När man vill olika

Sv: När man vill olika

Jag förutsätter att man kan prata om det.

Det jag tycker är sorgligt är när det bara finns ett dugligt scenario. Att inte skaffa fler barn. Att just du föresprkar det som den enda lösningen när man vill olika i den här frågan är ju inte det minsta förvånande eftersom du vet så säkert att fler än ett barn är förskräckligt på alla sätt.

Och jag har full förståelse för det, jag hoppas bara att du verkligen kan förmedla detta till ditt barns pappa. Det låter på dig som att dte är viktigare för dig att inte få fler barn än för honom att få det.

Men alternativet är ju att jag skaffar ett barn till utan att vilja det. Tro mig, jag har tänkt tanken, men det blir ju att gå väl långt i sin önskan att göra någon glad.

Ungefär som att A vill ha sex men inte B. Då blir A ledsen, innebär det att B borde ställa upp?

För mig är det skönt att höra att det finns andra kvinnor som inte vill ha mer än ett barn, ibland känner jag mig lite ensam om det.

Sant, det finns ju många kvinnor som är singlar/i förhållanden och barnönskande. Man kan ju ingå i hur många konstellationer som helst. Jag personligen orkar dock bara en relation, fullt tillräckligt även det:D

Om man inte vill ha fler barn, är det ganska förskräckligt att få dem, ja. Det tror jag. Annars skulle vi ju praktiskt taget kunna sluta med både p-medel och aborter.

Vill man ha fler barn, är det ju oftast genomförbart på det ena eller andra viset.

Jag tycker att det är slående, som så ofta i trådar om att få barn eller fler barn, hur normerande diskussionen blir och i hur hög grad det är "att få (fler) barn" som blir huvudalternativet i diskussionerna. Till och med när TS uttrycker tveksamhet eller motvilja mot just det alternativet. Det ser vi ju även när aborter kommer på tal.

Jag personligen orkar dock bara en relation, fullt tillräckligt även det:D

Ja, jag orkar inte heller ha hur många närstående som helst. Att jag bara har ett förhållande, beror främst på praktiska orsaker. Jag orkar och hinner inte fler, och känner mig en smula främmande vid tanken på en flock partners att dra runt på.

Jag lekte med tanken på att din partner skulle få sina övriga barn med någon annan, fast ändå vara ihop med (enbart) dig. I praktiken tror jag dock inte mycket på den sortens lösningar. Det är väldigt svårt att få så okonventionella familjebildningar att fungera, tror jag.

Precis! Men då får ju även jag bonusbarn på halvtid, alternativt har delad vårdnad om sambon.

Skulle nog aldrig funka, men tanken roar.

Ni har helt klart hängt för lite med mina ungar aka stans bästa preventivmedel. ;)

Du har onekligen ett intressant sätt att uttrycka det på :D jag kom plötsligt på att i ett lesbiskt förhållande skulle beslutet kanske falla lite annorlunda för mig. På något sätt skulle det kännas väldigt rättvist om hon också fick ett barn. Dessutom skulle man slippa vara gravid två gånger.

Nåja ett barn. En så länge mycket nöjd med det. Små barn är fantastiska jämfört med bebisar. (Och jo jag är rädd att min man tyckt två var bättre o jag borde ha dåligt samvete.)

Håller med Petruska om att det i sådana här diskussioner känns som att modet inverkar lite. Att det är finare med två än med ett barn och finast/modernast just nu är såklart tre.

Jag tycker inte att någon skrivit att det är bättre eller finare med två. Det som har påpekats är problemet när den ena vill ha fler och den andra inte vill ha det. Att det är en svår och problematisk frågeställning som har många aspekter.

Men låt säga att som i ts fall en tänkte sig tre och en tänkte sig noll barn. En kompromiss har redan skett, de har ett barn. Ska den som inte vill ha några skaffa tre för att det ska vara rättvist för den som ville ha tre? Antar att ett och ett halvt vore bäst, men svårt.

Självklart har ingen skrivit att det är finare, men öppna en föräldratidning någon gång. Modet säger tre och bukefalos förälder andas lite diskret att i alla fall två är bäst.

Senast ändrad:

Självklart! Vi får boka in lekparkshäng med.. har han inget bukenick? Kanellängden? :D

För mig är det skönt att höra att det finns andra kvinnor som inte vill ha mer än ett barn, ibland känner jag mig lite ensam om det.

Vi finns!
Jag har "turen" att ha en sambo som är lika nöjd som jag med bara ett barn.
Ingen av oss saknar eller längtar till spädbarnstiden. Jag vill följa barnet vi har nu och följa hennes utveckling till fullo. Skulle inte orka ge 100% till två barn, eller gå igenom allt en gång till, det är ju Nu det roliga börjar ;)

Förstår ditt dilemma, men tror nog ni kan lösa det genom att prata med öppna kort. Vad är viktigt för er, och hur viktigt är det...

Men låt säga att som i ts fall en tänkte sig tre och en tänkte sig noll barn. En kompromiss har redan skett, de har ett barn. Ska den som inte vill ha några skaffa tre för att det ska vara rättvist för den som ville ha tre? Antar att ett och ett halvt vore bäst, men svårt.

Självklart har ingen skrivit att det är finare, men öppna en föräldratidning någon gång. Modet säger tre och bukefalos förälder andas lite diskret att i alla fall två är bäst.

Ursäkta mig, men påstår du på fullaste allvar att jag skulle ha valt att ha tre barn bara för att det är en modefluga just nu? Det måste i så fall vara bland det dummaste jag har hört på länge.

Jag skaffade tre barn för att jag ville det. Däremot är det idag mer socialt accepterat att skaffa fler barn än två än vad det var för 10 år sedan.

Tvåbarnsnormen har ju lukrats upp åt alla håll. Både inga barn, ett barn eller fler barn. Det har även blivit mer accepterat med andra familjealternativ än kärnfamiljen. Allt detta hör ihop.

Om man skall se att folk skaffar mer än två barn som en modefluga så är det i så fall lika mycket modefluga att inte skaffa några barn alls.

Jag tänker lite hur det blir i en ev framtid: Ni har skaffat ett barn till och delar på er - då står du där med ett barn som du eg inte ville ha/orkar med, och då är det ju barnet som blir lidande

Du har ju alltid sagt att den inte blir fler, så han har ju vetat om vart du står

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar