När och hur ofta utfodrar ni?

HafiMinella

Trådstartare
Hej! Ska eventuellt starta ett inackorderingsstall och undrar vad som är rimliga tider att fodra tidigast/senast, ha ut- och insläpp, samt hur många gånger ni tycker det är rimligt att fodra per dygn?
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag fodrar morgon vid 07.30, lunch 12.00-13.00, kväll 17.00-18.00 och natt vid 22.00.
Minst 4 ggr/dag tycker jag man ska fodra.
Vet inte vart jag sätter gränserna riktigt, men ibland får jag ju ändra i tiderna eftersom jag har ett litet stall och sköter det själv. Jag kan fodra tidigare på morgonen om det behövs och på helgerna får de oftast frukost vid 8.30, men å andra sidan får de nattmaten senare då också, så det blir inte fler timmar mellan fodringarna. Jag har fodrat nattmat vid 21.00 några gånger, men tidigare än så vill jag inte ge dem.
Mina går ut i hagen vid 7.30 och kommer in vid nattfodringen vid 22. På sommarhalvåret går de ute hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Våra får så här vintertid:

7:30: Hötuss + kraftfoder inne
ca 8:00: Tas ut, får morgonhö i hagen

12:00: lunchhö i hagen

16:00 / 17:00 Tas in, fodras med hö + kraftfoder (under vår och höst: fodras med hö i hagen)

22:00: Fodras med hö + kraftfoder (under vår och höst: tas in och fodras med hö + kraftfoder)

Hur många gånger man fodrar per dag beror ju på hur mycket man kan fodra vid varje tillfälle och vad hästarna har för typ av uppstallning och utevistelse. Våra har "normala" rasthagar (dvs hagar som de kan röra sig vettigt i men inga enorma ytor, heller inga 4-kanter för ensamgående).
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

En gång om dan, typ.
Har man fri tillgång på grovfoder i hagen, så kan man släppa ut hästarna direkt på morgonen.
Sen när man tar in dom har de sitt kraftfoder i krubban, och hö så de klarar sig igenom natten.
Har man lagom värde på grovfoder så fixar de flesta fri tillgång, och kraftfodergivan blir inte större än att de kan äta dagsransonen vid ett tillfälle.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

våra fick 4 gånger i vintras men nu kommer de nog bara att få MAX 3 om inte jag får igenom mitt förslag om smhn i hagen så dom har läääääänge..

i vintras var jag arbetslös så då kunde jag åka upp å ge dom .. har nu börjat jobba så finns ingen som kan ge dom mitt på dagen så de blir morgon ca kl 0630(då ger vi dom en hel del).. sen nångång på eftermiddagen runt 16. sen på kvällen ca 20..hö då alltså.. min äter inte kraftfoder om de inte behövs men då är de bara vid insläpp å utsläpp dom får de..de är bara kvällshöt som äts inne..

jag vill ha smhn så man kan proppa nätet fullt med hö så dom klarar sig hela dagen i stortsett.. iaf till kl 16
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag brukar ha som regel att det högst får gå fem timmar mellan varje fodring, då brukar det bli att jag fodrar ungefär fyra gånger per dag; kl 07/08, kl 12/13, kl 16/17, kl 21/22. På kvällen får de den största givan. Ju fler gånger man kan dela upp fodringarna under dagen i, desto bättre! :)
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Våra får frukost med kraft och lite hö inne, har fri tillgång på hö o hagen, vid insläpp får du kraft + hö så det klarar natten. Smidigt och lättarbetat :)
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Vi har fri tillgång men fodrar kraft i samband med in/utsläpp där tiderna är:

Senast i hagen 08.00
Intag tidigast 20.00

Vi har valt fri tillgång + lite varierade tider för att vara så flexibel som möjligt
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Just nu fordrar jag bara en gång om dagen, hästarna är på bete och behöver mest mineraler och salt.
När de får komma in imorgon så får de hö och kraft kl 21-22 på kvällen och sen gå ut direkt tidigt på morgonen då jag ska jobba kl 6.
När gräset tar slut i hagen så får de frukost inne vid 5-7 tiden sen ut och få hö i hagen. Kvälls kraft och hö vid 21-22.
När det är snö ute så är det samma som ovan + lunch hö i hagen ngn gång mellan kl 11 och 16 beroende på jobb och skola.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Vi har valt fri tillgång + lite varierade tider för att vara så flexibel som möjligt


Delvis kl men också en reflektion över citatet ovan. Om man ska ha ett inackorderingsstall, vilket nu TS tänker sig, tror iallafall jag att det är smart att ha fasta tider for fodringar och in - och utsläpp i hage. Dessa kan naturligtvis variera över året och beroende på vilken typ av uppstallning man har (box, lösdrift, etc). Personligen skulle jag aldrig välja att stalla upp min häst i ett stall där det är oklart vilka tider hästarna får mat och kommer in och ut i hagarna.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Portionerar man i givor över dygnet, givetvis men har man fri tillgång är hästarna aldrig beroende av några precisa tider.

Hos oss fungerar det ypperligt och vi lägger tiderna helt på hästarnas välmående där vi prioriterat lång utevistelse och har en maxtid på box eftersom att ingen häst mår bra av för lång tid i box. Vi har som så att det ska finnas en senast tid när hästarna ska vara i hagen och en tidigast tid när man tar in..sedan spelas det på tiderna kanske 1-3 timmar som max.
På morgonen om hästarna kommer ut 05.00 i stället för 08.00 blir de bara glada och likaså på kvällen om de står ute till 22-23.00 vid bra väder så har dem fått vara ute så länge som möjligt.

Av hänsyn till människor även i stallet funkar detta väldigt bra i och med att allas behov kan vara olika beroende på när jobb slutar, ifall man har barn etc =
Ingen i stallet, varken häst eller människor är stressade :) En stor fördel är att man aldrig lär hästarna att förvänta sig tider heller, så har dem inget att stressa över..jag saknar inte de stall där hästarna rev hela stället ifall de inte fick komma ut på klockslaget..
Som människa får du väldigt mycket tid över till övrigt liv utanför stallet också och kan lägga om din/bestäma din tid på ett helt annat sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

1 gång om dagen fritillgång i hagen sen får dom krsaftgivan inne på kvällen pluss det hö som dom ska ha sen kan dom pilla halm när det är slut på hö :)
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Som människa får du väldigt mycket tid över till övrigt liv utanför stallet också och kan lägga om din/bestäma din tid på ett helt annat sätt.

Haha. Jag har jobbat med folk som släpper allt de har för händer EXAKT kl sju, för att gå till stallet och fodra. Och sen skulle de nattas EXAKT 21.30, så åka bort eller se klart långfilmen var inte att tänka på. :crazy:

Men, en del anser sig vara liiiite fiiinare hästägare, om de offrar allt vad privatliv heter.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag tror absolut att det funkar så också - min poäng är att man som "stallvärd" måste vara väldigt tydlig gentemot inackorderingarna - och inackorderingarna bör "vara på samma linje" om flexibilitet ska funka. Är alla överens om hur det är flexibelt och är nöjda med det är det ju inga problem.

Sedan är jag helt övertygad om att hästar kan vara väldigt lugna och ostressade även vid väldigt fasta rutiner (våra är det iallafall) - stressen kommer av andra orsaker. :)
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Det blir krångligare än det behöver vara om man offrar sin tid till punkt och pricka till hästarna..detta behövs inte om man ser till att djuren på längre tid över dygnet har allt de behöver i grundläggande behov.

Vi gör dem så beroende av oss som vi vill.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Jag tror absolut att det funkar så också - min poäng är att man som "stallvärd" måste vara väldigt tydlig gentemot inackorderingarna - och inackorderingarna bör "vara på samma linje" om flexibilitet ska funka. Är alla överens om hur det är flexibelt och är nöjda med det är det ju inga problem.

Att alla ska vara överens är ju givet, annars kommer det aldrig fungera oavsett vilket upplägg man än har.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Kommer du stå för in, utsläpp och fodringar tycker jag du ska ta tider som passar dig först och främst.

Men på vinterhalvåret vill nog de flesta att hästarna får man 4ggr/dag minst alt. fri tillgång.

JAG vill ha ut hästen så fort som möjligt, helst innan 7. Och in så sent som möjligt, typ 19-20 om vädret tillåter. Eller ännu senare för den delen, men det kan bli lite bökigt.

Jag har min häst på bete nu, men andra i stallet tar in under natten.
Då går de ut kl. 8 och in 16.
På vår och höst ut 9 in 16.
Vinter ut 9 in 15.

Jag har valt att stå för mitt egna insläpp, blir mellan 17 och 19 beroende på när jag rider, eller när hagkompisen blir riden.

Har en häst som blir uttråkad i boxen trots halm, men finns inga bra lösdrifter i närheten.

De får nattmat kl 8 och frukost inne kl 8.
När inte betet räcker lunch kl 12 och em hö 16 (15 på vinter).
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

I stallet jag står fodras de 4 ggr per dygn den delen av året de inte går på bete.

De får kraftfoder och en tuss hö inne kl någon gång mellan 05-07. Resten av höet får de med sig ut.

Lunchhö får de i hagen kl 12.

De tas in mellan kl 16-17 och får då kraftfoder och hö.
Vi har lite halvflex där så att man kan låta hästarna få grovfodret ute och sen tas in senare om man vill.

Ca kl 21-22 får de kvällshö och kraft.

De flesta inackorderingsstall här omkring har 4 fodringar på ungefär de tider vi har. De flesta har väl dock morgon kl 07 dock. Vi har tur som har en duktig kvinna som fodrar och släpper ut tidigare hos oss.
Hur man har insläppet beror lite på stallpersonal. Är det kollektiv har de oftare lite senare insläpp iom att folk jobbar än om man har en anställd som ska både fodra morgon och insläpp och vill hem efter stalljobbet.
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Mina får frukost 5.30-6.00, går ut någon gång mellan 8 och 9, fri tillgång/bete i hagen, in oftast mellan 22-23.30 och får kvällshö och ev. kraft då.

Skulle jag sköta allt själv (nu får jag hjälp med morgonfodringen) skulle tiderna vara lite annorlunda. Lagom för mig, om jag hade eget stall hemma/väldigt nära, hade varit ungefär:
Utsläpp ca 7.30-8.30 (ev. frukost innan om de behöver kraft på morgonen)
Fri tillgång i hagen
In tidigast 22.30, kvällshö och kraft.

Enkelt :D
 
Sv: När och hur ofta utfodrar ni?

Mina har fått mat lite olika beroende på vilket stall jag haft häst i. Men i nuvarande var det ett tag så här:

kl 07, 12, 15, 18, 20 (vid denna fodringen får de allt som de ska ha i krubban), 23:30

Sedan blev det såhär när de haft lite att pilla med under dagarna men ändå behövt ha hö ute:
kl 07, 12, 16, 20 (här har de kommit in och då får de allt i krubban när de kommer in), 23:30

Och sedan såhär beroende på hur mycket de haft att pilla med i stallet. Jag har då även slängt ut lite extra mellan fodringarna om de bråkat för mycket eller så.
kl 07, 12 eller 16, 20, 23:30

och när de fått minst hö har de fått hö kl 07 och kl 23:30 men då har de haft gräs ute på dagarna och bara maten i krubban när de kommit in.

Att dela upp max 3 kg hö på alla fodringarna är inte jätte lätt, men jag tycker det fungerade väldigt bra när de alltid hade halm inne. När de fått gräs ute och hö inne har de fått ca 0,6kg hö var delat på två mål. En annan ponny i stallet får mat fler gånger än mina, då hon inte går på gräs. Hennes mattider är ungefär såhär:
Kl 07, kl 09:30 när alla hästarna är ute innan den som släppt ut dem går från stallet, kl 12, kl 15, kl 18, kl 20 här får hon även en massa lucern, kl 23:30. Mina små och denna ponnyn har även fått halm ute, mellan eller tillsammans med höt.

I de allra flesta stall jag varit i har de fått mat kl 07-08, kl 12-13, kl 15-17 och kl 20-21.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 648
Senast: TeamLundVer
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp