Naturlig Betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 18 303
Sv: Naturlig Betäckning?

Jag som varit hingsthållare själv men numera håller mig till att vara stoägare. Skulle ALDRIG lämna ett sto på betäckning hos någon som inte har tid att övervaka det hela. Finns alldeles för många risker med det.
Jag betalar för uppstallning och/eller bete, stationsavgift, avgifter till veterinären och för betäckningen. För mina hingsthållare som jag använder räcker det till räkningar hela året i alla fall för en person. Vet att någon har ett jobb vid sidan om men alltid minst en person hemma som sköter hingststationen. Vissa har även anställda på stationen.

Men lämnar du för fribetäckning el handbetäckning? Omöjligt att kontrollera sto och hingst 24 h /dygn om de går på fribetäckning. Hos mig får stoägaren välja själv om de vill ha fribetäckning el handbetäckning. Det är på egen risk de lämnar på fribetäckning. Till till några ggr/dag.

Så det är ju upp till hingsthållaren att sätt priset så att de kan driva en så säker och bra verksamhet med nöjda kunder
QUOTE]

Om det är nöjda kunder som definierar en bra verksamhet så måste min vara den absolut bästa. Mina stoägare har hittills höjt mig och min hingsthålling till skyarna. Jag tackar ödmjukast för de orden.:rofl:

Oavsett ras har jag aldrig varit med om att inte betala per dygn stoet är hos hingsten om hon står i stall och dygn eller månad om hon går på bete.

Kan allt o vet allt! Härligt! Då har Du lärt Dig något nytt idag.
Hört talas om Dölehästarna i norge där en hingst släpps ut på fjället med upp till 40-50 ston??? Ingen som springer där och tvättar precis va....? Men dräktiga blir de...

Hört talas om Dölehästarna i norge där en hingst släpps ut på fjället med upp till 40-50 ston??? Ingen som springer där och tvättar precis va....? Men dräktiga blir de...

Springer inte och tvättar kanske, men har anställda hästvaktare/herdar som inte gör annat än ser till hästarna under hela perioden! Allt för att kunna betala sina räkningar. Daglig kontroll av alla hästarna. Tror inte att ett sto skulle få gå obehandlad om hon sett ut på det här viset som TS gjorde när det kom hem efter bara en vecka borta.

Släpper man ihop hästar utan tillsyn eller jämför med vilda hästar så får man precis som Nafayette skriver räkna med visst svinn. Men det gäller ju inte bara under betäckningen. Det gäller under dräktighet, fölning och även efter det att fölet är fött. Finns risker med hela avelsbiten så varför ska man inte göra det som kan göras för att minska riskerna? Det är inga svåra konstiga saker alls.

Senast ändrad:

"Citat:
Ursprungligen postat av Masse
Oavsett ras har jag aldrig varit med om att inte betala per dygn stoet är hos hingsten om hon står i stall och dygn eller månad om hon går på bete.

Hört talas om Dölehästarna i norge där en hingst släpps ut på fjället med upp till 40-50 ston??? Ingen som springer där och tvättar precis va....? Men dräktiga blir de..."

Vad har det svaret med citatet att göra?
Jag varken kan eller vet allt och lär mig ständigt nya saker. Det du citerar är bara mina erfarenheter av vad hingstägare som jag varit i kontakt med har haft för system. Det enda jag fått gratis är faktiskt transport till och från hingsten av två olika hingstägare (halvblod och ardenner). Då har det bara rört sig om några kilometer så det kanske inte är så konstigt.

*Knapplån*

Måste bara fråga en sak, ska ringa vet. imorron angående hennes ben, svullnaden har gått ner men inte helt. Nu känner man att det är vätska runt kotan, så svullnaden har typ "halkat" ner. Jag ska i alla fall ringa & prata med ve. & se vad de tror om det. Nu till frågan, finns det något sätt man kan kolla om de är dräktiga innan 16 dygn, eller måste det vara minst 16 dygn efter sista betäcknings dagen? Känns lite onödigt att ta ut vet nu & sen behöva ta ut vet igen om ca 6 dagar.

Väldigt tacksam för snabbt svar då jag ska ringa imorron.

//Diana

Så, nu har jag ringt veterinären och de sa att jag skulle vänta & se ifall benet blir bättre, + att jag ska massera det med tvål & vatten så att såren i alla fall är rena, ifaal det är ett sår som är orsaken till svullnaden. Hon trodde att Elma hade vrickat till benet ute i hagen eller nåt eftersom det är som galla runt kotan nu.

Jag kunde i alla fall vänta med att kolla benet tills jag ska göra en dräktighets koll.

//Diana

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur