Naturlig Betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 18 303
Sv: Naturlig Betäckning?

KL
Alltså tror ni helt seriöst att man tvättar hingsten inför varje språng???????
Jag tvättar stoet (vid handbetäckning) varje gång. Hingsten tvättas inför första stoet på säsongen.

Våra hingstar går med mina ston hela säsongen. De betäcker fritt i hagen. Den ena hingsten CEM testades innan licensiering (imp hingst).

Hur många ponnyston tror ni är gynkollade inför en betäckning?

Om man inte kan släppa in ston för fribetäckning till en 3 årig hingst, hur ska han då lära sig hur han ska uppföra sig?

Vår ena hingst har gått på fribetäcking från start i Danmark. Vår andra hingst går andra året på fribetäckning i år, han är 9 nu.

Jag tycker inte att stoet har några som helst skador som gör att man itne kan använda den hingsten på fribetäckning. Frätskadorna kan komma av sperman + brunstkisset + värmen. Inget man kan beskylla hingsten för, möjligen hignsthållaren.

jag tänkte släppa iväg mitt sto på fribetäckning. :crazy: men det är med en äldre och mer rutinerad hingst. jag tror inte att det kommer att vara några konstiga konsekvenser, mer än då som sker i vilt tillstånd som hästarna är gjorda för att vara med om.

ta inte åt dig för mycket Diana. stå på dig.
// Madeleine

jag tänkte släppa iväg mitt sto på fribetäckning. :crazy: men det är med en äldre och mer rutinerad hingst. jag tror inte att det kommer att vara några konstiga konsekvenser, mer än då som sker i vilt tillstånd som hästarna är gjorda för att vara med om.

ta inte åt dig för mycket Diana. stå på dig.
// Madeleine

Okej, Vad roligt & hoppas att det går bättre för ditt sto än för mitt. Man får dåligt samvete när stona ser ut så. Men jag skyller inte på hingstägaren i alla fall. Det var inte henns/hans fel.

Lycka till i alla fall. :D

//Diana

hmm jag kan ju minnas fel det var ju som sagt några år sedan, men tanken var väl att det skulle vara dyrare att registrera med okänd härstamning för att avskräcka denna sorts avel, sen var det ju en vuxen häst som jag köpt oreggad, så det kanske var någon extra straffavgift? var tvungen att låta tandläkare kolla ålder också minns jag, hemskt dyrt blev det i alla fall! just det hon blev reggad som halvblod med grå papper

Har man en häst med helt okänd härstamning och väljer enklast möjliga sätt att få ett pass. Så ska man ha ID-kontrollant som gör en ID-beskrivning på hästen. Den ska chipmärkas och det ska tas material/prov för DNA-analys. Sedan ska hästen åldersbestämmas genom tänderna av en veterinär. Vad detta kommer att kosta beror väldigt mycket på vad alla vill ha betalt, än så länge är dt fri prissättning för alla som gör de här sakerna. Sedan om jag kommer ihåg rätt så kostar själva passet 600 kronor. Men detta är ingen direkt registering utan bara för att få det pass som alla hästar ska ha.
Beroende på var man väljer att registera hästen kan det t ex tillkomma kostnader för DNA-analys (den görs inte i det första fallet utan proverna sparars för att kunna göras vid behov) och då även analys av föräldrarna plus kostnaden för själva registeringen. Som är minst 1500 hos ASVH.
Detta är kopierat direkt från deras sida:

"Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst

Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret)
1500 kr

1-åring
1750 kr

Äldre häst (2 år och äldre)
2500 kr"

knapplån
Med tanke på att "naturlig hästhållning" vinden blåser kraftigt nu i Sverige, så rekomenderar många förstå- sig- på:are ändå semin eller betäckning för hand. På en annan sida här på buke säger någon sån där naturlig hästhållare (något om någon krullig häst eller vad det var) att det var våldtäckt på sto att inseminera dem. Och här gapas det högt då man verkligen vill att det ska vara så naturligt som möjligt. Vilket ben ska en okunnig stå på. Är man med i en tråd ska det vara naturlig betäckning -annars är det våldtäckt, nästa är man djurplågare och oseriös om man låter stoet få snopp på naturligt sätt.....Ja inte lätt det där.
Som jag tycker det låter så verkar det vara djurplågeri att låta hästar vara vilda och de bör snarast låta sig tämjas så en assistant kan hålla hingsten vid betäckning.
gulan

Du kan ju själv fundera lite på hur det är att vara häst idag mot att vara en naturligt fri vildhäst.
Fri betäckning av våra hästar idag sker ju inte direkt fritt i de flesta fall. Hästarna går förvisso lösa men i en inhägnad hage. Ute i det vilda har de stora ytor att röra sig på och stoet har stora chanser att undvika hingsten om hon vill. Det har hon inte i hagen alla gånger, tvärtom hon blir instängd med kanske en väldigt het hingst. Klart att det kan bli ett stressmoment för bägge.
Semin kan väl aldrig klassas som våldtäckt, det sker inte hur som helst utan först när stoet verkligen har ägg som kan ta emot spermierna. Inga ägg ingen seminering.
Naturligt kan det nog förekomma något som skulle kunna kallas för våldtäckt oavsett om det sker för hand eller fritt. Men det beror inte på metoden utan på hur människorna runt omkring hanterar det. Som att man släpper sto och hingst i liten inhängnad där stoet inte kommer undan. Eller att man spänner in henne i språngsele och kanske bommar så att hon inte kan komma undan. Vet att sådant förekommer hos mindre seriösa/kunniga personer. Men det är ju inte själva metoden som gör det utan de som använder den fel.

knapplån
Med tanke på att "naturlig hästhållning" vinden blåser kraftigt nu i Sverige, så rekomenderar många förstå- sig- på:are ändå semin eller betäckning för hand. På en annan sida här på buke säger någon sån där naturlig hästhållare (något om någon krullig häst eller vad det var) att det var våldtäckt på sto att inseminera dem. Och här gapas det högt då man verkligen vill att det ska vara så naturligt som möjligt. Vilket ben ska en okunnig stå på. Är man med i en tråd ska det vara naturlig betäckning -annars är det våldtäckt, nästa är man djurplågare och oseriös om man låter stoet få snopp på naturligt sätt.....Ja inte lätt det där.
Som jag tycker det låter så verkar det vara djurplågeri att låta hästar vara vilda och de bör snarast låta sig tämjas så en assistant kan hålla hingsten vid betäckning.
gulan

Men ärligt hästar är ju faktiskt inte vilda idag utan är ju tamdjur. :smirk: Stona väljer ju inte hingst utan det gör ju vi

Och jo det händer en hel del olyckor vid naturlig betäckning, har själv sett ston som penetrerats genom väggen med omedelbar avlivning som följd, medhjälpande människor som blivit sparkade i ansiktet etc..

Usch, vad ditt sto ser ut. Jag hade blivit mer än lovligt förbannad på hingsthållen om jag fick hem mitt sto sådär.

Nej, ett sto ska inte se ut sådär efter den kommit hem från en bra betäckning.

Jag vet att hon ser hemsk ut i bak, men jag tänker inte klandra hingstägaren för det.

//Diana

Ang registrering så registreras en sådan här avkomma som övrig korsning hos SH, Svenska Hästavelsförbundet. Det är inte olagligt utan alla hingstar får användas till alla ston i princip hur som helst. Enda kravet är att språngrulla förs och att betäckningarna rapporteras till SH senas 30:e september.

Vet man om att det fräter, så anser jag man tvättar både sto och hingst.

Visst! Man kan ju t ex tvätta hingsten och alla stona kanske 8-10ggr/dag under de nästan fyra månader som hingsten betäcker per säsong för säkerhets skull så eliminerar man ju alla risker för frätning. (undrar bara om det är helt beymmersfritt för hästarna med så mycket tvättning för det räcker inte bara med vatten när det väl har torkat in).
Vad vore ett rimligt pris för betäckning tycker Du, om man som hingsthållare ska ta tjänstledigt 4 månader varje säsong för att sköta så minutiöst om de ston som kommer och ändå kunna betala sina räkningar?
Hur mycket skulle du vara beredd att betala?

