Naturlig Betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 18 303
Sv: Naturlig Betäckning?

"Jag tycker att det är väldigt dumt av dig" (för att citera dig själv) att lämna ditt sto till betäckning på de här vilkoren.
- Hingsten är inte godkänd för avel.
- Hingsten är "bara" tre år
- Hingsten har haft ston till betäckning redan som två-åring som redan då sett ut på det här viset.
- Lämna ditt sto vind för våg hos någon som inte har tid att titta till henne (enligt dig själv). De här skadorna har ju inte precis kommit sista dagen.
- Att du inte sett till så att en veterinär redan sett till hennes skador. Troligen skulle hon behöva en gynundersökning också för att se så att hon inte blivit skada eller fått någon infektion.

Tänk att ditt sto inte betyder mer för dig än så.

:bow:

Kunde inte ha skrivit det bättre.

Undrar om det gjorts någon koll så inte stoet är infekterat eller hingsten då??

I början, sen tyckte jag de flesta klanka ner på hingstägaren & sen sa en (?) att jag inte bryr mig om min häst! :mad:

//Diana

Förlåt men det tycker jag inte att du gör faktiskt. Då hade du inte släppt den vind för våg med en icke godkänd 3års hingst utan att gyn kolla henne :crazy:

I mina ören oerhört oseriöst, fast mest från hingstägaren som inte kräver ett intyg på att stoet inte har infektion :crazy:

tänkte bara tipsa dej om en seminstation i varnhem, mellan skara och skövde,, nygården heter det,, prova att ring till dom,, det äger henrik nyberg som är veterinär tillsammans med sin fru och de är nog nästan mest använda i hela skaraborg,, han är jätteduktig.. så ring och prata me dom,, är nog mkt bättre än att åka till kliniken..

håller tummarna för att allt går bra för er och jag förstår om de känns lite jobbigt nu efter alla påhopp,, ta inte åt dej av de elaka orden, bara de som ger råd..

Jag är lite nyfiken på de nya reglerna för registrering av avkomma med icke godkänd hingsts avkomma, vet du hur man gör och vad det kostar? Inte att ses som något annat än en fråga.. ;)

U

Lite OT, men jag har för mej att jag har hört att det är olagligt att använda en icke godkänd hingst till annat än egna ston? Eller har jag missuppfattat det och i såfall vad är det som gäller?

Lite OT, men jag har för mej att jag har hört att det är olagligt att använda en icke godkänd hingst till annat än egna ston? Eller har jag missuppfattat det och i såfall vad är det som gäller?

Har för mig att det varit olagligt, men att det ändrats. Men det är någon slags registreringstvng, och det betyder ju blodtypning etc. Jag fattar inte varför just detta inte klistrar fast sig i hjärnan. Men det är dyrare att regga icke godkänt. Finns säkert på ASVH´s sida någonstans..
U

Och ska jag vara lite halvärlig så fattar jag inte varför man väljer icke godkänt framför en lågbudget godkänd hingst som veterinärbesiktigats etc. Det blir faktiskt inte särskilt stor skillnad..
U

hur länge sedan var det som de ändrad reglerna? jag reggade en med okänd härstaming för 4 år sen tror jag, då var jag först tvungen att dna typa henne (minns inte vad det kostade) sen kostade det 2500 att regga eftersom hon hade okänd härstamning

Jag vill ha det osagt, som sagt det har inte klistrats fast i min hjärna. Sök gärna lite i trådarna, där har de kloka svarat. Jag har grönpapprat sto, och tänker betäcka med godkänd hingst när vi kommer så långt. Gissar att det är anledninngen till att jag inte fått det att fastna, enklare såhär. ;)
Jag har som jag skrev tidigare, för mig att det är dyrare att regga icke godkänt.
Fattar inte, DNA-testade du henne för att få regga? Det tror jag man måste göra i vilket fall som helst, eller?
U

Jag var tvungen att DNA testa mitt sto när jag registrerade henne, och hon har helt gröna papper.

hur länge sedan var det som de ändrad reglerna? jag reggade en med okänd härstaming för 4 år sen tror jag, då var jag först tvungen att dna typa henne (minns inte vad det kostade) sen kostade det 2500 att regga eftersom hon hade okänd härstamning
var reggade du den hästen? 2500 låter väldigt mkt, och jag tror inte det kan kosta så mkt nu för en häst med okänd härstamning. Ingen förening får numer ta ut mer än faktiska kostnader för pass/reg.

Jo men det måste man, det som var innan var att man kunde välja att regga som okänd och slippa DNA, men sedan skulle det väl vara DNA även om det var okänd. Uhh.. kan inte detta. Jag har reggat okänt för 100 år sedan utan DNA, och jag har reggat ett icke godkänt sto som vi hade intyg på stammen rån förra ägaren också för 100 år sedan, men vet att reglerna ändrats(detta var 2 sällskapsponnyer som jag köpte oreggade)..
Var är de kloka som har koll ;)
U

tänkte bara tipsa dej om en seminstation i varnhem, mellan skara och skövde,, nygården heter det,, prova att ring till dom,, det äger henrik nyberg som är veterinär tillsammans med sin fru och de är nog nästan mest använda i hela skaraborg,, han är jätteduktig.. så ring och prata me dom,, är nog mkt bättre än att åka till kliniken..

håller tummarna för att allt går bra för er och jag förstår om de känns lite jobbigt nu efter alla påhopp,, ta inte åt dej av de elaka orden, bara de som ger råd..

Tack så jätte mkt. :D Du har möjligtvis inte numret dit? Du kan skicka ett pm i så fall =)

//Diana

Förlåt men det tycker jag inte att du gör faktiskt. Då hade du inte släppt den vind för våg med en icke godkänd 3års hingst utan att gyn kolla henne :crazy:

I mina ören oerhört oseriöst, fast mest från hingstägaren som inte kräver ett intyg på att stoet inte har infektion :crazy:

Okej, och jag tycker inte att man kan sitta på ett internet forum & säga att man inte bryr sig om sin häst när man inte vart med. Ni antar bara att det är så. Hur vet ni att hon inte begärt ett intyg av mig? Nu har hon inte dte men det vet ju inte ni!

//Diana

Med andra ord tycker hon själv att hingsten inte är tillräckligt bra för att sparas som hingst? :crazy:

Skönt att stoet är bättre.

Jo det tycker hon, hon vill igentligen ha kvar honom som hingst men det var av vissa skäl hon valde att kastrera honom, dte har inte något med honom att göra. Utan mer att det är jobbigt för henne att ha hingst hemma..

//Diana

Jag har själv hingst på fribetäckning. Vissa ston blir sådana, andra inte. Hingsten kan bli likadan om han får mycket "sörja" på baksidan frambenen t ex. Det har inte med hingstens beteende att göra utan snarare att det blir någon slags frätning av sperma och brunstskvätt. Det läker. Ny päls kommer, var inte orolig.
Appropå bitmärkena på halsen så har jag förstått det som att det är hingstens sätt att uppvakta stoet på så att hon kommer i brunst och kan betäckas.
Statistiken visar ändå att fribetäckning är den form som ger högst dräktighetsprocent, se gärna min hemsida www.absolutradar.se

Tack för ett jätte bra svar =)

//Diana

Tycker att du snarast ska kolla så hon inte har nån infektion. Har sett det på fribetäckta ston där hingsten ej varit rengjord och det är INTE vackert.. :crazy: Vänta inte till 16 dagars kollen. Jag hjälper till på ett stuteri under säsong och förra året hade vi en hingst på naturlig betäckning,men det var handbetäckning och hingsten gjordes ren inför varje gång.

Okej, och jag tycker inte att man kan sitta på ett internet forum & säga att man inte bryr sig om sin häst när man inte vart med. Ni antar bara att det är så. Hur vet ni att hon inte begärt ett intyg av mig? Nu har hon inte dte men det vet ju inte ni!

//Diana

Eftersom du skrev att stoet inte var gynundersökt :angel:

och jo jag anser inte att man släpper in ett sto till en treårig hingst för betäckning. Det händer så oerhört många skador i samband med betäckning så jag hade aldrig utsatt mitt sto för det iaf!!

Eftersom du skrev att stoet inte var gynundersökt :angel:

och jo jag anser inte att man släpper in ett sto till en treårig hingst för betäckning. Det händer så oerhört många skador i samband med betäckning så jag hade aldrig utsatt mitt sto för det iaf!!

Okej, men har jag fattat rätt så är det många hingstar som börjar betäcka redan vid 2 års ålder, och han hade haft ett sto året innan så jag tycker inte att det var något fel.

//Diana

Jag har för mig att reglerna ändrades 1 december 2005 så att det därefter inte är olagligt att använda icke avelsvärderad hingst till andra ston än ägarens egna.

Okej, men har jag fattat rätt så är det många hingstar som börjar betäcka redan vid 2 års ålder, och han hade haft ett sto året innan så jag tycker inte att det var något fel.

//Diana

Inom många raser godkänns inte hingstar förrän vid tidigast tre års ålder, så det är inte jättevanligt att tvååringar betäcker.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka