Naturlig Betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 18 303
Sv: Naturlig Betäckning?

Nafayette, Lil-sis & Thera: Tack för svaren, det är nog lugnt, jag hade räknat med minst 3000kr så. :P

//Diana

Klokt av dig att låta henne slippa den pressen.

Vill du betäcka i framtiden ändå så finns det ju mycket säkrare alternativ, tex semin eller handbetäckning.

Jo, det stämmer, hemmaplan.
Blir väl billigare vet.kostnad för ts att åka till stationen kanske, men labbet tar ju detsamma.

De seminveterinärer som jobbar på stuterier brukar odla bakterieproven själva, och då ingår det i de 3-400 kr bakterieprovet kostar.
En viss skillnad alltså.

Skulle det vara förbjudet att betäcka sitt sto bara för att man inte vet vad "ovulerat" betyder skulle inte många stoägare kunna avla på sina hästar....

Så sant som det är sagt!
Tycker att i är lite väl hårda mot TS nu. Man ska väl kunna fråga om råd här utan att bli halshuggen för att man inte är expert. Tycker att det helt och hållet är hingsthållarens ansvar att upplysa stoägaren om hur allt fungerar. De flersta stoägare har bara ett sto och har kanske aldrig betäckt innan...

Det blir så om man inte är noga med att tvätta bort brunst"slem" samtom hingsten är uppe och "missar".
Man måste va extra uppmärksam vid fribetäckning.../ Karin

Så sant som det är sagt!
Tycker att i är lite väl hårda mot TS nu. Man ska väl kunna fråga om råd här utan att bli halshuggen för att man inte är expert. Tycker att det helt och hållet är hingsthållarens ansvar att upplysa stoägaren om hur allt fungerar. De flersta stoägare har bara ett sto och har kanske aldrig betäckt innan...

Tack så mkt. :D

//Diana

Ja, allt gick bra fast jag inte är proffs ;)

För att återgå till tråden :)

Jag tycker nog att hingsthållaren kunde sett till så din häst var ren och fin i bak. Ville h*n inte tvätta rent själv så kunde h*n iallafall sagt att h*n vet om det mm.
Min var nyborstad och fin när jag hämtade henne :)

Ja, allt gick bra fast jag inte är proffs ;)

För att återgå till tråden :)

Jag tycker nog att hingsthållaren kunde sett till så din häst var ren och fin i bak. Ville h*n inte tvätta rent själv så kunde h*n iallafall sagt att h*n vet om det mm.
Min var nyborstad och fin när jag hämtade henne :)

Tack så mkt för svaret =)

//Diana

Liten uppdatering: Benet är inte alls lika svullet längre och hon ser riktigt fin ut i rumpan =) Pratade med hingstägaren idag också, hon sa att hingsten skulle kastreras när säsongens ston visade dräktighet.

//Diana

Jag har själv hingst på fribetäckning. Vissa ston blir sådana, andra inte. Hingsten kan bli likadan om han får mycket "sörja" på baksidan frambenen t ex. Det har inte med hingstens beteende att göra utan snarare att det blir någon slags frätning av sperma och brunstskvätt. Det läker. Ny päls kommer, var inte orolig.
Appropå bitmärkena på halsen så har jag förstått det som att det är hingstens sätt att uppvakta stoet på så att hon kommer i brunst och kan betäckas.
Statistiken visar ändå att fribetäckning är den form som ger högst dräktighetsprocent, se gärna min hemsida www.absolutradar.se

Med andra ord tycker hon själv att hingsten inte är tillräckligt bra för att sparas som hingst? :crazy:

Skönt att stoet är bättre.

Det har inte med hingstens beteende att göra utan snarare att det blir någon slags frätning av sperma och brunstskvätt. Det läker. Ny päls kommer, var inte orolig.

Vet man om att det fräter, så anser jag man tvättar både sto och hingst.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V