Tack, det sved. Så grattis till dig.
Det är ett alternativ att låta det svida och bära den smärtan (som din egen handling orsakar dig när du får se hur någon annan resonerar kring det), istället för att skulda den andra personen. Just i en tråd som handlar om hur en hanterar egna handlingar en inte är stolt över, ligger den tanken extra nära till hands för mig.
Att någon annan får saker att svida kan verkligen vara en dold gåva, så grattis till dig! Helt utan sarkasm. Du får en till liknande situation som den tidigare elakheten mot skolkompisen att titta på, som kan hjälpa dig att förstå varför och hur detta triggar och hur du vill agera. Om jag förstod rätt.
Tycker du det jag säger inte är relevant kan du självklart bortse från det. Jag känner inte dig, men det jag citerat kändes väldigt relevant för trådens ämne och tanken att bära sina egna misstag. Vad någon annan (nästan främling på nätet) tycker om dig spelar ingen roll! Men hur du känner inför dig själv, med flugvingedragande, elaka kommentarer och allt DET gör det. Om en sådan kommentar får dig att skulda andra verkar det vara en aktiv dynamik? Med det sagt ser jag ingen större vits heller i en generaliserad åsikt att alla människor som gör x, y eller z är a, b c, eftersom vi påverkas av så många faktorer. Onödig kommentar men också onödig att skulda för (om en nu inte vill skulda).
Och vad gäller hur samtalet fortsatt i stort så tror jag verkligen att barn gör rätt när de kan och att mobbing nästan alltid kommer av en sunkig kultur (vilket ju är de vuxnas ansvar att arbeta mot) och/eller egen utsatthet. Jag läste något sådant där käckt fb-citat idag som sa ”vi måste få pojkar att se våldtäkt som lika främmande som kannibalism” och det träffar ju en ton. I en kultur där mellanmänsklig respekt är en konstant och icke förhandlingsbar kommer mobbing vara otroligt mycket mindre vanlig än i en där vuxna modellar att respekt för varandra är avhängig hur väl vi presterar eller följer normen.
@underensten Jag menar: javisst rannsaka dig själv för att finna eventuella justeringar du vill göra (vilket jag också hör dig beskriva du redan gjort i viss grad), men vänd inte samma dömande tendenser mot dig själv (eller andra) som du känner ånger över att du lät någon annan få utstå då. Ingen av er är värda det. Bara för att du vet bättre och arbetat fram ett agerande som stämmer bättre med dina ideal nu än vad du (och din omgivning) hunnit göra då, så behöver inte de handlingarna skuldbeläggas. Bättre att använda som katalysator för utveckling. Men eftersom du tänker på det fast du beskriver att du redan gjort medvetna förändringar så finns ju en chans att du har ännu mer insikt kring hur du vill vara och leva att hämta ur situationen.