När och hur ofta utfodrar ni?

Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

I vårat lilla tvåhästars kollektivstall...

Normala kollektivpasstider:

07-08 Kraftfoder inne, hö i hagen

13-15 hö i hagen

(Vid vintertid... Insläpp med hö o kraftfoder 16-17)

Natt: kraftfoder och hö 20-22


Extra för min gammeldam, då äldre hästar har svårare att tillgodogöra sig fåtal stora fodergivor:

Alltid hö i box o hage.

13-16 kraftfodergiva *2 i hagen... före och efter pyssel/ridning/annat arbete

Vet jag att hästarna får "tidig nattfodring", åker jag till stallet själv runt 21.30 och ger ett kraftfodermål extra.

Så många resor blir det... men det är den vita värd. :love:
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

06-09 kraftfoder inne och hö ute

Ger hö i hagen ca 2-3 ggr under dagen beroende på hur mycket de fått vid varje giva. Jag har hästarna i princip på tomten så brukar gå ut och kika lite då och då under dagen hur mycket hö som finns kvar. Lägger in när det har tagit slut helt enkelt.

18-20 insläpp med kraftfoder och fri tillgång på hö under natten. Brukar bli ca 8 kilo till min kille.

När hästarna släpps ut i vinterhagen kommer de ha fri tillgång på stor höbal ute.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Fri tillgång på hö i hagen
Kraftfoder vid insläpp.
Just nu går de ute dygn, men annars får de hö till kvällen när de sover inne, resten äter de i hagen.
När de kommer in natt delas kraftfodret upp på insläpp till de som kommer in vid lunch och kväll, min hage är ute hela dagen och får bara vid insläpp på kvällen, ingen av våra hästar äter extremt mycket
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Kalla delen av året ser oftast ut ungefär såhär:

Fodring:

Frukost ca 06-07 (ibland lite senare tex under helgen)
Lunch ca 12-13
Eftermiddag (vid insläpp) ca 16-18 (beroende på väder, oftast står de och väntar vid grinden om det är ruggit..)
Kväll ca 21-23

Lunchen består av att vi slänger ut hö högar övriga tider bestämmer var och en själv vad som ges till sin häst. Vi ställer fram spannar och höpåsar för kväll, morgon och em så det som ska ges först står närmast boxdörren. Vill man fodra oftare får man göra det själv! :)

Utsläppet på morgonen brukar ske mellan 7-8 beroende på när de fick frukost (kan även det bli lite senare någon gång men det är väldigt sällan. )
Insläppet brukar vi ha mellan 16-18 beroende på bla vädret. Står de och ruggar vid grinden och vill in finns det ingen mening för de att stå ute bara för att stå ute och är det riktigt fint väder kan de stå ute längre men dem vill oftast in när det är kallt. :):p
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Hej! Ska eventuellt starta ett inackorderingsstall och undrar vad som är rimliga tider att fodra tidigast/senast, ha ut- och insläpp, samt hur många gånger ni tycker det är rimligt att fodra per dygn?

Hur många fodringar /dag är reglerat av jordbruksverket så kolla lagtexten i djurskyddslagen
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Nej, antal fodringar per dag är inte reglerat. Så här står det:

1 § Hästar ska utfodras enligt följande:
1. med individuellt anpassad och välbalanserad fodergiva,
2. med daglig tillräcklig tillgång till grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,
3. så att deras behov av långa ättider tillgodoses, samt
4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

7.00 morgonhö ute i hagen (får kraftfoder innan + en liten hötuss)
11.00 lunchhö
ca 15.00 "mellis?"
19.00 eftermiddagshö i samband med insläpp
21.00 kvällshö i samband med kvällsfodring (kraftfoder)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 648
Senast: TeamLundVer
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp