Naturlig Betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 18 303
Sv: Naturlig Betäckning?

Vi ska INTE diskutera vilken hingsthållare det är, för det första!!!

Sen får ni nog nyansera er litegrann!!
Jag håller med om att det inte ser snyggt ut, men det är faktiskt så att en del ston kleggar ner sig på det där viset alldeles själva, när de går hos hingsten! Jag har haft EGET sto hos EGEN mycket lugn och hänsynsfull hingst där stoet efter brunsten har sett ut sådär. Misstänker att det är en shettis vi pratar om och de är ofta dåliga på att lyfta upp svansen ordentligt när de står och skvätter mot hingsten - vilket vissa stor gör typ hela dygnet när de går på fribetäckning, OBS! UTAN att hingsten för den skull betäcker hela tiden!!! Brunstkladdet rinner ner mellan bakbenen och fräter bort pälsen och hudens yta. Och även om man tvättar stoet dagligen så är det lätt att det hinner bli sådär. Accepterar man att släpppa stoet på fribetäckning så accepterar man också att hingsthållaren inte kan hålla på och springa ut i hagen och ta in stoet för tvättning fyra gånger om dagen!
Och vidare så släpper stoägaren sitt sto på egen risk och iom att de släpper stoet i hingstens hage så har de också accepterat hagen, dess stängsel och skick!
HUR MÅNGA hingstägare tror ni skulle ta emot ston för betäckning om de riskerade att stå för veterinärkostnader för att stoet har fått något litet småsår???? Jag kan garantera att nästan ingen hingstägare skulle ta emot ston då.

Jag kan hålla med om att det hade varit trevligt om stoet hade varit avtvättat vid hämtningen, men det är inte säkert att det hade sett så mkt snyggare ut, det är den sönderfrätta huden som inte går att tvätta bort innan det börjat läka ordentligt.

edit: såg sen på fotot att det kanske inte är nån shettis, men samma sak kan nog gälla ändå.

Senast ändrad:

Ingen shettis utan stor häst av bilderna att döma, ser jag i syne eller är hon frysmärkt?

KL
Inte riktigt lika avfrätt men nästan, såg vårt ena sto ut förra året när hon gick på fribetäckning med en rutinerad hingst. Hon fick i kombination med sperma, kiss och värmen även utstlag på juvret.
Hon tvättades och smordes minst 1 ggr/dygn. Det försvann när hon brunstat klart.Tänk er själva hur nis kulle se ut om ni inte tvättade er efter samlag:angel:

Ingen shettis utan stor häst av bilderna att döma, ser jag i syne eller är hon frysmärkt?

TS har på ett annat ställe på forumet berättat att det är ett travarsto som betäckts med en ej godkänd halvblodshingst.
Jag tänker på debattartikeln i Ridsports avelsextra/2007 på sidan 46 av leg vet K Tegholm.

TS har på ett annat ställe på forumet berättat att det är ett travarsto som betäckts med en ej godkänd halvblodshingst.
Jag tänker på debattartikeln i Ridsports avelsextra/2007 på sidan 46 av leg vet K Tegholm.
Berätta gärna vad som står i den, eftersom det faktiskt FINNS folk som inte läser Ridsport! :idea:

Vi ska INTE diskutera vilken hingsthållare det är, för det första!!!

Sen får ni nog nyansera er litegrann!!
Jag håller med om att det inte ser snyggt ut, men det är faktiskt så att en del ston kleggar ner sig på det där viset alldeles själva, när de går hos hingsten! Jag har haft EGET sto hos EGEN mycket lugn och hänsynsfull hingst där stoet efter brunsten har sett ut sådär. Misstänker att det är en shettis vi pratar om och de är ofta dåliga på att lyfta upp svansen ordentligt när de står och skvätter mot hingsten - vilket vissa stor gör typ hela dygnet när de går på fribetäckning, OBS! UTAN att hingsten för den skull betäcker hela tiden!!! Brunstkladdet rinner ner mellan bakbenen och fräter bort pälsen och hudens yta. Och även om man tvättar stoet dagligen så är det lätt att det hinner bli sådär. Accepterar man att släpppa stoet på fribetäckning så accepterar man också att hingsthållaren inte kan hålla på och springa ut i hagen och ta in stoet för tvättning fyra gånger om dagen!
Och vidare så släpper stoägaren sitt sto på egen risk och iom att de släpper stoet i hingstens hage så har de också accepterat hagen, dess stängsel och skick!
HUR MÅNGA hingstägare tror ni skulle ta emot ston för betäckning om de riskerade att stå för veterinärkostnader för att stoet har fått något litet småsår???? Jag kan garantera att nästan ingen hingstägare skulle ta emot ston då.

Jag kan hålla med om att det hade varit trevligt om stoet hade varit avtvättat vid hämtningen, men det är inte säkert att det hade sett så mkt snyggare ut, det är den sönderfrätta huden som inte går att tvätta bort innan det börjat läka ordentligt.

edit: såg sen på fotot att det kanske inte är nån shettis, men samma sak kan nog gälla ändå.

Skulle vilja påstå att stoets skador säkerligen gör ont, och på samma vis som man gör med föl som ev. har diarré tvättar och håller torrt och rent samma gäller för brunstiga ston....de blir inte sönderfrätta på det viset bilderna visar. Tar man ston för betäckning har man också ansvar att hålla god hästhållning:cool: , av bilderna att döma är det inte god hästhållning utan åt djurplågerihållet!!!
Och att inte tvätta innan hingstägaren lämnar ifrån sig stoet????? Istället låter man skiten sitta och fräta lite till för att det inte ska synas då eller???:confused:
Nä om olyckor händer eller hästen får skador är man oseriös om man inte åtminstone försöker att lindra dessa!! Till TS, jag skulle lämna mitt sto till betäckning för hand nästa gång, troligtvis har hon fått en dålig erfarenhet av detta med betäckning...lycka till och hoppas att skadorna läker fint...:banana:

En häst med så svullet ben skulle jag inte ens tveka på att ringa efter veterinär till!!! :eek: :crazy:

Nej, de där bilderna såg inte roliga ut. Det är inget skick på ett sto som en ansvarsmedveten hingsthållare lämnar ifrån sig. Hon har nog farit runt och försökt komma ifrån hingsten, blivit skärrad och fått diarré. Dessutom ser det ut som hingsten varit väldigt "het" och bitit henne en del i halsen? Eller ser jag fel på halsbilden?

Jag har läst ditt svar till oss ett par gånger nu och det känns som om det är en ovan hingsthållare. Inget fel på det, alla måste ju börja någonstans/någon gång. Men normalt sett, med tanke på:
1) kundernas ston
2) den egna hingsten
3) sitt eget ansvar och rykte
brukar man försöka ta hjälp av någon med erfarenhet tills man fått "snits" på verksamheten. "Man lär sig av misstagen" heter det, men man vill inte lära sig på bekostnad av hälsan till ett besökande sto! Jag skulle prata med hingsthållaren om jag var du. Säg som det är, du har kontrollerat med flera avelsvana människor och alla säger samma sak: Allt tyder på att hingsten inte "kan" (=inte vet hur en gentleman beter sig) fribetäcka. Han SKA enbart handbetäcka, med en människa som håller i och säger ifrån till honom, tills han har lärt sig att uppföra sig som en hingst ska.

Det är mycket möjligt att inte hingsthållaren kan/vet hur det ska gå till själv? Men då får h*n ta reda på det. Jag menar inte att du ska bråka med personen i fråga, men om det fortsätter så här kommer någon snart ifrågasätta honom/henne på ett värre sätt, skulle jag tro. Om hingsthållaren är någon med lite sunt förnuft (och om du framför det på ett bra sätt) borde h*n ta det som en hjälp - stället för kritik.

Angående benet så bör hingsthållaren betala om inte svullnaden går ned (m.h.a. jodomslag och utevistelse) utan att du måste ta ut en vet till hö.bak - förutsatt att hon inte såg ut så när hon kom dit vill säga. Men jag misstänker att stoet fått sina småsår (som du säger att hon har) under betäckningsperioden? Det borde, om inte annat, ge en liten minnesbeta om att man inte kan låta hingsten fritt jaga runt på betäckningsstona.

Hoppas ditt sto repar sig både fysiskt och psykiskt!
Mvh
Anne

Ja hon har blivit biten ganska mkt i halsen, men det blir väl när han "håller sig fast".
De sprang i början när vi släppte ihop dem, efter det har de varit lugna. Och han var inte "på" hela tiden som vissa hingstar kan vara. Jag tyckte att han var ovanligt lugn för att vara en treårig hingst. Han jagade runt på henne i början men när hon "sagt" ifrån några ggr gick han en bit bort. Jag vet inte hur erfaren hon är med just avel men jag vet att hon kan mkt om hästar.

Hon ska inte stå för några vet. kostnader, det har jag godkänt genom avtalet vi skrev samma dag som vi släppte ihop hästarna. Hon blev svullen i fredags (samma dag de tog isär henne från hingsten) Hingsten ägare tog in henne & tvättade av benet men hittade inget sår.

Anledningen till att hon inte tvättat av stoet innan jag hämtade henne var att hon inte kunde ställa in henne i någon box & det spö regnade/blåste när jag hämtade henne, så hon hade blivit lika skitig i alla fall.
Hon sa själv till mig att det inte var speciellt roligt att lämna tillbaka ett sto som var svullet i benet & skitig.

//Diana

Skulle vilja påstå att stoets skador säkerligen gör ont, och på samma vis som man gör med föl som ev. har diarré tvättar och håller torrt och rent samma gäller för brunstiga ston....de blir inte sönderfrätta på det viset bilderna visar. Tar man ston för betäckning har man också ansvar att hålla god hästhållning:cool: , av bilderna att döma är det inte god hästhållning utan åt djurplågerihållet!!!
Och att inte tvätta innan hingstägaren lämnar ifrån sig stoet????? Istället låter man skiten sitta och fräta lite till för att det inte ska synas då eller???:confused:
Nä om olyckor händer eller hästen får skador är man oseriös om man inte åtminstone försöker att lindra dessa!! Till TS, jag skulle lämna mitt sto till betäckning för hand nästa gång, troligtvis har hon fått en dålig erfarenhet av detta med betäckning...lycka till och hoppas att skadorna läker fint...:banana:

Jag tycker det är väldigt dumt utav dig att säga att det är djurplågeri, visst hade hon kanske kunnat tvätta av henne i baken, men hon kanske inte såg det/tänkte på det? Sen så gick hon inte ut & "tog" isär stoet & hingsten för att ta in & tvätta, för då skulle bara bli oroliga. + en sak till, jag skulle inte vilja ställa mig bakom ett okänt sto & tvätta henne i bak där det troligtvis gör ont när man tar vatten på det.

//Diana

Fy som hon ser ut.

Jag har sett ett sådant fall, det var en welshkorsningsto ,som efter betäckningen(också fribetäckning med en icke GK welsh Mountin hingst)såg lika avskavd och sårig ut. Hon var även halt bak.

Jag vet mkt väl vilken hingsthållare det rörde sig om, och var aldrig förvånad över det hela. Om man bara släpper in ett sto till en hingst ,och sedan inte har ngn koll på det hela, så kan det bli sådär illa till slut!

Hoppas ditt sto mår bättre, men jag tycker absolut att du ska prata med hingsthållaren om det hela, för detta är inte normalt!

DET ÄR VIKTIGT ATT KOLLA HINGSTSTATIONEN MKT NOGA,ERFARENHET,STALL,HAGAR(SÄKERHETSFAKTOR?) MM.MM

Om jag får leda in litet humor i det hela, samtidigt som jag innerligt önskar att ditt sto hämtar sig och får ett dunderfint föl!!

Så tycker jag att ditt sto verkar lida av ett klassiskt fall av "Matt i puppan och trött i bena."

KL
Tänk er själva hur nis kulle se ut om ni inte tvättade er efter samlag:angel:

Måste bara göra ett inhopp här.
Av alla märrar vi betäckt så har då aldrig någon lyckats bli på det viset som TS bilder.
Inte nån.

Om märra fick sådan diarré av fribetäckning så måste ju hon ha blivit utsatt för en stort portion stress.
Varför??

Sedan finns det en annan aspekt i det hela..
Om nu denna hingst har rört runt i baken på märra med snoppen..Vad tror ni hamnar där???
Och vad tror ni hamnar i nästa märr han betäcker??
Gladast blir nog Hipptrim tillverkarna. :crazy:

AM

Jag tycker det är väldigt dumt utav dig att säga att det är djurplågeri, visst hade hon kanske kunnat tvätta av henne i baken, men hon kanske inte såg det/tänkte på det? Sen så gick hon inte ut & "tog" isär stoet & hingsten för att ta in & tvätta, för då skulle bara bli oroliga. + en sak till, jag skulle inte vilja ställa mig bakom ett okänt sto & tvätta henne i bak där det troligtvis gör ont när man tar vatten på det.

//Diana

I så fall bör man inte hålla på med avel...då lär man kunna/våga hantera okända hästar...:mad:

"Jag tycker att det är väldigt dumt av dig" (för att citera dig själv) att lämna ditt sto till betäckning på de här vilkoren.
- Hingsten är inte godkänd för avel.
- Hingsten är "bara" tre år
- Hingsten har haft ston till betäckning redan som två-åring som redan då sett ut på det här viset.
- Lämna ditt sto vind för våg hos någon som inte har tid att titta till henne (enligt dig själv). De här skadorna har ju inte precis kommit sista dagen.
- Att du inte sett till så att en veterinär redan sett till hennes skador. Troligen skulle hon behöva en gynundersökning också för att se så att hon inte blivit skada eller fått någon infektion.

Tänk att ditt sto inte betyder mer för dig än så.

Nu blev jag nyfiken.. Har hon inte gjort gynundersökning? Det trodde jag alla gjorde.. för att se om de ovulerat och såvidare.. Menar inte att vara tyken eller så,bara undrar.. :confused:

"Jag tycker att det är väldigt dumt av dig" (för att citera dig själv) att lämna ditt sto till betäckning på de här vilkoren.
- Hingsten är inte godkänd för avel.
- Hingsten är "bara" tre år
- Hingsten har haft ston till betäckning redan som två-åring som redan då sett ut på det här viset.
- Lämna ditt sto vind för våg hos någon som inte har tid att titta till henne (enligt dig själv). De här skadorna har ju inte precis kommit sista dagen.
- Att du inte sett till så att en veterinär redan sett till hennes skador. Troligen skulle hon behöva en gynundersökning också för att se så att hon inte blivit skada eller fått någon infektion.

Tänk att ditt sto inte betyder mer för dig än så.

-Nej han är inte godkänd & jag tycker inte att det spelar någon roll, slut diskuterat! Mitt sto, mitt val.
-Finns många hingstar som börjat betäcka när de är 3 år
-Jag visste inte att det stoet såg ut så, fick reda på det efteråt
-Kan hända att de inte kom sista dagen och att de kanske inte gick ut & inspekterade hästarna i hagen precis.
-Jag ska vänta med att ringa vet. tills det gått några dagar och se ifall det blivit bättre

Och hon betyder mest för mig, det har du fan ingen aning om. Och nu tycker jag att du ska lämna denna tråden!! Du kan inte sitta & säga hur mkt jag bryr mig om min häst eller inte!

Till de flesta: Kan ni vara snälla och återgå till själv frågan istället för att klanka ner på mig eller hingstägaren! Tack!!

//Diana

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V