När kan man börja rida på stång?

Texaz

Trådstartare
Hur långt ska ni ha kommit i utbildningen innan ni rider på stång?

Jag har ingen bosal och således heller inga mecatetyglar men rider en del i repgrimma och styr genom att lägga repet mot halsen samt rider med vikt och skänklar. Rider då i allmänhet på en hand.

Har provat stång men då verkade hästen inta ells förstå vad jag menade...

Senast ändrad:
Sv: När kan man börja rida på stång?

För att kunna kommunicera med hästen på ett stångbett så måste den vara "broke" för bettet när du rider på ett tränsbett. Dvs att det ska ge för bettet, jobba balanserat utan att hänga i bettet och väl införstådd med neckreining.
En häst som inte kan bära sig och ge efter för ett tränsbett kommer aldrig att kunna göra det på ett stångbett heller.
Ett tips är att börja med en stång med vanlig tvådelad mundel och korta skänklar som inte skrämmer hästen.
God jul!

Sv: När kan man börja rida på stång?

hur får du hästen broke på tränsbett? Hur tränar man alltså?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 605
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 784
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 094
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka