NH, bra? :O

D

diskho

Är egentligen NH och alla liknande saker bra? Mår hästen bra?

Jag var mycket intresserad av detta förut, och lite nu då förstås eftersom själva grejen är ett bra sätt att bli vän med sin häst.

Men jag förstår inte det där med underkastelse? Varför måste hästen visa det? Eller ja, jag vet ju varför men liksom, är det inte bättre att vara på samma nivå som hästen? Jag kör med att jag och min ponny ska vara vänner, ingen underkastar sig mot någon utan är en självständig individ typ. Självklart har jag ju grundregler, han får inte vara dum och tro att han kan bestämma över mig bara för att vi är vänner, men jag begär inte att han ska visa underkastelse. Samma gäller ju mig då, jag får inte vara dum mot honom :P Och vi stöttar varandra, om jag (Som faktiskt är lite nervös av naturen :P) blir nervös brukar han visa att det är helt okej, och om han blir nervös gör jag likadant mot honom. Det funkar väldigt bra för mig och min ponny iaf.. någon mer som tänker så?

Kan ju vara så att jag har fått allt om bakfoten, att det är det NH går ut på, då får ni säga till :P

Sv: NH, bra? :O

Hästen måsre inte visa underkastelse för mig iaf. Men jag vill ha hästens koncentration, och när jag får den och hon är koncentrerad, litar på mig och respekterar mig så slappnar hon också av och hänger med öronen och ibland tuggar hon också lite. Men hon gör det inte för att hon känner sig kränkt, rädd eller osäker utan snarare tvärtom! :)

Har som grundtänk att jag ska utveckla min hästs självförtroende, få henne vacker och visa upp henne genom att leka henne. Vi ska bygga ihop ett fint samspel så vi tillslut kan dansa avancerade danser med varann, som just bygger på koncentration, förtroende och ömsesidig respekt. Hästen respekterar mig och jag respekterar henne. Dock får hon aldrig flytta mig genom hot eller så, då jag vill vara hennes ledare, inte tvärtom. Men anser hon mig vara en god ledare så kommer hon också vilja vara med mig och utföra det jag ber om! :) Om inte är det jag som får tänka till varför...

Roligt med en ny diskution om detta. Kommer säkert väcka många frågar :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte heller att hästen måste visa underkastelse. Däremot vill man ju gärna att hästen visar att den har respekt för en precis som Ella beskrev. Men det vill man ju i alla dicipliner. ¨
Personligen ser jag NH som kommunikation, som ett sätt för mig att lära mig att kommunicera med hästen med kroppsspråk, på ett sätt den förstår. Det tycker jag är jätteintressant.:D

Att fråga detta är ungefär som att undra om gud finns. Folk har mycket starka åsikter åt båda håll.
Man får skaffa sig en egen uppfattning.

Ja, håller med dig... Och sen beror det ju faktiskt på vad man anser är NH också. Och hur man hanterar sin häst..

Jag tycker det beror lite på vad man menar med att underkasta sig. Man vill ju inte ha en häst som kryper för en, som är rädd och undergiven, utan (precis som Ella skriver) visa upp en vacker häst som är stolt och har självförtroende. Samtidigt måste ju hästen lyda sin människa, speciellt i krävande situationer, eftersom det annars kan bli farligt. Sedan om man använder sig av NH eller någon annan metod för att uppnå detta beror ju på vad man trivs med och vad man anser funkar bäst :)

Angående underkastelse så behöver det nödvändigtvis vara negativt. Det beror mycket på hur man definierar underkastelse.

Enligt mig ska hästen våga "säga" till mig vad den vill och lita på sig själv, men underkastelsen ska ligga på den nivån att det är min vilja som är den slutgiltiga om du förstår.

För att en häst ska fungera med människor måste den lyda. Och vi måste lyssna.

Jag var mycket intresserad av detta förut, och lite nu då förstås eftersom själva grejen är ett bra sätt att bli vän med sin häst.

Men jag förstår inte det där med underkastelse? Varför måste hästen visa det? Eller ja, jag vet ju varför men liksom, är det inte bättre att vara på samma nivå som hästen? Jag kör med att jag och min ponny ska vara vänner, ingen underkastar sig mot någon utan är en självständig individ typ. Självklart har jag ju grundregler, han får inte vara dum och tro att han kan bestämma över mig bara för att vi är vänner, men jag begär inte att han ska visa underkastelse. Samma gäller ju mig då, jag får inte vara dum mot honom :P Och vi stöttar varandra, om jag (Som faktiskt är lite nervös av naturen :P) blir nervös brukar han visa att det är helt okej, och om han blir nervös gör jag likadant mot honom. Det funkar väldigt bra för mig och min ponny iaf.. någon mer som tänker så?

Kan ju vara så att jag har fått allt om bakfoten, att det är det NH går ut på, då får ni säga till :P
Om du inte vet vad som gäller i en viss situation, vem som bestämmer etc, så mår du inte särskilt bra, och samma gäller i hästens värld. man kan ju lägga in olika innebörd i begreppet underkastelse, och underkastelse i min värld är inte lika med att man ska "göra en slav" av hästen, utan underkastelse ar att jag uppträder så att hästen accepterar att jag är ledaren som bestämmer, vad hästen ska göra och att han har förtroende för att jag inte sätter honom i situationer som kan innebära att han skadas eller dör ( vilket hästar tror att de ska göra när de får infallet att fly).
. Att ställa det så att jag o hästen är på "samma nivå" innebär att hästen blir osäker och att han inte litar på mej, och det kan ta en ände med förskräckelse för både människa och häst. Det är en helt galen filosofi, eftersom hästen inte har förmågan till logiskt tänkande som en människa. Det är tvärstopp mellan hjärnhalvorna på en häst! ( I o f s finns det ju många människor också som är lite handikappade vad gäller logik, men förhoppningsvis inte i samma omfattning som en häst ). I hästarnas sinnevärld finns alltid en som bestämmer , endera du - eller hästen.

Senast ändrad av en moderator:

har hållit på lite med nh då vi hade en fjording som hade noll respekt.
vi lärde oss att hantera honom när han står helt lös, för man har ju ingen chans i världen att segra i dragkamp eller brottning mot en 400 kilos fjording liksom.
Så vi fick några tips och knep, och numera behöver vi inte ens grimma när vi tar in honom från hagen (och han var verkligen gåpåig)
man måste visa en häst att man bestämmer, redan från marken. det hjälper sen när man rider också. sen ska man ju såklart vara vän med hästen, tycker iallafall jag.
det brukar jag göra att när jag tränar nh o han gör rätt så får han öronmassage, han älskar det. då förstår han att jag är ledare men också en vän

Hästen kommer inte må dåligt av att visa underkastelse. Det är naturligt för hästen att leda eller bli ledd av andra. Tar nån annan ledarskapet så accepterar hästen det om han då accepterar dig som en bra ledare.

Många hästar som har ledarskapet blir mycket lugnare när man tar dom ifrån dom för då kan dom lugna ner sig och den nya ledaren ska ha koll på läget.. hästen behöver alltså inte oroa sig...

Sen att man inte ska vara dum mot hästen är en annan sak men ledarskap är naturligt för hästen och de har inte två ledare eller bestämmer tillsammans så hästen kommer inte att må dåligt av att ligga lägre i rang.:)
Hoppas jag skrev förståligt:)

Jag tkr NH är bra,har börjat träna de med min häst och de funkar bra.både hästen och jag har kul!:)man tränar allt som kan va värt att träna acceptation,ledarskap,tåla mod,förtroende osv.Kropps språket är viktigt,läs gärna dansa med hästar av Klaus ferdinand Hempfling!den är jätte bra.finns ovh så andra bra bocker om detta.sdsök på internett :bow:/becca

NH i det nya "moderna" konceptet är enligt mig helt förkastligt. Ger inte hästen ett dugg.

okej.. men jag tänkte mer på att du inte gillade det nya moderna konceptet.. vilket gillar du och vad är det för dig? förstår du vad jag menar då?:)

Gillar egentligen ingenting som kallas för NH.

För mig är dte mest en modefluga som många osäkra hoppar på och andra tjänar pengar på det.

En för mig bra hästhantering kommer från mååååånga års erfarenhet av måååånga olika hästar.

Med modern menade jag att det på senaste år blivit populärt med med nh. En modefluga helt enkelt.
Dessutom anser jag att de sk övningarna är rent trams.

Men detta är nu MINA åsikter.
Är inte ute efter att tjaffsa utan försöker bara svara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 411
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 402
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 270
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar