Naturlig Betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 18 303
Sv: Naturlig Betäckning?

Allvarligt talat.
Har ni andra funderat på varför hästar får diarre? Är det inte flera här som sett diarre på hästar som går ut på gröngräs????? Visst är det klantigt av hingsthållaren att inte ha bättre koll på sto o hingst det kan vi alla enas om, direkt ansvarslöst tom. Även fribetäckning ska man ha koll på.

Jag har under de få år som jag haft hingst station sett att det kan skilja sig rejält på fribetäckning och handbetäckning. Bitmärken kan de få oavsett vilken metod man använder men avskavt och frätt i rumpan har jag bara sett på ston som fribetäckts, kan bero på att vi brukar linda svansar och tvätta stona i rumpan inför handbetäckning samt skölja av ben o svans när de blir för geggiga.

Ovulera är nog ett ganska svårt ord att komma ihåg. Sitter man och sträckläser så är det inte så mkt man kommer ihåg efteråt. Hur många år har vi inte lärt oss under och därför bör ha förståelse för en nybörjare att de i´nte kan alla termer och ord.

Det är dessutom lätt att bli lurad av hingsthållare som lovar guld o gröna skogar.........vad vet vi vad som sas när stoet lämnades till hingsten. Att sedan hingsten inte är godkänd är stoägarens ansvar och inte vårt. Att hingsten sen bara är 3 år är väl inte så konstig. I ponnyvärden löser man licens för 2 åringar (welsh)

Däremot så kan jag tycka att en veterinär bör kolla bakbenet, jag r inte så duktig på benskador då jag peppar peppar inte haft sådant på mina.

Tack så mkt för ett bra svar! =) Som jag skrev i ett tidigare inlägg så ska jag ringa vet. om inte benet blivit bättre på torsdag. Ska lägga om det med jodopaxomslag varje natt fram tills dess också för att lindra svullnaden. Hon har haft svullna ben förut pga av sparkar och de har gått över på några dagar upp till en vecka.

Sen till er andra: Om 16 dagar ska jag ta ut en vet. som ska göra ett dräktighets test på henne, jag ska då också göra en gyn undersökning och ett bakterietest. Är dte något mer jag bör kolla när jag ändå har vet. ute?

Så är dte någon nu som har ett tips på hur man tjänar ihop pengar snabbt? :P

//Diana

Du måste kolla om veterinären har ultraljud och sånt, annars får du ju åka till station, vilket kanske är att föredra ändå.

Bakt-provet tar de endast under brunst och såvitt jag vet så skickas väl det på odling och sen får man besked om man måste behandla med antibiotika.

Så ja, det kan bli otroligt dyrt. Jag var uppe i veterinärkostnader på flera tusen redan innan jag hade henne dräktig.

Men vem vet, ditt sto kanske är dräktigt och då slipper du ju allt..

Senast ändrad:

Du måste kolla om veterinären har ultraljud och sånt, annars får du ju åka till station, vilket kanske är att föredra ändå.

Bakt-provet tar de endast under brunst och såvitt jag vet så skickas väl det på odling och sen får man besked om man måste behandla med antibiotika.

Okej, ja det vet jag att man måste göra. Måste man göra gynudersökningen & ta bakterieprovet inne på station också?

//Diana

Det vet jag däremot inte.

Men jag skulle nog hellre åka i vilket fall, till exempel om hon behöver skölja livmodern och så vidare så är det ju mycket lättare på station.

Har du en seminstation på rimligt nära håll så blir det bäst att åka dit.
Många veterinärer vill inte undersöka ston där det inte finns en seminspilta. Dessutom blir det billigare att själv åka med stoet, än att veterinären kommer ut.
Skulle gissa att en tusenlapp räcker bra till en dr-koll och ett bakterieprov (om hon nu inte är dräktig).

Jag gjorde ett bakterieprov på mitt sto brunsten efter att hon kastat i vintras, kostade 700:- till veterinären och sen fick jag en räkning från analyslabbet på ca 500:-.

Men då måste du väl gjort provet på hemmaplan, och inte på en seminstation?

Jag kan väl inflika att jag har hållt på med hästar, dock ej avel, i 26 år men visste inte vad ovulera var före det att jag talade med seminveterinär! Jag var så "korkad" att jag trodde att när damen är brunstig så är det läge!!! Som när vi har ägglossning...fast lite längre...:o
Innan när man berört ämnet avel så har det endast talats om när man ska köra damen till hingsten... Brunstcykler etc... Naturlig betäckning alltså..
Så bara för att man inte känner till termer så behöver man inte vara tappad bakom en vagn...
Skulle nog gärna se att de hingstar som ska gå på fribetäckning är lite "snällare" mot sina tjejer...annars som många av er säger-handbetäckning.. men men... De fribetäckningar jag sett samt sett ston efter där har det gått mkt fint till... Snälla gentlemän som varit mkt vaksamma på sina ston...
Hoppas att din dam snart mår bättre och att hon inte fått ngn infektion(gyn) samt att benet snart blir bättre... Men rådfråga du en veterinär, bättre en gång för mycket än en gång för lite...
Lycka till!!

Senast ändrad:

Jo, det stämmer, hemmaplan.
Blir väl billigare vet.kostnad för ts att åka till stationen kanske, men labbet tar ju detsamma.

Har du en seminstation på rimligt nära håll så blir det bäst att åka dit.
Många veterinärer vill inte undersöka ston där det inte finns en seminspilta. Dessutom blir det billigare att själv åka med stoet, än att veterinären kommer ut.
Skulle gissa att en tusenlapp räcker bra till en dr-koll och ett bakterieprov (om hon nu inte är dräktig).

Okej,vet inte riktigt hur det är med seminstation, kan man inte lika gärna åka till en vet. station. Som t.ex Skara?

//Diana

Är inte säker men tror det blir dyrare för dig om du åker till klinik

AM

Okej, får kolla upp det. =) Vad tror ni på ett ungefär att allt som allt går på, alltså: Bakterieprov(räkna med labbkosnaden), dräktighets kontroll & gynundersökning?

//Diana

Ja i det stora hela är det ju inte mkt pengar sett till vad en betäckning kostar...

Till trådskaparen:
Vore intressant att få veta sen vad det kostar med dräktighetsundersökning etc... Jag har endast kollat på seminhingstar i år och då ingår ju det i seminavgiften/stationsavgiften..

Om hon nu inte visar sig vara dräktig och du vill betäcka om, se då till att det inte blir fribetäckning igen utan för hand.
Diarré och betäckningar går absolut inte ihop, risken för inflammation i livmodern måste vara mer trolig än inte i den situationen. Du har nog oerhörd tur om hon är "ren" nu. Skulle hon vara dräktig är risken överhängande att hon resorberar pga alla bakterier som troligtvis förts in i slidan av hingsten (i ovanliga fall blir de dräktiga trots bakterier, men detta ger ofta problem senare istället).

Jag hoppas att allt går väl med ditt sto. Det finns trots allt mest fördelar med att använda godkända hingstar, förutom det självklara även pga hingsthållarnas erfarenhet - inte att försumma.

Senast ändrad:

Okej, får kolla upp det. =) Vad tror ni på ett ungefär att allt som allt går på, alltså: Bakterieprov(räkna med labbkosnaden), dräktighets kontroll & gynundersökning?

//Diana

Alltså åker du in på klinik sså får du räkna med mer än 1500.

AM

Pröjsade 400kr när jag gjorde UL förut (när hon kom enbart för det). Annars brukar den vet jag använde förut ta runt en hundralapp om hon ändå hade ärenden i stallet i stil med vaccinationer och annat.

Det är fri prissättning för veterinärer så man ska nog ringa runt och kolla.

En tusenlapp får du nog räkna med på station, säkert mer om du tar ut veterinär.

Om hon nu inte visar sig vara dräktig och du vill betäcka om, se då till att det inte blir fribetäckning igen utan för hand.
Diarré och betäckningar går absolut inte ihop, risken för inflammation i livmodern måste vara mer trolig än inte i den situationen. Du har nog oerhörd tur om hon är "ren" nu. Skulle hon vara dräktig är risken överhängande att hon resorberar pga alla bakterier som troligtvis förts in i slidan av hingsten (i ovanliga fall blir de dräktiga trots bakterier, men detta ger ofta problem senare istället).

Jag hoppas att allt går väl med ditt sto. Det finns trots allt mest fördelar med att använda godkända hingstar m a p hingsthållarnas erfarenhet, inte att försumma.

Är hon inte dräktig nu så tänker jag nog inte betäcka henne igen. Hon ska inte behöva gå igenom detta en gång till bara för att jag vill ha en ridhäst om några år. Även om vissa av er inte tror mig så är hon värd mer än så. Hon går före allt, till och med före min pojkvän :P

//Diana

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V