Optimala foderrutiner?

Både katt och hund äter rått/färskfoder här i huset och får mat två gånger om dagen plus snacks. Inga problem med magar eller toalett.
Jag hade absolut kunnat lägga till en till måltid typ just innan jag lämnar huset på morgonen eller senare på kvällen men tycker inte att det behövs. :)

Tillägger att den enda rutinen som är hyfsat fast är egentligen frukosten som serveras någon gång från sju till nio på morgonen sedan får de alltid mat när jag komme rhem från jobbet. Är det för tidigt får de ett litet mål då och sedan ett till litet senare på eftermiddagen. Vi anpassar oss helt enkelt.

Min katt får två givor per dag torrfoder. Är jag hemma portionerar jag ut morgon givan under hela morgonen. Är jag inte hemma får hon hela på en gång när jag åker hemifrån. Kvällsportionen delar jag upp från klockan 17 om jag är hemma då, kommer jag hem efter klockan 19 så får hon hela på en gång. Jag vet inte varför jag gör så här, men det verkar ändå fungera för oss på något sätt.

Ett av de bästa beslut jag gjort är att inte ge mat på regelbundna tider.

Hund och katt får mat när jag stiger upp och någon gång på eftermiddagen. Sen om jag stiger upp mellan 6 och 8 och ger middagen 16.00 till 20.00 varierar kraftigt. De väcker mig aldrig och säger aldrig till om mat.

Katten har nästan alltid lite blötmat kvar i skålen. Hunden får träningsgodis när vi är ute, så de svälter inte direkt mellan måltiderna.

Hade jag haft en glufsglufs till katt hade jag nog gjort annorlunda, men hon äter när hon får lust och lämnar alltid lite kvar.

Hunden behöver ibland bli hungrig för att äta ordentligt.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 599
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 494
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 706
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar