Jag tycker du ska sluta att försvara dig, fysisk smärta är ofta lättare att glömma än psykisk och acceptera vad du gjort. Det känns mest som du vill få det till att det nog inte var så farligt - spelar det egentligen någon roll nu? Gjort är gjort, ta hand om dina känslor och bearbeta dem utan försök att bortförklara det. Mitt råd är att jobba på att förlåta dig själv, och även se vad som låg bakom - många mobbare har själv problem.Jag vill bara klargöra. Det var absolut inget fysiskt i det här. Och jag tror heller aldrig jag sa någonting till henne. Och heller inget "medveten" utfrysning. Men jag tror att hon kände av att hon inte var omtyckt av mig. Och det kan ju vara tillräckligt. Jag önskar att jag minns mer hur det var. Har ingen kontakt med någon från grundskolan idag.
Hennes kompis hade hon nog direkt från början när vi gick i förskoleklass, så jag tror de var självvalda som vänner. Även vi lekte ibland utöver skolan i början. Vet inte när det skar sig. Men vi gick samma klass från förskoleklass till femman tror jag. Sen bytte vi skola och gick olika klasser. Det var nog väldigt bra för henne.
Vi gick även samma skola 8-9. Då vet jag att hon var pratsam (inte direkt till mig) i storgrupp. Och det tänker jag ändå var ett bra tecken. Hon var inte rädd och tyst när jag var i närheten. Jag vet även att hon hade gjort sig lustig över mig i 8-9 över en sak. Och jag förstår henne självfallet.
Jag vill absolut inte rättfärdiga nånting. Men det finns grader i helvetet.
Det kan vara att hon inte märkte av dina trakasserier, eller kanske så sårade du henne djupt. Jag blev både fysiskt och psykiskt mobbad i stora delar av grundskolan. Det gjorde mig varken tyst eller blyg, inte ens när det pågick, det påverkade och påverkar mig än i viss mån, men på annat vis.