ju inte särskilt svårt om hästen bara är tillräckligt lugn. Inte heller att få den att följa en. Det är bara att be den med sin kropp. :)

Det är alltså inte svårt att få hästen att göra sånna saker. Men NH är ju inte bara att rida runt i grimma eller lunka omkring med hästen efter sig (inte för mig iaf).

Det handlar ju om att lära sig hästens språk och lära sig kommunicera med hästen enligt dess eget sätt så att den förstår. Det handlar om att utveckla hästen både psykiskt och fysiskt och hela tiden enligt dess eget språk och med fina små signaler. Att bygga upp ett sådant samspel så man kan utöva svår dressyr och hoppa tillsammans, och hela tiden ha hästens koncentration, tillit och att den förstår. Det är ju att dominera hästen enligt dess egna sätt och på så sätt bli dess vän. En trygg och snäll vän som den vill vara med och vill lyda.

Sen att rida med grimma, att flytta diverse delar av hästen, att backa den, att hoppa med den, att löslongera den eller vad man nu vill göra, är ju som en väg för att människan ska lära sig kommunicera med hästen och i takt med att man bygger upp ett finare och finare samspel och ett starkare band mellan varann, också kan utföra mer och mer avancerade rörelser.

Aja, ska sluta svamla nu. Tycker bara att det är lite trist att vissa ser ned på att man kommunicerar med hästarna och går ut och tränar det... Det har gett så mycket, iaf för mig. :)

Jättebra om det funkar för dig.

Själv behöver jag faktiskt inte öva kommunikation. Den finns där ändå. Hela tiden.

Ska iinte ge mig in i någon debatt här. Blev bara ombedd att ge min syn på saken vilket jag försökt göra.:banana:

Ja okej! Alla gör som de vill och går sin egen väg :)

Ville bara försöka säga att jag tycker många fått en dålig syn på NH. Tycker det är lite synd då det faktiskt ger så mycket och man (eller iaf jag) har lärt känna och kommit mycket närmre min häst på det sättet... :)

(dock självlärd, så jag vet inte riktigt vilken NH som lärs ut på kurser eller liknande...)

God natt!

Jag tycker inte heller att nh är fantastiskt och utöver det vanliga men jag tycker det är roligt att ha övningar att finslipa på och göra hästen uppmärksam på mina signaler. hanteringen är ju till för mig egentligen och jag kan inte från början jag måste ha en chans att lära mig.

Klart att man läser av hästen varje dag, det är ju naturligt ingetn utöver det vanlig.

Jag tränar hantering och respekterar att hästar är olika individer..jag säger inte att jag är ett proffs och visst har man en grundmall som man checkar av hur hästen beter sig och efter det gör man så som det passar den individen.

Jag måste erkänna att jag behöver övningar för att finslipa på kommunikationen. Jag behöver inte heller övningar för att min häst skall följa mig men jag behöver övningar för att skicka på han på en transport på 8 meters avstånd... jag behöver också träning och erfarenhet när det gäller andra saker. detta skulle jag tippa på att du menar som onödiga övningar men det är det inte för mig som vill ha en finkänslig kommunikation med min häst.

Att du tar itu med svårigheter när dom kommer gör inget för mig men lite poängen med kommunikationen man har med sin häst och som jag tränar på att man inte ska behöva ha svårigheter med det. Det finns såklart andra saker som är delar av den stora poängen än just detta.

Jag tror inte heller att det finns en regelbok... men jag kan träna hantering ändå:)

Träna på du bara.:banana:

Som sagt. Jag försökte bara ge ett svar på hur jag såg på det hela.

Jag tycker att träningssättet i NH är bra, om man vet vad man håller på med. Det har funkat jättebra för mig på mina hästar som jag haft iaf.

MEN, samtidigt så håller jag med älgen lite om att det blivit en modefluga. Det är väldigt synd tycker jag att många hör så mycket bra om det och vill prova det för att överskatta sig själva och se sig själva som duktiga.
För gör man fel så kan det förstöra bandet mellan häst och ryttare betydligt mer än vad det var innan.

Sticker ut hakan o instämmer med älgen. Jag övar inte vår kommunikation speciellt, har en bra kommunikation ändå. Jag marktränar mina hästar ibland, den ena oftare än den andra för att han har det individuella behovet. Ibland när jag ser "NH" trådar så tar jag mig för pannan, man ser en häst som blir longerad, en häst som hoppar osv. Och så kallar man det lek. Ja det låter väl roligare kanske, men jag loshoppar mina i träningssyfte, jag löslongerar av samma skäl. Lyfta på ben o flytta för tryck kan de - varför öva på det?
Kan inte låta bli att småle åt repgrimms hysterin (ja nu är jag beredd på flygande skit i min riktning) men ärligt talat vad smart av tillverkarna. Det finns många sätt att sko sig på hästägare som vill sina hästar väl.

Är egentligen NH och alla liknande saker bra? Mår hästen bra?

Jag var mycket intresserad av detta förut, och lite nu då förstås eftersom själva grejen är ett bra sätt att bli vän med sin häst.

Men jag förstår inte det där med underkastelse? Varför måste hästen visa det? Eller ja, jag vet ju varför men liksom, är det inte bättre att vara på samma nivå som hästen? Jag kör med att jag och min ponny ska vara vänner, ingen underkastar sig mot någon utan är en självständig individ typ. Självklart har jag ju grundregler, han får inte vara dum och tro att han kan bestämma över mig bara för att vi är vänner, men jag begär inte att han ska visa underkastelse. Samma gäller ju mig då, jag får inte vara dum mot honom :P Och vi stöttar varandra, om jag (Som faktiskt är lite nervös av naturen :P) blir nervös brukar han visa att det är helt okej, och om han blir nervös gör jag likadant mot honom. Det funkar väldigt bra för mig och min ponny iaf.. någon mer som tänker så?

Kan ju vara så att jag har fått allt om bakfoten, att det är det NH går ut på, då får ni säga till :P

Nu har jag bara läst det här inlägget i tråden. (ont om tid :angel:) Men jag håller med dig. Jag vill vara vän med min häst och inte bara styra och dominera. Har nyss läst färdigt en bok som heter "Tänk som din häst". Micheal Peace (stavning?) heter författaren och han har ungerfär den synen på förhållandet mellan häst och människa. Bra bok! :bump:

Sticker ut hakan o instämmer med älgen. Jag övar inte vår kommunikation speciellt, har en bra kommunikation ändå. Jag marktränar mina hästar ibland, den ena oftare än den andra för att han har det individuella behovet. Ibland när jag ser "NH" trådar så tar jag mig för pannan, man ser en häst som blir longerad, en häst som hoppar osv. Och så kallar man det lek. Ja det låter väl roligare kanske, men jag loshoppar mina i träningssyfte, jag löslongerar av samma skäl. Lyfta på ben o flytta för tryck kan de - varför öva på det?
Kan inte låta bli att småle åt repgrimms hysterin (ja nu är jag beredd på flygande skit i min riktning) men ärligt talat vad smart av tillverkarna. Det finns många sätt att sko sig på hästägare som vill sina hästar väl.

Att hoppa med hästen kan vara att testa om hästen litar på en. Att kunna bygga upp hästens självförtroende i t ex hoppningen. Detsamma gäller ju när man "tränar" att gå över pressenningar. Det handlar ju om att visa hästen att den kan lita på en i alla situationer och till och med kanske våga gå över själv när matte (den som dominerar den och leder den) visar vägen. :)

Min häst t ex har varit väldigt bomrädd och är det fortfarande. Jag tränar därför mycket kommunikation genom att leka henne och göra olika sorters övningar. Då får jag hennes förtroende, respekt och koncentration och hon vill bli dominerad av mig. Hon vill göra rätt och hon vill vara mig till lags, hela tiden! Hon börjar testa vad jag vill om det är så att hon inte förstår eller är rädd för att göra det jag ber henne om, och till slut när hon förstår får hon massor av beröm. :bow:

Så brukar jag hoppa eller kliva över bommar lite då och då, och jag ser att hon tvekar mindre och mindre. Hon koncentrerar sig mer på mig och försöker övervinna sitt dåliga självförtroende istället för att fly från det läskiga.

Här är en ganska bra beskrivande bild på hur det såg ut för nån månad sen, första gången vi "tränade" att gå över den bomserien.

På den här bomserien hade vi tränat ett litet tag och här ser man hur hon litar på mig och går lugnt över.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/15190000-15199999/640x480/15199577.jpg

I går när vi gick över bomserien traskade hon över rakt efter mig utan att tveka en enda sekund. Så det går framåt och därför känns det väldigt kul att denna kommunikation vi skapat hjälpt oss och framför allt henne att utveckla sitt självförtroende och banden blir starkare mellan oss. Hon har även blivit mycket mer nyfiken på allting och vågar nosa och undersöka sådant som är läskigt istället för att fly från det.

Kom bort mig lite från ämnet nu, men jag tycker det är ganska synd att folk ser ned på NH med en gång. Man behöver ju inte hålla på och träna och bygga upp en kommunikation bara för att man har problem med sin häst. Men det kan hjälpa t ex en lat häst att bli mer allert, en rädd häst att få bättre självförtroende osv, samt att människa och häst får ett finare förhållande till varann.

Men jag tycker inte att det är fel att inte "öva" NH eller kommunikation. Jag tycker bara att det är synd att folk tycker det är fel med att kommunicera med sin häst på det sättet.

Hästar är hästar. Människor är människor. Vad vi människor måste lära oss är att hantera hästar som hästar. Rangordning och dominans är helt naturligt för hästar, men ofta ovant för oss människor.

I hästars värld så har alla sin plats på rangskalan. Tittar du på ett flock hästar i hagen så är det de som ligger i mitten på rangskalan som kivas och bråkar. De försöker nämligen konstant att klättra över varandra i rang. Så de byter plats med varandra hela tiden. Ledaren i hagen, är oftast stark i sin roll och de andra vet att det inte är lönt att utmana honom på hans position. Sen har du några riktigt ranglåga som hellre går undan än bråkar.

Så fungerar hästar! Två hästar kan aldrig vara på samm nivå i rang, en är ALLTID högre än den andra. Det betyder att du kan inte vara på samma nivå som din häst, någon av er är högre i rang och det är du som bestämmer vem som ska vara det...

Så när du tar ut din häst ur flocken, så är det upp till dig att vara högre i rang om du vill ha en häst som är avslappnad och i balans och därmed mår bra.

Att vara högre i rang, ledare, betyder inte att man på något sätt är en elak typ. Tvärtom så ser hästen upp till sin ledare, den litar på dig, den lyssnar på dig...

Och det är ju självklart mycket enklare att utbilda någon som lyssnar på en, än någon som hela tiden måste hålla koll på allt som händer runt omkring.

Personligen gillar jag inte uttrycket NH. Det finns så många klåpare där ute som tycker att de är experter. Oftast så lär man bara hästarna "cirkus-konster", dvs att de ska göra saker på kommando, t.ex. backa när man viftar med grimskaftet.

Jag vill att hästen ska backa undan för min kropp, att han ska vara vaken på var jag är någonstans och gå undan. Den som flyttar på en annan är alltid högre i rang. Dessutom slipper man ha stålhätta i skorna... :rofl:

Att vara ledare för sin häst är något positivt! Hästen ser upp till sin ledare, avgudar honom, gör vad som helst för sin ledare, följer honom genom eld och vatten.

Hästen litar också på sin ledare, den vet att ledaren håller utkik efter faror och talar om för hästen om det är fara å färde.
På så sätt kan hästen koppla av och njuta av livet.

Det är som att ha en bra chef på jobbet, man är ju inte rädd för chefen utan man ser upp till henne/honom och vet att de är kloka och ärliga, och att man kan lita på det de säger.
Motsatsen är dålig chef, som säger saker som han sen inte håller.

Eller ta en mamma med dåligt ledarskap/konsekvens. Jo det finns såna. :) Hon säger "om du inte städar ditt rum nu så blir det inget godis på lördag".
Barnet skiter i att städa för hon vet att hon kommer ändå att få godis på lördag, bara hon skriker och bråkar tillräckligt mycket...
Så får man bråkiga barn som hela tiden måste hålla på och testa gränser.

Jättebra förklaring! :bow: Precis så jag ser det, men är inte lika bra på att förklara^^

Kanske borde börja använda uttrycket "kommunikation" som någon föreslog, eftersom NH verkar ha en negativ klang i mångas öron.

Jag har tränat PNH i snart två år. Visst jag håller med om att Parelli tjänar en massa pengar på detta, men samtidigt- hur mycket pengar lägger inte "vanliga" hopp- och dressyrryttare ner på att köpa snygga grejer till sin häst, samt att åka på träningar och tävlingar! Jag anser att NH är ett mycket bättre sätt att spendera sina pengar på!

Om NH/PNH nu är en modefluga så hoppas jag att det är en modefluga som har kommit för att stanna, för jag tror att de flesta hästar blir lyckligare om man börjar kommunicera med hästen på dess villkor! Iaf har min häst blivit mycket lyckligare och trevligare att hantera sedan jag började med PNH.

Till Ella! Vad du är duktig som är självlärd!! Din häst ser verkligen ut att tycka om dig! Hur länge har ni tränat tillsammans och hur länge har du hållt på med NH? Läste att du inte är så gammal.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 411
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 402
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 270
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar