När och hur ofta utfodrar ni?

Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

KL

Ni som ger några/många uppdelade portioner över dygnet - hur gör ni nattetid?
Står hästarna utan länge, stor giva som finns kvar av på morgonen eller har ni någon anordning?

En tanke som ts också borde tänka på i och med att det måste finnas en lösning som gör att hästarna inte står utan mat för länge oavsett tid på dygnet.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Mitt djur äter ungefär likt över dygnet. Till natten får han 6-7 kg och ger jag 0.5-1 kg mer så blir det lämnat och äts inte upp sen även om man ger mindre nästa natt.

Dagtid åt han nästan lika mycket när det var riktigt kallt, annars mindre. Där slängs endel, mardröm att komma hem efter 12 h och maten är helt slut.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag ger tre gånger om dan.
Morgon mellan kl 07-08
Lunch vid 14:00
Och kväll mellan 20:00 och 21:00 då får dem en ganska stor giva och klarar sig fint på det.

Vi har så hästarna går in och ut själva i sina uteboxar, så det slipper vi tänka på nu. Men när jag stod på inackorderingsstall såg schemat ut såhär.

Morgonfodring kl 07:00 med kraftfoder i boxen. (Och lite hö)
Utsläpp så fort dem var klara med det.
Lunch blev mellan 13:00 och 14:00
När vi kom dit under dagen på eftermiddagen slängde vi till dem lite hö, beroende på när vi kom. Brukade bli att dem fick kanske lite runt 18:00 av den av oss som var sist där. Då kunde vi ta in hästarna tidigare också om vi ville.
Insläpp var satt 22:00 och sista fodringen var då.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

I vårat stall har vi installerat foderautomater för morgon, lunch och kväll. Innebär att vi kan fodra upp till 6 ggr per dag utan alltför stor ansträngning.

05.00 Hö (automat)
Runt 08.00 Hö + kraft vid utsläpp.
12-13 Hö (automat - vrider upp så att det går ca 4-5 h från utsläpp)
Runt 17.00 Hö (vid insläpp på vinter/dåligt väder annars i hagen)
Någongång mellan 17-22: Hötuss + kraft av siste man i stallet
22.00 Hö (automat)

Jag tycker det funkar kanon utan att man binder upp hela dagen på att passa tider, de enda tiderna/passen vi behöver passa är in- och utsläpp och de hjälps vi åt med i stallet.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

När jag hade hästen installad för många år sen hade vi följande tider:
06.00 utsläpp
12.00
17.00 intag
21.00

För det första anser jag att ut- och insläpp borde ske så tidigt/sent som möjligt. Utsläpp vid 06.00 och intag vid 21.00 tex. I hagen hade jag då haft hönät eller liknande som fylldes på så ofta att de höll sig fulla hela dagen. Om hästarna har en naturhage med tuggvänliga växter (dvs inte en lerig fyrkant) skulle jag kunna minska hötillgången och acceptera att nätet var tomt några timmar. Det viktiga är att dom har att tugga på hela tiden.

Nu har jag hästen på lösdrift med fri tillgång på hö, halm i hallen och naturhagar med diverse växtlighet och skog. Så jag har inga problem med att de skulle stå utan mat i några timmar, behöver dom tugga så kan dom göra det. På höst/vår när det mest handlar om stödfodring får de 2 ggr om dan tror jag, och det tar slut imellan. Då äter de gräs, rötter, grenar, löv, mm, om de behöver. Har man tillgång till bra hagar kan man anpassa fodertillgången lite efter hästarnas hull/behov tycker jag.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Morgon 06:30 Hö + Kraft
Eftermiddag 16:00 Kraft
Kväll 20:00 Hö + Kraft

På vintern
Morgon 06:30 Hö + Kraft
Lunch 12:00 Hö
Eftermiddag 16:00 Hö + Kraft
Kväll 20:00 Hö + Kraft
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Minst fyra utfodringar per dygn, tycker jag.

Vi har eget stall och jag har en morgonpigg man som är i stallet klockan 5. Då ger han hästarna lite morötter som de äter medan han lägger ut morgonhöet i hagen innan utsläppet.
Vid 1 får de lunchhö och vid 17 kommer eftermiddagshöet.
Klockan 21 tar vi in dem, och då får de morötter och betfor samt den största högivan.

Om vi, pga dåligt väder eller annat, måste ta in dem några timmar tidigare brukar vi ge något kilo hö vid intaget och sedan gå ut och ge natthö sent på kvällen.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

När jag stod i ett stall där vi gjorde allting själva såg utfodringsschemat ut som följande:

Morgonfodring, vid sextiden på morgonen. Hö inne i boxarna. Ingen häst i det stallet åt kraftfoder på morgonen, men hade någon velat ha det hade det förmodligen varit lättast att lägga här.
Utsläpp, vid niotiden. Hästarna fick riktigt rejält med hö då för att klara sig hela dagen och därmed komma undan "problemet" med lunchfodringen som kan vara svår att fixa om man har ett kontorsjobb.
Eftermiddag, 16-tiden de andra hästarna i stallet gick in vid sexton, då fick mina en tuss hö till i hagen eftersom jag ville ha dem ute lite längre.
Insläpp, 18-19, lite hö och kraftfoderransonen.
Kväll, runt 22. Samma som på morgonen.

Där jag står nu har jag ena hästen på lösdrift, den andra på box, men "boxhästen" går i samma hage som de som går på lösdrift, och har därmed fri tillgång till hö ute. Hon får utöver det ett mål inne på kvällen när hon går in, går in vid 21-22.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Fri tillgång på hö/hösilage sen får dom kraftfoder 04.00, 12.00 o 20.00. Dom går på lösdrift.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Lösdrift med 2 stora givor hö morgon och kväll.
Fri tillgång på halm av god kvalitet som ligger i grovfoderhäck med tak.
Stora skogshagar att gå och leta ätbart i.
Förr om åren har vi haft Em fodring med hö och ingen halm. Fungerade sådär då många kommer och rider vid den tiden på dagen.
Har också haft fri tillgång på hö vilket inte fungerade på lättfödda valacker.
Hittills har vi haft bra värden på hösilaget så kraftfoder har inte behövts mer än som godis efter ridning tillsammans med mineraler.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag/vi fodrar grovfoder tre (i bland fyra, om det är mycket kallt ute) gånger per dygn vintertid;
morgon, vid kl 14 och sedan kväll.

Inga slaviska tider annars utan morgon blir oftast mellan 07.30-09 när de går ut i hagen (om de varit inne, har lösdrift också) och kväll ca 21-22, i bland får de natthö vid 23-00.

Utöver det har de alltid något att äta på, sly, halm, gammalt gräs etc. Mineraler och kraftfoder efter behov men oftast en gång per dygn, i vinter kommer det nog bara bli en kraftfodring/dygn då bara den gamla kommer få kraftfoder och så pass liten mängd.

Helt utan mat är de mycket sällan eller aldrig. Våra hästar går ute mycket (minst 14 h/dygn) och stressade hästar som kommer hit brukar alltid falla in i samma lugna lunk trots att vi inte har några strikta rutiner, vilket säger mig att vi gör något rätt i alla fall ;)

Litet stall på landet med 2-4 hästar där jag sköter de allra mesta själv.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Hej! Ska eventuellt starta ett inackorderingsstall och undrar vad som är rimliga tider att fodra tidigast/senast, ha ut- och insläpp, samt hur många gånger ni tycker det är rimligt att fodra per dygn?

Vi har våra hästar hemma och kan alltså bestämma själva.
Maj - oktober ute dygnet runt, ev täcke nattetid. Så gräs, och ev kraftfoder i samband med ridning.

Vinter, ut vid 8 ca. In vid 20-21. Tidigare om det är rejält sk*tväder.
Lite kraftfoder inne på morgonen. Fri tillgång på hösilage i hagen, som då blir frukost, lunch, middag.
Sen vid intag kraftfoder igen och hö i boxen för natten.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag tycker antingen fri tillgång om det är hästar som klarar det eller fyra fodringar/dygn.

Mina hästar går ut vid 7-8 tiden och får då frukosthö´t i hagen. Sedan får de hö vid 12-13 och 17-18 och sedan tas de in vid 22-23 tiden och då får de sista högivan. Mineralerna och ev. tillskottsfoder ligger i krubborna när de kommer in på kvällen.

Mina börjar vänjas in på bete from mitten av maj och sedan går de på bete så länge vädret tillåter och sedan får de gå i vinterhagen. Beroende på väder så får de sedan vara ute vissa nätter om det är fint och varmt på hösten. De kan få vara ute även innan de går ut på bete om det är tillräckligt varm och fint väder. Jag har en ligghall i vinterhagen men tar ändå in dem vintertid.
 
Senast ändrad:
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag har begränsad fri tillgång till mina, har två olika varianter av foderbord för att kunna fodra på ett sätt som passar hästarnas olika foderbehov. Har en kallblodstravare och ett russ, dess två går ihop med kompisens Shire så vi har fått vara lite påhittiga för att kunna fodra de stora utan att russet ska bli tjock. Har nu hittat ett sätt som funkar bra.

fyller på grovfoder en gång/dygn så pass att det är ca 5kg kvar ungefär vid påfyllning, nån enstaka gång har det varit tomt men kan inte ha varit länge för de har inte varit synbart hungriga vid påfyllning.

Kraftfoder får de en gång om dagen, det är sådana mängder att det kan ges vid en och samma giva.

fordrar vid olika tidpunkter beroende på hur det passar bäst för dagen så de är vana vid oregelbundenhet.

edit: glömde skriva att de går på lösdrift, och med fri tillgång på halm i vindskyddet.
 
Senast ändrad:
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Står nu i ett stall där hästarna får mat tre gånger per dag. Frukosthö i hagen vid utsläpp kl 5 Lunch runt 12 sen tar alla in sina egna hästar (eller hjälps åt) och nattfodrar själva. Här ger också varje ägare själv ev kraftfoder.

Skulle gärna vilja ha en senare "god natt" fodring också men det här fungerar fint, har dock småmaskigt hönät i boxen till natten så hon inte ska äta upp allt på en gång.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

i stallet min häst stod i först så hade vi morgonfodringen vid 6 på morgonen dom åt sitt kraftfoder inne sen hö ute i hagen, lunch vid 12 fick dom hö ute i hagen sen tog vi in dom vid 5 då fick dom deras eftermiddags foder sen vid 8-9 på kvällen fick dom sin kvällsmat
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Fodrar våra hästar 5 ggr dag och de är ute minst 12 timmar dag vinterhalvåret. Om vi skulle ha hästarna inackorderade skulle jag se 4 fodringar som minimum och 12 timmar som minimum utetid vintertid och 16 timmar tidig höst och vår.
Hästägare vill ha olika, en del vill ju ha in sin häst innan det blir mörkt, prioriteringarna är olika, du får väl fundera ut vad ditt stall ska stå för och vilka hästägare det ska locka. Vissa tycker ju att lång utevistelse är viktig till exempel, vissa prioriterar andra saker.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

KL

Ni som ger några/många uppdelade portioner över dygnet - hur gör ni nattetid?
Står hästarna utan länge, stor giva som finns kvar av på morgonen eller har ni någon anordning?

En tanke som ts också borde tänka på i och med att det måste finnas en lösning som gör att hästarna inte står utan mat för länge oavsett tid på dygnet.

Våra hästar har fått kl 07, 15 och 23 på dygnet. Utöver det har dom fri tillgång på halm men dom äter den bara första dagen dom får in en ny storbal...
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag driver ett inackorderingsstall med plats för sex hästar, våra hästar har fri tillgång på hö ute och får tillräckligt mycket hö inne på natten så att de har lite kvar på morgonen. Med andra ord fodrar vi inte hö på bestämda tider, jag ombesörjer hö i hagen och alla hästägare lägger in hö i sin egen box inför natten. Jag anser att man får mer glada och välmående hästar med fri tillgång på hö. :)

Kraftfoder fodrar vi morgon och kväll; morgonfodring runt 06, utsläpp runt 07 och intag + kvällsfodring runt 19-20. Prioriterar att ha lång hagtid. Ingen av hästarna behöver särskilt mycket kraftfoder så två fodringar räcker bra. :)
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag har eget stall på gården där bara mina egna två hästar bor.

I vintras när dom stod uppstallade såg det ut så här. Jag var hemma på heltid som mammaledig.

06.00 - Utsläpp, hö i hagen
11.00-12.00 - Lunch, hö i hagen
16.00-1700 - Middag, hö i hagen
21.00-22.00 - Insläpp, hö + "kraftfoder" i boxen.

Hoppas på att få till något liknande i år även fast vi båda jobbar heltid. Ska troligen köpa en lunchgrind och bygga ett "höhus" där jag lägger ut lunchen på morgonen och så får dom det när grinden öppnas vid 11-12 tiden. Tycker det funkat bra att ge 4 ggr per dag och vill gärna fortsätta med det.

Hoppas det blir så här i år:

06.00 - Utsläpp, hö i hagen
11.00-12.00 - Lunchgrinden öppnas och dom kan äta lunch.
16.00-17.00 - Middag, jag eller min man ger hö när vi kommer från jobbet. Han slutar kl 16 och jag kl 17.
21.00-22.00 - Insläpp, hö + "kraftfoder" i boxen. 6 åringen får hö i hönät med mindre maskor inne för att ha bättre koll på intaget och så drar han inte runt hö´t då. Lillen får så mycket han orkar äta då han bara är unghäst :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 648
Senast: TeamLundVer
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp