När och hur ofta utfodrar ni?

Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Det varierar lite beroende på hur kallt det är men vi fodrar ungefär var 5-7 dag. Hästarna går på lösdrift och det är så länge en ensilagebal räcker.
På sommaren äter de gräs.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag har stått på alla möjliga ställen men generellt brukar det vara 3 eller 4 fodringar/dag


3 fodringar =

Morgonhö ute eller inne innan utsläpp

Insläppshö eller fodring i hagen

Insläpp/Natt mat


4 fodringar =

Morgon

Lunch

Insläpp

Natt


Skulle jag få eget stall någongång skulle jag ha gallerburar av något ofarligt slag ute som begränsade tillgången måttligt då jag har feta ponnysar. Då skulle jag fylla dessa på morgonen så att dom hade att göra fram till lunch att äta upp. Sedan skulle de stå utan tills jag kom hem från jobbet och då skulle jag ge dom en tuss på marken och sedan skulle dom få hö antingen i boxen vid natten eller så skulle jag fylla på buren igen om dom skulle gå ute ;) Drömma kan man ju!



Förra vintern stod mina ponnysar på lösdrift där dom handfodrades 3ggr/dygn: Morgon ca 8, lunch ca 15 och natt ca 22-23
Dom hade fri tillgång på halm också.

Mina höll sig riktigt bra på detta!
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Kan man inte ge fri tillgång skulle jag definitivt satsa på foderautomater så att man slipper bli uppbunden under dagen och bara ger morgon och kväll. Där ger man hö i boxen vid intag och sisten i stallet ger kraftfodret.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

KL

Jag har alltid förespråkat fri tillgång i den mån det går om hästen klarar det då de ska tugga/ha födosök till större delen av dygnet för att vara optimalt och att man inte ska riskera sjukdom..så därför är jag nyfiken på tiderna tex 07-08.00 som första fodring och 21-22.00 som sista, hur stor giva ges som sista eller står hästarna utan grovfoder i 9-10 timmar på natten? Några få kg äter ju en häst upp relativt fort.

En tanke jag alltid haft då det brukar bli ramaskri om hästarna under dagtid i hagen exempelvis får maten med mer än 4 timmars mellanrum men jag har svårt att se hur denna tidsram ska gå ihop nattetid i boxen utan större giva. att man kliver upp mitt i natten eller någon slags anordning?
 
Senast ändrad:
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag tycker att de bör få 4 ggr om dagen, fördelat så jämnt över dagen det bara går - såvida man inte kan ge fri tillgång.

Våra hästar får tyvärr bara tre gånger om dagen ( kl 8, 12 och 21) men till den här vintern ska jag försöka hitta på nåt med finmaskigt hönät i hagen eftersom min lättfödda ser ut som en ballong på fri tillgång... Han får kvällsmaten i nät. Och så delar vi hagen så ponnyn kan få stå ifred med fri tillgång för det behöver hon verkligen.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

I mitt stall ger vi 3 ggr per dygn.

Morgon kraft inne sedan ut och hö i hagen 3-4 kg per häst (beroende på höst eller vinter). De går ut innan hen som har stallet åker till jobbet så är väl ute vid 6.

Lunch är när/om någon kommer till stallet på dagen. Vi är några som jobbar oregelbundna tider så oftast får de vid 12-13 (1-2 kg/häst). Det är bra för då hinner de äta upp innan alla kommer vid 16-17.
Problemet är om ingen är i stallet på dagen för då får de inte lunch förens 16-17 och då ska någon rida och stör mitt i maten.

Sedan går de ute tills 19-21 beroende på väder och årstid. Då har vi förberett hö och kraft till natten. För min del är det inget fel att min häst får så tidigt sista måltiden eftersom han får ca 10 kg hö så han har kvar på morgonen.
För vissa andra hästar är det värre då de får 3-5 kg på natten som de äter upp på 2 timmar.. :cautious:
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Morgon, 07-08 ungefär: Kraft inne, slänger ut hö i hagen när de äter och släpper ut. De får så mycket hö att det räcker till lunch, någon enstaka gång har det tagit slut någon timme innan lunchfodring.
Lunch, 12-15 ungefär: Fyller på mer hö, så att det räcker ända till insläppet.
Middag, 20.00 ungefär: Hästarna släpps in, i boxen ligger då kraftfodret och grovfoder så att det räcker hela natten.

Vi har två hästar och tre hölådor i varje hage, varav två hölådor står under tak.

Vi har med andra ord typ fri tillgång, de står utan mat max någon timme per dygn och om höet har varit slut någon gång under dagen så får de lite extra nästa dag. Fungerar verkligen kanon, är supernöjd med denna lösning. Kräver väldigt lite jobb och ger väldigt harmoniska hästar som aldrig är stressade och hungriga vid fodring.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Hej!

Jag står i stall där det är fri tillgång i hagen. Min häst fixar inte det och går dessutom själv, så hon fodras 4 ggr/dag. Tiderna varierar med när stallägarna är hemma, ibland får de frukost vid 5 på morgonen ibland närmare 8. Lunch är nån gång mellan 11-13 och eftermiddag ungefär 16-18. Kväll är nån gång mellan 18 och 22.

Jag tycker det är jätteskönt med varierande tider- dels blir hästarna som fodras lite lugnare, när de lär sig att inte få mat vissa tider och dels kan man lättare komma och gå som man vill och därmed fodra när man är klar eller när man kommer beroende på tidpunkt, dvs man kan kommunicera med stallägarna om hur man vill göra.

Tidigare stall jag stått i har varit väldigt rigida i att fodring måste vara exakt på klockslag och är inte hästen där får den ingen mat. Helt hemskt, framför allt om man tex råkade träna med hästen precis vid fodringen...

/Lavinia
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Beror på hur det fodras.

Inte fri tillgång på grovfoder, fler än 1 g/dygn. Antal mål beroende på hur mycket mat som ges/mål (dvs hur länge det räcker). Kommer du ha ponnys/tjockisar som behöver begränsas kommer du antingen behöva fodra grovfoder typ 4 g/dygn minst eller använda typ småmaskiga hönät.

Smalisar/hästar som behöver flera kg kraftfoder kommer säkert vilja fodra kraftfoder minst 2-3 g/dygn, och då måste du fodra hästen separat i sin box. Vilket minskar utetiden om du inte vill släppa ut igen.

Har hästen hemma och fodrar 2 g/dygn vintertid. Kraftfoder inne morgon medan man byter täcken, hö så det räcker i hagen. Vid intag typ 12 h senare hö så det räcker över natten och kraftfoder. Funkade fint även för åringen som åt 3 kg kraftfoder (min äter mycket lite).
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Min åt 6,5 kg relativt torrt hösilage på natten. Dagtid som mest drygt 6,5 kg. Gick ca 12 h mellan målen, om längre gavs mer ute. Innematen var dock relativt konstant, mer lämnades.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Ut mellan 06-08 och in mellan 19-22

Dom får kraft vid in och utsläppen.
Hö 5 kg på kvällen, finns alltid kvar på morgonen.
Fri tillgång i hagen under hag vistelsen.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Där jag står nu fodras hästarna två ggr om dagen. Kl 8 och 18. Givorna är stora så de äter i flera timmar. Ute dygnet runt

Där jag stod förut fodras de 4ggr om dagen. Kl 6, 12, 17 och 21-22. Går ut ca 7-7.30 insläpp runt 16-17
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Hej! Ska eventuellt starta ett inackorderingsstall och undrar vad som är rimliga tider att fodra tidigast/senast, ha ut- och insläpp, samt hur många gånger ni tycker det är rimligt att fodra per dygn?


Hur många gånger du fodrar beror ju på hur mycket de får per gång sas.

Här går de på fri tillgång på strå - och fodras en till två gånger i veckan = ny bal ställs ut och den gamla städas bort. Kraft/mineraler en gång per dygn. Går på lösdrift.


tillägg:
Hade jag häst uppstallad skulle jag förvänta mig utevistelse iaf 12-14 timmar/dygn under vinterhalvåret. Snålt med högivan = 4-5 fodringar per dag, och uppstallning på halm.
 
Senast ändrad:
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

En gång om dan, typ.
Har man fri tillgång på grovfoder i hagen, så kan man släppa ut hästarna direkt på morgonen.
Sen när man tar in dom har de sitt kraftfoder i krubban, och hö så de klarar sig igenom natten.
Har man lagom värde på grovfoder så fixar de flesta fri tillgång, och kraftfodergivan blir inte större än att de kan äta dagsransonen vid ett tillfälle.

Gör väl ungefär lika med skillnaden att jag har begränsad högiva. Ger i SMHN som här funkar bra, ger längre ättid. Dom får även i nät inne + lucerngiva med vetekli. Så det blir ca 2 gånger om dagen...
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Hos oss har vi såhär (vintertid):

Kollektivskött stall med folk som jobbar lite ojämna tider, därför funkar det.

kl 7:30-8:00 Morgonfodring: hö först hinkar sedan

kl 9 Utsläpp: Rejäl högiva i hölådor i hagen.

12-14 ungefär: Lunchfodring, påfyllning av mer hö i lådorna.

17-18 insläpp. Högiva ligger inne.

19-21 (kan variera beroende på när sista person åker hem): Hinkar samt kvällshö.

Hästarna går i större rasthagar med gräs så det finns att gräva och pillra med även under snön.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Vardagar får de frukost halv sju och släpps sen ut till höet i hagen.
Hö i hagen vid 16.
Intag till kraftfoder och hö kl 18.
Nattmat kl 22.

På helgerna får de frukost kl 9 och nattmaten vid ca 23. I stort sett fri tillgång på hö i boxarna.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Vi har kanske runt 08-09 på morgonen.
Lunch får bara dom som inte har nått i hagen, resten har gräs eller senare fri tillgång på hösilage
Middag nu vid 17.30. Flyttas fram med mörkret. Dvs tidigare ju mörkare det blir, eftersom dom då tas in tidigare.
Kväll vid 21
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

I dom stallen jag har stått i har det varit fodring tre eller fyra ggr per dag. Jag anser att det är bättre med fler gånger men det är ju inte alltid praktiskt lösbart. Min ena hanterar absolut inte fri tillgång.
När jag letar stallplats är det viktigt för mig att veta hur fodringen och in-och utsläpp sköts. Tänk igenom hur du vill ha det och leta sedan inackorderingar. Är du tydlig från början hur rutinerna är (och ha det i kontraktet) så är det lättare att ta ev. diskussioner med dom inackorderade sedan. Det finns ju lika många åsikter om hur hästar ska skötas som det finns hästägare...
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag tycker att tidigaste fodringen bör vara runt kl 7 och senaste runt kl 22, och minst 4 fodringar per dag.
Där vi står nu är det dessa tider: 7, 11, 15, 19, 22. Är super, brukar alltid pricka in ridningen emellan.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Hej! Ska eventuellt starta ett inackorderingsstall och undrar vad som är rimliga tider att fodra tidigast/senast, ha ut- och insläpp, samt hur många gånger ni tycker det är rimligt att fodra per dygn?

vad roligt att du ska starte ett eget stall! det är min dröm!

jag skulle rekomendera dig att erbjuda till dina kunder att du fodrar kraft foder

Frukost - kl 8

Lunch - kl 12

Middag - kl 19

Jag som många andra redan har skrivit, gillar att ge mina fri tillgång till hö i hagen under dagen och under natten, men det beror ju på typen av hästar du ska ha i ditt stall och vad de ägarna tycker är bäst för sina hästar.

Jag hade häst i ett stall där de erbjöd frukost, lunch och middag och man betalade en "service" summa för att de skulle mata ens häst. Men man som kund kunde välja om man bara ville att hästen skulle få lunch och middag, eller bara frukost och lunch (om man som ägare var där själv på kvällen varje dag så kan man ju ge hästen middag själv)

Jag tyckte att det var skönt att stall ägarna var så flexibla och tillmötes gående.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 648
Senast: TeamLundVer
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp