När började ni ta ut FP?

Lamborghini

Trådstartare
Antingen ni som har varit eller ska vara :)

- Hur långt innan BF var ni mammalediga och tog ut föräldrapenning?
- Hur länge var ni hemma med barnet? Delade ni med pappan/någon annan?

Vi håller på att räknar ut lite hur vi ska göra så det vore kul o se hur andra har gjort :) Vi tänkte nog vara hemma tills barnet är 1½ år, det är väl rätt rimligt? Ev något längre.

Sv: När började ni ta ut FP?

Jag började ta ut föräldrapenningen redan två månader innan BF av ekonomiska skäl.
Pengarna räcker så länge de räcker men vi har inte planerat så hårt eftersom jag jobbar hemifrån och sambon är sjukskriven.

Troligtvis får lillan börja dagis 15h i veckan när hon är 1½-2år men det ser vi.

Vi har inte bestämt till 100% ännu, bebis kommer inte på några månader ännu, men vi planerar för (om allt går som det ska dvs..) att jag tar semester ca 2,5 veckor innan BF och sedan FP from BF-datum, samtidigt som sambon tar pappadagar + delar av sin semester i samband med BF så att vi kan vara hemma tillsammans ca 1,5-2 månader i början.

Vi kommer att ta ut mellan 4 och 5st FP-dagar/vecka, och förmodligen dela så det blir 10 månader för mig och 8-10 månader för pappan beroende på förskoleplats och så. Sedan kommer vi att använda återstoden av FP-dagarna lite då och då, i samband med att dagis /skolan har stängt och så, samt gå ner i arbetstid lite när det väl är dags för förskolan (utan att komplettera med FP dock utan "ändå"). Tyvärr har vi rätt oflexibla jobb båda två så vi lär behöva jobba minst 80%, men planerar att pussla så gott det går med arbetstiderna för att få ner dagistimmarna och det verkar som att det skall gå bra. Men vi planerar alltså att vara hemma totalt 18-20 månader heltid, till att börja med, kanske längre.

:)

Vi började ta ut två veckor efter Isak var född sen tog jag ut fyra månader på raken. Dvs fram till mitten på december då jag började jobba (tre dagar sen tog jag tre veckor jullov). Sen har vi gått om varandra här hemma. Varannan vecka är sambon helt föräldraledig och varannan jobbar han em. Då kommer jag hem 13.45 och han far 14.00 och jobbar från 14.30 till 0.00. Jag jobbar 75% och han 50% + 50% föräldrapenning. I maj börjar jag jobba 100% och sambon går på föräldraledigt 100% fram till semestern.

I augusti tänkte vi att Isak skulle börja på förskola och använda de dagar som är kvar för att få lagomt långa dagar. Nu får vi se hur vi gör då A är varslad och ev blir uppsagd i oktober? Men vi tar det då än så länge håller vi fast vid planen. Isak får alltså börja förskolan vid 1 års ålder men tanken är att hans dagar ska bli väldigt lagoma med de dagar som är kvar istället.

Vi ska försöka att ha delat föräldraledigheten 50/50 när den är slut i alla fall.

Eftersom Gry föddes tidigt så började jag ta ut fp när hon var 2 v, hade tänkt börja en vecka innan hon skulle komma.
Jag tar ut 18 dagar/månad och har räknat ut att pengarna kommer räcka i mer än 1½ år, men när hon är så gammal så kommer hon börja på dagis, så det blir några dagar över som man kan uttnyttja senare.
Antagligen kommer jag vara hemma mesta delen med henne, men det är inte ristat i sten.

Jag tycker att 1½-2 år är lagom att börja på dagis, men det är bara min åsikt :)

Senast ändrad:

Havandeskapspenning 3/8 - 17/10
Tog ut 3 semesterdagar
Rasmus föddes 22/10
Föräldrapenning 28/10

Vi had eplanerat att Rasmus skulle vara hemma tills han vart minst 1½ år, men nu blev det inte så utan har började hos dagmamma när han var 12½ månad och det var faktiskt helt perfekt. Allt funkar hur bra som helst.

Fick 50% havandeskapspenning i 60 dagar. FP har jag inte börjat ta ut än och jag har varit hemma med bebisen i 10 veckor (sparar dagar;)). Jag kommer börja jobba deltid när bebisen är 5 månader. Pappan kommer börja ta ut FP någon gång strax därefter. Till sommaren/hösten kommer vi antagligen alternera lite, men han tar över "helt och hållet" när jag börjar plugga igen (2:a perioden av HT-09).

Jag var hemma 4½ månader utan ersättning (för att spara dagar, var sjukskriven fram till hon föddes) sen tog maken resten med 7 dagar i veckan (jag gick hemma sjukskriven då). Hon skolades in 13 mån gammal. Vi har kvar lite dagar för att göra somrarna längre 8-12 veckors "sommarlov".

Om allt blir som planerat kommer jag att gå hem 1½ v innan BF (skulle varit 2 v men planeringsdagar på jobbet ställer till det) Kommer då att ta semester nästan 4 v, har sparat så jag kommer ändå ha 2 v kvar att ta ut om jag vill. FP kommer jag ta från slutet av april, hur gammal bebis är då återstår att se ....

Tanken är sen att jag är hemma året ut och börjar jobba när bebis är 9 mån, sambon går då hem. Troligen kommer jag ta ut FP igen under sommaren innan inskolning på förskolan i augusti/september, bebis är då ca 1½ år. Kommer fortsätta ta ut FP så att det inte blir så mycket tid på förskolan till en början.

/esprit

Min kurs på universitet tog slut 18 januari, så då fick jag inget från csn längre. Jag har därför tagit ut föräldrapenning sen då (bf 13/3). Jag får bara grunderstättningen så jag måste ta ut 7 dagar/v.
Nu kommer jag bara ta från svenska föräkringskassan till bebisens födds, sen kommer vi få från Österrike där pappan bor och även vi kommer bo om några månader. Det kommer bli jag som är hemma nästan hela tiden, pappan är i slutet på sina studier och vi är överns om att det bästa är om han blir klar så snart som möjligt. Men han har ganska mkt hemmastudier så han kommer vara hemma en del också. Hur länge vi kommer vara hemma med bebisen får vi se, det beror lite på vilket land vi kommer bo i när pappan pluggat färdigt och hur det blir med jobb för honom och jobb eller fortsatt plugg för mig. Sen hur bebisen är till sättet också.

En liten ot-fråga. Kommer barnbidraget automatiskt när barnet är fött eller ska man anmäla det på något sätt?

Jag var sjukskriven innan Elina föddes, sedan har jag tagit ut fp lite så mycket som behövdes just den månaden. Kanske 4 dagar/v i snitt. Gjorde så i 7 månader. Sedan började jag jobba halvtid & pappan halvtid, en dag får vi lite hjälp av farmor o farfar - så nu behöver vi egentligen inte ta ut föräldradagar alls. Tar 1-2 dagar/vecka. I sommar kommer vi vara lediga en del, och Elina börjar på förskolan när hon är ca 1,5 år - men inte heltid, vi har dagar kvar och använder dem till att mjukstarta förskolan under första året iallafall.
Vi live-planerar lite, det viktiga är att se till att det funkar till augusti, sedan får vi se hur hon trivs på förskolan också.

Då vet jag det, då ska jag kolla upp vem jag ska ta kontakt med så vi inte får barnbidraget härifrån eftersom vi ska få det från Österrike istället.

Maja är född 29 april 08.
Hade hel hp innan hon föddes.
Jag började ta ut fp i oktober, 4 dagar/v.
Började jobba efter nyår igen och nu är hennes pappa hemma med henne till i sommar.

Vi började i andra änden. Hur mycket är det minsta vi behöver för att överleva och ha en dräglig tillvaro. Sen beslutade vi om hur vi skulle fördela dagarna och mannen har tagit sina 60 dagar med båda barnen, fast på sommaren när jag har haft semester/sjukskriven.

Den här gången har jag tagit ut FP från 60 dagar innan förlossningen och eftersom jag hade tänkt att vara hemma i ett år så blir det 5 dagar i veckan med nya bebisens dagar och 3 dagar i veckan med Jims lägsta dagar. Tom har jag 2,5 dag kvar på och de ska jag spara tills jag börjar arbeta igen för att ha vid ev 5 årskontroll osv.

Frida var beräknad lördagen den 5/4.
Min sista arbetsdag var fredagen den 28/3
Frida föddes tisdagen den 1/4 kl 00.42.

Så jag jobbade in i det sista.

Just nu är jag hemma och jag kommer vara hemma fram till 1/4 (så precis ett år) Efter det så kommer min sambo vara hemma 1/2 år efter det så får vi se.

Senast ändrad:

Antingen ni som har varit eller ska vara :)

- Hur långt innan BF var ni mammalediga och tog ut föräldrapenning?
- Hur länge var ni hemma med barnet? Delade ni med pappan/någon annan?

Vi håller på att räknar ut lite hur vi ska göra så det vore kul o se hur andra har gjort :) Vi tänkte nog vara hemma tills barnet är 1½ år, det är väl rätt rimligt? Ev något längre.

Jag slutade jobba i början av juni (uppehållstjänst) så hade jag mitt "sommarlov" fram till mitten av augusti. Då gick jag över på HP fram till 10 sept (Rasmus va beräknad till 20 sept). 11 sept och framåt har jag gått på FP.

Jag kommer vara hemma till mitten av augusti när mitt jobb börjar på en ny termin. Då kommer pappan vara hemma med honom tills årsskiftet ungefär då det blir inskolning på dagis.. Så han kommer vara 14-15 månader när han börjar.

Vi tar ut 5 dagar i veckan och kommer antagligen göra det hela tiden. Då räcker våra dagar i 1 1/2 år ungefär. Så vi kommer ha dagar kvar så sambon kan dryga ut sin semester med då jag redan har 14 veckors semester/år...

Jag ska vara hemma 39 veckor, sedan får vi se.
Kanske blir det ett helt år.

Problemet är att maxersättningen endast är en 1/3 av min ordinarie lön vilket gör att det blir väldigt lite i kassan mot normalt.
Efter 39 veckor utgår ingen mer FP...

Min man får 2 veckor att ta ut men obetalt.
Han tar ut semester istället.

Var glada att ni bor i Sverige!

*KL*

Vad olika alla gör :)

Jag har planerat att ta ut så lite som möjligt utan att behöva vända på slantarna för att dagarna ska räcka länge. Funderar däremot på att börja ta ut 2 veckor innan, verkar inte vara många som tar ut innan. Har en semesterersättning som kommer trilla in där nånstans när jag blir ledig men den har jag planerat lägga på annat (betala av lån).

Vet inte om det blir bra men jag hoppas det :D

Min SGI är räknad till 280'000:- och det är väl inte helt värdelöst? Jag är så fruktansvärt oinsatt men det verkar räcka ett tag :D

Räknar kallt med att få full HP. Hade tänkt ta semesterdagar de sista elva dagarna innan BF men kom på att mitt vikariat bara sträcker sig till april nångång. :grin: (BF 23/5, HP från 25/3) Lägger då mina semesterdagar innan HP och får väl ta FP de sista dagarna tills den lilla tittar ut.

Vi har inte pratat så mycket om hur vi ska dela upp föräldraledigheten men det lär bli jag som tar det mesta då sambon tjänar tusenlappar mer än mig i månaden. :cool: Bor vi kvar här så kan jag nog hoppa in och jobba helger längre fram och spara lite dagar där, får se hur det blir.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 352
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3