Visst! Man kan ju t ex tvätta hingsten och alla stona kanske 8-10ggr/dag under de nästan fyra månader som hingsten betäcker per säsong för säkerhets skull så eliminerar man ju alla risker för frätning. (undrar bara om det är helt beymmersfritt för hästarna med så mycket tvättning för det räcker inte bara med vatten när det väl har torkat in).
Vad vore ett rimligt pris för betäckning tycker Du, om man som hingsthållare ska ta tjänstledigt 4 månader varje säsong för att sköta så minutiöst om de ston som kommer och ändå kunna betala sina räkningar?
Hur mycket skulle du vara beredd att betala?

Jag som varit hingsthållare själv men numera håller mig till att vara stoägare. Skulle ALDRIG lämna ett sto på betäckning hos någon som inte har tid att övervaka det hela. Finns alldeles för många risker med det.
Jag betalar för uppstallning och/eller bete, stationsavgift, avgifter till veterinären och för betäckningen. För mina hingsthållare som jag använder räcker det till räkningar hela året i alla fall för en person. Vet att någon har ett jobb vid sidan om men alltid minst en person hemma som sköter hingststationen. Vissa har även anställda på stationen.

KL
Om man inte kan släppa in ston för fribetäckning till en 3 årig hingst, hur ska han då lära sig hur han ska uppföra sig?

Förr, på den tiden när jag var "ung":angel: så valde man alltid att låta den unga,orutinerade hingsten gå med två,tre äldre madamer, som unde det här med betäckning. detta för att han skulle lära sig att läsa ston och deras brunster/beteenden.

Och de yngre stona betäcktes antingen för hand, eller fick besöka en äldre,väluppfostrad hingst.

Men kanske det ändrat sig genom årens lopp...

Är det vanligt med fribetäckning över huvud taget?

Jag som varit hingsthållare själv men numera håller mig till att vara stoägare. Skulle ALDRIG lämna ett sto på betäckning hos någon som inte har tid att övervaka det hela. Finns alldeles för många risker med det.
Jag betalar för uppstallning och/eller bete, stationsavgift, avgifter till veterinären och för betäckningen. För mina hingsthållare som jag använder räcker det till räkningar hela året i alla fall för en person. Vet att någon har ett jobb vid sidan om men alltid minst en person hemma som sköter hingststationen. Vissa har även anställda på stationen.

Jajamän. Helt riktigt! Men frågan var "Hur mycket är Du som stoägare beredd att betala?"
Hittills har jag två fullbetalande ston till fastpris oavsett antal dygn á 3000:- (fler kommer i o för sig), en tillbaka på garanti för 0:-, en med rabatterat pris för 1500:-.

Svårt kanske att anställa någon för de pengarna.....

Med tillsyn 2-4 ggr/dygn inklusive fri tillgång till förstklassigt hö, friskt vatten, blandad terräng, bra stängsling som är optimal för hästarna och om stoet blir dräktigt en mycket lovande avkomma från hingst med mycket bra stam och hög dräktighetsprocent tycker jag att stoägarna får fantastiskt mycket för pengarna. De allra flesta bor inte heller långt härifrån och har möjlighet att hälsa på och se om sin häst så ofta de vill.

Skador, förrutom på hingsten från sura ston tidigt i karriären förstås, har vi aldrig haft och tror risken är ganska liten då han är så väldigt försiktig när han närmar sig nya ston.

Oavsett ras har jag aldrig varit med om att inte betala per dygn stoet är hos hingsten om hon står i stall och dygn eller månad om hon går på bete. Så det är ju upp till hingsthållaren att sätt priset så att de kan driva en så säker och bra verksamhet med nöjda kunder
Kommer i år att ha mina ston på Flyinge och då kommer det att kosta mig mellan 75 kr till 150 kr + moms per dygn. Beroende på om stoet ska gå på bete eller stå i stall och ha föl med sig. Hur länge de kommer att så där kan ju ingen förutspå utan det kommer ju brunst och dräktighet att få avgöra. Så det är jag som stoägare villig att betala för att mitt sto dels ska bli dräktigt och dels ska bli väl omhändertaget.

Jag betalar 125kr +moms dag i Flyinge och där är det egen hage på gräs och box inkl allt foder.

Jag valde att låta henne stå kvar där även om jag bara har tre mil dit.

Allt som allt är det frågan om ca en vecka och det har nog alla råd med

Och nu är det ju semin och inget annat som gäller ;)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur