En gång i veckan ungefär beroende på om gräsklipparen startar på den lediga regnfria dagen eller inte
Ja, det är ju den variabeln också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En gång i veckan ungefär beroende på om gräsklipparen startar på den lediga regnfria dagen eller inte
Nu har jag beställt en ny faktiskt för klippbordet åker ner hela tiden ena framhjulet lutar och ja få igång den är alltid spännandeJa, det är ju den variabeln också
Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här sommaren vill ha en prydligt kortklippt gräsmatta, vad är rimligt då?
Anledningen till att jag frågar är för att det här utanför klipps gräs en gång i veckan. Om jag inte tänker helt fel. Det känns som om gräsklipparna åker runt hela tiden, och jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är nödvändigt eller om de bara slösar tid, bensin och pengar
Förut bodde jag i hyresrätt, då blev väl gräset utanför klippt någon enstaka gång per sommar. Jag reagerade inte på det som något negativt, men å andra sidan tycker jag också om när gräset är lite längre...
Tycker ni att det spelar någon roll om det är gräsmatta tillhörande en villa, en stadspark eller en BRF?
Vår stad har precis slutat med det beteendet på många ställen, det är så vackert! istället för ynka grässtrån cigarettfimpar och jord är det vackert ogräsDet känns som om åtminstone de små gräsremsorna längs bilvägen (dvs, yta som ingen använder till något) gärna kunnat få vara lite roligare än kort gräs. Men de klipper allt överallt. Är det 2kvm gräs bredvid en parkering så ska den vara kortklippt tydligen. Ska absolut försöka kommunicera med styrelsen om att försöka spara något någonstans iaf!
Maskrosor är jättefina !Till mina grannars förtret klipper jag inte första gången förrän maskrosorna blommat ut. Insekterna behöver dem plus att jag tycker det är fint med det gula.
Är inte pedant, i år har jag klippt 3 gånger.
Det känns som om åtminstone de små gräsremsorna längs bilvägen (dvs, yta som ingen använder till något) gärna kunnat få vara lite roligare än kort gräs. Men de klipper allt överallt. Är det 2kvm gräs bredvid en parkering så ska den vara kortklippt tydligen. Ska absolut försöka kommunicera med styrelsen om att försöka spara något någonstans iaf!
2 ggr per vecka?? Det måste vara under optimala förhållanden då, med sol och regn om vartannat.1-2 gånger per vecka är nog hyfsat normalt klippintervall för en kortklippt gräsmatta, lite beroende på tid på säsong.
Ja, när det växer som mest osv.2 ggr per vecka?? Det måste vara under optimala förhållanden då, med sol och regn om vartannat.
Vi klipper kanske fem-sex gånger per år. Det räcker för att hålla den prydlig. Klipper man oftare och kortare så dör gräset och man får gul, torr mossa istället.
Då tänker du att alla gräsmattor är fint anlagda och gödslade…? Vår gräsmatta är helt enkelt klippt äng. På en del klipper vi inte, där är det uppvuxen äng.En gång i veckan är ju rätt rimligt att klippa. Jag tycker också att det är fint med äng, men man ska ju inte inbilla sig att man får en äng genom att sluta klippa gräsmattan. Då får man bara rätt fult vildvuxet blandat gräs och ogräs... Ängar har ju helt andra krav på jordmån och skötsel än vad en gräsmatta har.
Tror det beror på var man bor. Vi har tjäle sex månader per år. Inte mycket behov av gräsklippning då.Ja, när det växer som mest osv.
Vi själva klipper inte så ofta.. men definitivt mer än 5-6 gånger per år om de ska se ok ut.
På ena sidan av huset har vi klippt - tror jag - 3 gånger i år. Där växer vår "mossmatta" och den växer saaaakta...2 ggr per vecka?? Det måste vara under optimala förhållanden då, med sol och regn om vartannat.
Vi klipper kanske fem-sex gånger per år. Det räcker för att hålla den prydlig. Klipper man oftare och kortare så dör gräset och man får gul, torr mossa istället.
Jag tänker mig nog att de flesta som har en vanlig gräsmatta hemma inte från början har haft en faktisk äng de har börjat klippa, ja. Framförallt tror jag inte att det är jättevanligt i tätbebyggt område. Men jag har naturligtvis gärna fel. När jag låter bli att klippa min fullkomligt ogödslade oanlagda gräsmatta blir det inte heller äng. Det blir fult övervuxet gräs och mossa. Sjukt fult. Och inte till någon som helst nytta för några pollinatörer hellerDå tänker du att alla gräsmattor är fint anlagda och gödslade…? Vår gräsmatta är helt enkelt klippt äng. På en del klipper vi inte, där är det uppvuxen äng.
Man får ge det några år, så blir det äng. Om du inte klipper, utan slår en gång per år, så kommer du få annat än gräs och mossa med tiden.Jag tänker mig nog att de flesta som har en vanlig gräsmatta hemma inte från början har haft en faktisk äng de har börjat klippa, ja. Framförallt tror jag inte att det är jättevanligt i tätbebyggt område. Men jag har naturligtvis gärna fel. När jag låter bli att klippa min fullkomligt ogödslade oanlagda gräsmatta blir det inte heller äng. Det blir fult övervuxet gräs och mossa. Sjukt fult. Och inte till någon som helst nytta för några pollinatörer heller
Så gör jag, så är problemet förhoppningsvis löst för en vecka eller 2Efter behov, skulle jag säga. Här klipper folk pinkort oavsett väder - har det varit torka i flera veckor så klipper de ändå - deras gräsmattor är gulbruna och knastertorra men nog ska det klippas ändå, ända ner till nån centimeter, högst. Är det torka tycker jag man kan låta gräset växa så gott det kan, och spara på fukt så det förblir grönt åtminstone.
Är det hyresfastighet antar jag att det klipps enligt schema, så då är det svårare att anpassa, kan jag tänka mig.
Tycker högt ogräs också är fintEn gång i veckan är ju rätt rimligt att klippa. Jag tycker också att det är fint med äng, men man ska ju inte inbilla sig att man får en äng genom att sluta klippa gräsmattan. Då får man bara rätt fult vildvuxet blandat gräs och ogräs... Ängar har ju helt andra krav på jordmån och skötsel än vad en gräsmatta har.